Aihe: Ote: Traditional vai Matched?
1 2
robw
11.12.2005 01:34:50
Olen jo pitkään miettinyt, olisiko tosta ns. perinteisestä otteestä mitään konkreettista hyötyä. Pyrin soittokuntaan tammikuuksi 07, ja siellä siitä olisi hyötyä virvelin soittamiseen orkesterissa. Mitäs muut rumpalit ovat mieltä otteista ja niiden plussista/miinuksista?
Khimil
11.12.2005 03:27:49

Traditional gripin opettelu ihan komppisoitossa olisi siistiä. Sitä näkee harvoin ja mun mielestä se yksinkertaisesti näyttää paremmalta kuin matched grip. Tällä hetkellä soitan matched gripillä koska perinteinen vaatii yllättävän paljon treeniä kun pitää saada sormet ja ranne toimimaan luontevasti tuossakin kulmassa. Pitkällä tähtäimellä olisi tavoitteena siirtyä siihen miltei kokonaan.
Tämä on niitä päiviä kun kadun sitä, että lähdin pois yliopistolta.

The Love Ambassadeurs @ mikseri.net
Wack @ Virastojazz.net
robw
11.12.2005 11:37:21
Nimenomaan se esteettinen osuus on isona plussana traditionaalisessa. Itse osaan nyt kohtalaisen hyvin tuplarollia traditionalilla, mutta komppisoittoon soveltaminen vaatii hankalan motoriikkatoteutuksen takia enemmän harjottelua perinteisellä. Mutta se ote kehittyy yllättävän nopeesti, kunhan muistaa keskittää sen otteen etusormen ja peukalon väliseen "aukkoon", niin kuin matchedissä se on etusormenpään ja peukalonpään välillä. Mitä enemmän harjoittelee, sitä enemmän se kehittyy, ja sen hauskempaa sitä on käyttää!
K.Suninen
11.12.2005 11:58:20
Jostain syystä pystyn soittamaan voimakkaammin double stroke rollia traditionalilla, vaikka aloitin soittamaan sillä vasta pari vuotta sitten jazzin tultua kuvioihin.
En perusta Wecklistä
ultra
11.12.2005 11:58:31
Ei siitä ainakaan itselleni mitään konkreettista hyötyä ole ollut. Päinvastoin. Yritin aikoinaan rokkihommiin siirryttyäni soittaa kaikki hommat perinteisellä otteella ja lopputuloksena vasuri meni paskaks rokkihommissa. En vaan osannut lyödä kovaa perinteisellä otteella. Nykyisin soitan jazz-judanssit perinteisellä otteella, ihan vaan siksi, että kaikki kovat jazz-äijät tekee niin, ja kaikki muut soittelut sitten normaalilla.
I'm a gooner
Youni
11.12.2005 12:05:03
Apua treenaamiseen:

