Aihe: Kehittymisen vaarat ..
1 2
Klooni
31.10.2005 11:45:44
Ajattelin jakaa pienen kokemuksen tässä.

Tuli eilen huomattua että sitä mukaa kuin soittotaito on kehittynyt on se myös tullut liian monimutkaiseksi.
Omien taitojen äärirajoille ajaminen on sinällään oikein hauskaa, kikkailu ja kaiken maailman ufo fillit antavat onnistumisen tunteita ja lievästi kasvanutta egoa.
Mutta bändistä menee samaa tahtia puhtia pois, painotus yhdessä soittamisesta hivuttautuu kuin huomaamatta omien kuvioiden soittamiseen .. ja se kuullostaa Suomeksi sanottuna paskalta kokonaisuuden kannalta.

Tuli unohdettua se kaikkein tärkein, rumpali on bändin selkäranka joka antaa sen beatin, sykkeen joka kappaletta kuljettaa, ja siinä toimii yleensä se paljon yksinkertaisempi tukeva soitto kuin übernopeat kelaukset ja hauskat jaot ..

Muistakaa kuunnella bändiä, muistakaa elää se musiikki.
Mielettömän hyvää musiikkia mielettömän huonosti soitettuna ! www.klooni.net
Niskamies
31.10.2005 11:51:54
Näin on. Mullakin on pahasti sellainen vaihe että hirveesti osaan soittaa, mutta en osaa olla soittamatta.
Niskis- "Niinpä, sä varmaan ratsastat kouluun lehmällä."
Climax- "Sulla on varmaan sitte joku made in new york deluxelehmä mitä ajaa oma kuski ni ei tartte kun hypätä kyytiin."
Rumba-Ali
31.10.2005 11:52:33

Näin se on. Muuan täyspäisempi sano joskus mielestäni viisaasti että: "Pitää soittaa ihan helvetisti että osaa sitten soittaa tarpeeksi vähän."
Ihmisoikeudet rumpaleille yy-kaa-koo-heti!
kampela
31.10.2005 11:58:43 (muokattu 31.10.2005 11:59:12)

Mulla ei oo liikasoitto-ongelmaa. Mä vaan soitan beat-komppia ja hymyilen, ku se on niin kivaa. Kuhan ei oo zildjiani tikkuja.
Peruna kerrallaan..
Niskamies
31.10.2005 11:59:10
Mulla ei oo liikasoitto-ongelmaa. Mä vaan soitan beat-komppia ja hymyilen, ku se on niin kivaa.

Repesin. Plussa.
Niskis- "Niinpä, sä varmaan ratsastat kouluun lehmällä."
Climax- "Sulla on varmaan sitte joku made in new york deluxelehmä mitä ajaa oma kuski ni ei tartte kun hypätä kyytiin."
Informaatiokameli
31.10.2005 12:00:07

Mä vaan soitan beat-komppia ja hymyilen, ku se on niin kivaa.

Näin!
Everybody loves somebody but nobody loves rumpali.
hollmi-5
31.10.2005 12:28:04
Näin on. Mullakin on pahasti sellainen vaihe että hirveesti osaan soittaa, mutta en osaa olla soittamatta. Itse elin tuota aikaa joskus. Luulin olevani taitava ja ajattelin, että kohta tämä homma muuttuu tylsäksi, kun ei ole mitään opittavaa. Olin tosi pahasti väärässä. Kukaan ei koskaan tule täysin valmiiksi, joten treenatkaa rauhassa. Musan kuuntelu ja oman soiton analysointi kannattaa. Ja soittaessa pitää kuunnella toisia soittajia enemmän, kuin miettiä omaa soittoansa.
Mika Hollström
Migo
31.10.2005 12:32:57
Itse elin tuota aikaa joskus. Luulin olevani taitava ja ajattelin, että kohta tämä homma muuttuu tylsäksi, kun ei ole mitään opittavaa. Olin tosi pahasti väärässä. Kukaan ei koskaan tule täysin valmiiksi, joten treenatkaa rauhassa. Musan kuuntelu ja oman soiton analysointi kannattaa. Ja soittaessa pitää kuunnella toisia soittajia enemmän, kuin miettiä omaa soittoansa.

Aivan juuri. + tästä sinulle.
Kirka on paras.
miän vain
31.10.2005 12:33:30

Juu, tuo vaihe on varmasti kaikilla. Joillekin se jää päälle.

Soittakaa sitä biisiä, älkää soitinta. Siitä se lähtee.
Keep your eyes peeled for oranges
Faroband.net - bändisivu
Semisuper - rumpusivu
AP
31.10.2005 13:05:24
Juu, tuo vaihe on varmasti kaikilla. Joillekin se jää päälle.

Soittakaa sitä biisiä, älkää soitinta. Siitä se lähtee.

Nimenomaan näin. Soittamisen ohella mielestäni olisi tärkeää myös kuunnella myös muuta kuin ei-mielimusiikkia. Sieltä voi kuitenkin saada sen oivalluksen, että "ai, näinkin voisi soittaa". Tällaisia ahaa-elämyksiä on vähän paha saada, jos levylautasella pyörii aina ne kolme samaa levyä (tai jos on Radio Nova päällä).
K100 #7 Ärlä #011
okoranta
31.10.2005 13:38:13 (muokattu 31.10.2005 13:41:29)

Mutta, jos muutkin soittajat osaavat kikkailun,ufofillit-,riffit,kuvio ja soolot, niin silloin voi syntyä, joka osaalueella hyvääkin jälkeä ja huomio keskittyy siten koko bändiin esim Kingston Wall..Heh tais olla vähän Off-topiccia, itsellä tuntuu myös, että paikallaan junnataan, mutta myös mä tykkään soitella Beattia ja hymyillä nätisti..

