Aihe: Vintage bassorumpujen volume?
1 2 3
mustakaapu_3
06.01.2006 17:04:18
Eli tämmöinen tuli vaan mieleen, kun eilen juttelin kullaksella Amin kanssa joka meinasi, että vintagerummuissa on lähes aina tuo bassorummun voluumiongelma. Eli, että "14 tuumaa syvä bassorumpu ei jytise kunnolla.

Mulla tuntuu nyt säännöllisin väliajoin, noin viikon tai parin välein, nousevan tuo vintagerumpukuume. Tätä on jatkunut jo sen verran kauan, että kai se on pikkuhiljaa pakkoa alkaa vaihtamaan settiä. Mikä tähän ongelmaan olisi sitten ratkaisuna? Itse olen jo miettinyt, että voisiko jonkun syvemmän laatubasarin työstää sopimaan vaikkapa vintagetomeihin. Toisena vaihtoehtona voisi olla hommata vain ludwigilta tai gretschiltä jonkinlainen re-issue setti, käy vaan kalliiksi ja toisekseen SE nimenomainen merkki joka nyt erityisesti himottaa olisi vanhan mallinen rogers, jota ei enää ainakaan
re-issuena saa.

Periaatteessa rumpujen vaihdolla ei ole kiire, olen täysin tyytyväinen nykyiseen maple custom absolute settiini noin niinkuin periaatteessa. Soundit ovat niissä aika lähellä sitä mitä haen, varsinkin basarissa, mutta kaikki ketkä vintagerummuista pitävät, ymmärtävät varmasti mistä tässä nyt on kyse! Ei myöskään viitsisi uhrata soundia ulkonäön vuoksi ja kahdelle setille ei kyllä tällä hetkellä ole tarvetta. Varsinkin vintagesettien omistajien kommentteja asiaan kaivataan..
Roberto
06.01.2006 18:59:59

Mielenkiintoinen näkökulma aiheeseen. Mun mielestä noista uudemmista seteistä tulee kaikki aina ihan liian kovaa ja liian löps.
Akahito
06.01.2006 19:26:10

Mun mielestä sillä ei ole niin suurta väliä. Joka lafkassa nykypäivänä rummut mikitetään kuitenkin, eli lavadynamiikan kannalta himpunverran hiljaisempi basari voi olla ainoastaan eduksi. Jos soittaa jossain akustisessa jatsikvartetissa, niin basarin ei kenties ole tarkoituskaan olla se kovaäänisin instrumentti. :)

Mutta huomioitavaa on, että pääasiassa syvyys ei niinkään tuo rumpuun äänenvoimakkuutta, vaan halkaisija. Tietysti se syvyyskin vaikuttaa, mutta esim. 12x8" tomi soi ihan yhtä lujasti kuin 12x10" tai 12x12". Basarissa syvyyslisä antaa ehkä enemmän botnea, mutta sitä ei pääse hyödyntämään niin pienissä tiloissa missä niillä yleisimmin soitellaan: Treenishuoneessa ja pienillä klubeilla. Matalat bassoaallot vaatii enemmän ilmaa ympärilleen "mahtuakseen" tilaan ja kuulostaakseen joltain.

Itelläni on 22x14" vintaakkelipasari keikkasetissä, ja siitä lähtee hyvin suurta jytinää kyllä. Se matala runko tekee siitä vaan helpomman virittää kun viritysalue on laajempi, sekä helpomman soittaa kun sisälläolevaa ilmapatsasta ei ole vaikea saada liikkumaan.
"Viiskytluvun kerrostalot tekee jostain syystä hyvän olon, niiden rappukäytävien viileys; Miksi mä lähtisin täältä?"
Mikael
06.01.2006 22:12:02

Mielenkiintoinen näkökulma aiheeseen. Mun mielestä noista uudemmista seteistä tulee kaikki aina ihan liian kovaa ja liian löps.

Ja liikaa kaikkea joka rummusta.
Ma ei tiedata. Ma oon Pahk.
Epämuusikko
06.01.2006 22:40:01
Ja liikaa kaikkea joka rummusta.

Perhanan nykykannut. Kerran kun polkaisee, niin sieltä tulee tukutukua ja kerran mätkäisee virveliin niin sieltä tulee joku Wecklin fläräplörö...
"It's hard to have a relationship in this business, man. You're always travelling, keeping weird hours, you know. It's gonna take a very special woman, you know.... or a bunch of average ones". -Bill Hicks
miän vain
06.01.2006 23:36:25

Kaikki basarini on tähän mennessä olleet 14" syviä, ja nimen omaan tätä vanhempaa osastoa. Eipä ole ollut ongelmia kuuluvuudessa.

Everything louder than everything else?
If you dig it, you gotta dig it. Dig it?
Faroband.net - bändisivu
Semisuper - rumpusivu
mustakaapu_3
07.01.2006 02:28:26
Joo, kiitokset vaan vastauksista ja kyllähän nämä suuntaa antaa! Pitäs kai vaan yrittää päästä johonkin testaamaan jotakin oikeen kunnon vintagesettiä, niin sais muodostella omia johtopäätöksiä. Ei oo kuitenkaan ennen tullut kuin ihan ohimennen hiplailtua noita vuosikertakamoja...
Jupi57
07.01.2006 10:43:36
Mie pitäisin maple custom absoluten ja ostaisin vintagesetin omaksi kokonaisuudeksi, jos vain pätäkkä-tilanne sen sallii. Näin olisi useampi variaatio käytettävissä.

