Limbus 06.02.2007 19:37:52 | |
---|
No niin, ongelma. Bassarit eivät kuulu treeniksen jyskeen läpi millään. Olen kokeillut laittaa demppiä, ottaa demppiä pois, sanonut kepittäjille että volyymiä alemmas, sanonu kaikille että volyymia hieman alemmas, kokeillut virittää alemmas/ylemmäs jne.. Mutta mikään ei tunnu auttavan. Nyt olen miettinyt tekniikan tarjoamaa apua tässä asiassa. Miten mahdollista olisi ostaa vaikkapa jokin moduuli ja triggerit bassareihin ja vetää moduuliin kuulokkeet kiinni? Tai onhan se varmaan mahdollista, mutta että onko se kannattavaa? Ja ongelma esiintyy yleensä suuremmissa nopeuksissa, kun niitä ei yksinkertaisesti vaan pysty potkimaan samalla volyymillä koko ajan nopeuden kasvaessa. Vai onko ihan tekniikasta kiinni? "Voin hyvällä syyllä sanoa alkaneeni elää vasta kun pidin itseäni kuolleena miehenä" -Rousseau- |
LaquerHead 06.02.2007 20:00:30 | |
---|
Itte oon törmänny toisinaan samaan ongelmaan, jonka oon ratkaissut nimenomaan triggeröinnillä ja korvamonitoroinnilla. Tosin semmonen butt-kicker-systeemi vielä korvamonitoreiden lisänä olis kova juttu, koska korvaan tuleva pelkkä napsu ei pitemmän päälle oo hirveen mukavaa kuultavaa. Joskus oon kans viritelly vanhoja kalvonpalasia falam slamin päälle jollon ätäkki korostuu. Se perinteinen kikka eli kolikot nuijiin ei mun mielestä toimi niin hyvin, syö vaan helposti kalvoon reijän. Joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle ei. |
nikkenakkertton 06.02.2007 21:27:37 | |
---|
mulla on mikki ja mikserivahvistin josta sitte noihin vic virthin peltoreihin tulee basari..hyvin toimii! |
welho 06.02.2007 22:29:48 | |
---|
Potki hitaammin ja voimalla:D Ei vaiten. Treeniksissä on eroja. Joskus on vaan niin kaamea akustiikka että itse ei kuule mitään! Yleensähän eteenpäin basari kuuluu aivan mainiosti.. Jos mahdollista niin kannattaa koittaa toista paikkaa rummuille. silläkin voi jo helpottua. Puu- ja kuminuijat antaa myös atakkia enemmän.. Jos ei auta niin sitten vaan mikkiä tai triggeriä basariin ja napit/luurit päähän. Kyllähän nuo super nopeat tikkaajat triggaa basarit järjestään juurikin tuosta syystä että kovissa nopeuksissa voima ja atakki on olemattomia ja basarista kuuluu vaan tasainen humina! www.welhodrum.com |
joravuo 06.02.2007 23:49:42 (muokattu 06.02.2007 23:50:04) | |
---|
Ehjät etukalvot on must. ei mitään demppiä. powersroke kolmonen molemmin puolin. puunuija ja flam slam kalvoon ja kalvot tarpeeksi kireälle. kokeile, ennen kun lähdet triggereillä pelleilemään. Itse ratkaisin ongelman siten et ostin isomman basarin(setin). nyt kuuluu suuremmassakin salissa. "We've done four already but now we're steady
and then they went: One, two, three, four" |
hollmi-5 06.02.2007 23:57:28 | |
---|
nyt kuuluu suuremmassakin salissa. Jossakin vaiheessa on pakko mikittää. Sitten nämä teidän ohjeenne ei enää pädekään. Etukalvoon reikä, mikki, hiukan demppiä ja löysähkö vire: toimii. Vaikka treenikselläkin... http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm |
joravuo 07.02.2007 00:05:53 | |
---|
