Triskal 09.02.2006 10:13:21 | |
---|
Jees, eli kyse olla nyt siitä, että tulee keikkaa pienissä paikoissa ja tarvitsen sitä varten virvelin, joka on ideaali semmoisiin tilanteisiin. Tuo ainut virveli jonka omistan ei oikein sovi tarkoitukseen ja bändin kitaristilla on joku 10" tomista kUstoM-työnä värkätty virvelintekele, jolla en niin viitsisi soittaa. Ei mistään repäistyllä logiikalla aloin miettimään virveliä kokoluokkaa 12" ja löysin t-kaupasta tämän: http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-177719.html Onko teillä ehdotuksia ja/tai kokemuksia hyvistä pienikokoisista virveleistä ja pienissä paikoissa soittamisesta? Your love came down / and it turned me around / Your love came down / and it saved me - kalamies#33 >-)))> |
Mikael 09.02.2006 10:22:15 | |
---|
Hiljaa soittoon välttämättä ole tuollainen pienempi ja korkeampivireinen virveli omiaan. Mä suosittelisin kattelemaan jotain puuvirveliä n. 14x5-kokoluokassa. Ehkäpä mahonkista tai muuta pehmeämpisoundista puulajia kuin koivua tai vaahteraa. Mulla on 14x4 Gretsch Progressive Jazz Snare joka toimii tosi hienosti hiljaa soitettuna, eikä siitä oikeastaan edes tuu kauheen kovaa vaikka löis lujempaakin. Ma ei tiedata. Ma oon Pahk. |
Niskamies 09.02.2006 10:31:33 | |
---|
Komppaan Mikaelia, joku 14" virveli voisi olla passeli. Joku herkkä peli - Yamahan top-of-the-line 14"x5,5" teräsvirveli voisi olla tsekkaamisen arvoinen. Siitä löytyy sointia ja herkkyyttä, ja toimii hiljaa mainiosti. More is more. |
Simbe 09.02.2006 10:34:17 (muokattu 09.02.2006 10:34:31) | |
---|
Komppaan Mikaelia, joku 14" virveli voisi olla passeli. Joku herkkä peli - Yamahan top-of-the-line 14"x5,5" teräsvirveli voisi olla tsekkaamisen arvoinen. Siitä löytyy sointia ja herkkyyttä, ja toimii hiljaa mainiosti. Pannaan paremmaksi, 6,5" ja joku ohuenpuoleinen matto. Mitä matala- ja pehmeäsoundisempi, sen helpompi sitä on soittaa eikä käy korville. Ludarin 7"x14" vaahtera voisi olla hyvä... Rock 'n roll 'n blues 'n jazz, kiss my ass. |
moderndrummer88 09.02.2006 10:43:02 | |
---|
Pannaan paremmaksi, 6,5" ja joku ohuenpuoleinen matto. Mitä matala- ja pehmeäsoundisempi, sen helpompi sitä on soittaa eikä käy korville. Ludarin 7"x14" vaahtera voisi olla hyvä... juuri meinasin tulla sanomaan että rumpuopen 14x8 ludarin vaahteravirveli on juuri passeli tuommosiin hissutteluhommiin, tosi herkkä ja tummasointinen mod. huom. ei näin |
Rockster 09.02.2006 10:51:41 | |
---|
Keh keh. Tuollainen Yamahan Maple Custom 14 x 4 on ainakin aika passeli tuollaiseen hissutteleen ja myös kovemaan soittoon. Itse soittele pääasiassa kovaa, mutta myös tuollaisessa hissuttelussa se toimii aivan mahtavasti. Pehmeä sointi hiljaa lyödessä ja luja ja napakka kovaa lyödessä. Voin kyllä suositella. "Alle 18-tuumaiset on splasheja, paitsi haikat!" |
Henga 09.02.2006 10:52:54 (muokattu 09.02.2006 10:58:09) | |
---|
Hiljaa soittoon välttämättä ole tuollainen pienempi ja korkeampivireinen virveli omiaan. Mä suosittelisin kattelemaan jotain puuvirveliä n. 14x5-kokoluokassa. Agreed. edit: joku mainitsi teräsvirvelin, jotenkin tuntuu (huom tuntuu, en ole tehnyt tutkimusta asiasta) että puinen olisi iisimpi. edit2: sitten vois funtsia myös kalvo- ynnä kapulavalintoja, kai niilläkin joku vaikutus on? |
Ze Kink 09.02.2006 11:03:05 | |
---|
