Aihe: Rummut vinkuvat ja vonkuvat
1 2 3
Aegis
29.12.2005 19:20:40
Tälläinen ongelma on ollut jo parillakin studioreissulla, että tomeista ja etenkin virvelistä lähtee ärsyttäviä huminoita ja vinkunaa. Virveli varsinkin vie hermoromahduksen partaalle, kun soundi on peltipurkkimainen *pong*! Olen yrittänyt saada ääniä pois virittämällä ensin kalvot yksinään vireeseen ja sitten säätänyt alakalvon virettä, mutta en saanut järkevää vaikutusta aikaiseksi. Lopulta sitten on pitänyt kiireen takia tyytyä teippiin ja gateen jotta rummut on saatu nauhalle. Ensi vuonna pitäisi vääntää Nailgunnerin täyspitkä enkä todellakaan halua rumpusoundeihin mitään sellaista mikä muutaman vuoden päästä vielä häiritsee, joten kysymys kuuluu: Miten saan sen infernaalisen vinkumisen manattua pois rummuistani?
Als ik een vis was dan zouden auto's ramen hebben en zelfs rendieren zouden neuken in een aquarium.
vapauskauppias
29.12.2005 19:32:25
Opettele virittämään. ;-) Vitsi.

Mutta siis, mitä virveliä käytit ja millä kalvoilla? Minkälainen matto oli ja miten se oli kiinnitetty? Missä kunnossa kalvot ja matto olivat? Enpä nyt suoralta kädeltä osaa veikata mitään. Kannattaa tuossa tapauksessa oikeastikin koettaa virittää rumpu erityisen tarkasti. Onko mahdollista, että se "vinkuna ja vonkuna" olisi jotain rummun ylä-äänistöä ja siis kuuluisi rummun luonteeseen? On ehkä myös mahdollista, että matto oli epätasaisesti kiinni tai huonokuntoinen ja pääsi värähtelemään kalvoa vasten jotenkin huonossa kulmassa tms.
lkx
29.12.2005 21:56:11

Vähän teippiä snarekalvon reunalle, niin lähtee ylimääränen ring pois.
Hilfe! Ich bin ein Fisch.
Ar1
30.12.2005 01:32:35
se voi olla sun päässäs se pong-ääni,..kokeile jonkun muun soittaa ja sä kuuntelet
No pain, No gain, No way"
Magiz
30.12.2005 01:42:39
tuleeko noi iuhunat ja vouhunat levylle asti? jos tulee, ni sit virvelin-, tai mikkien vaitho. näin piti meidän äänityksissä tehdä. vaihdettiin loppupeleissä molemmat.
Whatever happens, happens.
hollmi-5
30.12.2005 10:13:45
Joskus snarebed on hiukan matala ja sitten matto ei asetu kunnolla. Joku lanka jää värisemään eikä sammu. Kokeile maton asetusta muuttelemalla saada homma hallintaan. Kokeile maton säädön vaikutusta niin, että lyöt rumpua samalla, kun säädät maton kireyttä.
http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm
Aegis
30.12.2005 21:51:25 (muokattu 30.12.2005 21:53:44)
Joo, käytössä Pearlin Chad Smith signature virppa, koko muistaakseni 5"*14" tai sinnepäin. Matto on suunnilleen niin kireällä kuin saa. Kun ostin tuon niin niitä ylä-ääni vinkumisia ei kuulunut. Sen verran olen kuulostellut, että se ääni tuntuisi tulevan rungosta eikä matosta, mutta kyllä tuo maton säätö pitää kokeilla.

se voi olla sun päässäs se pong-ääni,..kokeile jonkun muun soittaa ja sä kuuntelet

Tää oli aika hyvä... Joo en kuule sitä päässäni, äänittäjä kuuli, mikittäessä kuului nauhalle saakka ja päätyi yhdelle levyllekin saakka sitä vinkumista, että hulluksi en sentään ole vielä tullut.
Als ik een vis was dan zouden auto's ramen hebben en zelfs rendieren zouden neuken in een aquarium.
Mikko/DE
30.12.2005 21:57:04 (muokattu 30.12.2005 21:59:02)

Se on vaan ihan munalleen vireessä. On sitä itellekin sattunut, että hyvä snare on kaiken järjen mukaan niin vireessä kuin olla ja voi, mutta silti soundi on ihan karmea. Kalvot pois ja homma uusiksi, yleensä kun soundi ei pienellä viilaamisella parane, on paras aloittaa alusta.

