Aihe: Sähkörummun komponenttien suhteellinen vaikutus lopputulokseen 1 | |
---|---|
![]() 27.01.2006 10:16:41 | |
Tässä nyt kun on tullut jos jonkinlaisia pannuja kokeiltua, avattua ja itse väkerreltyä, olen tullut toteamukseen, että OLEELLISIN tekijä koko rumpupadissa on heti kalvon alla iskut keräävä cone. Siis tämä (Rolandilla nimellä Cushion) pehmytmateriaalista valmistettu kartiomainen kappale joka on istutettu pietsolevyn päälle. Tää on mielestäni aika olellinen tieto sillä moni painii DIY -projektin parissa ja kun ruvetaan miettimään muita pannun osia, ei mielestäni mikään vaikuta yhtä suuresti herkkyyteen ja soittotuntumaan sekä iskujen välittymiseen oikein rumpumodulille. Entäs kalvot? Kalvolla on merkitystä ja Rolandin meshhead on mainio. Soittotuntumassa ero halpiskalvoon ei vaan ole niin suuri kuin luulisi. Halpakalvoissa on ehkä hieman yliampuva rebound. Kalvoissa oleellisempaa onkin niiden kestoikä. Entäst pietsot? Näissä en ole havainnut eroja. Kahden eri valmistajan pietsoja olen käyttänyt ja eroa ei kyllä huomaa. Entäs pietson ja conen eli triggeröinnin jalusta? Kalliimmista ja isommista Rolandin padeista (PD-125) ei ole kokemusta, mutta vertaillessani PD-80R padia ja Millenium -aihioon kyhäämääni kopiota jossa cone oli väkerrelty hiirimatosta, huomasin omatekoisen jäävän selkeästi herkkyydessä jalkoihin. Etenkin padin reuna-alueille osuneissa iskuissa oli harmillisen suuri ero. No mitäs sitten. No sitten asensin yksinkertaisesti Rolandin Cushionin pietson päälle ja nyt padi toimii siinä kuin PD-80R. Päälle kun vielä lisää Rolandin kalvon ei eroa huomaa. Aika kova väite, mutta näin se vaan on. Ja mikä on jutun juoni? No, tämä OLEELLISIN osa koko sähkörumpua kustantaa varaosana 6-8 euroa. Tää on sellainen paikka jossa ei kannata säästää jos lähtee rakentamaan tai modifioimaan omia pannujaan. Rolandin cushion on kuitenkin sen verran erikoista materiaalia (kerroksittain kasattua) jonka kopioiminen leikkaamalla hiirimatosta, jumppa-alustasta tai muusta vastaavasta on hyvä yritys vaan ei sama asia. Uskokaa vaan, oon kokeillut. Ja asiasta oikeasti kiinnostuneet epäuskoiset ovat tervetulleita sokkotestiin. :) HUOM! Tässä nyt vertailukohtana on Rolandin PD-80R. Rolandin lippulaivoissa voi olla jotain erikoisempaa kehitystyön tulosta siinä jalustassa (osittain kelluva?) ja se on jo ihan eri juttu se. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)