Joku 14"x4" vois olla jees. Tai jotain 13"x5" ehkäpä, en tiiä. Musaopiston pikkolovirveli on toiminut kyllä hissuttelussa parhaiten (tosin saundi on aika "halpa"), se on joku vanha Pearl, jotain 12" tai 13" se on eikä syvyyttä melkein yhtään. WANG #3: Carefully unscrew or disengage wang bar from guitar and put in case. Sometimes the best way to wang is not to wang at all. -Joe Satriani |
Triskal 09.02.2006 11:26:58 | |
---|
Mitenkä mahtaa olla jos ja kun tulen soittamaan suurimman osan noista keikoista riisikeppejä käyttäen? Siihen haussa olisi semmoinen napakka ja tiukka pop-ääni, herkkä ja erottuva, mutta ei kovavolyyminen. Ja nimenomaan riisikeppisoitossa sopiva. (sori, olen jo melkein tehnyt päätökseni ja silti kyselen ;) ) Your love came down / and it turned me around / Your love came down / and it saved me - kalamies#33 >-)))> |
Henga 09.02.2006 11:28:32 (muokattu 09.02.2006 11:29:09) | |
---|
Mitenkä mahtaa olla jos ja kun tulen soittamaan suurimman osan noista keikoista riisikeppejä käyttäen? Siihen haussa olisi semmoinen napakka ja tiukka pop-ääni, herkkä ja erottuva, mutta ei kovavolyyminen. Ja nimenomaan riisikeppisoitossa sopiva. (sori, olen jo melkein tehnyt päätökseni ja silti kyselen ;) ) Hm, minkähänlaista soundia lähtisi jostain 14"x3" messinki-virpasta risuilla? edit: olisipa treenis samassa kämpässä missä kone. vois samantien käydä kokeilemassa. :) |
grooveman 09.02.2006 11:31:23 | |
---|
Mulla on ens lauantaina hissuttelukeikka ja aion viedä sinne mun 10"x5" snaren. Se on tosi hiljanen, mutta kyllä siitäkin volaa löytyy kun käskee. Ton kokosia vaan ei vissiin oo hirveest markkinoilla mut jos jostain löydät niin suosittelen. "rumpali jolla on huono taimi, on yksinkertaisesti vain huono rumpali."-S.Kuoppamäki |
hollmi-5 09.02.2006 11:33:56 | |
---|
Minä soittelen hiljaisimmatkin lyönnit kapuloilla. Joskus sudeillakin. Minä valitsen herkästi reagoivan virvelin. Sellaisen, jonka matto reagoi hiljaisillakin lyönneillä. Ludwigin Acrolite tai (alumiinirunkoinen) Supraphonic 5x14" on pomminvarma valinta omasta kokoelmastani. Esimerkiksi Premieri Genista 5x14 koivuversiona oli vallan mahtava soundiltaan muuten, mutta ei syttynyt hiljaa soitettaessa. Samaa olen huomannut monessa muussakin puurunkoisessa. http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm |
Simbe 09.02.2006 11:36:27 | |
---|
Hm, minkähänlaista soundia lähtisi jostain 14"x3" messinki-virpasta risuilla? edit: olisipa treenis samassa kämpässä missä kone. vois samantien käydä kokeilemassa. :) Etsipä jostain käsiisi Live -yhtyeen MTV unplugged. Siinä on 3" messinki freefloateri. Ei välttämättä se hiljaisin virveli, jota ilmeisesti tässä etsitään. Ihan hyvä se on kyllä. Herkkä saisi peli olla, silloin hipsutellenkin saa hyvän soundin. Jos ranteet on raskaat, niin ei sitä herkkyyttä saa hyväksikäytettyä. Mulla oli 3"x14" Pearlin musta teräspikkolo. Siitä lähti tollanen pop, ja se oli aika herkkä. Toinen hyvä vastaantullut 13"(x5") oli Premierin jazz-setistä. Se oli joku ysärimalli, vaahteraa. Kullanväriset heritage lugit ja himmeä öljypinta. Viime hipsutteluissa käytin 14"x6,5" Yammun terästä. Soitin vispilöillä, mutta siinä on kyllä sellainen pehmeäsoundinen virveli, mitä helppo soittaa. Rock 'n roll 'n blues 'n jazz, kiss my ass. |
Triskal 09.02.2006 12:19:59 | |
---|
Minä käytän riisikeppejä siksi, että en osaa soittaa hiljaa. Your love came down / and it turned me around / Your love came down / and it saved me - kalamies#33 >-)))> |
