Cza 17.05.2006 23:46:44 | |
---|
Hei. Olen pitkään katsellut rumpujen soittoa semmoisena lajina jota haluaisin joskus osata edes hiukkasen. Kiipparit on aina ollut pääsoittimeni, mutta nyt löytyi sopivan edullisesti miltei uusi setti ja päätin tarttua tilaisuuteen. Kaverillani olen senverran rumpuja mättänyt, että peruskompit ja fillit onnistuvat ongelmitta. Ostin näin alkuun suhteellisen halvalla saamani Pearlin Target setin. Setti on käytkat uusi, kalvoissa ei ollut edes lyöntijälkiä kuin muutama hassu. Myyjä kertoikin myyvänsä setin tarpeettomana paremman tultua tilalle. Samalla hän suositteli harrastuksen mahdollisesti jatkuessa pidemmälle vaihtamaan kalvoja, ovat kuulemma onnettomia. No ajattelin toki, että eiköhän muutamalla teippivirityksellä sustainit saada haltuun. Vaan eipä näin. Snaressa on ainakin jopa häiritsevän pitkä sointi joka nopeampaa nakutusta soittaessa puurouttaa soundin täysin. Pienemmät tomit sain jotakuinkin teipillä haltuun ja sointia lyhennettyä. Valmiiksi ne kuulostivat lyödessä lähinnä "tummmmmm":lta. Varsinkin virveliä soittaessa molemmat tomit alkavat häiritsevästi soida. Kysymystä pukkaa: Mimmoista kalvoa kannattaisi tuohon virveliin vaihtaa. Haluaisin ehdottomasti lyhyempää sustainia->kalvon pitää ilmeesti olla paksumpi. Missä hintaluokissa liikutaan jos painelen musaliikkeeseen kalvojen perässä? Minkä merkkistä kannattaisi katsoa, semmonen joka kestää näin ensalkuun muttei tarvitse olla mikään tuhottoman kallis. Kannattaako tomikalvojen vaihtoa harkita myös? Ainakin lyötipuolen kalvoja? Kiitokset hurjasti vastauksistanne. |
ddrum54 17.05.2006 23:51:02 | |
---|
Laita siihen snareen Evans Genera Dry, niin ei sustainit kiusaa. 2`n 4 |
Magiz 17.05.2006 23:55:12 | |
---|
Varsinkin virveliä soittaessa molemmat tomit alkavat häiritsevästi soida. no tämä oli jo uutta! en ole ikinä kuullut että tomit alkaisivat soimaan kun virveliä lyö! Whatever happens, happens. |
markkuliini 18.05.2006 00:00:06 | |
---|
no tämä oli jo uutta! en ole ikinä kuullut että tomit alkaisivat soimaan kun virveliä lyö! Pistä sormesi tomin kalvolle kun olet lyönyt virveliä. Jos tomeissa on ohuet kalvot niin värinän tuntee selvästi. www.vasamayhtye.com |
south_of_heaven 18.05.2006 00:03:32 | |
---|
no tämä oli jo uutta! en ole ikinä kuullut että tomit alkaisivat soimaan kun virveliä lyö! (/sarcasm) Pistä sormesi tomin kalvolle kun olet lyönyt virveliä. Jos tomeissa on ohuet kalvot niin värinän tuntee selvästi. itki south_of_heaven |
markkuliini 18.05.2006 00:15:59 (muokattu 18.05.2006 00:18:19) | |
---|
(/sarcasm) No ei se ainakaan minulle ollut mitenkään itsestäänselvä asia. Huomasin asian kunnolla vasta studiossa kun tomit humisivat omia aikojaan koko ajan. Eikä tuota monet rumpalit tiedosta koska ei sitä huomaa kun ohuilla ja hyvin viritetyillä tomeilla. Mutta sarkasmiahan (?) se on vähän epäselvempikin sarkasmi. Esim. "No tämä on todellakin ihan uutta minulle. En ole ikinä kuullut että Ranskan ulkoministeri on Philippe Douste-Blazy..." www.vasamayhtye.com |
Tindrum 18.05.2006 00:34:50 (muokattu 18.05.2006 00:37:06) | |
---|
Ilman sarkasmia, Markkuliini on oikeassa. Tottahan toki ne kalvot resonoivat. Eri vireillä eri tavalla. Mutta niihin alkup. asioihin. Sointi ei ole huono asia. Pitkäkin sustain hukkuu "sopivasti" kun koko bändi soittaa. Sillä sustainilla saa enemmän itseään kuuluville ja ilmaisua peliin. Mutta lyhyt sustainkin on tietysti ookoo. Tsekkaa vaikkapa Remon ja Evanssin saiteilta, siellä on helposti ymmärrettävät kuvaukset kalvojen saundimaailmaan. Rahaa yhteen virpan lyöntikalvoon kuluu 10 - 30 Eur. Musaliikkeen myyjät pääsääntöisesti osaavat neuvoa kun kerrot vähän mitä soitat jne. Ja kannattaa ne tomikalvot vaihtaa. Ainakin lyöntipuolelle. m©
