Aihe: Virveli ei tärppää
1 2
Krice
09.12.2016 15:24:23

Hankin vanhaan metalliseen 14" virveliin kalvot ja maton. Alakalvoksi laitoin Remo ambassadorin ja yläkalvoksi remon silent stroken.. tämä onkin ensimmäinen kerta kun puuhastelen akustisten rumpujen kanssa ja pientä huolestuneisuuttahan se herättää. Kiristin alakalvon niin, että otin tyhjät pois ja väänsin yhden kierroksen ruuveja. Sen jälkeen kalvo olikin melkein a-vireessä jos vertasi kitaran a-kieleen. Tästäkään ei ole lukuisten youtube-videoitten katsomisen jälkeen mitään käsitystä, että mihin vireeseen virvelin ala- ja yläkalvo pitäisi virittää. Yläkalvossa on lisäksi sellainen ongelma, että pitää olla melkoinen ulkoavaruuden muukalainen, että kuulee missä vireessä verkkokalvo (silent stroke) on.

Rumpu tuntuu toimivan ihan ok vaikka vire onkin arvoitus, mutta mattoa en saa millään toimimaan niinkuin pitäisi. Rummusta kuuluu boing-ääni ja matto tärisee 10 sekuntia. Olen yrittänyt pitää sitä kireänä ja löysänä ja kaikkea siltä väliltä (asennettu oikeinpäin). Kyseessä on uusi Pearlin SN-1420C matto, jossa ei tosin ole kovin montaa jousta. Mutta pitäisihän sen kaiken järjen mukaan kuulostaa virveliltä eikä rämisevältä katiskalta.
Duro
09.12.2016 15:44:42 (muokattu 09.12.2016 16:30:08)
Siis, aika erikoinen lähestymistapa että ylipäätään pidät mattoa snaressa, jossa on lyöntikalvona verkkokalvo. Verkkokalvoahan käytetään sähköseteissä ja kotireenipädihässäköissä emuloimaan sitä oikean kalvon tatsia ja samalla pitämään rumpu mahdollisimman hiljaisena. Jos sä siitä oikeeta akustista soundia haluat irti niin joku normaali kalvo (Coated Ambassador on yleisin varmaan, tai joku Evansin G1 Coated ) ja alakalvoksi Ambassador snare. Alakalvoksi siis EI kannata laittaa normaalia snarekalvoa, vaan nimen omaan sellanen, misson jälkiliite snare, hazy, snare side yms. Se on normikalvoa huomattavasti ohkasempi kalvo, joka on tarkotettu nimen omaan snarveliin mattopuolelle.

Nuotteihin en itse viritä snarea koskaan, en ole nähnyt tarpeelliseksi. Alakalvo kireäksi kuin kuustoistavuotias ja lyöntikalvon virettä muuttaa sen mukaan mitä tarvii.

EDIT: Nyt tosin katsoin noista Silent Strokeista esittelyvideoo ja ne ei o ihan samal taval hiljaiset ku esmes Rolandin meshikalvot. Noh, joka tapaukses, jos sul on siel snaren mattopuolel normi ambassadori ni heitä se hiiteen ja pistä snare side tilalle. Unohda nuottiin virittäminen ja viritä snare sen mukaan että se alkaa kuulostaa hyvältä. Silent Stroken kanssa se snare kuulostaa pirun paljon erilaisemmalta kuin normikalvolla, koska se on meshikalvo ja päästää ilmaa läpi. Et sä sitä verkkokalvoa varsinkaan tule mihinkään nuottiin saamaan, ei sitä o tarkotettu missään nuotissa soimaankaan. Valmistajan tuotekuvauksessakin sanotaan: "suitable for quiet practice or when playing with electronic triggers", eli sil on hyvä harjotella hiljasesti kapulatekniikkaa yms. kotiolosuhteissa, mut et sä siitä oikean kalvon soundia tule irti saamaan.
Hi! Ask me about Impression cymbals!
Kefiiri
09.12.2016 17:50:09 (muokattu 09.12.2016 17:51:08)
En tiedä miten tuollaisella yläkalvolla saa alakalvon resonoimaan, mutta ilmeisesti jotenkin, jos kerran matto ropisee 10 sekuntia lyönnin jälkeen. Onko matto keskitetty, niin ettei kumpikaan pääty ole epämääräisesti rummun reunan päällä? Mattohan tuppaa liikkumaan kun kiristyskoneisto laitetaan päälle.
En ole musiikin asiantuntija.
Krice
09.12.2016 18:57:34 (muokattu 09.12.2016 19:00:31)

