Aihe: Pari kysymystä rumpaleille, ja miksei muillekin. 1 2 | |
---|---|
![]() 29.01.2006 05:47:32 | |
Eli ensiksi sori tuon otsikon kuvaamattomuudesta, mutta en nyt väsymyksessäni keksinyt kuvaavampaa. Eli kolme kysymystä. Koska laskette rumpalin rumpaliksi. Onko rumpali, kun ottaa kapulat käteen ja soittaa vaikka peruskompin? Vai onko rumpali vasta sitten kun pystyy soittamaan orkesterin mukana. Ja ehkä vetämään pari filliä tms. kanssa. Itse olen muutaman kuukauden soitellut rumpuja, enkä vielä ainakaan tohtisi itseäni kutsumaan rumpaliksi, vaikka haluaisinkin. Tuli mieleen tuosta yhdestä threadista jossa rumpaleiden piti vastata harjoittelutottumuksiaan yms. Onko niitä rumpunuotteja jossain? Muutaman kerran olen nähnyt kysyttävän, enkä itse ainakaan ole löytänyt mitä haen. Usein vastataan että kuuntele biisejä ja opettele siitä. Ongelma kuitenkin ainakin itselläni on siinä, että näin vasta-alkajana en osaa kuunnella pelkkää rumpua sieltä. Beatin ehkä oppii, jos on helppo, mutta varsinkaan mitään fillejä ei saa pelkällä kuuntelulla sieltä ulos. Tai ainakaan minä en saa. Kuitenkin luulisin, että suurimman riemun tässä vaiheessa soittouraa, saisi kun osaisi soittaa jonkun biisin mukana. Kolmanneksi, ei liity mitenkään minuun, tuli vain mieleen tuolla autolla ajellessani. Miten tuo äänittäminen? Nauhoitetaanko vain kokonaan onnistunut biisi tai sitten ei ollenkaan, vai hakataanko eri osat nauhalle erikseen. Ts. jos joku kohta ei onnistu, niin ei hätää, soitetaan kohta _vain_ se kohta uudelleen, ja laitetaan sen epäonnistuneen päälle. Kun esim. lumilautailussa ja sen kuvaamisessa on tapana, että jos vaikka kuvasta tulisi helvetin hieno, mutta stikkaaja kaatuu alastulossa, sitä kuvaa ei julkaista. Vain siis alusta loppuun onnistuneista hypyistä otetut kuvat julkaistaan. Ei mulla ole mitään fiksua sanottavaa. | |
![]() 29.01.2006 08:13:27 | |
Mun mielestä rumpali on sellainen joka tekee sillä elannon tai hyvin suuren osan siitä. Muussa tapauksessa kyse on vaan henkilöstä joka harrastaa rumpujen soittoa. Vaikka harrastan aktiivisesti ruoanlaittoa sekä viinejä, en ole kokki enkä sommeliér. Valokuvaaminen on supernastaa vaan en ole kuvaajakaan. Osaan soittaa rumpuja jotenkuten. Vaan en mä itseäni rumpaliksi miellä. En vaikka olisin hyväkin soittamaan. | |
![]() 29.01.2006 09:33:25 | |
Mun mielestä rumpali on sellainen joka tekee sillä elannon tai hyvin suuren osan siitä. Muussa tapauksessa kyse on vaan henkilöstä joka harrastaa rumpujen soittoa. Vaikka harrastan aktiivisesti ruoanlaittoa sekä viinejä, en ole kokki enkä sommeliér. Valokuvaaminen on supernastaa vaan en ole kuvaajakaan. Osaan soittaa rumpuja jotenkuten. Vaan en mä itseäni rumpaliksi miellä. En vaikka olisin hyväkin soittamaan. Pääh! Yksin kolistelija on rummun soittoa harrastava henkilö kun taas bändissä on RUMPALI. Sitten puhutaan että onko amatööri vai ammattilainen. Etkai sääkään ny jukolauta mee sanomaan jossain haastattelussa että tässä on meidän rummun soittoa harrastava "kalle"...? Kyllä se on rumpali jos on bändi. Ja on rumpaleita jotka ovat ammattilaisia ja tienaavat leipänsä sillä ja amatöörirumpaleita jotka soittavat bändissä harrastusmielessä. Sex, choppers and rock´n roll!!! | |
