Aihe: Pelti haljennut mutta soundi ei ole muuttunut..?
1
OlaVi_K
23.02.2006 16:25:08
Eli juolahtipa tässä mieleeni kun katselin jotain myynti-ilmoitusta missä setin mukana tulee pelti joka on haljennut mutta myyjän mielestä soundi ei ole muuttunut että:

Heitetään nyt ilmaan että se halkeama on noin 2cm pellin reunasta.Kyseisen pellin omistaja sanoo ettei pellin saundi ole muuttunut vaikka se on haljennut hieman.Noh, tämä halkeama tuskin tulee ihan viidessä tai kymmenessä minuutissa, joten voidaanko/voisinko olettaa että koska kaveri on sitä peltiään soittanut jatkuvasti ja halkeaminen on tapahtunut pikkuhiljaa, hän ei ole huomannut sitä saundin muuttumista siinä sivussa, eikä siis välttämättä edes muista miltä pelti kuulosti täysin ehjänä, mutta on itse sitä mieltä ettei saundi ole muuttunut?Toivottavasti sain asiani selitettyä edes välttävän ymmärrettävästi..tai sitten en, mutta antakaa kommenttia/omia kokemuksia.
Joka toiselle kuoppaa kaivaa,joka toiselle ei. Silmä silmästä, kello ranteesta.
polytoximaniac
23.02.2006 16:38:39
Mulla on itsellä on tällä hetkellä setissä kaksikin peltiä joiden kunto ei enää uutta vastaava ole... Staggin 16" SH Brilliant crässissä on juuri tuollainen reunasta kupuun päin tasaisella vauhdilla kasvava halkeama.. Ja onpa se ottanut myös horishontaalista suuntaa jonkun matkaa.. Pituutta halkemalla joku 5 cm ja sanoisin että mitään dramaattista muutosta ei ole havaittavissa... Pienehkö sirinän saattaa tarkkakorvainen välillä bongata mutta muuten ei juurikaan muutosta...

Myös 12" Wuhanin kiinurissa on n.2 cm:n halkema keskellä peltiä... Tämä ei ole ainakaan vielä vaikuttanut sointiin yhtään... Kasvaessaan ehkä saattaa uusia ulottuvuuksia tuoda mukanaan.. Jopa parempaan suuntaan :) Ehkä...
Mosh your ass off!!!
Jaska
23.02.2006 16:40:46
Haljetessaan peltihän menettää jännityksensä, eli aika outoa jos soundi ei muutu..
Deino
23.02.2006 16:42:15

Haljetessaan peltihän menettää jännityksensä, eli aika outoa jos soundi ei muutu..

Joskus se soundi paranee, kuten minun vanhassa merkittömässä messinkisessä 30 vuotta vanhassa paskassa symbaalissani.
"riippuu ihan siitä mihin splashi on sijotettu ja miten se Hammetin Kirkki siinä setin edessä keikistelee" -Jaska
Matjardo
23.02.2006 17:05:53 (muokattu 23.02.2006 17:06:25)
Volat ainakin lähtee. Tai niin ainakin olen käsittänyt asian. Olin tuossa vajaat viikko takaperin Diablon keikalla lutakossa, ja lämppäri bändin rumpalilla oli aivan vietävän risaisen näköinen china. Soundi kuullosti siltä miltä pitääkin, mutta piti höristää korvia ja laittaa käsi kuprulle korvan taakse että sen kuuli. Ja on mulla yks tollanen Taman halppis kattilankansi, jossa on ihan mukavasti halkeamaa, niin äänen voimakkuus on hieman laskenut.
Ja eräs rumpali kaverini meni ja kaatoi standin minkä nokassa oli 14" wuhan china, no halkeamahan siihen tuli. Sanoi että soundi ei muuttunut miksikään, mutta volat hävis tyystin.
Mutta tämä mun postaus oli lähinnä tällaista päättelyä. Mitään varmaa pohjaa en ole tälle saanut, toivottavasti joku joka tietää, korjaa jos olen ihan kuutamolla.
Two coke or not two coke?
miän vain
23.02.2006 17:16:29

Volan putoamisen olen itekin huomannut. Etenkin kauempana setistä sen huomaa selvästikin. Joskus jollain keikalla oli rumpalilla isohko a-custom, josta puuttui reunasta naurettava 1 x 1 cm pala. Se pelti jäi ihan jalkoihin, etenkin tulpat päässä.

