Aihe: Tomien äänitys konkkamikeillä? 1 | |
---|---|
![]() 18.05.2007 10:45:30 | |
Tomejahan yleensä äänitellää dynaamisilla mikeillä, joista klipsimikit ovat varmasti kaikkein käyttökelpoisimpia. Niitä (esim. Sennheiser e604) olen itsellenikin harkinnut. Välillä vaan tulee vastaan kuvia, jossa toimit on (studiossa) mikitetty pienikalvoisilla konkkamikeillä. Kokeilin sitä itsekin etutomeihin Röden NT5:lla ja ihan hyvät soundit sain. Myös lattiatomi soundahti kivasti. Vaarana tässä tietysti on kapulan osuminen mikkiin. Onhan niitä pieniä klipsikonkkamikkejäkin. On vaan jäänyt mietityttämään pääsenkö samaan tulokseen jos hankin tomeihin esim. nuo Sennheiserit ja käytän NT5:set muualle. NT5:set ei ole paljoa Senkkuja kalliimpia, mutta lisäksi pitäisi ostaa niille telineet. Senkut on tietysti hyvät keikalle, mutta siellä harvoin tomimikkejä tarvii, ja jos tarvii, ne on varmaan järjestäjän puolesta. En ole vielä ehtinyt vertailemaan NT5:a omistamaani SM57:aan. Voisiko SM 57:aa verrata mitenkään e604:ään? Onko kellään kokemuksia? Tietysti jos mennään oikein syvälle tomien mikittämiseen, voidaan keskustella siitä onko MD421 paras. Itselläni on yksi sellainen, mutta ne on pirun kalliita ja isoja. Onko kukaan muuten käyttänyt isokalvoista konkkamikkiä tomeissa. Itse olen kokeillut (Röde NT2-A) ja mielestäni soundi oli hyvin lähellä MD 421:tä. Yhdessä artikkelissa kerrottiin Vinnie Colaiutan käyttävän Röden NT 1000:a tomeissa. NT 1000 tulisi MD 421:tä halvemmaksi. Sitten on tietysti putkimikit erikseen, joita jotkut käyttää.. | |
![]() 18.05.2007 11:31:19 (muokattu 18.05.2007 11:34:42) | |
Kyllähän konkkia käytetään paljon tomeissa, pienikalvoisia etenkin livekäytössä. Esim. shuren beta 98 ja beyer dynamicin opus 87 ovat paljon käytettyjä ja todistetusti toimii myös studiossa. Studiossa isokalvoisista etenkin akg 414 ja vaikkapa neumann 87 on yleisesti käytetty tomeihin. Se video missä Colaiuta käyttää Nt-1000 tomeissa on Röden oma mainosvideo. Varmaan Vinnie kotistudiossaan käyttääkin, mutta sessioduuneissa se on äänittäjän, ei rumpalin valinta millä mennään. Mä en laittas NT-5 tomeihin, off-axis responsen vuoksi. Eli vaikka se tomisoundi ois ihan terve jne., niin kaikki se muu paska mitä ne mikit poimii, etenkin peltivuoto sais varmaan hulluuden partaalle. Kannattaa kuunnella myös sitä mitä sieltä mikistä tulee kun siihen tomiin ei lyödä. On perseen kuulosta kun gate aukeaa ja symbaalit tulee sieltä tomimikeistä vitun lujaa.... Tehtiin joskus studiossa testi, sm57, akg 414, sennheiser 421 ja beyer opus 87 rinnakkain. 421 ja vähän yllättäen Opus 87 soundas parhaalta. Mulla on itellä Audixin D2 ja D4 mikkejä. Ne on toiminut helvetin hyvin tilanteessa kuin tilanteessa, ja usein soundannut paremmalta kuin beta56, atm25 tai jopa 421. Mutta esim Beta 98 yläpää soundaa luonnollisemmalta ja avoimemmalta kuin ne audixit. Kun hankkii mikkejä äänityskäyttöön, niin kannattaa satsata monikäyttöisiin mikkeihin, 421 toimii tomien lisäkis vaikka missä, Bassarissa, kitarassa, bassossa, laulussa jne. Ne olisi mun valinta äänityskäyttöön. Livenä koko ja kestävyys ratkaisee, oon ollut tyytyväinen noihin D-sarjan Audixeihin, ne kestää iskuja ihan toisella tavalla kuin pikkukonkat. Beta 98 on kallis mikki, ja kuitenkin helposti tuhottavissa. Viime juhannuksena näin kuin 3 meni rikki kun joku astui päälle.... Huumorimielellä lisää paskaa housuun! | |
![]() 18.05.2007 11:39:18 | |
Tietysti jos mennään oikein syvälle tomien mikittämiseen, voidaan keskustella siitä onko MD421 paras. Itselläni on yksi sellainen, mutta ne on pirun kalliita ja isoja. MD421 on ainakin mun ykkösvalinta tomeille. MD441 on ehkäs vieläkin parempi, mut sit myös tuplasti kalliinpi... Inhimillisyys on hyve. | |
![]() 18.05.2007 21:21:23 | |
Se video missä Colaiuta käyttää Nt-1000 tomeissa on Röden oma mainosvideo. Varmaan Vinnie kotistudiossaan käyttääkin, mutta sessioduuneissa se on äänittäjän, ei rumpalin valinta millä mennään. No, näin mä sitä hommaa vähän ajattelinkin. Otin tämän vaan käyttöesimerkkinä. Mä en laittas NT-5 tomeihin, off-axis responsen vuoksi. Eli vaikka se tomisoundi ois ihan terve jne., niin kaikki se muu paska mitä ne mikit poimii, etenkin peltivuoto sais varmaan hulluuden partaalle. Itseasiassa olin hämmästynyt kuinka vähän NT5:set vuotaa. Esivahvistimen -30dB padi oli päällä ja se tuntui jotenkin syvän herkkyyttä sopivasti. Toisella kerralla en aluksi tullut padiä laittaneeksi (ihme kyllä esivahvistin ja mikit kesti säröytymättä) ja vuodot sotki stereokuvaa. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)