Aihe: Sormien kipeytyminen 1 | |
---|---|
![]() 21.10.2005 09:54:50 | |
Aloitin soittamisen toistakymmentä vuotta kestäneen tauon jälkeen ja nyt huomaan molempien käsien etusormen ulommaisen nivelen tulleen todella kipeiksi. Oireileeko kellään muulla sormet vastaavasti? Auttaako tauko (soitan lähes joka päivä tunnin verran)? Ei oikeen malta olla soittamattakaan. 2-3 päivää oon huilannut, mutta ei auta. Teippaaminen? Rumpuhanskat (tällaisiakin olen jossain nähnyt)? Mä kyllä tiedän, että tää vaiva ei ole suorastaan rumpujen soiton aiheuttamaa. Se vaan ilmenee soitettaessa. Nivelet tuli joitan vuosia sitten kipeeksi asunnon täysremontin yhteydessä. Harmillinen vaiva kuitenkin. | |
![]() 21.10.2005 10:08:32 | |
Jos johtuu jostain muusta kuin itse soitosta, taitaa ratkaisu olla joku pehmennys. Toisaalta, entä jos innoissasi painat liian lujasti juuri sitä niveltä vasten ja vanha vaiva alkaa vihoittelemaan? Äkkiseltään mietittynä hanskat vaikuttaa ok vaihtoehdolta, vaikka muuten ajateltuna ne yksi turhin keksintö rumpujen maailmassa. Tai yksi vaihtoehto olisi opetella keskisormipainotteisempi ote, jota joku kuuluisuus käytti, muistais vaan kuka se nyt oli... Munletti on mulletti | |
![]() 21.10.2005 10:11:20 | |
Tai yksi vaihtoehto olisi opetella keskisormipainotteisempi ote, jota joku kuuluisuus käytti, muistais vaan kuka se nyt oli... Välillä soiton lomassa joutuu "huilaamaan" eli lepuuttamaan etusormia. Tuolloin kyllä pystyy sitten soittamaan vaan ihan perusjuttuja. | |
![]() 21.10.2005 11:05:47 | |
Aloitin soittamisen toistakymmentä vuotta kestäneen tauon jälkeen ja nyt huomaan molempien käsien etusormen ulommaisen nivelen tulleen todella kipeiksi. Oireileeko kellään muulla sormet vastaavasti? Auttaako tauko (soitan lähes joka päivä tunnin verran)? Ei oikeen malta olla soittamattakaan. 2-3 päivää oon huilannut, mutta ei auta. Teippaaminen? Rumpuhanskat (tällaisiakin olen jossain nähnyt)? Mä kyllä tiedän, että tää vaiva ei ole suorastaan rumpujen soiton aiheuttamaa. Se vaan ilmenee soitettaessa. Nivelet tuli joitan vuosia sitten kipeeksi asunnon täysremontin yhteydessä. Harmillinen vaiva kuitenkin. Soitatko sähkörumpuja ? muistelen vaan puhuneesi niistä jossain topicissa. Niiden antama reboundi on kova näpeille. Samoin jos käytät jotain hiilikuitu kapuloita tai vastaavia. KOita zildjianin trilok gurtu signature kapuloita ne voi auttaa vaivaan kun niissä on se "kuminen" käsi osa.... Minä tiedän - siis pelkään ! | |
![]() 21.10.2005 11:08:19 | |
Välillä soiton lomassa joutuu "huilaamaan" eli lepuuttamaan etusormia. Tuolloin kyllä pystyy sitten soittamaan vaan ihan perusjuttuja. Ookko varma että liittyy rumpujensoittoon? Jos, niin sitten taitaa kyllä olla kyseessä ihan vain tekniikkavirhe. Kapulaote ja lyöntitekniikka ok? Tunti päivässä ei kuulosta edes paljolta. Muissa nivelissä oireita? Maalailematta piruja seinällä, niin sitä löytyy myös nivelsairauksia ja jotka saattaa alkaa jonkun / joidenkin nivelien kipeutymisellä. Nämä on suhteellisen vakavastiotettavia asioita ja jos en olisi varma että kyseessä rumpujensoitosta aiheutuva juttu, niin kävisin kyllä lekurissa. "Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Jos nyt käytät jotain Linuxia tai
Macia, kannattaa harkita ihan tavallisen cd-soittimen hankkimista"
- Tommi KyyrÄ - | |
![]() 21.10.2005 11:30:00 | |
Moro, Mulla on joskus, noin yhden kerran kymmenestä soittokerrasta sama ongelma samassa sormessa. Sormi ei osu mihinkään, eikä mikään muukaan paikka tule kipeäksi paitsi juuri samainen nivel. Esimerkiksi rideen soittaessa sen huomaa selkeästi ja uskoisin tämän liittyvän jotenkin tärinään/tärähdykseen tai muuhun. Ratkaisu ? Jaa-a. Siihen en osaa sanoa mitään... osaisikohan joku muu ? | |
