Aihe: Basaripedaalin koneisto -asetukset
1
JackRabbitt
05.06.2017 15:46:20 (muokattu 05.06.2017 15:52:41)

Viime aikoina on ilmennyt mielenkiintoista ongelmaa vakiona käyttämässäni basaripedaalissa. Oon säätänyt kaikkia ominaisuuksia jäykkyydestä kulmaan ja myös muuttanut koneiston-, eli ketjun kiinnityksen asetuksia. Kuitenkin "sweet spot" jää monesti soitossa puuttumaan, kun pedaali on ikään kuin "liian lähellä" kalvoa. Monesti huomaankin, että tatsi on parhaimmillaan, kun basari on vahingossa irronnut pedaallista. Olen yrittänyt mm. laskea basarin jalkoja tämän vaikutuksen lisäämiseksi.

Monet soittamista kokeilleet ovat kommentoineet "löysältä" tuntuvaa otetta. Itse soitankin mielelläni vähän funkymmällä jousiasetuksella, mutta ennen se ei ole vastaavalla tavalla tatsiin vaikuttanut. Jäykkyyttä olen lisännyt, mutta mm. tuplaiskujen tuottaminen on silti paljon vaikeampaa kuin ennen. Päällimmäisenä ongelmana tuntuu olevan tuo tulokulma basarin ja nuijan välillä, jota pystyy säätäämään tietääkseni tuosta ketjun kiinnityskoneistosta. Jossain vaiheessa ongelma oli nimittäin niin paha, että nuija ei osunut, vaikka pedaali oli pohjassa. En ole keksinyt mistä ongelma on tullut tai miten sen voisi ratkaista. Pedaalin rikkoutuminenkaan ei ole täysin poissuljettua, vaikka täysin ehjältä se näyttää päällisin puolin.

Onko ketään fysiikkaneroa, joka osaisi neuvoa mistä moinen ongelma johtuu ja millä säädöillä siihen voisi vaikuttaa? (muuten, kuin uudet ostamalla) Pedaalit ovat muistaakseni jotkut alkupään hinnan DW -malliset tuplat, mitä saa T-kaupasta. Postailen mallin tänne myöhemmin, kunhan muistan treeniksellä käydessäni. Uusien ostoa olen miettinyt, mutta mielellään ostaisin kerralla kunnolliset, kunhan on varaa sijoittaa.
hollmi-5
11.06.2017 16:31:22 (muokattu 11.06.2017 16:32:23)
Nuijan pitää mennä kalvolle sormella painamalla. Jos näin ei käy pitää säätää. Säätöjä on eri pedaaleissa erillaisia. Vaikka aika tarkkaan kuvailet ongelmaasi, pitäisi henkilökohtaisesti tutusta tapaukseen.

Tuossa juttua säädöistä: https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=4734144#p4734144
Soundit, piuhat ja kajarit.
JackRabbitt
14.06.2017 11:32:20

Ok, kiitoksia neuvoista!

Jospa sitä näillä pääsisi lähemmäs totuutta.
JackRabbitt
22.06.2017 00:49:17 (muokattu 22.06.2017 00:52:31)

JackRabbitt: Postailen mallin tänne myöhemmin, kunhan muistan treeniksellä käydessäni.

Joo, DW 7000:t olivat näemmä. Vielä en ehtinyt juuri paneutua säätöjen kokeilemiseen, mutta sen verran katselin, että juuri muita säätöjä ei ollut perus jousien jne. lisäksi, kuin tuo ketjun sijainti ja mahdollinen puolan asettaminen eri uomilleen. En kyllä muistaakseni saanut sitä edes irrotettua käytössäni olevilla työkaluilla, kun joskus kokeilin. Jotkin ruuvit ovat pedaalin lattiaa vasten olevassa osassa. Nähtävästi vain piikit paikallaanpitoon.

Senkin kyllä kokeilin, että nuija osuu kyllä helposti kalvoon sormella painamalla. Tässä tapauksessa siis liiankin helposti. Ei ehdi kunnon momenttia saavuttaa polkiessa ja tuolla kuvailemallani tavalla toimii jopa paremmin, kun pedaali on kokonaan irti vanteesta.
hollmi-5
22.06.2017 08:35:57 (muokattu 22.06.2017 08:36:30)
Todennäköisesti lyöntimatka on liian lyhyt. Nuijavarren kulmaa pitää säätää.
Soundit, piuhat ja kajarit.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)