Olen ostamassa uusia rumpuja, mutta mua veettää niin paljon esim toi DLX-Music, kun ei ole minkäänlaisia kokeilumahiksia, kun on kaikki kalvot viritetty päin persettä, ja toisessa ei ollut speduja, toisessa virettä. Nyt kävin Espoon Musiikissa koittamassa Gretsch Catalina Birchejä, vaikken koivua paljoo diggaakkaan. Soi ihan nätisti ja kirkkaasti, mitä en olisi odottanut koivulta. Ongelma vaan oli puuvirppa, joka kuullosti ihan meidän Swingstarin surullisen kuuluisalta metalliromulta. Sama pätee kaikissa puuvirveleistä, mitä olen koittanut! Olen todella pettynyt, että jopa Mapexin Black Pantherissa oli se metallinen sihahdus (yök), vaikka Gregg Bissonetten rumpukliniikalla huomasin toisin. No, kaipa se ääni pehmenee mikkien läpi, mutta haluisin että edes jotain soundia akustisestikkin soittaessa saisi aikaan. "Hei, multa tuli rusina nenästä" sanoi Matti aivot kädessä. |
Suomessa myydään noin 1000 uutta rumpusettiä vuodessa. Se ei ole paljoa. On ihan ymmärrettävää, että läheskään kaikkia rumpuja ei pääse kokeilemaan. Eihän niitä sitten enää oikein uusina voi myydä. Musaliikkeiden rummuissa on harvoin tehty minkäänlaista viritystä, joten soundista ei paljoakaan voi sanoa. Rummuissa ostohommat menevät yritys/erehdys/onnistuminen-kaavalla. Gregg Bissonetten rumpukliniikalla huomasin toisin. Gregg on ammattimies. Rumpukin kuulostaa joka soittajalla erilaiselta. Ammattimies saa heikommankin rummun kuulostamaan hyvältä. Amatööri tarvitsee huipppuvehkeet ja siltikin saattaa jäädä soundin suhteen toivomisen varaa. http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm |
No kyllähän meidänkin virpasta sen "puisen" saundin saa kun iskee siihen tavalla, jossa kapula osuu kalvoon ja vanteeseen samaan aikaan, mutta tämä on hieman ikävää siinä mielessä, että vanne kuluu, kapula kuluu ja mahdollisuus onnistua on tämmösellä amatöörillä n. 40/60. "Hei, multa tuli rusina nenästä" sanoi Matti aivot kädessä. |
No kyllähän meidänkin virpasta sen "puisen" saundin saa kun iskee siihen tavalla, jossa kapula osuu kalvoon ja vanteeseen samaan aikaan, mutta tämä on hieman ikävää siinä mielessä, että vanne kuluu, kapula kuluu ja mahdollisuus onnistua on tämmösellä amatöörillä n. 40/60. Kyse on rimshotista. Mistään virvelistä ei saa rimshot-soundia millään muulla kun kuvailemallasi tavalla. Virvelin vanne on ihan siihen suunniteltu eikä se siitä hajoa. Palikat kyllä kuluvat, mutta niitä saa kaupasta lisää. Back beat vähän niikun kuuluu lyödä kanttiin, eli ei kun treenaamaan tuota onnistumissuhdetta paremmaksi. |