Jossakin vaiheessa on pakko mikittää. Sitten nämä teidän ohjeenne ei enää pädekään. Etukalvoon reikä, mikki, hiukan demppiä ja löysähkö vire: toimii. Vaikka treenikselläkin... oikeassa olet, mutta kyllä tuommosesta 26" rummusta lähtee ääntä enemmän kun laki sallii.. "We've done four already but now we're steady
and then they went: One, two, three, four" |
south_of_heaven 07.02.2007 00:08:26 | |
---|
Luin, että Basarit kuuluviin peniksellä... meen mulla ei kyllä ole yhtään mitään. |
GhostZigger 07.02.2007 09:48:17 | |
---|
Vireestä olen Hollmin kanssa samaa mieltä eli Etukalvoon reikä, mikki, hiukan demppiä ja löysähkö vire: toimii. Vaikka treenikselläkin... Lisäksi kannatta kokeilla muitakin kuin powerstroke 3 kalvoa. Mulla tuntuu toimivan paremmin tollanen kalvo. http://www.thomann.de/fi/dw_cc20_bassdrumfell.htm. Basarin iskut kuuluu paremmin soiton läpi (mielestäni enemmän atakkia). |
Narcosynthesis 07.02.2007 10:01:24 | |
---|
Vireestä olen Hollmin kanssa samaa mieltä eli Etukalvoon reikä, mikki, hiukan demppiä ja löysähkö vire: toimii. Vaikka treenikselläkin... Lisäksi kannatta kokeilla muitakin kuin powerstroke 3 kalvoa. Mulla tuntuu toimivan paremmin tollanen kalvo.http://www.thomann.de/fi/dw_cc20_bassdrumfell.htm. Basarin iskut kuuluu paremmin soiton läpi (mielestäni enemmän atakkia). Jep, juuri näin, samoin tuolla ylempänä mainittua soittopaikan muuttamista kannattaa harkita...plus tietenkin kovemmat nuijat pedskuihin...joskus tosin vain on niin, että bändi vetää vaan rumpalin yli, ja sitten ei auta kuin mikitys/bändin läksytys;) Arvoisat lyöjät: tottelemattomia VEDETÄÄN TURPAAN! (kyltti Helsingin konservatorion rumpuluokan seinällä joskus 2000-luvun alussa) |
passe 07.02.2007 10:01:50 | |
---|
Meillä on rokkibändissä niin kovaa soittava basisti, että sen kanssa on välillä vähän haastavaa... Mutta bassostyrkkarin siirtely ja kääntely yleensä auttaa ainakin vähän. Eihän ne kitarat juurikaan basaria peitä. Sometimes more is more |
miän vain 07.02.2007 11:11:40 | |
---|
Aika lailla samoja neuvoja mullakin. Ehjät kalvot, kovat nuijat (puu tai kumi/muovi), kireämpi vire (jos kuulostaa yksin soitettuna liian korkealta ja soivalta, sopii luultavasti bändiin loistavasti) ja eri sijoitus treeniksellä. Akustointia voi myös kokeilla, jos ei ole jo. Paali tai pari villaa nurkassa vähentää bassomölinää jo ihan kivasti, eikä maksa maltaita. Bassovahvistimen sijoitusta voi myös miettiä uudestaan, samoin sen eq:ta. Ei ole järkeä taistella samoista taajuuksista, koska tuloksena ei kuitenkaan ole kuin epäselvää suttua. Tämä on tietenkin myös sovituskysymys - helikopterikompin päälle kun hakkaa 16-osia h-kielellä, niin... Sitten on vielä vanha klassikko: paino pois basarien päältä. Se tappaa soundia, ja etenkin volumea. Monen tomin setissä homma voi tietty käydä kalliiksi, jos pitää ostaa räkki. Kannattaa kuitenkin kokeilla - ei se tomien irroittaminen parin biisin ajaksi mitään maksa, ja saa samalla uutta näkökulmaa soittoon. Ja jos toimii, saa taas uutta gasitettavaa, ja sehän on kivaa. Jos mikään yllämainituista ei toimi, niin sitten sitä mikkiä/triggeriä. Kallista hommaa, tosin. Mikinhän saa halvalla, mutta seuraavaksi "tarvitaan" isompi PA ja siihen subbari ja sille tehokkaampi vahvistin jne. Yks juttu vielä: jos bändi peittää hyvin viritetyn (tarkoitan akustisesti kuuluvan, en mikkiä varten säädetyn) basarin alleen, on hyvin todennäköistä, että kokonaisvolyymi on liian iso pienemmille keikoille. Eli yleisöllä ei ole kivaa. En nyt meinaa, että rokkia/metallia pitäisi hissutella, mutta joku raja siinäkin on. Täältä tähän. |
