Aihe: Virvelin ping
1
hunari
04.06.2007 02:20:13
Minulla on Yamahan Maple Custom 14"x6,5" virveli, joka soi muuten kivasti, mutta vaikka kuinka tuntuisi kokeilevan eri vireitä niin aina kuuluu selkeä korkea pingi. Livenä tuo ei niin paljoa haittaa ja on jopa mukava lisä, mutta studioäänityksissä se on erittäin häiritsevä. Lyöntikalvona on evansin coated G1 ja alakalvona clear G1.

Kysyisinkin siis josko tuo korkea pingi on tyypillinen tälle nimenomaiselle virpalle vai onko kyseessä huono yksilö tai jotain muuta? Demppaamalla siitä pääsee tietty jokseenkin eroon, mutta olisi kivempi ilman. Kiitokset etukäteen.
Fuusiomiess
04.06.2007 12:03:50 (muokattu 04.06.2007 15:40:03)
Minulla on Yamahan Maple Custom 14"x6,5" virveli, joka soi muuten kivasti, mutta vaikka kuinka tuntuisi kokeilevan eri vireitä niin aina kuuluu selkeä korkea pingi. Livenä tuo ei niin paljoa haittaa ja on jopa mukava lisä, mutta studioäänityksissä se on erittäin häiritsevä. Lyöntikalvona on evansin coated G1 ja alakalvona clear G1.

Kysyisinkin siis josko tuo korkea pingi on tyypillinen tälle nimenomaiselle virpalle vai onko kyseessä huono yksilö tai jotain muuta? Demppaamalla siitä pääsee tietty jokseenkin eroon, mutta olisi kivempi ilman. Kiitokset etukäteen.

Hmm, kuulostaa siltä että rumpu olisi hieman epätasaisesti viritetty tai sitten kirjoittaja on vain hyvin herkkä sille pingille :)

G1 on aika tuhti virvelin alakalvoksi, kannattaa kokeilla evansilta hazy 200/300 tai remolta vastaavasti ambassador snarea. Tällä tuskin olisi muuta kuin positiivista vaikutusta saundiin.

Muista, että myös alakalvo tulee virittää hyvin. Itse teen niin että irrotan maton kokonaan ja viritän alakalvon noin terssiä korkeammalta soivaksi kuin yläkalvon. Jos haluaa tapattaa pingiä, niin kalvon tulee olla viritettynä niin, että se soi mahdollisimman samalla korkeudelta joka lugin kohdalta. Ala -ja yläkalvon vire tulee myös tarkastaa, että ne soivat keskenään joko samalla tai sitten muuten miellyttävällä vireellä (kuten terssi).

Edit: Kerran olen jotain maple customia päässyt fasulla kokeilemaan ja se ei ainakaan jäänyt mieleen kovin pingisenä. Mielikuvaksi jäi loistava kiiteän kuivahko saundi.
rm_wispila
06.06.2007 08:39:30
Hmm, kuulostaa siltä että rumpu olisi hieman epätasaisesti viritetty tai sitten kirjoittaja on vain hyvin herkkä sille pingille :)

G1 on aika tuhti virvelin alakalvoksi, kannattaa kokeilla evansilta hazy 200/300 tai remolta vastaavasti ambassador snarea. Tällä tuskin olisi muuta kuin positiivista vaikutusta saundiin.

Muista, että myös alakalvo tulee virittää hyvin. Itse teen niin että irrotan maton kokonaan ja viritän alakalvon noin terssiä korkeammalta soivaksi kuin yläkalvon. Jos haluaa tapattaa pingiä, niin kalvon tulee olla viritettynä niin, että se soi mahdollisimman samalla korkeudelta joka lugin kohdalta. Ala -ja yläkalvon vire tulee myös tarkastaa, että ne soivat keskenään joko samalla tai sitten muuten miellyttävällä vireellä (kuten terssi).

Edit: Kerran olen jotain maple customia päässyt fasulla kokeilemaan ja se ei ainakaan jäänyt mieleen kovin pingisenä. Mielikuvaksi jäi loistava kiiteän kuivahko saundi.

Pienellä jesaridempillä, sopivaan kohtaan sijoitettuna, saa tapettua tuosta pingistä sen pahimman osan.

Musiikkiliikkeissä kyllä harvoin tapaa viritettyä virveliä...
Onhan niissä kalvot kiinni, jonkinlaisessa "rypyt sileäksi"-vireessä, mutta sointi/pingi kyllä jää niillä kokematta.