![]() 29.01.2006 09:39:52 | |
Eli kolme kysymystä. Koska laskette rumpalin rumpaliksi. Onko rumpali, kun ottaa kapulat käteen ja soittaa vaikka peruskompin? Vai onko rumpali vasta sitten kun pystyy soittamaan orkesterin mukana. Ja ehkä vetämään pari filliä tms. kanssa. Itse olen muutaman kuukauden soitellut rumpuja, enkä vielä ainakaan tohtisi itseäni kutsumaan rumpaliksi, vaikka haluaisinkin. Tuli mieleen tuosta yhdestä threadista jossa rumpaleiden piti vastata harjoittelutottumuksiaan yms. Minusta olennainen juttu on se, että soittaa bändissä tai yleensä vakituisesti muiden muusikkojen kanssa. Bändissä se tyyppi, joka istuu rumpujen takana, on sen bändin rumpali, olivatpa taidot sitten mitä hyvänsä. Jos soittelee vain itsekseen, niin on ehkä parempi puhua rumpujensoittoa harrastavasta henkilöstä, kuten Peicco tuossa kirjoittikin. ("Rumputaiteilijat" ovat sitten erikseen.) Onko niitä rumpunuotteja jossain? Muutaman kerran olen nähnyt kysyttävän, enkä itse ainakaan ole löytänyt mitä haen. Usein vastataan että kuuntele biisejä ja opettele siitä. Ongelma kuitenkin ainakin itselläni on siinä, että näin vasta-alkajana en osaa kuunnella pelkkää rumpua sieltä. Beatin ehkä oppii, jos on helppo, mutta varsinkaan mitään fillejä ei saa pelkällä kuuntelulla sieltä ulos. Tai ainakaan minä en saa. Kuitenkin luulisin, että suurimman riemun tässä vaiheessa soittouraa, saisi kun osaisi soittaa jonkun biisin mukana. Minkähänlaisia rumpunuotteja tarkoitat? Yksittäisistä biiseistä tehdyt nuotinnokset ovat aika harvassa, mutta esimerkiksi tekniikka- ja komppiharjoituksia on kirjastot pullollaan. Niitä löytyy myös netistä, mutta en nyt valitettavasti muista yhtään osoitetta. Rumpuosuuksien poimiminen biiseistä kuuntelemalla on aluksi hankalaa, mutta siihen kyllä harjaantuu. Kannattaa opetella se, mistä saa selvää, ja soveltaa loput itse. Kunhan taidot ovat kehittyneet, niin pimennossakin olevat kohdat selviävät kyllä. Kolmanneksi, ei liity mitenkään minuun, tuli vain mieleen tuolla autolla ajellessani. Miten tuo äänittäminen? Nauhoitetaanko vain kokonaan onnistunut biisi tai sitten ei ollenkaan, vai hakataanko eri osat nauhalle erikseen. Se on täysin tapauskohtaista. Taitava rumpali pistää biisin kerralla purkkiin, mutta heikompi voi joutua turvautumaan studiotekniikkaan. Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään. | |
![]() 29.01.2006 09:48:50 | |