Halkeaman reunat kun hankaavat, menee äänienergiaa hukkaan ja soundi demppaantuu. Jos pala on poistettu siististi eikä halkeama ole edennyt, vaikutus ei ole mitenkään erityisen suuri. Onhan joissain haitsuissakin alapellissä reiät, joissain malleissa jopa reunassa puoliympyrän muotoiset kolot, eikä ne mitenkään huonommilta kuulosta.

Joskus halkeama muuttaa soundia paremmaksi. Mulla oli aikoinaan 14" alpha crash, joka halkesi vähän ständin kaatumisen jälkeen. Soundimuutos oli huomattava, ihan kuin joku olisi ottanut ison palan roudausteippiä pois. Kuulosti äkkiä ihan symbaalilta. Kauaa sitä iloa ei toki kestänyt, kun halkeama levisi pidemmälle.

Yleisesti voi sanoa, että haljennutta peltiä ei kannata ostaa, vaikka olis siististi korjattukin. Tai paljoa ei kannata ainakaan maksaa.
Tohtori myhäilee...
Faroband.net - bändisivu
Semisuper - rumpusivu
Stratton
23.02.2006 20:06:16
Itsekin todistin taannoin yhtä keikkaa jossa rumpalilta oli ainakin 3 peltiä jotenkin halki. Yksi crash (sabianin metal-x) joka ei normaalisti jää jalkoihin oli kyllä aika vaatimaton.

Niin, ja kyseinen pelti piti yhdessä halkeamisen vaiheessa aika siistiä ääntä, harmi ettei pysynyt sellasena, vaan meni lopulta ihan päreiks.
Suomen virallinen Lars Ulrich.
HeavyMachinery
24.02.2006 10:37:47

Heitetään nyt ilmaan että se halkeama on noin 2cm pellin reunasta.Kyseisen pellin omistaja sanoo ettei pellin saundi ole muuttunut vaikka se on haljennut hieman.Noh, tämä halkeama tuskin tulee ihan viidessä tai kymmenessä minuutissa, joten voidaanko/voisinko olettaa että koska kaveri on sitä peltiään soittanut jatkuvasti ja halkeaminen on tapahtunut pikkuhiljaa, hän ei ole huomannut sitä saundin muuttumista siinä sivussa, eikä siis välttämättä edes muista miltä pelti kuulosti täysin ehjänä, mutta on itse sitä mieltä ettei saundi ole muuttunut?Toivottavasti sain asiani selitettyä edes välttävän ymmärrettävästi..tai sitten en, mutta antakaa kommenttia/omia kokemuksia.

Se on jo fysiikan lakien vastaista että se ei vaikuttaisi sointiin. Se ei välttämätt syö attakin tuomaa sointia mutta sammumisen luonnollinen ääni häviää ihan varmasti...
Yks - Kaks - Kolo - Me : savolaista polyrytmiikkaa.....
Youni
24.02.2006 11:01:52
Minulla puuttuu 12" Furia Med. splashista noin ½mmx5mm kokoinen kaistale reunasta, sorvauksen myötäisesti se on lähtenyt. Ei onneksi vaikuta sointiin, kun on noin pieni pala. Mutta jos pala olisi isompi, niin varmasti vaikuttaisi. Kuten edellä mainittiin saundin pysyminen samanlaisena halkeamisen yhteydessä on fysiikan lakien vastaista.
Tällaista tänään, huomenna jotain muuta. [Kuva setistä profiilissa] http://koti.mbnet.fi/hafol/muuta/cabriat
Viipale
24.02.2006 11:01:52
Hajonneella symbaalilla on pari pikku ominaisuutta:
-Ne hajoaa vain lisää
-Niiden soundi muuttuu joka iskulla huonommaksi

Hajonneella symbaalilla voi tehdä muutamia asioita:
-Heittää nurkkaan
-Rakentaa siitä hieno kello seinälle
-Myydä hyväuskoisille hölmöille

Yhteenveto:

Symbaali rikki = soundi muuttunut (yleensä huonoon suuntaan)
...Musiikki on hanurista.
Bobana
24.02.2006 12:10:14 (muokattu 24.02.2006 12:11:09)
Oikein korjattuna on vielä paljon pelastettavissa.

Mulla on 18" 2oo2:sta hiottu 3kpl n. 1cm halkeamaa. Volumet ovat hieman laskeneet ja yläpään sointi ei aivan ole entisensä, mutta silti aivan kelvollinen käyttöpeli vielä eikä jää reippaammassakaan menossa jalkoihin. Laatutavara on laatutavaraa.