http://www.vicfirth.com/education/drumset/domfamularo.html

Itse lähinnä huvikseni soittelen joskus traditionalilla, en kuitenkaan keikalla, koska en osaa. :D Onhan se hienon näköistä, mutta minulla on kuitenkin 1001 muuta asiaa, mitä harjoitella, joten grippiä en ala vaihtamaan pelkän visuaalisuuden vuoksi.
Tällaista tänään, huomenna jotain muuta. [Kuva setistä profiilissa] http://koti.mbnet.fi/hafol/muuta/cabriat
Paas
11.12.2005 13:48:46
Perinteinen ote on ollut työn alla aika kauan mutta ei toimi läheskään yhtä hyvin kuin matched. Tarttis taas ruveta treenaamaan.
The Mullet: Hairstyle of the Gods http://www.mulletsgalore.com/
juoni
11.12.2005 15:16:06 (muokattu 11.12.2005 15:17:50)
Virgil Donati soittaa tunnetusti kovaa ja nopeasti ortodoksiotteella ja jossain kommentoi että ainoa ero vastakkaisotteeseen verrattuna että perinteinen on helvetisti vaikeampi oppia.
EDIT: Toisaalta jotkut sanovat että se vaikuttaa fiiliksen kautta soittoon jokseenkin oleellisesti.
Lahjattomat Treenaa
moderndrummer88
11.12.2005 15:18:00
oon yrittäny reenailla sitä perinteistä jonkin verran jo ihan sen takia että soittokuntaan ei ole mitään asiaa ilman sitä.
Norsk Arysk Blak Metal! Rahhh!!
robw
11.12.2005 19:33:47
Mulla on soittokunta myös yhtenä syynä.
Olen itsekin huomannut, että perinteinen vaikuttaa fiilikseen ratkaisevasti, nimenomaan jazz-henkisessä. Perinteinen ote kuulemma soveltuu paremmin jazz-setteihin, joissa yleensä on perusformaatti sisältänyt 3 tomia, virvelin, basarin, haikan, riden ja rässin. Kun aletaan leikkiä portnoynomaisella monsterilla, menee motoriikan toteuttaminen todella vaikeaksi. Siksi arvostan Donatia, joka muutenkin pitää soiton vaikeuttamisesta show-tempuilla.. esim. rrll-tykityksestä tuplilla :D hullu jätkä
Youni
11.12.2005 19:38:02
ortodoksiotteella ?

En ole kuullutkaan tällaista termiä :D
Tällaista tänään, huomenna jotain muuta. [Kuva setistä profiilissa] http://koti.mbnet.fi/hafol/muuta/cabriat
robw
11.12.2005 19:59:24
Hauska tapa nimetä perinteistä "oikeaoppista" otetta. Oon kyl kuullu myös jotain sellasta, että alkuperäinen ote olisi matched-formaattia noudattava ote, joka on peräisin afrikkalaisesta rumpumusiikista. Rumpujen siirtyessä orkesterisoittimeksi, virvelinsoittajat keskivät siihen paremmin soveltuvan otteen, mutta tämänhän tarinan tietää jo kaikki.
2kind
11.12.2005 23:11:04
Mä vaihdoin trad.grippiin aika varhain, ja sain silloiselta opettajaltani suoranaista vittuilua tyylin "miksi vaikeuttaa asioita tuollaisella erikoisuudentavoittelulla". Mainittakoon nyt, ettei kyseinen maikka mikään kyläsoittaja ollut, vaan ihan establisoitunut pop-jazz mies.

Joka tapauksessa siirryin tradiin, koska se näytti mageemmalta. Tätä nykyä tule erittäin vähän soitettua matchedillä, lähinnä vain jos pitää hartiavoimin hakata pelkkä backbeattia. Mutta tarkkuus ja herkkyys on matchedin kanssa (minulla) enemmän hanurista kuin Säkkijärven polkka Lasse Pihlajanmaan esittämänä.

Kaikki pomppujutut ja ghostaaminen menee (minulla) tradin kanssa luontevasti. Itse asiassa vasen (="heikompi") käteni on herkkyydeltään aika hitosti parempi ja pompuissa nopeampi ja helpommin kontrolloitavissa kuin "vahva" oikea.

Mutta: ei tuolla otteella ole mun mielestäni juuri mitään väliä. Joku ote kapulasta on pakko olla, ja kai se kuitenkin on se musa mikä tuonkin jutun määrää. Jatsissa ja pikkurumpujutuissa, ehkä funk-soul -akselillakin trad on varmaan kotonaan, mutta en mä nyt ehkä lähdis hevanderia soitteleen sillä.
To see is not as easy as it seems to be.
juoni
12.12.2005 00:01:46
Mutta tarkkuus ja herkkyys on matchedin kanssa (minulla) enemmän hanurista kuin Säkkijärven polkka Lasse Pihlajanmaan esittämänä.

Kaikki pomppujutut ja ghostaaminen menee (minulla) tradin kanssa luontevasti. Itse asiassa vasen (="heikompi") käteni on herkkyydeltään aika hitosti parempi ja pompuissa nopeampi ja helpommin kontrolloitavissa kuin "vahva" oikea.

