![]() 02.01.2006 23:50:31 (muokattu 03.01.2006 01:25:45) | |
---|---|
Eli mikä on kokeneiden mielestä hyvä suhde jakaa treeniaikansa mihinkin? Kun tänään soitin, käytin tunnin käsien tekniikkaan, tunnin jalkatekniikkaan, puoli tuntia tollaseen sekamyllytykseen (esim. rudimentteja eri raajapareilla), noin tunnin independenceen à la New Breed ja Luovat rummut. Lopuksi koitin puolen tunnin ajan jamitella jazzia ihan improna ja Art of Bop drummingin kanssa (nyt saa nauraa). Eli neljä tuntia meni yhteensä. Iltaisin yritän sitten esim. tuplaiskuja treenata tvtä katsoessa. Sitten on tietenkin bänditreenejä. Tavoitteeni olisi olla osaava ja monipuolinen, ettei minkään musan kanssa olisi täydessä kusessa. Olisiko korjattavaa? Olen nyt soittanut n. neljä ja puoli vuotta, eli jutuissa alkaa löytyä se punainen lanka, mutta mikään ei vielä suju hyvin. Kysyn, että saisin mahdollisimman tehokkaasti käytettyä sen ajan kun setin ääressä voi kuluttaa. E. Olisi kiva jos tämä voisi olla myös yleishyödyllinen oppipaketti ja ideoiden jakamistopic, josta kaikki voisi hyötyä, ettei tosiaan aina ole kamoista kyse. Munletti on mulletti | |
![]() 03.01.2006 00:20:29 (muokattu 03.01.2006 00:21:46) | |
En nyt voi sanoa itseäni kokeneeksi, mutta ihan hyvältä kuulostaa tuo ohjelmasi. Joskus voisi olla hyvä ihan virkistyksen vuoksi tehdä jotain rutiineista poikkeavaa. Soita vaikka pari viikkoa ilman mitään opetusmateriaalia, kehitä sitä omaa tyyliä, keksi omia juttuja, soita levyjen mukana jne. Kirjastosta voipi lainailla jotain erikoisempia kirjoja ja reenailla niitä. Niin, ja välillä kannattaa pitää ihan vain taukoakin. Ja pidä järki treenaamisessa, kuuntele balanssia, koita saada treenaamasi asiat sopimaan soittamaasi musiikkiin jne. Edit: Ei tainnut ihan vastata kysymykseesi...äh. ODOMANKOMA BOO ADZEE
OBOO KYEREMA | |
![]() 03.01.2006 11:40:50 | |
Tuossa joulukuun 2005 (eli olisikohan se edellisin MD) Modern Drummer lehdessä oli hyvä artikkeli ajan käytöstä treenattaessa, että siitä treenistä saisi mahdollisimman paljon hyötyä irti. Se artikkeli kannattaa tarkistaa! En ole muusikko,koska olen rumpali,koska rummuttaminen ei ole musiikkia,vaan hirveää räiskettä ja paisketta. | |
![]() 03.01.2006 14:54:48 | |
Tuossa joulukuun 2005 (eli olisikohan se edellisin MD) Modern Drummer lehdessä oli hyvä artikkeli ajan käytöstä treenattaessa, että siitä treenistä saisi mahdollisimman paljon hyötyä irti. Se artikkeli kannattaa tarkistaa! Tilasin MDn kolme kuukautta sitten, pian alkaa vissiin tulemaan! Joulukuun numeron joudun vissiin sit hakemaan kirjakaupasta. Älkääs nyt antako tän pudota! Vinkkejä, vinkkejä! Munletti on mulletti | |
![]() 03.01.2006 20:03:06 | |
ite kulutan aikaani nykyään lähinnä tuplabasareihin, skankbeattiin ja blastiin, ja noita asioita lähinnä veän kahen tunnin ajan. yleensä hitaalla tempolla ja loppupuolisko ajasta nopeammalla tempolla. | |
![]() 03.01.2006 20:08:34 | |
Tän vuoden treenaan ahkerasti tuplabasarit ja blastit kuntoon nopeille temmoille. Ja osallistun yhteen rumpukisaan jotta sais palkintoja. En huonona osallistu en sittte ikinä!! :) Janne pentele!!!!!!! | |
![]() 03.01.2006 20:09:37 | |
Ja osallistun yhteen rumpukisaan Ettei olisi se aiemmin mainittu Blastologyn kisa? 'M.net + Sarkasmin tapaista - Hymiö = Viha' | |
![]() 03.01.2006 20:10:00 | |
Ettei olisi se aiemmin mainittu Blastologyn kisa? Kas kun arvasit :) Janne pentele!!!!!!! | |