Voisi lisätä 14" etuihin jo mainittujen lisäksi hyvän kontrollin.
Epämuusikko
07.01.2006 11:58:41
Voisi lisätä 14" etuihin jo mainittujen lisäksi hyvän kontrollin.

Tuon allekirjoitan.
"It's hard to have a relationship in this business, man. You're always travelling, keeping weird hours, you know. It's gonna take a very special woman, you know.... or a bunch of average ones". -Bill Hicks
Roberto
07.01.2006 12:15:22

Tietysti se syvyyskin vaikuttaa, mutta esim. 12x8" tomi soi ihan yhtä lujasti kuin 12x10" tai 12x12".

Joo, kandee vaan muistaa että 12x8" tomissa on huomattavasti enemmän sustainia ja luontevampi soinnin ominaistaajuus kun kasari power depth-kamoissa.
Akahito
07.01.2006 13:11:44

Joo, kandee vaan muistaa että 12x8" tomissa on huomattavasti enemmän sustainia ja luontevampi soinnin ominaistaajuus kun kasari power depth-kamoissa.

Jes, siks se niin kiva koko onki. Kyllä sitä sointia sit lyhennettyä saa jos tahtoo semmosen tups-äänen.
"Viiskytluvun kerrostalot tekee jostain syystä hyvän olon, niiden rappukäytävien viileys; Miksi mä lähtisin täältä?"
Mikael
07.01.2006 13:24:22

Perhanan nykykannut. Kerran kun polkaisee, niin sieltä tulee tukutukua ja kerran mätkäisee virveliin niin sieltä tulee joku Wecklin fläräplörö...

Hoho! Nii just... kerran mä koitin jotain nykytomia, niin yhdellä lyönnillä se tilas mulle taksin ja varas pöydän manalasta - siinä meni sit koko viikonloppu ja kaikki rahat.
mustakaapu_3
07.01.2006 16:04:10
Mie pitäisin maple custom absoluten ja ostaisin vintagesetin omaksi kokonaisuudeksi, jos vain pätäkkä-tilanne sen sallii. Näin olisi useampi variaatio käytettävissä.

Näin mullekin on useimmat suositellut, mutta kuten jo edellä mainitsin, niin en usko että tarvetta löytyy kahdelle setille, ainakaan tällä hetkellä. Toinen dilemma sitten on just tuo pätäkkä. Ei viitsis lainaakaan alkaa ottamaan. Variaatioksi mulle on ennen riittänyt se, että pystyy virveliä silloin tällöin vaihtamaan ja kai niitä lattiatomejakin olis hyvä olla kaks. Eniten tykkään varioida peltiosastolla!
Mikael
07.01.2006 16:35:02

Nii ja alkuperäiseen kysymykseen: Mulla ei oo ollut vanhan bassarin kanssa mitään vola-brobleemaa - soittobalanssikysymys.
Epämuusikko
07.01.2006 16:38:11
soittobalanssikysymys.

Sepä se. Eräällä keikalla ollessani lyömäsoittajana äänimies (tuttu, muuten olisin vetänyt herneet nenään) löi yhden mikin koko kioskiin ja sanoi tyyliin "soita oikein niin ei tule ongelmia"

Manalan pizzat on ok, mutta niiden jälkeen pitää lähteä syömään. Tulkaa Ouluun niin saatte Pizzaa.
hollmi-5
07.01.2006 17:43:12
Vintagebassareissa se voulme katoaa joustaviin jalkoihin ja ohkaisiin vanteisiin. Siis osa lyönnin energiasta hukkuu joustoon. Myös jotkut kalvovalinnat hävittävät voimaa pois. Yksikerroskalvot toimivat paremmin. Tai ainakin minulla ne toimivat.
http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm
Niskamies
07.01.2006 20:56:50
Vintagebassareissa se voulme katoaa joustaviin jalkoihin ja ohkaisiin vanteisiin. Siis osa lyönnin energiasta hukkuu joustoon. Myös jotkut kalvovalinnat hävittävät voimaa pois. Yksikerroskalvot toimivat paremmin. Tai ainakin minulla ne toimivat.

Raiseria kannattaa myös kokeilla. Eräs 22"x14" Olympic basari heräsi aivan uudella tavalla eloon kun pääsi raiserin päälle pois maakosketuksesta.
More is more.
ddrum54
07.01.2006 21:05:40
Raiseria kannattaa myös kokeilla. Eräs 22"x14" Olympic basari heräsi aivan uudella tavalla eloon kun pääsi raiserin päälle pois maakosketuksesta.

Juu, niin heräsi, mutta vain sille tasolle, mitä tomit pyysivät. Eli setti asettui balanssiin itsensä kanssa.

Jos vintagerummuilla soittelee vintagemusaa ja vieläpä vintagetehoilla, niin kyllä riittää basarin volume.
2`n 4
Jaska
07.01.2006 21:17:49
Jos vintagerummuilla soittelee vintagemusaa ja vieläpä vintagetehoilla, niin kyllä riittää basarin volume.

vintagemusa?
ddrum54
07.01.2006 21:19:24
vintagemusa?

No sitä viimevuotista shittiä.
2`n 4
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)