Aihe: millä vehkeellä taustanauhat käyttöön keikoilla?
1 2
mange jamo
01.11.2005 18:45:49
Ollaan bändin kanssa harkittu taustanauhojen käyttöön ottoa esimerkiksi tilanteissa, jossa en kosketinsoittajana pääse paikalle. Millä laitteella klikit saadaan kuulumaan rumpalille ja nauhat pyörimään? Mahd. edullisesti tietenkin.
miän vain
01.11.2005 19:00:48

Minidisc. Sellainen stereoraita, että toisessa laidassa on klikki ja toisessa taustanauha. Klikki rumpalille (tai muillekin, jos haluavat) luureihin ja taustanauha PA:sta ulos. Saa sitä laittaa monitoreihinkin.
Keep your eyes peeled for oranges
Faroband.net - bändisivu
Semisuper - rumpusivu
ultra
01.11.2005 19:04:10
Toimii myös CD-llä, mutta pomppii kovin helposti..
I'm a gooner ...Ja se Alchemy Pro Art 18'' crash edelleen kaupan.. Halavalla lähtöö:)
kampela
01.11.2005 19:06:27

Jotkut käyttää minidisciä, en kyllä tarkkaan tiiä miten se pelittää.
Jos toiselle kanavalle on nauhotettu klikki ja toiselle nauhat ni varmaan ne nauhat pitää vetää sitten monona ulos.

Meillä on läppäri tossa hommassa, ja synisti joka sitä sitten hoitaa . Ja onkin tosi hyvä. :)
Peruna kerrallaan..
ultra
01.11.2005 19:13:22
Jos toiselle kanavalle on nauhotettu klikki ja toiselle nauhat ni varmaan ne nauhat pitää vetää sitten monona ulos

Niinpä.

Meillä on läppäri tossa hommassa

mutta se ei ole se mahdollisimman halpa vaihtoehto, mitä haettiin.
I'm a gooner ...Ja se Alchemy Pro Art 18'' crash edelleen kaupan.. Halavalla lähtöö:)
ultra
01.11.2005 19:15:54 (muokattu 01.11.2005 19:16:27)
Halvin vaihtoehto on vaihtaa kosketinsoittaja sellaiseen, joka pääsee keikalle:)
kampela
01.11.2005 19:17:09

Halvin vaihtoehto on vaihtaa kosketinsoittaja sellaiseen, joka pääsee keikalle:)

Tai sit se Minidisc ;)
Peruna kerrallaan..
Tracer
01.11.2005 19:56:13
Juu, kerran Ben Granfelt Bandin keikalla Ben spiikkasikin, että kun pienellä budjetilla ollaan liikkeellä, koskettimet hoitaa tänään Mr. Minidisc.
Meillä ei venytellä!
shagriml
01.11.2005 20:07:48 (muokattu 01.11.2005 20:10:10)

Se on muuten vaikee soittaa nauhan kanssa. Pitää pysyä taimissa. Yritettiin bändin kaa korvata urkuri taustanauhalla ni ei siitä tullu mitään...

Vähäkää poikkee taimista ni kamalalle kuulostaa. Oikee urkuri kun voi säätää nopeuttaan tarvittaessa mutta nauha vaan jatkaa jos siitä tipahtaa kyydistä.

Suosittelen treenaamaan nauhan kaa soittoo ennenku menee livenä kokeilee.

Ja varsinaiseen kysymykseen vastaan että itse käyttäisin MP3'sta muistikortilta. Luotettavamman tuntuinen kuin CD tai minidisc, olettaen että soitin on tuttu ja vakaaksi todettu.
mange jamo
01.11.2005 21:07:14
Jaahas, nopeasti tuli vastauksia. Kiitos niistä. Näillä selvitään jo kokeiluasteelle. Mini-disc hommaa pitää kokeilla, samoin mp3-soitinta; molemmat laitteet taitaa bändiltä löytyä. Millaista vehettä etsitään jos taustat pitäisi saada stereona? Toisin sanoen ulostuloja pitäisi olla useampi?!?!
Niq
01.11.2005 21:14:51

Millaista vehettä etsitään jos taustat pitäisi saada stereona?