kampela 07.02.2007 11:40:15 | |
---|
No niin, ongelma. Bassarit eivät kuulu treeniksen jyskeen läpi millään. Olen kokeillut laittaa demppiä, ottaa demppiä pois, sanonut kepittäjille että volyymiä alemmas, sanonu kaikille että volyymia hieman alemmas, kokeillut virittää alemmas/ylemmäs jne.. Yks vaihtoehto on rakentaa oma kuuntelu. Behringeriltä joku halpa mikser, saa varmaan satkulla, Audixin f-12 basarimikki 90e. Ok luurit tietty maksaa enemmän. Ite soitan Beyerdynamicin dt770m rumpuluureilla, hintaa 185e. noin 400 euroa maksaa tämä setti, toimii! -Rytmi on havaitun äänen tapahtumia ajassa |
hollmi-5 07.02.2007 11:42:10 | |
---|
Sitten on vielä vanha klassikko: paino pois basarien päältä. Kunnon rummuissa ei ole mitään vaikutusta volumeen sillä, onko siellä tomit vai ei bassarissa kiinni. http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm |
Niskamies 07.02.2007 12:09:33 | |
---|
Kunnon rummuissa ei ole mitään vaikutusta volumeen sillä, onko siellä tomit vai ei bassarissa kiinni. Höpöhöpö. Kaikissa rummuissa missä olen kokeillut tomien pois ottamista basarista on ero selkeä. Tietenkin jos rumpu on valmiiksi dempattu, niin eroa tuskin huomaa. Soivassa sen huomaa paremmin. |
miän vain 07.02.2007 12:37:24 | |
---|
Kunnon rummuissa ei ole mitään vaikutusta volumeen sillä, onko siellä tomit vai ei bassarissa kiinni. Totta - tai ainakin vaikutus on pienempi. Ero häviää viimeistään bändin alle, ainakin rokkihommissa. Ketjun aloittajalla on kuitenkin Exportit... |
hollmi-5 07.02.2007 12:49:39 | |
---|
Höpöhöpö. Kaikissa rummuissa missä olen kokeillut tomien pois ottamista basarista on ero selkeä. Hei Niskis! Lue tarkasti (read my lips): K u n n o n R u m m u i s s a ;-) http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm |
Niskamies 07.02.2007 13:01:25 | |
---|
Hei Niskis! Lue tarkasti (read my lips): K u n n o n R u m m u i s s a ;-) Tama Starclassic, Yamaha 9000, Yamaha Maple Custom Absolute, Yamahan 9000 Recording Custom, Yamaha Maple Custom, Yamaha Oak Custom, Tamburo XD, Premier Resonator. Eikö joukossa ole Teidän mielestä ainuttakaan kunnon rumpua? Edelleenkin, jos eroa ei kuule niin se ei tarkota etteikö sitä olisi olemassa. |
hemmo 07.02.2007 13:10:18 | |
---|
Tama Starclassic, Yamaha 9000, Yamaha Maple Custom Absolute, Yamahan 9000 Recording Custom, Yamaha Maple Custom, Yamaha Oak Custom, Tamburo XD, Premier Resonator. Eikö joukossa ole Teidän mielestä ainuttakaan kunnon rumpua? Edelleenkin, jos eroa ei kuule niin se ei tarkota etteikö sitä olisi olemassa. Njoo, mielipiteittes mukaan Tamburot on paremmat kuin Yamaha Maple Customit, joten.... "40-vuotias pitkänlinjan pubitähti" |
Niskamies 07.02.2007 13:39:05 | |
---|
Njoo, mielipiteittes mukaan Tamburot on paremmat kuin Yamaha Maple Customit, joten.... Emmä tietääkseni ole missään niin sanonut. Jos olen, niin kerro ihmeessä mistä. |