Duro: Alakalvoksi siis EI kannata laittaa normaalia snarekalvoa, vaan nimen omaan sellanen, misson jälkiliite snare, hazy, snare side yms. Se on normikalvoa huomattavasti ohkasempi kalvo

Olisi pitänyt varmaan olla tarkempi, koska kyseessä on Snare Reso -versio, joka siis ilmeisesti on alakalvo:
https://www.thomann.de/fi/remo_ambacl14reso.htm

Ja tuo on tosiaan ohut.

Pitää varmaan yrittää viritellä, mutta en oikein tiedä onko kyse siitä vireestä. Jotenkin matto tuntuu tolkuttoman löysältä kireänäkin. Kokeillaan nyt kaikenlaista.. Silent stroken otin sen vuoksi, että minulla on Zildjian L80 -setti eli reikäpellit, joista ei myöskään kovin kauheaa meteliä irtoa eli tarkoitus olisi pitää äänet hiljaisella, mutta silti harjoitella oikeilla rummuilla sähkörumpujen kumiräpylöiden sijasta.
Bullitt
09.12.2016 19:06:40
Krice: Olisi pitänyt varmaan olla tarkempi, koska kyseessä on Snare Reso -versio, joka siis ilmeisesti on alakalvo:
https://www.thomann.de/fi/remo_ambacl14reso.htm

Ja tuo on tosiaan ohut.

Pitää varmaan yrittää viritellä, mutta en oikein tiedä onko kyse siitä vireestä. Jotenkin matto tuntuu tolkuttoman löysältä kireänäkin. Kokeillaan nyt kaikenlaista.. Silent stroken otin sen vuoksi, että minulla on Zildjian L80 -setti eli reikäpellit, joista ei myöskään kovin kauheaa meteliä irtoa eli tarkoitus olisi pitää äänet hiljaisella, mutta silti harjoitella oikeilla rummuilla sähkörumpujen kumiräpylöiden sijasta.

Se mattohan tulee yleensä naruilla tai hihnoilla kiinni koneistoon ja vastakappaleeseen ja maton "esikireyttä" saa säädettyä niiden kiinnityksen avulla. Ja toki säädellessä pitää ottaa huomioon se, että matto pysyy koneisto kiristettynä virvelin reunojen välissä.

Ja kalvot saa tosiaan olla kireällä, löysät pois ja kierros kuulostaa varsinkin alakalvolle todella löysältä (vaikka jokainen toki määrittelee löysät pois omalla tavallaan).
Olen kivi joka kukkii lailla hauraan joutsenen.
Krice
09.12.2016 19:32:53 (muokattu 09.12.2016 19:33:44)

Bullitt: Se mattohan tulee yleensä naruilla tai hihnoilla kiinni koneistoon ja vastakappaleeseen ja maton "esikireyttä" saa säädettyä niiden kiinnityksen avulla.

Käytin mukana tulleita muoviliuskoja, mutta en oikein tiedä saako niillä tyhjiä pois kunnolla sen taitoksen vuoksi. Pitäisi varmaan kokeilla jollakin muulla, mukana tuli myös narut, mutta jotkut näyttää käyttävän kudottua hihnaa, johon voisi soveltua vaikka sellainen kaapelinsitomishihna, joita löytyy jostakin.. viritin alakalvon kireämmälle ja minusta rumpu kuulostaa ihan kelvolliselta ilman mattoa, tosin en oikein voi verrata sitä mihinkään. Ehkä matto ei vain ole tarpeeksi kireällä, koska kun rumpua lyö niin matto rämisee löysästi kauan, kun sen pitäisi olla lyhyempi ja terävämpi ääni. Jos rumpua pitää toisinpäin ja lyö alakalvoon kun matto on päällä niin se kuulostaa jo vähän paremmalta.