Mun mielestä rumpali on sellainen joka tekee sillä elannon tai hyvin suuren osan siitä Eikö tuossa vaiheessa jopa rumpalia voi kutsua muusikoksi. Muussa tapauksessa kyse on vaan henkilöstä joka harrastaa rumpujen soittoa. Ei vaan rumpali ja se joka soittaa yksikseen kotona ilman bändiä on henkilö. Yleensäkin ottaen rumpali on rumpali kitaristi on kitaristi...jne...mutta muusikoiksi en itse ainakaan miellä muita kuin ihmiset jotka on tehneet hommia musiikin parissa jo pitkään ja ENNENKAIKKEA säveltänyt omaa musiikkia ja tehnyt sillä leipänsä. Myös musiikinopiskelijat jotka ovat valmistuneet "ammattimuusikoiksi" ovat lienee ansainneet muusikko nimen käytön. Tämähän meni sekavaksi...anteeksi Ei siitä ainakaan paremmaksi mene... | |
![]() 29.01.2006 09:56:26 | |
Onko niitä rumpunuotteja jossain? Kirjastosta löytyy kirjoja, aika laajalti ainakin rokin saralla, joissa on tarkat nuotit joka pannulle mitä se (esim.) Nicko lyö. Niistä on ihan hyvä lähteä liikkeelle. Tietty niitä pitää myös osata lukea, mutta siihen oppii kyllä ilman mitään erityisopetusta. Zook - Root Canal Recovery | |
![]() 29.01.2006 09:59:50 | |
Rumpaleitakin on monenlaisia. Kyllä musta voi sanoa itseään rumpaliksi, jos niitä soittaa. Ihan kieliopillisessa mielessäkin. Biisejä äänitettäessä mun mielestä pannuilla ois hyvä saada koko biisi kerralla sisään. Itse en oikein pääse biisin sykkeeseen muuten käsiksi. Toisaalta on tosi paljon pannuttajia, jotka vetää biisin hyvällä meiningillä purkkiin vaikka takaperin 4 tahtia kerrallaan :-) Tupuna: Mun mielestä sä oot edelleen idiootti ja sulla on pieni muna. | |
![]() 29.01.2006 10:04:20 (muokattu 29.01.2006 10:04:32) | |
Plääh. Mun eka kommentti oli hieman liikaa professionaalisuuteen painottuva. Kaivinkoneen kuljettaja on kaivinkoneen kuljettaja, myyntipäällikkö on myyntipäällikkö. Mutta, jos ollaan harrastajabändin kanssa ja siinä asiayhteydessä puhutaan, on nuo kuljettajat ja päälliköt sitten rumpaleita ja muita muusikoita. Ja tässähän ei ole väliä soittotaidolla taikka kokemuksella. Vaikka ei ois kertaakaan vielä kannuun lyönyt, mutta oot kapulat kädessä siinä muiden bändijätkien parissa, olet jo bändin rumpali. Wooo! Rock! Mutta en mä ymmärrä jos harrastajamuusikko esitteleen itsensä vieraille ihmisille ensimmäistä kertaa rumpalina eikä myyntipäällikkönä kun kysytään vaikka se tavallinen jäänsärkijä "mitä sä teet?". | |
![]() 29.01.2006 10:08:53 | |
Lisään vielä, että musta _rumpaliudessa_ olennaista on näiden em. konkreettisten asioiden lisäksi henkimaailman asiat. Eli koetko rummut/rumpujen soiton omaksesi, onko ns. rytmi veressä, ajatteletko rumpujen soittoa rytmeinä vai sekä rytminä, että harmoniana jne. Harvat kitaristit esimerkiksi mieltää rumpuja muuten kuin rytminä. Tupuna: Mun mielestä sä oot edelleen idiootti ja sulla on pieni muna. | |
![]() 29.01.2006 10:42:22 | |