![]() 21.10.2005 11:45:10 (muokattu 21.10.2005 11:48:55) | |
KOita zildjianin trilok gurtu signature kapuloita ne voi auttaa vaivaan kun niissä on se "kuminen" käsi osa.... On niitä kumisia käsiosia muissakin kapuloissa, eikös Zildjianin Dip-sarjan kaikissa kapuloissa ole juuri tuota kumia? Ja minusta tuo kumi vain parantaa grippiä, ei niinkään pehmennä iskuja ja tärähtelyjä. Soitin yhdet Trilokit rikki kahdessa viikossa, tipit pehmenivät käyttökelvottomiksi. Liekö kyseessä sitten joku valmistusvirhe. Itse kyllä tykkäsin niiden tatsista, varsinkin se ohuempi kohta on hyvä juttu. Tärähtelyjä vaimentaa Zildjianin Anti-Vibe sarja. http://www.zildjian.com/EN-US/products/default.ad2?catalogID=1031 Siitä en tiedä toimivatko nuo Anti-Vibet. Niitä en ole päässyt testaamaan. Ainahan voi kokeilla. Myös kapulan paksuus vaikuttaa tärähdysten voimakkuuteen. Minullakin tuo oikean (lead) käden nivel kipeytyi kesällä soitossa. Sen luulen johtuneen soittomäärän yllättävästä noususta, käsi ei tottunut treenimäärän kasvuun heti. Vähän löysäilin tahtia ja kipu siinä hävisi. Käsi kai tottui tähän treenaamiseen. Myöskin tatsini on nykyään rennompi, joten etusormi ei rasitu soittaessa nopeita tempoja. Eli ratkaisuksi erilaiset kapulat ja/tai rennompi tatsi. En tiedä kuinka paljon olet soittanut, mutta kannattaa käydä tsekkauttamassa jollain opettajalla omaa käden asentoa soittaessa. Tällaista tänään, huomenna jotain muuta.
[Kuva setistä profiilissa] http://koti.mbnet.fi/hafol/muuta/cabriat | |
![]() 21.10.2005 12:35:30 | |
Aloitin soittamisen toistakymmentä vuotta kestäneen tauon jälkeen ja nyt huomaan molempien käsien etusormen ulommaisen nivelen tulleen todella kipeiksi. Oireileeko kellään muulla sormet vastaavasti? Auttaako tauko (soitan lähes joka päivä tunnin verran)? Ei oikeen malta olla soittamattakaan. 2-3 päivää oon huilannut, mutta ei auta. Teippaaminen? Rumpuhanskat (tällaisiakin olen jossain nähnyt)? Mä kyllä tiedän, että tää vaiva ei ole suorastaan rumpujen soiton aiheuttamaa. Se vaan ilmenee soitettaessa. Nivelet tuli joitan vuosia sitten kipeeksi asunnon täysremontin yhteydessä. Harmillinen vaiva kuitenkin. Mulla oli pari vuotta sitten vähän samanlainen ongelma. Korjaantui kun kävin pari kertaa osteopaattisessa hoidossa ja korjasin hieman kapulaotetta. Katsoppas esim. Wecklin opettama keskisormipainotteinen ote, jossa etusormi lepää hieman enemmän kapulalla kuin perinteisessä "match grip"-otteessa. Ei saa puristaa liikaa kapulaa... | |
![]() 21.10.2005 13:47:22 | |
jos soitat match gripillä ni voisit koittaa opetella perinteisen gripin (traditionally grip) riippuu tietenkin kumpi käsi ja voihan molemmillaki käsillä soittaa perinteisellä gripillä. KS. Vic Virthin Don Famularon kapula ote filmejä, If someone tells you; No pain No gain, SHOOT HIM! Näh dont shoot , hit him | |
![]() 21.10.2005 13:48:41 | |
Kiitos kaikille vinkeistä. Milleniumin sähkökannuhan on tuntumaltaan kuin kirjan kanteen hakkaisi, mutta tää osa-alue tulee poistumaan rummun konstruktiota muuttamalla. Noi kapulat pitää testata. Suvussa on kyllä tota nivelsairautta (mutsilla on sellaset pahasti sivuille taittuneet nivelet ja taisi olla faijan puolella mummollakin). Sähkökannuilla onneksi soittaminen onnistuu myös erittäin kevyellä otteella. Pitänee siirtyä soittamaan jotain "tsippadii-tsippadii" -Jorma Veneskoski band -tyyppistä jatsia... ;) | |
![]() 21.10.2005 13:48:56 | |