Toinen off-topic..missähän viipyy Heavymachineryn makaronikuva?
"Paras on ainoastaan vain kyllin hyvää"" -Olavi-
pehmo
31.10.2005 14:18:44

Tällaisia ahaa-elämyksiä on vähän paha saada, jos levylautasella pyörii aina ne kolme samaa levyä (tai jos on Radio Nova päällä).

Eihän niitä eilisen hittejä voi soittaa ilman kasarimoduulia!
rm_wispila
31.10.2005 14:31:14 (muokattu 31.10.2005 14:32:59)
Paras lääke tuohon ongelmaan on tempaista miehekkäästi se koko pullo sitä kossua ennen soittohommiin ryhtymistä ;)
Siis siihen ylisoittoon, kasariin ei ole muuta lääkettä kuin järjettömän pitkä kaiku ja alakalvot veks...

Ei sitten takuulla mene ylisoiton puolelle, hyvä kun pysyy jakkaralla. Siinä tuskin sitä kehittyneisyyttä sitten edes huomaa. Näin kai se vanha kaartikin on iät ajat tehnyt ...
Kapulakieli = rumpalien oma kieli.
Shitmanek
31.10.2005 15:03:34
Minullakin oli -ei niin kauankaan sitten- tuollainen vaihe, joka nyt alkaa menemään pikku hiljaa ohi. Tai ainakin toivottavasti :). Lähinnä tuokin johtui siitä kun alkoi hieman oppimaan jotain monimutkaisempia fillejä ja muuta kikkailua alkoi liian vähän soittanutta rumpalinalkua "perus"juttujen soitto tympiä nopeasti. Sitten innostuin soittelemaan metallia jossa on minun puutteellisille taidoilleni välillä liikaakin haastetta. Saa siihen sitten purkaa niitä kikkailu- sun muita haluja. Nyt alkaa sitten jo tykätä siitä kun rokki- ym. biiseissä ei tarvitse paahtaa aivan taitojen ja nopeuden äärirajoilla, vaan vaikeus piilee siinä miten soiton saa groovaamaan ja sujumaan hyvin. Soitto maistuu paremmin kuin koskaan :)
Yarr!
kattila
31.10.2005 15:06:15

Sillon ku tuntuu, että nythän soitto kulkee hyvin ja palaset loksahtaa paikalleen, tajuaa soittavansa yksikertaisesti ja varman päälle.
MegaMan Club #008 - Spark Man
HeavyMachinery
31.10.2005 15:36:22

Toinen off-topic..missähän viipyy Heavymachineryn makaronikuva?

Ai niin pitäneen nyt muistaa ottaa se digi kamera reeneihin.....
Minä tiedän - siis pelkään !
Youni
31.10.2005 18:29:33
Jos on teknisesti hyvä, mutta tyylitaju puuttuu niin eihän soitosta mitään tule. Tämä on varmaan paras topikki pitkään aikaan, monta asiaviestiä. En ala plussiakaan jakamaan, kun niitä on niin monta.
Tällaista tänään, huomenna jotain muuta. [Kuva setistä profiilissa] http://koti.mbnet.fi/hafol/muuta/cabriat
drum-monkey
31.10.2005 18:50:44
Jossain vaiheessa soitin ihan liikaa koko ajan, paljon fillejä, ja komppi oli 4 tahtia pitkä, mahdollisimman monimutkasta. Nyt kun oon mennyt taas eteenpäin, oon ottanut takasin päin, ja jutut mennyt vaikeemmiksi, mutta yksinkertasemmiksi. Tovon, että palvelen biisiä, mutta itsestä ainakin tuntuu, että se onnistuu.
Munletti on mulletti
Tanakkala
31.10.2005 20:17:39
Mulla on just nyt tämä vaihe päällänsä. Pitää yrittää kaikkee hienoo vaikkei osaiskaa. Sen hän arvaa mitä siitä syntyy. Tempo ei meinaa pysyy ja välil menee komppi ihan totaalisesti sekasin. Pitäs vaa yrittää soittaa ihan rennosti ja keskittyy biisien komppiin ja sitten ku sen osaa hyvin nii alkais heittelee johinkii kohtaa aina fillii. Mutta eiköhän tästä yli päästä.
Ei edes yksinäisyys tule yksin
Samppa90
31.10.2005 21:02:57
Se on kyllä näin kitaristin "kuulokulmasta"aika hiton ärsyttävää kun rumpali rupee joskus opittuaan uusia juttuja soittaa fillejä minee sattuu ja se kuullostaa kyllä aika kuralta ja kaikenlisäks vaikeuttaa omaa soittooki aika helvetisti kun toinen rupee takoo niitä rumpuja kun mikäki hullu!Joskus koko biisi on romahtanu kun kaikki on loppujen lopuks seonnu niiden rumpalin fillejen takia :D mut hyvä rumpali se on eikä oo pitkään aikaa tehny tota.
Hevi-Mies on eri mies.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)