Aihe: Kalvot
1
Diaton
03.03.2007 04:35:29
Moi, kauankos rumpujen kalvot kestää kun en oo ikinä nähny että keikalla esim menis paskaks? Vaikka niitä hakkais täysillä? onko niitten vaihto vaikeeta?
Jupi57
03.03.2007 10:14:09 (muokattu 03.03.2007 10:55:17)
Ne kestävät vähintään kahdestatoista puoleenpäivään. Charlie Wattsilla on ollut sama basarin lyöntikalvo jo 35 vuotta, että pisintä aikaa emme vielä tiedä. Itse olen onnistunut rikkomaan kesken keikan ainakin virvelin ja bassorummun kalvon.
Vaihto ei ole vaikeaa. Vaikeaa on säilyttää kaikki ruuvit tallessa ainakin, jos vaihto tapahtuu aamuyöstä peikkojuoman nauttimisen jälkeen. Joillekin vaihtoon liittyvä virittäminen on lähes mahdoton tehtävä.

Edit: Tarkkaan ottaen se oli Aku Syrjän virvelin (Rogers) kalvo, jonka rikoin ja puunuija oli käytössä bassorummun kalvon räjähtäessä.

DADAan tai lukkoon!
Sonormies
03.03.2007 17:40:06
Moi, kauankos rumpujen kalvot kestää... ...vaikka niitä hakkais täysillä?

Ei se voima vaan se tekniikka! Rumpuja ei soiteta samalla voimalla kuin esimerkiksi pesäpalloa lyödään. Jos sä lyöt kerran niin kuin lekalla ja kapula on väärässä asennossa niin pääset heti kalvon vaihtoon.

Mulla on virvelissä ollut sama Remon Ambassador yli 20 vuotta. Soi niin hienosti, että en ole sitä vaihtamassa. Ja hyvin on kestänyt, vaikka soitan rumpuja ujostelematta eli napakasti. Nuorempana joku vertasi soittovolyymiani peräti Cozy Powelliin. Ja jo silloin mulla oli tuo nykyinen virvelin kalvo käytössä. Niin että kyllä ne kalvot kestää, jos ei vaan murjomalla tai vaillinaisella tekniikalla niitä itse riko. Voima, jonka kapula tarvitsee lähtee sormista eikä olkavarsista.
"Mulkkujen kanssa ei tehdä päivääkään töitä" - Mato Valtonen
rumpali-isti
03.03.2007 18:39:24
Mutta kyllähän kalvot soundiaan menettää kun ne kuluu vaikkeivat rikki vielä olisikkaan... Vähän sama juttu kun kitaran kielissä. Omasta mielestä kalvo tulee kyllä vaihtaa jo hyvissa ajoin ennen rikkoutumista kun alkaa soundi pettämään...
M
Sonormies
03.03.2007 20:49:29 (muokattu 03.03.2007 20:50:19)
Mutta kyllähän kalvot soundiaan menettää kun ne kuluu vaikkeivat rikki vielä olisikkaan...

Tai sitten saavat sointiinsa sen sopivan ajan patinan. Mun vanha Ambassador on matkan varrella demppaantunut soinniltaan juuri sopivaksi. On vähän niin kuin se lätkällinen versio samasta kalvosta (olikos so CS). Saa niitä kalvoja toki useamminkin vaihtaa, mutta mulle virvelissä ei tarvetta vaihtoon soundin puolesta ole vielä tullut. Tomien kalvoja vaihtelen useammin, mutta en niitäkään joka vuosi.
Jupi57
04.03.2007 09:12:56 (muokattu 04.03.2007 09:17:16)
Mun vanha Ambassador on matkan varrella demppaantunut soinniltaan juuri sopivaksi. On vähän niin kuin se lätkällinen versio samasta kalvosta (olikos so CS).

Kommenteissasi näin: ...Virpassa on Evansin Genera Dry ja bassariin ei tarvi, kun siinä oli ensiasennuksena tosi hyvät kalvot.

Minäkin ymmärsin vitsiksi ensimmäisen kirjoituksen.
Sonormies
04.03.2007 22:46:41 (muokattu 04.03.2007 22:58:30)
Kommenteissasi näin: ...Virpassa on Evansin Genera Dry...

Mun Sonorin virvelissä on vieläkin tuo Evans, mutta sitä ei tule soitettua, kun Premierin vanhus on niin hyvä. Tuon mainion Premierin Metal 2000-virvelin hankin joskus vuonna -86. Ja pistin siihen silloin nykyisen Ambassadorin. Ehdin virvelin jo vahingossa välillä myydä poiskin, mutta kun tajusin munauksen suuruuden hankin se pikapikaa takaisin.

Mun profiilissa on ollut jo pitkään tällaista tarinaa käyttämistäni kalvoista:

"...Valkoiset Ambassadorit saa kyytiä kaikissa pöntöissä Taman 214P-kepeillä. Resokalvoina mulla on tomeissa Sonorin originaalit yksikerroskalvot, virvelissä Ambassadorin yli 20-vuotta vanha reso. On meinaan ohuemman oloinen ja varmasti sen vuoksi herkempi kuin uusi vastaava. Kokeiltu juttu. Basuunassa on ja pysyy Sonorin mainiot originaalikalvot."
Jupi57
05.03.2007 11:07:25
Ambassadorin yli 20-vuotta vanha reso.
Minullapa on Slingerlandin 16" tomissa alkuperäinen kalvo vuodelta 1965. Pelkästä kunniotuksesta en viitsi enää käyttää lyöntikalvona.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)