Varmuus on paras. |
Sonormies 18.05.2006 00:42:51 (muokattu 18.05.2006 00:43:37) | |
---|
Laita siihen snareen Evans Genera Dry, niin ei sustainit kiusaa. Just niin. Evansin Genera Dry on nimensä mukaisesti tosi kuiva kalvo. Siinä on kalvon alapuolella kiinteästi parin sentin levyinen demppirangas. Tuolla kalvolla saat heikommastakin virvelistä ihan ok-soundin ilman sustaineja. Life is short and then you die. |
Danko 18.05.2006 07:38:14 | |
---|
no tämä oli jo uutta! en ole ikinä kuullut että tomit alkaisivat soimaan kun virveliä lyö! Honey B:n kanssa Kepa Kettunen käytti 60-luvun Gretschejä ilman mitään demppausta. "Se on niin soiva setti, että riittää kun kävelee ohi, niin humina alkaa. Ja kun lyöt pikkutomia, muutkin rummut soivat. Lyöt lattiatomia - sama juttu, ja niin edelleen." romantikkoitkijät #37 "Hmm eksyin hieman. Koitin päivittää ja päivittää mutta kukaan ei tuntunut kirjoittavan mitään sitten huomasin että Tupuna kirjoitti, huomasin olevani sinkkulangassa enkä dadassa." -KMT |
Mikael 18.05.2006 08:51:25 | |
---|
Honey B:n kanssa Kepa Kettunen käytti 60-luvun Gretschejä ilman mitään demppausta. "Se on niin soiva setti, että riittää kun kävelee ohi, niin humina alkaa. Ja kun lyöt pikkutomia, muutkin rummut soivat. Lyöt lattiatomia - sama juttu, ja niin edelleen." Niinpä. Rumpusetti on siis yksi instrumentti ja noin sen mun mielestä pitääkin olla. Snadi humina on vaan hyvästä, eikä pelkästään rumpuja soitettaessa... Siitä mistä aita on matalin... |
Cza 18.05.2006 09:18:57 (muokattu 18.05.2006 09:22:14) | |
---|
no tämä oli jo uutta! en ole ikinä kuullut että tomit alkaisivat soimaan kun virveliä lyö! Jep, kuten ovat jo muutkin vastanneet, kyllä ne tomit soi ihan kiitettävästi. Läpinäkyvät ohkaset pinnoittamattomat kalvot. Lyöt snarea->tomit soi kanssa. Ok, otan selvää tuosta evanssin dry kalvosta. Mimmoisia kalvoja noihin tomeihin kannattaisi? MakesMusicissa Evans G2 Coated tomi lyöntikalvot eivät ole ainakaan hirveän kalliita. Ovatko ostamisen arvoisia? |
Jeltz 18.05.2006 09:43:32 | |
---|
Jep, kuten ovat jo muutkin vastanneet, kyllä ne tomit soi ihan kiitettävästi. Läpinäkyvät ohkaset pinnoittamattomat kalvot. Lyöt snarea->tomit soi kanssa. Ok, otan selvää tuosta evanssin dry kalvosta. Mimmoisia kalvoja noihin tomeihin kannattaisi? MakesMusicissa Evans G2 Coated tomi lyöntikalvot eivät ole ainakaan hirveän kalliita. Ovatko ostamisen arvoisia? Evansin Genera dry on tosiaan toimiva huonossa virvelissä, saa kohtuullisen soundin. G2 on kaksikerroskalvo, toimiva tomikalvo jos on hakusessa vähän lyhyempi sointi. Coatedeista lähtee vähän tummempi soundi, kirkkaista terävämpi. Itsellä on tomeissa G2 clearit, ja ihan tyytyväinen olen ollut. |
Hakki 18.05.2006 09:44:46 (muokattu 18.05.2006 10:13:56) | |
---|
Itse käytän tomeissa Remon läpinäkyviä Emperoreja tai vaihtoehtoisesti Pinstripejä, mutta tämän palstan kalvopoliisit voivat varmaankin kertoa sinulle (ja myös minulle, pyytämättä) miksi tämä ei ole hyvä asia. Ihan vaan tuon hakemasi soundin perusteella, jos haluat vähemmän sustainia niin 2-kerroskalvo (Emperor tai Pinstripe) on kaverisi. Joku muu voi kertoa Evansseista, niistä en hirveästi tiedä. Hyviä ovat, ja hiukan kalliimpia kuin Remot. Edit: Niinpä tietysti, lapsuksia tapahtuu. while(true) {play(metal);} |
Progressor 18.05.2006 09:51:53 (muokattu 18.05.2006 09:56:38) | |
---|
