Aihe: Reiätön basarin etukalvo keikoilla
1 2
Progressor
09.09.2006 21:07:44
Vaihdoin keväällä basariini ehjän etukalvon (PS3). Sen jälkeen ei ole ollut keikkoja, mutta epäilemättä niitä tulee jossain vaiheessa, eli valmistautuminen lienee paikallaan. Jos rumpuja ei mikitetä, niin homma on hallinnassa. Mutta entä, jos basari päätetään mikittää? Onnistuuko se helposti ehjän kalvon kanssa?
Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään.
S.M.A.K.
hollmi-5
09.09.2006 21:15:42
Välttämättä ei helposti. Sitä mikrofonin paikkaa joutuu hakemaan, mutta kyllä se hyväsoundi löytyy. Jos ei muuten, niin siirtämällä mikrofoni lyöntipuolelle ja nuijan viereen kohti lyöntipaikkaa osoittamaan.
http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm
Halsu
10.09.2006 00:23:06

Välttämättä ei helposti. Sitä mikrofonin paikkaa joutuu hakemaan, mutta kyllä se hyväsoundi löytyy. Jos ei muuten, niin siirtämällä mikrofoni lyöntipuolelle ja nuijan viereen kohti lyöntipaikkaa osoittamaan.

Toki sillä oletuksella että sitä rumpua polkee riittävän lujaa - muuten vuodot voi alkaa häiritä nuijan puolelta mikitettäessä.
CU -- Eki
nikkenakkertton
10.09.2006 00:51:08 (muokattu 10.09.2006 00:56:36)
semmoseta et mitenköhän toimis semmonen mikki joka kiinnitetään bassarin sisälle? onko kellään kokemuksia? vaikka siis onhan niitä tietenkin erilaisia niitäkin mikkejä mut siis kertokaa kokemuksia jos löytyy... vois säilyttää ehjän resokalvon ja tollai..
ei käy
ramzuz
10.09.2006 00:52:20
Suosittelen sen reijän tekemistä helpottaa ja nopeuttaa mikittämistä huomattavasti. ja äänimiehetkin on ilosia:)
Taasko soittamaan
vapauskauppias
10.09.2006 01:07:22 (muokattu 10.09.2006 01:07:40)
semmoseta et mitenköhän toimis semmonen mikki joka kiinnitetään bassarin sisälle? onko kellään kokemuksia? vaikka siis onhan niitä tietenkin erilaisia niitäkin mikkejä mut siis kertokaa kokemuksia jos löytyy... vois säilyttää ehjän resokalvon ja tollai..

Joku tältä palstalta oli tehnyt itse basariinsa muistaakseni tuollaisen sisämikityssysteemin. Voin muistaa väärinkin. Olisikohan se ollut miänvain, en ole varma. Häneltä voisit kysäistä varulta.

Welho nimimerkillä täällä pyörivällä rumpalilla ainakin aikoinaan oli Yamahan Stage Customit, joissa oli rummun sisään asennetut mikit. Häneltäkin saattaisi siis kokemuksia irrota.
"Tuo fraasi-sana on kyllä vähän pikkurilliosastoa rumpujen soiton yhteydessä, myönnän. Komppi, filli, kalja."
welho
10.09.2006 01:45:29

Juu. Oon duunaillut muutaman mikin rumpujen sisälle. Muutama vuosi sitten ostin tuollaisen Stage Custom setin keikkakäyttöön ja laitoin joka pönttöön mikin sisälle. Kylmästi vain porasin liitimen reiän runkoon ja pistin xlr- läpiviennit kannujen kylkeen ja virittelin mikit sisälle.

Tuossa näkyy liitin tomin kyljessä:
http://www.welhodrum.com/Jaastudio3.jpg

Tuossa basarin päällä:
http://www.welhodrum.com/images/Joulu04_4.jpg

Ja tuossa vielä:
http://www.welhodrum.com/deecee6.jpg

Harmi kun ei ole kuvia kuinka mikit oli sisällä. nyt pannut on jo uudella omistajalla...

Toimi kuitenkin todella hyvin. Esim. pellit ei vuotanut tomimikkeihin juuri lainkaan ja livenä sieltä sai kaivettua oikein asiallisen soundin. Äänitettynä soundi oli hieman erikoinen, mutta ei ollenkaan huono.

Sitten duunasin vielä tuollaiseen jättibasariin mikin tupaan:

http://www.welhodrum.com/32tuumanen2.jpg

Siihen ei tehty liitintä kylkeen vaan piuha vietiin läpi sopivasta reiästä joka jäi rumpuun kun poistin siitä kantoremmeihin tarkoitetut raudat. piuha näkyy tuosa kyljessä. Tuohan on marssibasari alunperin..