Eli ensiksi sori tuon otsikon kuvaamattomuudesta, mutta en nyt väsymyksessäni keksinyt kuvaavampaa. Eli kolme kysymystä. Koska laskette rumpalin rumpaliksi. Onko rumpali, kun ottaa kapulat käteen ja soittaa vaikka peruskompin? Vai onko rumpali vasta sitten kun pystyy soittamaan orkesterin mukana. Ja ehkä vetämään pari filliä tms. kanssa. Itse olen muutaman kuukauden soitellut rumpuja, enkä vielä ainakaan tohtisi itseäni kutsumaan rumpaliksi, vaikka haluaisinkin. Tuli mieleen tuosta yhdestä threadista jossa rumpaleiden piti vastata harjoittelutottumuksiaan yms. Varmaan se se bändissä soittava on, kuten jo sanottiinkin. Toisaalta laskisin rumpaleiksi myöskin sellaiset, jotka soittavat hyvin paljon rumpuja, vaikkeivät välttämättä aina bändissä olisikaan. Onko niitä rumpunuotteja jossain? Muutaman kerran olen nähnyt kysyttävän, enkä itse ainakaan ole löytänyt mitä haen. Usein vastataan että kuuntele biisejä ja opettele siitä. Ongelma kuitenkin ainakin itselläni on siinä, että näin vasta-alkajana en osaa kuunnella pelkkää rumpua sieltä. Beatin ehkä oppii, jos on helppo, mutta varsinkaan mitään fillejä ei saa pelkällä kuuntelulla sieltä ulos. Tai ainakaan minä en saa. Kuitenkin luulisin, että suurimman riemun tässä vaiheessa soittouraa, saisi kun osaisi soittaa jonkun biisin mukana. Jotain rumpu"tabeja" on olemassa, ja nuo mainitut kirjatkin sisältävät rumpunuotteja. Kyllä se korva pian harjaantuu siihen, että löydät ne rumpuosuudet biiseistä kuuntelemalla. Pitää vain kuunnella kovasti. Kolmanneksi, ei liity mitenkään minuun, tuli vain mieleen tuolla autolla ajellessani. Miten tuo äänittäminen? Nauhoitetaanko vain kokonaan onnistunut biisi tai sitten ei ollenkaan, vai hakataanko eri osat nauhalle erikseen. Ts. jos joku kohta ei onnistu, niin ei hätää, soitetaan kohta _vain_ se kohta uudelleen, ja laitetaan sen epäonnistuneen päälle. Kun esim. lumilautailussa ja sen kuvaamisessa on tapana, että jos vaikka kuvasta tulisi helvetin hieno, mutta stikkaaja kaatuu alastulossa, sitä kuvaa ei julkaista. Vain siis alusta loppuun onnistuneista hypyistä otetut kuvat julkaistaan. Tietääkseni kumpaakin metodia käytetään, parempihan on tietysti että biisi menee kerralla purkkiin. Tuohon toiseen kohtaan voisi melkein ottaa yhden esimerkin, mutta jääköön se nyt tekemättä ;) "TÖ MOOR AI INTERÄKT VIT PIIPOUL, TE MOOR AI LÖÖRN" -T 101
Käy täällä jos asut Salon seudulla: Salon Seudun Bändit | |
![]() 29.01.2006 12:55:50 | |
No joo, kirjoitetaan tähänkin nyt sitten jotain.... Mielestäni tuota rumpali-termiä on ihan turha nostaa jalustalle. Jos joku harrastaa, vaikka harvakseltaankin, rumpujen soittoa, niin silloin hän on rumpali. Eikä siihen sitä bändiäkään tarvi. Muusikko-termiä käyttäisin hieman tiukimmin kriteerein, siihen jo mielestäni vaaditaan vähän vuosia alle. Ammattimuusikko on sitten tietenkin vielä asia erikseen. www.vasamayhtye.com | |
![]() 29.01.2006 13:09:14 (muokattu 29.01.2006 13:14:11) | |