Mulla oli pari vuotta sitten vähän samanlainen ongelma. Korjaantui kun kävin pari kertaa osteopaattisessa hoidossa ja korjasin hieman kapulaotetta. Katsoppas esim. Wecklin opettama keskisormipainotteinen ote, jossa etusormi lepää hieman enemmän kapulalla kuin perinteisessä "match grip"-otteessa. Ei saa puristaa liikaa kapulaa... suosittelisin samaa wecklin how to develop technique. Freddie Gruberin opit toimii. Oikeasti, on niin paljon parempi soittaa ihan mitä vain nykysellä keskisormipainotteisella otteella :) tarttee tehdä paljon vähemmän töitä kun kapulaa käsittelee rennommin ja painopiste on paremmassa paikassa. ei vastusta kapulan liikettä vaan antaa fysiikan lakien hoitaa hommat. vähemmän rikkikin kädet ja tuntuu että aurinkokin paistaa lämpimämmin ;D Hyvi ruuvaa! | |
![]() 21.10.2005 14:12:18 | |
Suvussa on kyllä tota nivelsairautta (mutsilla on sellaset pahasti sivuille taittuneet nivelet ja taisi olla faijan puolella mummollakin). No tässähän on pakko olla jokin yhteys sormien kipeytymiseen. Minullakin ovat etusormet vinot, sormenpään nivelestä keskisormeen päin. Lisäksi yhtä alemmasta nivelestä ovat etusormet kiertyneet vastapäivään. Hämärää... Sähkökannuilla onneksi soittaminen onnistuu myös erittäin kevyellä otteella. Pitänee siirtyä soittamaan jotain "tsippadii-tsippadii" -Jorma Veneskoski band -tyyppistä jatsia... ;) Kevyt ei tässä tapauksessa ole sama kuin rento. Rennosti voi soittaa kuinka kovaa vain ja varmasti kovempaa kuin jännittämällä. Kannattaa tosiaan tsekata nämä: http://www.vicfirth.com/education/drumset/domfamularo.html . Varsinkin tuo free stroke. Tällaista tänään, huomenna jotain muuta.
[Kuva setistä profiilissa] http://koti.mbnet.fi/hafol/muuta/cabriat | |
![]() 21.10.2005 14:17:38 | |
Mullakin on kierot sormet. Ei oo kuitenkaa mitään nivelkipuja hirveemmin ollut. Kuiteski, toi keskisormipainotteisempi ote on ihan kova sana. | |
![]() 21.10.2005 14:18:40 | |
No tässähän on pakko olla jokin yhteys sormien kipeytymiseen. Minullakin ovat etusormet vinot, sormenpään nivelestä keskisormeen päin. siis se että sormet kiertyy vikasta nivelestä keskisormiin päin on täysin normaalia, mulla sama juttu. joskus koulus tätä biologian tunnilla testattiin. en muista mikä suhde kierot vs suorat, mutta siis molempia on paljon. Hyvi ruuvaa! | |
![]() 21.10.2005 16:22:18 | |
No tässähän on pakko olla jokin yhteys sormien kipeytymiseen. Minullakin ovat etusormet vinot, sormenpään nivelestä keskisormeen päin. Lisäksi yhtä alemmasta nivelestä ovat etusormet kiertyneet vastapäivään. Hämärää... Ehkei välttämättä. Ymmärtääkseni nivel voi olla kyllä hiukan vino ilman että se on millään tavalla sairas. Se mitä tuossa aijemmin ajattelin oli tietenkin nivelreuma ja joka on kokein todennettavissa jo varhaisessa vaiheessa. Nivelreuma on (ainakin) hoitamattomana paha ja voi viedä pyörätuoliinkin. Siksi suosittelin paremman tiedon puutteessa tohtoria. Olettaisin kuitenkin että kyseessä on ihan normaali "huonosta" tekniikasta johtuva onglema ja joka tokenee lukemalla täältä viisaampien ohjeita, käymällä ehkä jollain rumputunnilla ja maalaisjärjellä. "Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Jos nyt käytät jotain Linuxia tai
Macia, kannattaa harkita ihan tavallisen cd-soittimen hankkimista"
- Tommi KyyrÄ - | |
![]() 13.11.2005 13:51:47 | |
Tärähtelyjä vaimentaa Zildjianin Anti-Vibe sarja. http://www.zildjian.com/EN-US/products/default.ad2?catalogID=1031 Siitä en tiedä toimivatko nuo Anti-Vibet. Niitä en ole päässyt testaamaan. Ainahan voi kokeilla. Myös kapulan paksuus vaikuttaa tärähdysten voimakkuuteen. Kiitos tästä vinkistä. Viikko tullut soitettua Zlidjian Anti-Vibe -kepeillä ja särky sormissa on vähentynyt erittäin oleellisesti. Plussaa! | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)