![]() 03.01.2006 20:10:25 | |
Osallistu Deino siekii Janne pentele!!!!!!! | |
![]() 03.01.2006 20:11:00 | |
Osallistu Deino siekii Harkitsen jos pystyn todistamaan kauan olen soittanut. 'M.net + Sarkasmin tapaista - Hymiö = Viha' | |
![]() 03.01.2006 20:29:19 | |
Mitäs kyseisessä kisassa lähinnä vaaditaan? nopeutta? paljon Janne_Pe:ltä lähtee blastit ja tuplat? | |
![]() 03.01.2006 20:40:20 (muokattu 03.01.2006 20:41:05) | |
Mitäs kyseisessä kisassa lähinnä vaaditaan? nopeutta? paljon Janne_Pe:ltä lähtee blastit ja tuplat? Tuosta tuli muuten mieleen että sinne Worlds Fastest Drummerin tuplapuolelle ei taideta tarvita kuin vähän reilut 200bpm että pääsee 20 parhaan joukkoon. Eli ei mikään ihan mahdoton muutamalle tälläkään palstalla pyörivälle :) Voi kyllä myös olla että muistan ne lyöntimäärät väärin. Yarr! Seuraavaksi haluat varmaan yhden Rieseneistäni...? | |
![]() 03.01.2006 20:42:12 | |
Mitäs kyseisessä kisassa lähinnä vaaditaan? nopeutta? paljon Janne_Pe:ltä lähtee blastit ja tuplat? Siinä soitetaan miten itse osaa siinä ei kummempia vaadita, eli hevirumpaleille tarkoitettu foorumi. On siellä alottelijoita ym.. Blastit ja tuplat lähti ennen paremmin kunnes sattui pieni työtapaturma. Tuplakomppi menee 180 temmossa ja blastit parhaimmillaan 250 temmossa. Janne pentele!!!!!!! | |
![]() 03.01.2006 21:22:43 (muokattu 03.01.2006 21:29:57) | |
Eli mikä on kokeneiden mielestä hyvä suhde jakaa treeniaikansa mihinkin? Kun tänään soitin, käytin tunnin käsien tekniikkaan, tunnin jalkatekniikkaan, puoli tuntia tollaseen sekamyllytykseen (esim. rudimentteja eri raajapareilla), noin tunnin independenceen à la New Breed ja Luovat rummut. Lopuksi koitin puolen tunnin ajan jamitella jazzia ihan improna ja Art of Bop drummingin kanssa (nyt saa nauraa). Eli neljä tuntia meni yhteensä. Iltaisin yritän sitten esim. tuplaiskuja treenata tvtä katsoessa. Sitten on tietenkin bänditreenejä. Tavoitteeni olisi olla osaava ja monipuolinen, ettei minkään musan kanssa olisi täydessä kusessa. Olisiko korjattavaa? Olen nyt soittanut n. neljä ja puoli vuotta, eli jutuissa alkaa löytyä se punainen lanka, mutta mikään ei vielä suju hyvin. Kysyn, että saisin mahdollisimman tehokkaasti käytettyä sen ajan kun setin ääressä voi kuluttaa. E. Olisi kiva jos tämä voisi olla myös yleishyödyllinen oppipaketti ja ideoiden jakamistopic, josta kaikki voisi hyötyä, ettei tosiaan aina ole kamoista kyse. Sellainen pikkuvinkki, mikä itsellä toimi aikoinaan erittäin hyvin, on treenata aikaisin aamulla. Kävin vuoden päivät musakoulua ja heräsin joka aamu viideltä, junaan ja reenaamaan pariksi tunniksi ennen koulun alkua... Jostain kumman syystä huomasin, että sekä pääkoppa, että raajat olivat erittäin yhteishaluisia aina aamutuimaan. Vieläkään en tajua mistä tuolloin löysin itsekurin tuohon, mutta olihan se pirun kivaakin. Se mikä siinä taisi omalla kohdalla olla kaiken parasta, oli hyvä omatunto lopun päivää. Kun treenaus on tehty heti aamusta, voi lopun päivää vapaasti altistua kaikille muille niin mielenkiintoisille houkutuksille, kuten paskan jauhaminen, bändisoitto jne... Toinen asia jonka huomasin hetken treenattuani, oli taukojen tärkeys. Röökitauko aina 40min. välein. Rumpumaikka väitti kiven kovaa, että 20min kerrallaan on maksimi aika jonka jaksaa treenata 100%:n keskittyneesti. En uskonut tuota, mutta saattaapa tuo pitää