Huomasin myös, että maton on/off-vivussa oleva "hienosäätö"-ruuvi vaikuttaa matosta kuuluvaan "vireeseen" selvästi. En tiedä onko se tarkoituskin, mutta maton vireen kuulee paremmin kuin silent-kalvon..
Bullitt
09.12.2016 19:36:05 (muokattu 09.12.2016 19:36:49)
Krice: Huomasin myös, että maton on/off-vivussa oleva "hienosäätö"-ruuvi vaikuttaa matosta kuuluvaan "vireeseen" selvästi. En tiedä onko se tarkoituskin, mutta maton vireen kuulee paremmin kuin silent-kalvon..

No siis todellakin kuuluu vaikuttaa. Kuten sanoit on se vipu on/off-kytkin ja sen maton "vire" säädetään sillä ruuvilla.

E: jatkossa kannattaa tällaiset aika perustason kysymykset suunnata vaikkapa tuonne kysymys-vastaus-topikkiin eikä tehdä joka kerta uutta ketjua kun joku asia pohdituttaa.
keitiiem
09.12.2016 20:06:23 (muokattu 09.12.2016 20:28:08)

Krice: Hankin vanhaan metalliseen 14" virveliin kalvot ja maton. Alakalvoksi laitoin Remo ambassadorin ja yläkalvoksi remon silent stroken.. tämä onkin ensimmäinen kerta kun puuhastelen akustisten rumpujen kanssa ja pientä huolestuneisuuttahan se herättää. Kiristin alakalvon niin, että otin tyhjät pois ja väänsin yhden kierroksen ruuveja. Sen jälkeen kalvo olikin melkein a-vireessä jos vertasi kitaran a-kieleen. Tästäkään ei ole lukuisten youtube-videoitten katsomisen jälkeen mitään käsitystä, että mihin vireeseen virvelin ala- ja yläkalvo pitäisi virittää. Yläkalvossa on lisäksi sellainen ongelma, että pitää olla melkoinen ulkoavaruuden muukalainen, että kuulee missä vireessä verkkokalvo (silent stroke) on.

Rumpu tuntuu toimivan ihan ok vaikka vire onkin arvoitus, mutta mattoa en saa millään toimimaan niinkuin pitäisi. Rummusta kuuluu boing-ääni ja matto tärisee 10 sekuntia. Olen yrittänyt pitää sitä kireänä ja löysänä ja kaikkea siltä väliltä (asennettu oikeinpäin). Kyseessä on uusi Pearlin SN-1420C matto, jossa ei tosin ole kovin montaa jousta. Mutta pitäisihän sen kaiken järjen mukaan kuulostaa virveliltä eikä rämisevältä katiskalta.

Kiristä alakalvoa vähintään 2 kierrosta / ruuvi ja vaiha se silent kalvo heti pois. Lyöntikalvo perus ambassador ja 1 noin kierros / ruuvi. Sit vielä ruuvaat maton kireyden sopivaksi, niin tää ketju on sinetöity.
Krice
09.12.2016 20:46:12

Bullitt: eikä tehdä joka kerta uutta ketjua kun joku asia pohdituttaa.

No tämä taisi olla ensimmäinen ketju, jonka olen aloittanut tällä alueella. Ja mielestäni silent-kalvo on vähän erikoisempi juttu, joka ehkä vaikuttaa tähän. Tai sitten matto ei ole oikein.
Krice
09.12.2016 20:48:48 (muokattu 09.12.2016 22:01:23)

keitiiem: ja vaiha se silent kalvo heti pois.

Mutta kun halusin laittaa sen siihen.

ps. Olisikohan mahdollista, että tuo on/off vipu antaa periksi, eli ei se luistaa jotenkin eikä pysty kiristämään mattoa tarpeeksi? Vipu toimii kyllä ulkoisesti ihan hyvin.. ilmeisesti ainoa tapa selvittää olenko idiootti on hankkia uusi virveli ja katsoa miten se toimii. Ajattelin joka tapauksessa hankkia pienemmän kuin 14".
Kefiiri
09.12.2016 23:24:41 (muokattu 09.12.2016 23:27:47)
Maton kireyden säätöruuvi kannattaa alkuun ruuvata niin, että kiristysvaraa jää mahdollisimman paljon. Sen jälkeen kun on laittanut maton paikoilleen niillä naruilla tai liuskoilla, saa ruuvin avulla kiristettyä löysät pois.