Hyvin toimii mikki myös tuolla..
www.welhodrum.com
markkuliini
10.09.2006 01:47:39

Asiaa sivuten:
Muistan kun olin kerran ehkä noin 13 vuotta sitten kuuntelemassa Miljoonasateen soundcheckia Rovaniemen Tivolissa ja rumpalilla nönnönnöö(hitto tätä mun nimimuistia...) oli ehjä etukalvo ja bassarin sisällä kiinteä mikki. Soundcheck alkoi bassarin polkemisella. Kuinka ollakaan jokainen polkaistu nuotti soi noin 3 sekuntia (tyliin PÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ!) ja vartin kalvojen virittelyn, mikin kääntelyn ym. vastaavan jälkeen miksaaja sanoi rumpalille että anna olla vaan ja laittoi kanavaan kylmästi tietyn mitaisen gaten jonka jälkeen bassari kuulosti että PÖÖÖ! . Kun soundia kuuli salin puolelta niin alkoi hieman ymmärtämään äänimiehiäkin bassarisoundi-asiassa.
www.vasamayhtye.com
Youni
10.09.2006 15:57:24
Sitten duunasin vielä tuollaiseen jättibasariin mikin tupaan:

http://www.welhodrum.com/32tuumanen2.jpg

Siihen ei tehty liitintä kylkeen vaan piuha vietiin läpi sopivasta reiästä joka jäi rumpuun kun poistin siitä kantoremmeihin tarkoitetut raudat. piuha näkyy tuosa kyljessä. Tuohan on marssibasari alunperin..

Tuli vaan mieleen, että kuinka hiton pitkä saa olla pedaalissa nuijan varsi, että sen saa sihdattua rummun keskelle? Vai tyydytkö asettamaan sen vähän keskustan ohi? Syttyykö noin iso rumpu edes tarpeeksi keskelle soitettaessa?
"Käyttäkää sitä hakua, ja toisaalta älkää joka kohtaan itkekö turhaan sen haun käytöstä." -Moderaattori
stenel
10.09.2006 17:21:18
Tee reikä basarin kylkeen Kumun tapaan.
Omakuvassa nähtävissä Sexual Balance-sähkökitara
Mikko/DE
10.09.2006 18:36:59

Treenisetissä on mullakin mikki sisällä ja ehjät kalvot, mutta keikalle kannattaa tuikata se reikä siihen kalvoon. Ja jos joku bändistä aikoo liikahtaa keikan aikana, niin kannattaa laitta se reikä vähän toiseen reunaan, ettei mikkiständin puomi sojota suoraan ulos reiästä(menee kalvo herkästi entiseksi) kun mikki asetetaan basarin keskelle.
laulava runpali
10.09.2006 19:49:45
Treenisetissä on mullakin mikki sisällä ja ehjät kalvot, mutta keikalle kannattaa tuikata se reikä siihen kalvoon. Ja jos joku bändistä aikoo liikahtaa keikan aikana, niin kannattaa laitta se reikä vähän toiseen reunaan, ettei mikkiständin puomi sojota suoraan ulos reiästä(menee kalvo herkästi entiseksi) kun mikki asetetaan basarin keskelle.

Niitä on olemassa sellasia telineitäkin bd:n sisälle ettei tarvi pelätä kalvoja...
Kukkakeppistandit rulettaa!!
Progressor
10.09.2006 21:47:21
Ilmeisesti kaikkein käytännöllisin ratkaisu olisi siis kuitenkin tehdä vain suosiolla se reikä siihen kalvoon. En taida sentään ruveta basaria sahaamaan tai poraamaan.

Taidan kuitenkin ensin kokeilla, saisiko soundista siedettävän ihan perusasetelmalla. Ehjä kalvo kun on tyylikkäämmän näköinen, eikä soundikaan ole huono.
Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään.
S.M.A.K.
Niskamies
10.09.2006 22:12:21
Ilmeisesti kaikkein käytännöllisin ratkaisu olisi siis kuitenkin tehdä vain suosiolla se reikä siihen kalvoon. En taida sentään ruveta basaria sahaamaan tai poraamaan.

Taidan kuitenkin ensin kokeilla, saisiko soundista siedettävän ihan perusasetelmalla. Ehjä kalvo kun on tyylikkäämmän näköinen, eikä soundikaan ole huono.

Vaikka itse olen ehjän etukalvon kannattaja, niin helpointa on vaan laittaa reikäkalvo keikalle. Kalvon vaihtaminen vie pari minuuttia aikaa, ja se helpottaa asioita kummasti. Laadukas basari soi kyllä reikäkalvollakin, ja saundi yleisöön on hyvä.