paikkansakin? Yksi hyvä pointti, jonka joku mainitsi tuossa toisessa threadissä, on että treenaamalla oppii treenaamaan ja soittamalla soittamaan. Eli kannattaa aina pitää jonkinlainen käytännön läheisyys olennaisena osana treenikalenteria. Vaikka useimmat rumpalit nauttivat suuresti omien "kultiensa" hiplauksesta ihan omassa rauhassa, niin kyllähän se päätavoite lienee kuitenkin aina päästä hiplaamaan niitä kannuja muiden muusikoiden sekaan. Niin paljon esimerkkejä superteknisistä rumpaleista (kaappineroista), jotka jossain vaiheessa unohtivat tämän... EDIT:) meni nyt näköjään vähän puolioffariksi tämä, mutta... Tuosta monipuolisuudesta; olen törmännyt useamman kokeneen, nimenomaan monipuolisen rumpalin lausahduksiin siitä, että he ovat soittaneet erittäin paljon eri levyjen mukana, kaikkea jaskasta hevimättöön. Gregg Bissonette mainittakoon yhtenä esimerkkinä. | |
![]() 03.01.2006 22:18:26 | |
kannattaa muuten aina pitää mielessä kohtuus. jos harjoittelet yötä päivää, ni kohta sä kuivut siihen touhuun. ja tuo "treenaamalla oppii treenaamaan, soittamalla soittamaan" oli todella hyvin sanottu. on tosin hyvä osata molemmat taidot. ja joskus ihan viikonkin tauko kokonaan soittamisesta saattaa tehdä ihan hyvää, koska silloin pääsee uudella motivaatiolla mukaan soittamiseen ja harjoittelemiseen. Whatever happens, happens. | |
![]() 03.01.2006 22:40:58 (muokattu 03.01.2006 22:41:27) | |
Tuplakomppi menee 180 temmossa ja blastit parhaimmillaan 250 temmossa. :--D no tuo ei paljoa ole, ei sillä, en itsekkään edes tuota riko mutta minä henk.kohtasesti ottaisin osaa vasta kun blastia saan soitettu 280bpm:llä 10sekunttia tms, ja tuplia 230bpm 15sek. | |
![]() 03.01.2006 22:41:05 | |
Tuo aamulla treenaaminen on ihan hyvä idea kyllä, joskus kun tyttöystävä lähti kesällä kahdeksalta töihin, niin heräsin samalla, menin treenaamaan johonkinn puoleen päivään asti. Niiltä ajoilta tuli ennätyskin, kun soitin 9h yks päivä:). Joo kiitos vinkeistä, tuota lyhyiden taukojen pitämistä oon miettinyt, mutta tauoilla ei ole oikeen muuta tekemistä kuin venyttely kun en poltakaan. Pitkistä tauoista sen verran, että millasia kokemuksia on ollut? Palautuuko tekniikka ihan naps vaan, vai meneekö montakin treenikertaa? Muistelen vaan yhtä vaihetta, kun jätin tuplilla soittamisen puoleksi vuodeksi melkein kokonaan, ni koko homma piti melkein alusta opetella. (enkä vielä ole tyytyväinen) Janne Pe, millasta blastia vetelet 250bpm?! En noista nimityksistä niin tiedä, voitko selventää?:) Munletti on mulletti | |
![]() 03.01.2006 22:45:16 | |
Palautuuko tekniikka ihan naps vaan, vai meneekö montakin treenikertaa? Muistelen vaan yhtä vaihetta, kun jätin tuplilla soittamisen puoleksi vuodeksi melkein kokonaan, ni koko homma piti melkein alusta opetella. (enkä vielä ole tyytyväinen) Janne Pe, millasta blastia vetelet 250bpm?! En noista nimityksistä niin tiedä, voitko selventää?:) Maitohapoille meinaa mennä tauon jälkee, riippuu tietty iha siitä paljonko on sitä ennen treenannut, mut sillei että jos on vetäny nopeusjutut ekana ni tauon jälkee mielellää jotai muuta, en tosin kyllä treenaa ku maksimissaan 4h yleensä. Luulen että Janne Pe vetelee singleblastia, eli vuorokäsin, mutta en tiedä. Tasablastihan on helpompaa koska sillon ei joudu keskittymään niin paljon käsien lyömiseen vuorotellen, joka on huomattavasti vaikeampaa korkeissa tempoissa. Lähinnä kaikki 280bpm:ssä olevat yleensä on tasablastia koska niissä nopeuksissa on jo niin vaikea koordinoida käsien menevän vuorotellen, ainakin helvetisti treeniä se vaatii! | |