Mikael 09.02.2006 12:51:27 | |
---|
Minä käytän riisikeppejä siksi, että en osaa soittaa hiljaa. Mä en pysty vetään noilla mitään. Tunnelma on pilalla heti. Ma ei tiedata. Ma oon Pahk. |
ÄM 09.02.2006 12:52:47 | |
---|
Non-ni! Eli Triskal hakee rumpua, josta ei lähde kova ääni normaalivoimallakaan soittessa, jos oikein ymmärsin. Mulla oli aikanaan Pearl FFS 8"x14" vaahtera snare, josta sai pehmeän hyvän soundin, ja sitä oli helppo soittaa myös hiljaa. Se oli vielä mulla jonkin aikaa, kun olin jo hommannut nykyisen 7"x12" vaahteraisen. Täytyy sanoa, että kyllä se oli helevetin meluisa tähän sopraanoon verrattuna. Tämä 7"x12" antaa tarvittaessa kimakan pops/poks-soundin, mutta on myös viritettävissä matalemmksi, jolloin löytyy myös vähän bodya, rummun korkeuden takia. Kumun puuvanne, jonka siihen hommasin, pehmensi entisestään soundia. Sillä meikäläinenkin, kun noita häitä yms myrkyttelee, soittaa pienemmässäkin tilassa ihan normimeiningillä ja kapuloilla. Herkkyyttä löytyy myös, eli just risuilla vetäessä saa maton heräämään vallan mainiosti. Viimeisin ostokseni Limited Edition Tamo Snare 4"x13" on myös saatanan hyvä; piccolo, mutta ei ärsyttävän kimakka, josta itse piccoloissa en juuri pidä. 4" syvyys ja vaahtera/tamo-runko tuo lämpöä ja pehmeyttä. Ei ole sopraanosnarea juurikaan äänekkäämpi, perussoitossa, mutta käskemällä ja erityisesti rimshotilla saa tarvittaessa todella napakan ja läpi tunkevan iskun. Eli ymmärrän ison virvelin edut, mutta pinessä tilassa soittessa on tosiaan kaksi tietä: Matalalle viritetty iso ja herkkä, jota tulee myös soittaa hennommin tai pienempi ja napakka, hiljaa soiva. Makuasioita loppupeleissä. Jos "all around"-värkkiä hakee, ei pienestä rummusta tietenkään saa sitä stadion-soundia. Itse olen juuri isoa rumpua vailla, mitä kyllä hyvin harvoin edes tarvitsisi. Jos vaikutat Triskal Helsingin seudulla, tuu kokeilemaan noita pikkuisia, niin saat kuvaa mitä tarkoitan. Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan! |
Epämuusikko 09.02.2006 14:12:27 (muokattu 09.02.2006 14:14:58) | |
---|
Pannaan paremmaksi, 5- 6,5" ja joku ohutrunkoinen. Virveli, joka syttyy helposti, ei toisin sanoen tarvitse kovaa kättä soidakseen. Omista vähistä kokemuksistani kuuspuolosilla tai syvemmillä virveleillä soittamisesta IMHOtan, notta sellaisen on paras olla hyvin viritetty ja viritelty jos haluaa soittaa hiljaa ja hallitusti. Sen sijaan hyvällä laitolla ja kalvolla oleva keskisyvä ja ei liian "köntti" virveli toimii hiljaisessakin musassa. Jyrkkä ei "mitä pienempi virveli, sitä hiljaisempi ja hallitumpi soundi"-mielikuvalle. Kyllähän ne piccolotkin saa toimimaan, mutta jos soundi ei miellytä niin why bother? Ja riisikepin soundi parani itsellä, kun laittoi Jesaria pari kierrosta lähelle kepin päätä. Soundi tiukentuu hieman, mutta volyymi ei juuri kasva. En osaa soittaa kunnolla ihmesävelajeissa, esm. 6/8, 12/8.
Kuuntele räkäpnukia http://www.mikseri.net/artists/?id=52448 |
Triskal 09.02.2006 15:00:53 | |
---|
Jos vaikutat Triskal Helsingin seudulla, tuu kokeilemaan noita pikkuisia, niin saat kuvaa mitä tarkoitan. Uskon voivani kuvitella. Mielelläni tulisin, vaan ihan hetkeen ei tule Helsingissä olemaan asiaa minulla. Your love came down / and it turned me around / Your love came down / and it saved me - kalamies#33 >-)))> |