Jos rahaa on riittävästi, niin kannattaa harkita myös alakalvojen vaihtoa. Itse ainakin huomasin jonkinmoisen parannuksen soundissa, kun vaihdoin tehdaskalvojen tilalle Remon Ambassadorit. Lyöntikalvoilla taitaa kuitenkin olla suurempi vaikutus, joten ne ovat tärkeysjärjestyksessä ensimmäisinä. EDIT: Joku muu voi kertoa Evansseista, niistä en hirveästi tiedä. Hyviä ovat, ja hiukan kalliimpia kuin Remot. Itse asiassa tuo riippuu ihan myyjästä. Kun vähän aikaa sitten katselin uutta kalvosettiä ja kysyin tarjouksia, niin olisin saanut Evansit jopa pari euroa halvemmalla kuin Remot. Päädyin sitten kuitenkin Remoihin, koska niitä oli toisella myyjällä paikan päällä ja Evanseja olisi pitänyt odotella muutama päivä. Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään. S.M.A.K. |
Hakki 18.05.2006 09:57:55 | |
---|
Jos rahaa on riittävästi, niin kannattaa harkita myös alakalvojen vaihtoa. Itse ainakin huomasin jonkinmoisen parannuksen soundissa, kun vaihdoin tehdaskalvojen tilalle Remon Ambassadorit. Lyöntikalvoilla taitaa kuitenkin olla suurempi vaikutus, joten ne ovat tärkeysjärjestyksessä ensimmäisinä. Pearlin Targeteista en tiedä mitä niissä on tehdaskalvoina, mutta yleensä Pearlin tehdaskalvot on olleet jopa ihan soitettavia, alakalvoja en ole vaihtanut omistani ollenkaan. Lyöntikalvot vaihtoon heti vaan, tulee parempi mieli. while(true) {play(metal);} |
Jeltz 18.05.2006 10:08:23 | |
---|
Ihan vaan tuon hakemasi soundin perusteella, jos haluat vähemmän sustainia niin paksu (Emperor) tai 2-kerroskalvo (Pinstripe) on kaverisi. Joku muu voi kertoa Evansseista, niistä en hirveästi tiedä. Hyviä ovat, ja hiukan kalliimpia kuin Remot. Sekä Emperor että Pinstripe ovat kaksikerroskalvoja, saman paksuisiakin. Erona on Pinstripen yhteen liimatut reunat, josta seuraa äärimmäisen demppautunut sointi. Emperorit taas ovat samanlaisia kuin Evansin G2:t. Evansin EC2, eli jonkin sortin paranneltu pinstripe voisi myös olla kokeilemisen arvoinen, jos nuo jytisevämmät ja vähemmän soivat soundit houkuttelee. |
Hakki 18.05.2006 10:15:28 | |
---|
Sekä Emperor että Pinstripe ovat kaksikerroskalvoja, saman paksuisiakin. Erona on Pinstripen yhteen liimatut reunat, josta seuraa äärimmäisen demppautunut sointi. Emperorit taas ovat samanlaisia kuin Evansin G2:t. Evansin EC2, eli jonkin sortin paranneltu pinstripe voisi myös olla kokeilemisen arvoinen, jos nuo jytisevämmät ja vähemmän soivat soundit houkuttelee. Oikeassa olet juu. Khrm. Mutta noilla saa kyllä sitä jytinää tomeista irti. Se on sitten makuasia mistä pitää. while(true) {play(metal);} |
Alpha 18.05.2006 10:30:04 | |
---|
Evans G2 ylös ja G1 alas. Toimii... |
Jupi57 18.05.2006 11:52:28 | |
---|
Honey B:n kanssa Kepa Kettunen käytti 60-luvun Gretschejä ilman mitään demppausta. "Se on niin soiva setti, että riittää kun kävelee ohi, niin humina alkaa. Ja kun lyöt pikkutomia, muutkin rummut soivat. Lyöt lattiatomia - sama juttu, ja niin edelleen." Niin totta ja "ketutus" iski taas. Olin jossain vaiheessa pakotettu luopumaan 60-luvun G. setistäni (nettomenot suuremmat kuin bruttotulot :). Genera Dry olla hyvä, mutta "heleyden" se kuivattaa. |
Magiz 18.05.2006 12:34:33 | |
---|
ja siis itse kyllä sanoin ihan ilman sarkasmia tuon, että se oli minulle uutta että tomit resonoivat häiritsevästi kun lyö virveliä. olen soittanut jos jonkinmoisilla seteillä, enkä ole ikinä huomannut tuommoista ilmiötä. tottahan toki ne nyt jonkin verran resonoivat ne kalvotkin, esimerkiksi jos laitat kapulat alimman tomin päälle, ja lyöt virveliä niin kyllähän sen huonaa että kapulat pomppii siitä kalvon värinästä, mutta en mä kuitenkaan ole niin pitkälle asiaa huomannut että tomit humisisivat niin pahasti että se häiritsisi. ei ole tämmöisestä kokemuksia. Whatever happens, happens. |