![]() 03.01.2006 23:22:46 (muokattu 03.01.2006 23:23:27) | |
Minullahan ei tuota kokemusta kovin hirveästi vielä ole (suurinpiirtein saman verran kuin alkuperäisen viestin kirjoittajallakin), mutta kirjoitetaas silti jotain. Ensinnäkin ainakin minulla jo viikonkin taukoa saa kyllä parit reenikerrat kuroa kiinni ihan tosissaan. Tosin nuita viikon taukoja en tarkoituksella ole koskaan pitänyt, mutta jos vaikka jossain lomalla olen ollut tjsp. Voisin kyllä omasta puolestani suositella jonkinlaisen reeniohjelman laatimista. Itse olen ihan paperille merkannut viikon reeniohelman, jonka mukaan reenaan. Ohjelman laadin muiden menojen mukaan (lähinnä koulu), ja kun lukiossa vaihtuu jakso, laadin aina uuden reeniohjelman, jossa on sitten vähän erilaisia juttuja. Eli yksi reenijakso kestää aina sellaiset pari kuukautta. Jokaisessa jaksossa on aina viikossa yksi taukopäivä. Tekniikkareenejä jaloille ja käsille (mm. rudimentit sekä Derek Roddyn "stone killer" -harjoitus) soitan myös jokaisessa jaksossa joka päivä (lukuunottamatta taukopäivää). Neljänä päivänä viikossa reenaan 4-5 tuntia/päivä ja kahtena päivänä sitten 2-3 tuntia/päivä. Tällaista reenisysteemiä olen käyttänyt alkukesästä lähtien ja kyllä voin lämpimästi suositella jos suinkin vain aikaa ja innostusta tällaiselle löytyy. Luultavasti suurin kehitysvaihe on minulle tämä viimeinen puoli vuotinen ollut. Tuohon aamureenaukseen täytyy vielä sanoa, että se kyllä toimii minulla myös huomattavasti paremmin kuin iltamyöhään reenailu. Jos on hyvät yö-unet nukkunut, niin reenaaminen aamukahvin jälkeen on kyllä todella mukavaa. Ja sillon kun homma on hauskaa, niin luultavasti sitä kehitystäkin tapahtuu. Luultavasti. Vähän ehkä meni offtopikiksi paikoitellen, mutta mielestäni tuon ohjelman luomisen pointtina on juuri se, että näkee itse siitä paperilta, että onko erilaiset reenit "tasapainossa" toistensa kanssa. Eli tulee reenattua kaikkea tasapuolisesti. Vaikka kyllä ainakin minun silmiin nuo sinun alkuperäisessä viestissä postaamasti reenimäärät ovat varsin hyviä, kunhan vaihtelet niitäkin aina silloin tällöin uusiin juttuihin. EDIT: typoja iha homoo kyl mä nussin mun tyttöystävää iha nii paljo ku huvittaa ja oon 15. tarkottako se sitä et olen rikollinen? -lucbass
metallia Kemistä: UNIC | |
![]() 03.01.2006 23:28:59 | |
Tuli tässä ihan sellanen mieleen, että mikäli aiot kehittyä monipuoliseksi soittajaksi, mikään ei ole parempi tapa oppia kun soittaa perässä kuulemansa. Eli kirjastosta hakemaan kaiken maailman erityylistä musiikkia levyillä, kuuntelemaan, ja soittamaan perässä samoja peruskomppeja. Toinen hyvä idea on vaan käydä ostamassa opetuskirjoja eri genrejen saralta ja lähteä katsomaan niitä läpi. Toisaalta kehittyäkseen monipuolisena soittajana pitää myös soittaa niitä eri tyylilajeja paljon. Eli aina kun on mahdollista niin soittaa bändin kanssa niitä lajeja, jotka on treenin alla. Sitä oikeata tuntumaa soittoon ei saa lähellekään niin hyvin yksin treenatessa kun niin, että soittaa sitä oikeasti bändin kanssa. Esim. dynamiikkaa on kaikista helpointa ja tehokkainta treenata musiikin seassa, ei itsestään soittaessa. ''He jumped right out of a building!!'' | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)