Eli ensiksi sori tuon otsikon kuvaamattomuudesta, mutta en nyt väsymyksessäni keksinyt kuvaavampaa. Eli kolme kysymystä. Koska laskette rumpalin rumpaliksi. Onko rumpali, kun ottaa kapulat käteen ja soittaa vaikka peruskompin? Vai onko rumpali vasta sitten kun pystyy soittamaan orkesterin mukana. Ja ehkä vetämään pari filliä tms. kanssa. Itse olen muutaman kuukauden soitellut rumpuja, enkä vielä ainakaan tohtisi itseäni kutsumaan rumpaliksi, vaikka haluaisinkin. Tuli mieleen tuosta yhdestä threadista jossa rumpaleiden piti vastata harjoittelutottumuksiaan yms. Onko niitä rumpunuotteja jossain? Muutaman kerran olen nähnyt kysyttävän, enkä itse ainakaan ole löytänyt mitä haen. Usein vastataan että kuuntele biisejä ja opettele siitä. Ongelma kuitenkin ainakin itselläni on siinä, että näin vasta-alkajana en osaa kuunnella pelkkää rumpua sieltä. Beatin ehkä oppii, jos on helppo, mutta varsinkaan mitään fillejä ei saa pelkällä kuuntelulla sieltä ulos. Tai ainakaan minä en saa. Kuitenkin luulisin, että suurimman riemun tässä vaiheessa soittouraa, saisi kun osaisi soittaa jonkun biisin mukana. Kolmanneksi, ei liity mitenkään minuun, tuli vain mieleen tuolla autolla ajellessani. Miten tuo äänittäminen? Nauhoitetaanko vain kokonaan onnistunut biisi tai sitten ei ollenkaan, vai hakataanko eri osat nauhalle erikseen. Ts. jos joku kohta ei onnistu, niin ei hätää, soitetaan kohta _vain_ se kohta uudelleen, ja laitetaan sen epäonnistuneen päälle. Kun esim. lumilautailussa ja sen kuvaamisessa on tapana, että jos vaikka kuvasta tulisi helvetin hieno, mutta stikkaaja kaatuu alastulossa, sitä kuvaa ei julkaista. Vain siis alusta loppuun onnistuneista hypyistä otetut kuvat julkaistaan. Hehe! Kuten näet, rumpalit ovat pääsääntöisesti nöyrähköä ja toppuuttelevaa sakkia. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun olen ollut keikalla, jolla rumpali nostattaa tukan ja molemmat selkäkarvat pystyyn. Sitten keikan jälkeen kehumaan rumpalia, vastaus; "noooh, emmä tiiä, kuhan nyt vähän sinnepäin lääpäsin, ehän mä oikeesti mitään osaa...". Hommaudu yksityis rumputunneille. Juu, ne maksaa, mutta hyöty on korvaamaton! Olettaen toki että opettaja on pelimiehiä. Tämä selviää kyselemällä kotikulmien musaliikkeistä ja muusikoilta. Kaikkien "rumpaleiksi" aikovien on tavalla tai toisella käytävä läpi ne tietyt perusjutut. Se sujuu niiinn paljon helpommin, kun opastamassa on joku sen jo kertaalleen tehnyt. Jollei muuta, niin otat vaan ihan muutaman rumputunnin. Sekin auttaa jo vähän "tien" löytämisessä. Lycka till! | |
![]() 29.01.2006 13:17:09 | |
Hehe! Kuten näet, rumpalit ovat pääsääntöisesti nöyrähköä ja toppuuttelevaa sakkia. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun olen ollut keikalla, jolla rumpali nostattaa tukan ja molemmat selkäkarvat pystyyn. Sitten keikan jälkeen kehumaan rumpalia, vastaus; "noooh, emmä tiiä, kuhan nyt vähän sinnepäin lääpäsin, ehän mä oikeesti mitään osaa...". Hommaudu yksityis rumputunneille. Juu, ne maksaa, mutta hyöty on korvaamaton! Olettaen toki että opettaja on pelimiehiä. Tämä selviää kyselemällä kotikulmien musaliikkeistä ja muusikoilta. Kaikkien "rumpaleiksi" aikovien on tavalla tai toisella käytävä läpi ne