Sitten kun soittelee akustisesti niin voi taas heittää ehjän kalvon kiinni ja rokki soi.
More is more.
hollmi-5
10.09.2006 22:17:51
Vaikka itse olen ehjän etukalvon kannattaja, niin helpointa on vaan laittaa reikäkalvo keikalle. Kalvon vaihtaminen vie pari minuuttia aikaa, ja se helpottaa asioita kummasti. Laadukas basari soi kyllä reikäkalvollakin, ja saundi yleisöön on hyvä.

Sitten kun soittelee akustisesti niin voi taas heittää ehjän kalvon kiinni ja rokki soi.
Ja se reunassa oleva 6" reikä ei oikeastaan radikaalisti muuta bassorummun soundia. Enemmänkin tuntumaa pedaalissa. Siitä on sitten helppoa laitella demppiä tarpeen mukaan ja poistaa sitä. Minullakin on kaikissa bassorummuissa se reikä, vaikka alkuun olen yrittänyt tulla toimeen ehjällä kalvolla. Toki varastossa on muutama ehjä kalvo taas tilaisuutta odottamaan.
http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm
Niskamies
10.09.2006 22:26:25
Ja se reunassa oleva 6" reikä ei oikeastaan radikaalisti muuta bassorummun soundia.

Tämä pitää paikkansa. Sustainia se vähentää, mutta mitä sivummassa se reikä on ja mitä pienempi se on, sen vähemmän saundi muuttuu. Enemmän saundia muuttaa reikäkalvojen demppirenkaat.

Pitäisi itse kokeilla joskus tehdä reikä demppaamattomaan kalvoon. Toistaiseksi mulla on vaan kokemuksia dempatuista reikäkalvoista.
More is more.
Einherjar
10.09.2006 23:03:03
Kannattaa kans kokeilla tehdä aluksi pienempää reikää, jos tykkää siitä etukalvon soundista. 4" rööri riittää monelle basarimikille ihan hyvin.
ilarj
11.09.2006 07:02:39
Ite oon keikkaillut nyt hyvän tovin reijättömällä etukalvolla. Viimeksi viikonloppuna pääsin todistamaan kuinka upeasti bassari jytisi, kun mikki oli ihan vain suoraan siinä resokalvon edessä. Kyllä bassarista saa mikitettynä hyvän saundin ilman sitä reikääkin siinä etukalvossa.
HeavyMachinery
11.09.2006 15:40:52 (muokattu 11.09.2006 15:41:32)

Ja se reunassa oleva 6" reikä ei oikeastaan radikaalisti muuta bassorummun soundia. Enemmänkin tuntumaa pedaalissa. Siitä on sitten helppoa laitella demppiä tarpeen mukaan ja poistaa sitä. Minullakin on kaikissa bassorummuissa se reikä, vaikka alkuun olen yrittänyt tulla toimeen ehjällä kalvolla. Toki varastossa on muutama ehjä kalvo taas tilaisuutta odottamaan.

Asia puhetta. 18" basarissa toki tilanne on toinen. Dempattun ehjän kalvon soundi on oikeastaan aivan sama kuin reijällisen dempatun vaikutus on tosiaan vain lähinnä tatsissa. Mutta demppaamattomassa kalvossa efekti on aivan toinen....

Edit: tosiaan ei sitä resokalvoa vaihda kun pariminuuttia.... Eli niskis puhuu asiaa !
Meidän Äiti tekee teidän äidistä ruokaa....
Youni
11.09.2006 16:07:35 (muokattu 11.09.2006 16:10:01)
Komppaan edellisiä kommentteja: Keikalle se reijällinen. Jos haluaa muulloin ehjän kalvon, niin vaihtaa äkkiä.

Minulla on tosiaan tuo reijällinen resokalvo. Everplay tosin, mutta hyvin ajaa asiansa. Ei vaadi demppiä ollenkaan eikä tarvitse jättää löysälle. Juuri toissa viikonloppuna broidi soitteli ja kuuntelin, että kylläpä jytisee. Kuulostaa niin erilaiselta sinne soittajan puolelle kuin eteen. Itselle kuuluu sitä napsua sitten enemmän, vaikka huopanuijalla soittelenkin.

E: Ja täysin kokemattomana mikittäjänäkin sain hyvän soundin helposti. TD-6 hieman basarin sisään ja johan lähti. ;)
E2: Siis D6, ei sentään mitään rumpumoduulia.
"Käyttäkää sitä hakua, ja toisaalta älkää joka kohtaan itkekö turhaan sen haun käytöstä." -Moderaattori
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)