Miksi? Keikalla kaikki tulee kuitenkin monona PA-kaapeista, ainakaan minä en keksi mitään syytä miksi joku käyttäisi stereo-äänentoistoa keikalla. Voi nääs siellä vasemmalla yleisössä seisovaa vituttaa jos biisille tärkeä synaliidi tulee sieltä lavan oikeanpuoleisesta ämyristä.
"I have a cunning plan" -Baldrick
mange jamo
01.11.2005 21:57:45
tarkoitin sitä että esim. piano tai urku saundit kuullostaa melko paljon kirkkaammilta ja selkeämmiltä stereona: kyllä minä ainakin olen keikkaillut jo monta vuotta siten että kiipparit on ollu stereo-kanavissa kiinni. Voihan se olla että taustanauhassa mono-kiipparit riittää ihan hyvin.
WyW
01.11.2005 23:17:58

Tos joutuu md/cd -casessa tekeen väkistenkin kompromisseja. Jos haluaa kuitenkin käytellä oikeasti pätevää systeemiä niin digitaalinen neliraituri ois mun juttu. Stereona taustanauha ulos ja rumpalille stereokuulokkeisiin (kuten Kossin plugit) klikki ja sekaan vähän sitä taustanauhaa.

Meillä saattaa tulla tämä kans ajankohtaiseks ja eniten pelottaa se että miten saa sen keikkafiiliksen päälle kun pitää soitella orjallisesti klikin kanssa ja stressata siitä että vetää atomikellon tahtiin :|
http://koti.mbnet.fi/iapunen/bleh/blackani.gif
kampela
01.11.2005 23:25:22

Tos joutuu md/cd -casessa tekeen väkistenkin kompromisseja. Jos haluaa kuitenkin käytellä oikeasti pätevää systeemiä niin digitaalinen neliraituri ois mun juttu. Stereona taustanauha ulos ja rumpalille stereokuulokkeisiin (kuten Kossin plugit) klikki ja sekaan vähän sitä taustanauhaa.

Meillä saattaa tulla tämä kans ajankohtaiseks ja eniten pelottaa se että miten saa sen keikkafiiliksen päälle kun pitää soitella orjallisesti klikin kanssa ja stressata siitä että vetää atomikellon tahtiin :|

Meillä on läppärissä kiinni ulkonen äänikortti jossa on sitte niitä lähtöpaikkoja, tai jotain sinne päin. Systeemi toimii kyllä todella hyvin.

Voit vaikka yllättyä miten nastaa niiden nauhojen kanssa on vetää. Jos ne nauhat on hyvät niin niistä tulee todella hyvin semmosta kivaa ambienssia. Kannattaa mun mielestä kyllä alottaa hyvissä ajoin niillä reenaaminen. Mikäs sen turhauttavampaa kun ottaa ne käyttöön reenamatta ja sen sen jälkeen varmasti kuumottaa aina kun nauha lähtee pyörimään. :)
Peruna kerrallaan..
Strumbali
02.11.2005 14:12:08 (muokattu 02.11.2005 21:22:13)
Meillä on ihan kovalevyraituri keikoilla. Klikki kuuluu vasurista(paneroitu vasuriin) ja urkumetakka molemmista(ja tämä korvamonitoriin kokonaisuudessaan). Raiturilla on useita raitoja käytössä mm. taustalaulut, mutta koko homman masteroitu yhdeksi köntiksi(ja minähän taustaa en ole tehnyt, asiantuntija?). Tietääkseni tällä saadaan vähän niitä tasoja kohilleen ja nauha on syytä olla mahdhyvin volyymitasoiltaan tasainen.

Otetaan sitten ulos vain tuo oikeanpuoleinen metakka(monona) yleensä "DJ-boksin" kautta miksaajalle. Treeneissä käytetään CD:tä(kannettava puskurimuistilla) joka pelittää OK, mutta keikoille ei uskalla ottaa satunnaisen pomppimisen takia. Keikkalavat on yleensä suht hytkyviä tapauksia. Minidisk on ollut haaveissa keikoille. Lähinnä siksi, että on pienempi, kuin raituri.

MP3-soitinkin voisi välttää, mutta siinä tulee sitten nämä hifistien kritisoimat saundivajeet. (Ei olis ekakerta, kun joku sormi pystyssä)

Soittaminen keikalla tuon härpäkän kanssa vaatii reeniä. Itse miellän kuitenkin soittamisen enemmän urkujen kanssa soittamiseksi, kuin klikin kuuntelemiseksi. Ei sitä kukaan kuule, jos vähän kiilaat fillissä, mutta täysin ei kannata mokata. Sekin on koettu ja hauskaa oli, jälkikäteen ;)

Lisäilin vähän tekstiini aisaa.
Mutuahan tämä.
welho
02.11.2005 20:28:46

Jos halpaa ratkaisua kaipaa niin mun mielestä tuollanen mp3- soitin kuulostaa aika helpolle ja varmalle systeemille. Äänen laatu on varmasti keikoille aivan riittävä!