Edit: chad smith on kyllä hyvä snare jos se on todella tiukassa vireessä, eli yläkalvo vaan kireeseen ni toimii, muuten se on vähän hankala.
vapauskauppias
30.12.2005 23:27:28
Matto on suunnilleen niin kireällä kuin saa.

Tässä mentiin perse edellä puuhun. Luulen ainakin niin. Mikään virveli, jota minä olen testannut, ei ole toiminut hyvin, kun matto on ollut kireällä. Ota viritys uusiksi ja säädä mattoa löysemmälle. Tuon virvelin virittäisin minäkin kohtuu korkealle. Säädä ensin lyöntikalvo sopivaan - ei hirveästi soivaan - vireeseen ja ala kokeilla eri alakalvon kireyksiä. Suosittelen aloittamaan kohtuu matalasta vireesta tuolla alakalvolla. Itse sain kohtuu miellyttävän soundin, kun löysäsin alakalvon kohtuu löysäksi (Diplomat). Ja ei muuta kuin kokeilemaan!
Hulfok
02.01.2006 20:02:05
Eikös se maton pitäs olla suunnilleen sillee et sinne alle saa etu sormen? Tai näin mulle on kerrottu:)
drum-monkey
02.01.2006 21:23:25 (muokattu 02.01.2006 23:41:21)
Tässä mentiin perse edellä puuhun. Luulen ainakin niin. Mikään virveli, jota minä olen testannut, ei ole toiminut hyvin, kun matto on ollut kireällä. Ota viritys uusiksi ja säädä mattoa löysemmälle. Tuon virvelin virittäisin minäkin kohtuu korkealle. Säädä ensin lyöntikalvo sopivaan - ei hirveästi soivaan - vireeseen ja ala kokeilla eri alakalvon kireyksiä. Suosittelen aloittamaan kohtuu matalasta vireesta tuolla alakalvolla. Itse sain kohtuu miellyttävän soundin, kun löysäsin alakalvon kohtuu löysäksi (Diplomat). Ja ei muuta kuin kokeilemaan!

Minusta maton täytyy olla melko kireällä, eikä alakalvo saa olla löysä. Yleensä vire on virvelissä parantunut jo pelkästään alakalvon kiristämisestä.
Munletti on mulletti
drum-monkey
02.01.2006 21:24:23 (muokattu 02.01.2006 21:26:05)
Tupla
Munletti on mulletti
drum-monkey
02.01.2006 21:24:39 (muokattu 02.01.2006 21:25:35)
E.Tripla
Munletti on mulletti
moderndrummer88
02.01.2006 21:26:52
E.Tripla

EVO
Zed is dead, baby...
ddrum54
02.01.2006 23:38:48
Eikös se maton pitäs olla suunnilleen sillee et sinne alle saa etu sormen? Tai näin mulle on kerrottu:)

Joo, aika hyvä sormisääntö. Vire kannattaa hakea matalamman kautta. Varmuuden vuoksi tiukalle vedetyt kalvot ja matto saattavat aiheuttaa tukkoonmenemisen. Sen verran kireyttä, että rumpu vielä soi ja sitten maton tiukkuuden hakemista Hollmin tekniikalla. Naputusta ja kiristystä. Maton pitää erottua selvästi pienimmästäkin hipaisusta. Ei saa hukata rummun herkkyyttä.
2`n 4
sammakko54
10.01.2006 15:52:15
Mikäs sitten neuvoksi kun Tomia lyö niin kuuluu semmonen ihmeen metallinen shinggh ääni? Ihan kuin telineet ja pidikkeet soisivat mukana?
päyväpäy
Deino
10.01.2006 16:01:36

Mikäs sitten neuvoksi kun Tomia lyö niin kuuluu semmonen ihmeen metallinen shinggh ääni? Ihan kuin telineet ja pidikkeet soisivat mukana?

Jes, en ole ainoa!
'M.net + Sarkasmin tapaista - Hymiö = Viha'
Keppikeksi
10.01.2006 16:04:26

Kun tuon isolla kirjoitit niin merkitys kyllä muuttui. :D
"I will die for the love of the mermaid Her seduction beauty and scorn Welcome to the end of your life - Hail the Oceanborn!"
Deino
10.01.2006 16:05:22

Kun tuon isolla kirjoitit niin merkitys kyllä muuttui. :D

Katos perkele... :)
'M.net + Sarkasmin tapaista - Hymiö = Viha'
grind
10.01.2006 16:29:47

Newsoundin virvelistä ja tomeista hävisi vastaava ongelma, kun otti virityspesät irti ja tukki ne täyteen vanua. Virityspesien jouset pitivät hiukan omaa elämää.
Incarnate deathrash.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)