Maton liika kireys tekee rummun soinnista ohuen, mutta yritä nyt ensin saada se löysän maton räminä pois. Sitten voi hienosäätää.
markkuliini
10.12.2016 00:21:00

Kun maton narut/luiskat kiinnittää, niin sähän päätät sen mistä kohtaa narua/luiskaa kiinnität sen matonnostajaan ja toiselle puolelle buttplateen. Nyt vaikuttaa siltä että olet kiinnittänyt sen alunalkaeenkin liian löysälle, jolloin sulla ei ole pelivaraa matonnostajassa kiristää sitä sillä ruuvilla, eli vaikka ruuvi on vedetty mahdollisimman kireälle, niin silti rämisee.
Löysää hienosäätöruuvi niin löysälle kuin menee, avaa naruja kiinnittävät ruuvit, kiristä mattoa vähän kireämmälle ja sulje ne ruuvit. Sen jälkeen kun alat kiristää hienosäätöruuvia niin saat mattoa kireämmälle. Sen, kuinka kireälle maton narut pitää aina ekaa kertaa paikalleen laitettaessa asettaa, oppii tekemällä.
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
Duro
10.12.2016 05:58:54
Krice: Mutta kun halusin laittaa sen siihen.

No, sitten se snare ei tule kuulostamaan snarelta, vaan enemmän treenipädiltä.
Hi! Ask me about Impression cymbals!
Krice
10.12.2016 21:21:16

markkuliini: Löysää hienosäätöruuvi niin löysälle kuin menee, avaa naruja kiinnittävät ruuvit, kiristä mattoa vähän kireämmälle ja sulje ne ruuvit.

Kiristin niin kireälle kuin mahdollista, edelleen matto vain rämisee. Olen tullut siihen tulokseen ja pysyn kannassani, että syystä tai toisesta matto ei vain sijoitu normaalisti kalvoa vasten, vaan on koko ajan liian korkealla. Kun ostan uuden virvelin niin sittenhän sen näkee miten sen oikeasti pitäisi toimia.
markkuliini
10.12.2016 21:51:57

Krice: Kiristin niin kireälle kuin mahdollista, edelleen matto vain rämisee. Olen tullut siihen tulokseen ja pysyn kannassani, että syystä tai toisesta matto ei vain sijoitu normaalisti kalvoa vasten, vaan on koko ajan liian korkealla. Kun ostan uuden virvelin niin sittenhän sen näkee miten sen oikeasti pitäisi toimia.

Turhaa neuvoa ilmeisesti...
Kefiiri
10.12.2016 21:52:17
Krice: Kiristin niin kireälle kuin mahdollista, edelleen matto vain rämisee. Olen tullut siihen tulokseen ja pysyn kannassani, että syystä tai toisesta matto ei vain sijoitu normaalisti kalvoa vasten, vaan on koko ajan liian korkealla.

Oletko varma että matto ei ole nurin päin?
Kefiiri
10.12.2016 21:53:11 (muokattu 10.12.2016 21:55:07)
markkuliini: Turhaa neuvoa ilmeisesti...

Minä olen optimistinen :)
Tosin, jos matto on kireällä, niin eihän se nurin päinkään rämise miten sattuu :/

Markkuliinin ohje oli kyllä niin hyvä, että jos sillä ei homma onnistu, niin ei sitten millään.
markkuliini
10.12.2016 21:54:53

Kefiiri: Minä olen optimistinen :)

Jos lainattu mun teksti, jätetty tekemättä siitä se tärkein ohje ja sanotaan ettei silti toimi, niin mä ainakin heitän hanskat tiskiin. :/
Kefiiri
10.12.2016 21:55:57
markkuliini: Jos lainattu mun teksti, jätetty tekemättä siitä se tärkein ohje ja sanotaan ettei silti toimi, niin mä ainakin heitän hanskat tiskiin. :/

Tulin samaan tulokseen tuossa ylempänä... saa nähdä.
Bullitt
10.12.2016 22:22:19
No, multi-instrumentalisti tietää mahdollisia neuvojia paremmin miten omia rumpujaan käyttää.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)