Halpispellit yleensä suorastaan räjähtävät käsiin kun ensimmäinen halkeama ilmestyy. Siinä on ero.
Sex, choppers and rock´n roll!!!
Youni
24.02.2006 12:27:03
Juu ja voihan noita aina stäkätä chinan kanssa noita haljenneita, jos ei muuta käyttöä keksi.
Tällaista tänään, huomenna jotain muuta. [Kuva setistä profiilissa] http://koti.mbnet.fi/hafol/muuta/cabriat
rm_wispila
24.02.2006 15:51:27
Kaipa sitä aina koittaa nähdä asiat parhaiten päin. Siis kukapa sitä nyt heti kättelyssä myytävää symbaalia ihan paskaksi kehuisi, jos aikoo siitä vielä rahaakin saada. "Tosi-efektipelteinä" myytävät ovat sitten asiat erikseen.

Topicciin siis voisi vastata, että myyja kuuntelee ruusunpunaisten kuulosuojainten läpi omaansa...

Voi mukana olla myös tätä tottumista risan soundiin, mutta jos viereen hinaa testiin vastaavan läpyskän, eron huomaa kovakorvaisempikin.

Tyhmähän ei ole se joka pyytää, vaan se joka maksaa.

Haljenneesta tuli sitten myös mieleen tämä keskustelu seksin oston kieltämisestä lailla, vaikka myynti siis olisi sallittua; mites hallussapito ?
Kapulakieli = rumpalien oma kieli.
markkuliini
24.02.2006 16:00:36

Hyvä iskurepliikki kaunista naista lähestyttäessä: Mun taitaa olla pakko pidättää neiti törkeästä seksin hallussapidosta.
www.vasamayhtye.com
arse
24.02.2006 19:16:46

Hyvä iskurepliikki kaunista naista lähestyttäessä: Mun taitaa olla pakko pidättää neiti törkeästä seksin hallussapidosta.

Nyt päästiin asiaan. Muakin spedettää tänään ihan kybällä. +
Rumba on paskimmillaankin parasta.
markkuliini
24.02.2006 20:41:50

"No niin neiti, otetaanpas leveä haara-asento. Annapas Arto sieltä niitä kumihanskoja niin saadaan todistusaineisto talteen.. Äläkä yhtään siinä kiherrä senkin rikokseenyllyttäjä!"
www.vasamayhtye.com
snake acey
27.02.2006 10:49:31

Joskus pikkupoikana minulta halkesi ride reunasta kupuun saakka. Annoin sen iskälle töihin mukaan että hitsaa siellä sen takaisin kasaan. Seuraavana ammuna heräsin ja pelti olikin keittiön pöydällä odottamassa ja sen keskellä meni paksu sauma. Ei muuta kuin pelti kiinni ja soittamaan. Voitte uskoa miten hyvä saundi siitä lähti. 15 sekunnin soittamisen jälkeen kannoin sen itku kurkussa roskiin. Niin sitä joutuu joskus elämässä pettymään.
Bobana
28.02.2006 09:34:22
Yleisesti ottaen oikein korjatulla haljenneella pellillä on KÄYTTÖARVOA, kun taas MYYNTIARVO on romahtanut murto-osaan.

Eli kyllä ainakin mun omilla rikkonaisilla on käyttöarvoa mutta turha niitä on mihinkään myymään mennä.

KATKERA PAIKKA: (Osin kyllä omaa tyhmyyttä ja laiskuuttakin...) Ostin Paisteen 20" Signature Full Crashin käytettynä. Edellisen omistajan toimesta olivat pellin reunat täynnä naarmuja ja kolhuja jotka olisi pitänyt heti alkuvaiheessa hioa pois ja kiillottaa. No, en sitten tehnyt. Peltiin tuli sentin halkeama (STNA!) jonka sitten hioin pois.

TULOS: Pellin sointi ei juurikaan vielä muuttunut suuren kokonsa vuoksi. Onneksi. Jälleenmyyntiarvo: 200€ -> n. 30-50€.

Eli jäljelle jäi käyttöarvo. Ja ihan hyvä sellainen. Lähtee kyllä vielä sellainen sointi ettei sitä kukaan huomaa onko kyseessä haljennut vai ehjä yksilö.

Tarinan opetus: HUOLTAKAA NIITÄ PELTEJÄNNE.

Hommasin juuri lähes uuden Paisteen Signature 18" Power Crashin ja olen varma ettei se halkea ainakaan huollon puutteesta...
Sex, choppers and rock´n roll!!!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)