Hmm...Jos tuo perinteinen oikeasti olisi jotenkin teknisesti parempi, niin mikset käytä -tai miksi kukaan ei käytä- sitä molemmissa käsissä?
Jokainenhan toki soittaa niinkuin parhaaksi näkee, mutta ainankin itselläni kapulaote vaikuttaa soittoon niin oleellisesti että aina sitä koetan paremmaksi hioa.
Lahjattomat Treenaa
2kind
12.12.2005 00:09:48 (muokattu 12.12.2005 00:11:23)
Hmm...Jos tuo perinteinen oikeasti olisi jotenkin teknisesti parempi

Minulla se toimii paremmin. MI-NUL-LA. Se lukee tuossa viestissäni, kaksi kertaa. Plus että - huomasit varmaan mikäli luit viestini loppuun - ettei allekirjoittaneen vaatimattoman mielipiteen valossa tuolla asialla ole lopulta mitään väliä. Käytä sitä otetta mikä toimii parhaiten si-nul-la.

miksi kukaan ei käytä- sitä molemmissa käsissä?

Muistaakseni Billy Cobham joskus käytti ;>

E:kirosana poistettu
juoni
12.12.2005 00:18:20
Minulla se toimii paremmin. MI-NUL-LA. Se lukee tuossa viestissäni, kaksi kertaa. Plus että - huomasit varmaan mikäli luit viestini loppuun - ettei allekirjoittaneen vaatimattoman mielipiteen valossa tuolla asialla ole lopulta mitään väliä. Käytä sitä otetta mikä toimii parhaiten si-nul-la.

Joo, tuo edellinen olikin vain tuollaista ääneen pohdintaa ja yleistä kyseenalaistamista.
Lahjattomat Treenaa
2kind
12.12.2005 00:19:16 (muokattu 12.12.2005 00:21:18)
mikset käytä -tai miksi kukaan ei käytä- sitä molemmissa käsissä?

Trad. grippi on syntynyt tarkoituksenmukaisuudesta, kun snare on roikkunut olkahihnalla ja rummun vasen laita on ollut ylempänä kuin oikea. Tradilla se kapula jotenkin vaan putoaa mukavammin siihen kalvolle ilman, että tarvitsee jännittää hartiaseutua ja nostaa kyynärpäätä kovin ylös.

Näin siis oletetussa tilanteessa, jossa rummun kalvo on suora. Jos se olisi esim. sisäänpäin viettävä kartio tai pyramidi "tupla-trad" olisi kaiketi tarkoituksenmukaisin ote.

EDIT: Juoni, sorry että pingahdin :)
robw
12.12.2005 00:30:02
Minä kun luulin, että ton tarinan tietävät kaikki. No, tulipahan varmistettua..

Uskon kyllä, että trad jollakin tavalla soveltuu nimenomaan vasemman käden tehtäviin, tyyliin kompissa pienet ghost-maustamiset väliin ja välihaitsuiskut yms.. En sitte tie. Mutta olkahihnavirvelin syntymisestä se on peräisin. Ellei sekin ole joku urbaanilegenda..
2kind
12.12.2005 00:38:07
Minä kun luulin, että ton tarinan tietävät kaikki.

Kyllä varmaan tietävätkin, mutta kun kerran täällä kysyttiin miksei tradia käytetä molemmissa käsissä, niin kaipa tuo kaipasi selvennystä, tiedä häntä.
Cirya
12.12.2005 00:43:46
Sanokaapas kannattaako aloittelijan ruveta alusta asti reenaamaan tuota traditionaalista grippiä vai onko fiksumpaa pysyä vain siinä, mikä itsestä tuntuu hyvältä (matched)? Pari kertaa kokeillut, mutta etenkin aina tomifilleihin lähettäessä joutuu vempauttelemaan jotain akrobaattisia pyöräytyksiä sillä vasurilla että saisi luontevan asennon. Ja tietty sama palatessa komppiin. Oishan se varmaan hienon näkystä, ku aina fillien yhteydessä kapula pyöris hyrränä kädessä vähän väliä, mutta taitaa edut jäädä vaan näyttävyyteen..?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)