Seuraavana olisi minidisc ja sitten perus cd- levy joka kyllä pomppii varmasti:) lisää jännitystä..

Seuraavaksi voisi kallistua raitureihin. Mulla on yhden bändin kanssa käytössä Yamahan minidisc- neliraituri joka oli muutama vuosi sitten epävirallinen standardi taustanauhahärpäkkeissä. Sittemin on kovalevyt tullut hinnassa niin paljon alaspäin että jengi kallistuu niihin..

Yamaha on kuitenkin pelittänyt jo useamman vuoden ilman yhtään häiriötä joten voin kehua varmaksi peliksi! Taustat tulee siis kahdelta raidalta stereona, yhdessä on mulle klikki ja yhteen ajetaan muu bändi korvamonitoriin.

Sitten on käytössä Fostexin kasiraitakovalevy joka tuntuu olevan tällä hetkellä monella bändillä livekäytössä.
Tuossa on jo varaa vähän kikkailla jos haluaa.. Vaikkapa kahdelle raidalle peruskakku stereona, yhdelle kitaratuplaukset, yhdelle basso, pari laulua, yhteen virveli ja yhteen klikki... Nyt ei tavi roudata keikalle kun kovalevy, basari ja haitsu! Muu tulee nauhalta;)

Läppärit on mun mielessä livehommiin liian epävarmoja... windowsilla on tapana kaatuilla:D Maciet varmempia, mutta rokatessa roiskuu joten paree jättää läppäri hotellihuoneeseen ja käyttää sitä johonkin muuhun!
Ennemmän, Nopiempaa, Lujempata!!
Lord Torment
03.11.2005 10:36:02
Jotkut käyttää minidisciä, en kyllä tarkkaan tiiä miten se pelittää. ...

Minidisci voi olla hyvä mutta kannattaa olla varma että se toimii kunnolla, niinkuin minkä tahansa vaihtoehdon kanssa tietty. Meinaan meikäläisen minidisciin ei todellakaan voi luottaa. Näppäimistö reistailee, haluaa seuraavan biisin niin menee johonkin menuun tai pistää paussin päälle yms.
Ja CD pomppii herkästi.

Jos käyttää tietokonetta niin ainakaan Windowsia ei kannata ottaa mukaan. Tulee vielä blue screen kesken biisin tai muuta vastaavaa häikkää.
mange jamo
03.11.2005 10:58:00
Welhohan on tuttu mies! Viime kesänä vedettiin tiukasti "Humppa kimalaisilla" siellä pohojanmaalla näitä tiiker-ralleja! Eli tervehdys täältä joensuusta.

Tosiaan yhdellä bändillä tuota taustanauha hässäkkää suunnitellaan, kun ei meinaa kaikille keikoille ehtiä mukaan. Todennäköisesti kokeillaan tuolla minun md:llä. Humppa kimalaisille pitäisi saada enemmän keikkaa :)
welho
03.11.2005 12:00:00

Welhohan on tuttu mies! Viime kesänä vedettiin tiukasti "Humppa kimalaisilla" siellä pohojanmaalla näitä tiiker-ralleja! Eli tervehdys täältä joensuusta.

Tosiaan yhdellä bändillä tuota taustanauha hässäkkää suunnitellaan, kun ei meinaa kaikille keikoille ehtiä mukaan. Todennäköisesti kokeillaan tuolla minun md:llä. Humppa kimalaisille pitäisi saada enemmän keikkaa :)

Jumaleissön:)

Katselinkin tuota sun omaa kuvaa, mutta en takatukasta tunnistanut!!

Joo. Ehdottomasti Humppa Kimalaisille kesäksi keikka kimara!
Ennemmän, Nopiempaa, Lujempata!!
Strumbali
03.11.2005 12:20:14
Lisäänpä vielä raiturin hyväksi puoleksi sen, että siinä on näytöllä taustavalo(kokoajan) meidän tapauksessa. Ja näyttö on kohtuullisen kokoinen. Siellä taustalla kun häärää, niin on positiivista nähdä, että minkä biisin laittaa pyörimään...
Mutuahan tämä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)