tietyt perusjutut. Se sujuu niiinn paljon helpommin, kun opastamassa on joku sen jo kertaalleen tehnyt. Jollei muuta, niin otat vaan ihan muutaman rumputunnin. Sekin auttaa jo vähän "tien" löytämisessä. Lycka till! Nauhoituksesta vielä. Yksi hyvä teikki on yleensä paras ja "kokonaisin" musikaalisesti. Kaikki tuo leikkely ja pätkissä nauhoitus on täysin mahdollista, mutta väärä ja typerä tapa nauhoittaa. Älä mene studioon ennen kuin hallitset biisit hyvin. Ja harjoittele klikin kanssa. | |
![]() 29.01.2006 18:48:03 | |
M.netin rumpupalstalla pitää osasta lukea rivien välistä: Olet rumpali, kun sinulla on vähintään kolmen tonnin soittokamat, kulutat kapulaparin kahdessa vuodessa, et ole ikinä hajoittanut symbaalia, ja ihmettelet mikseivät kaikki toimi samoin. No one ever wins, no one ever loses, except the dead. Under the sun, they rot together, with absolute biological equality. | |
![]() 29.01.2006 18:50:57 | |
M.netin rumpupalstalla pitää osasta lukea rivien välistä: Olet rumpali, kun sinulla on vähintään kolmen tonnin soittokamat, kulutat kapulaparin kahdessa vuodessa, et ole ikinä hajoittanut symbaalia, ja ihmettelet mikseivät kaikki toimi samoin. Oujee, meitsi on rumpali! More is more. | |
![]() 29.01.2006 18:52:12 | |
Oujee, meitsi on rumpali! niin vähänkö mänöö kapuloita? mod. huom. ei näin | |
![]() 29.01.2006 18:53:18 | |
niin vähänkö mänöö kapuloita? Ei kapulat hajoa kun keskittyy kamarunkkaukseen soittamisen sijaan;) More is more. | |
![]() 29.01.2006 18:56:07 (muokattu 29.01.2006 19:16:13) | |
Ei kapulat hajoa kun keskittyy kamarunkkaukseen soittamisen sijaan;) aivan... nerokasta E: ja sitten kun on ne kolmen tonnin kamat niin eihän niitä soittaa viiti etteivät vaan särkyisi! näinollen kapuloitakin säästyy mod. huom. ei näin | |
![]() 29.01.2006 19:32:42 (muokattu 29.01.2006 19:34:35) | |
Vai sellaista. Ja tosiaan, tosta studiosta. En todellakaan ole menossa, piitkään piiiitkään aikaan. Jostain kumman syystä vaan askarrutti tuo kyseinen asia. Ja niitä rumputunteja olen kyllä harkinnu. Sellanen 20e kerta on hirveen suolanen hinta opiskelijalle :/. Mutta eiköhän niillekin sitte joskus paremmalla ajalla pääse. Minkähänlaisia rumpunuotteja tarkoitat? Yksittäisistä biiseistä tehdyt nuotinnokset ovat aika harvassa, mutta esimerkiksi tekniikka- ja komppiharjoituksia on kirjastot pullollaan. Niitä löytyy myös netistä, mutta en nyt valitettavasti muista yhtään osoitetta. Jep, tarkoitin juuri noita yksittäisiä biisejä. Ei mulla ole mitään fiksua sanottavaa. | |
![]() 29.01.2006 19:34:58 | |
M.netin rumpupalstalla pitää osasta lukea rivien välistä: Olet rumpali, kun sinulla on vähintään kolmen tonnin soittokamat, kulutat kapulaparin kahdessa vuodessa, et ole ikinä hajoittanut symbaalia, ja ihmettelet mikseivät kaikki toimi samoin. Eli kääntäen: Sulla on halvat kamat, kapuloita menee ja pellit ei kestä? http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)