Tuo pingi on usein harvinaisen ikävä äänimiehelle - livenä tai studiossa. Ei se mistään yliherkkyydestä johdu...
Kapulakieli = rumpalien oma kieli.
Danko
06.06.2007 09:03:39

Tuo pingi on usein harvinaisen ikävä äänimiehelle - livenä tai studiossa.

Metallica - St. Anger (-:

Eskelisen Rami veteli musikaalituuraukset maple customilla kanssa, muistaakseni pari snadia jesarisiivua siinä oli. Itse suosin maalarinteippiä.
kootut elämänohjeet: "alota vaan et 'räh' ja toivo että se päättyy hyvin" -seraphim
Kootut elämänohjeet: "ihan turha sun on naisia ymmärtää lol apua sääh" -noir
ddrum54
06.06.2007 11:04:30

Studioon demppiä ja livenä anna sen soida. Jos ping on puhdas,siis ilman vouvvauksia, niin se on sen rummun sointi. Se on ihan ok.
Niq
06.06.2007 12:52:06

Tuo pingi on usein harvinaisen ikävä äänimiehelle - livenä tai studiossa. Ei se mistään yliherkkyydestä johdu...

Se ping muuten tuppaa omien kokemuksien perusteella kuulumaan pääsiassa siihen virvelin yläpuolelle. Setin eteen ei pingiä kuule juurikaan muun setin soinnin takaa. Äänimiehelle sen verran "paha", että joutuu EQ:lla kaivamaan pingin kohdalle kuopan virppamikkikanavalle. Gatehan siellä on muutenkin hillitsemässä rummun liiallista (luonnollista) sointia.
"I have a cunning plan" -Baldrick
K.Suninen
06.06.2007 23:17:30 (muokattu 06.06.2007 23:17:48)
Metallica - St. Anger (-:

En tajua, mutta ihan oikeesti rakastan sitä virppasoundia :P ehkä maailman paras
Epämuusikko
07.06.2007 12:16:10
En tajua, mutta ihan oikeesti rakastan sitä virppasoundia :P ehkä maailman paras

Se on ainakin "piristävän poikkeuksellinen".
"Kyllä mä uskon että osaat soittaa, ilman että pitää joku näyte kuunnella." -KMT RR4E:lle. Bustard #1
ddrum54
07.06.2007 12:40:39

Mulla on ihan samaa tunnetta. Ei nyt maailman paras, mutta aivan helvetin hyvä kuitenkin. Onkohan meillä joku omituinen perversio? Hmmm... piilevä Lars - syndrooma.

Hakeutunen hoitoon...
Rockster
07.06.2007 16:19:15
Minulla on Yamahan Maple Custom 14"x6,5" virveli, joka soi muuten kivasti, mutta vaikka kuinka tuntuisi kokeilevan eri vireitä niin aina kuuluu selkeä korkea pingi.

Se 6,5" tuntuu omaavan tuollaisen pienen pingin siinä soundissa. Itselläni oli samanlainen ja allekirjoitan pohdintasi täysin. 4" MC sen sijaan soi komiasti, mutta ilman tuota pingiä. Siitä pidin jopa enemmän kuin tuosta syvemmästä. Ehkä aika kultasi muistot. Pieni jesaripala tappaa sen soinnin aika mukavasti. rohkeasti vain teippiä ja toimii hyvin vaikka ambassadorilla...
"Leuka maassa kohti uusia pettymyksiä."
Joku vaa
10.06.2007 13:53:26

Kokeile uutta lyöntikalvoa.

Mun mielestä noi G1:set virpassa nimen omaan saa aikaan tota pingiä, onhan se melko soiva kalvo. Kannattaa kokeilla sitä Evanssin reunalta dempattua virppakalvoa, nimeä en muista. Tämä siis jos suosit Evanssia.

Itse käyttäisin Remon CS Coatedia, paras kalvo IMO.
Ride - tappaa talossa ja puutarhassa
Pieni rumpalipoika
10.06.2007 15:05:04

Rummut on akustinen soitin, eikö sen tarkoituskin ole soida : )

Sekä livenä pannutsekissä, että studiossa musta liikaa mietitään sitä, että jokin rumpu soi "häiritsevästi". Fakta on kuitenkin se, että just tollaset pienet asiat tuo sitä elävyyttä ja luonnollisuutta pannujen ja koko orkan soundiin. Miksi edes soittaa akustisella vehkeellä, jos sen mukanaan tuomat hyvät ominaisuudet häiritsee?
Uutta palautetta PRP:lle. Tällä kertaa Mika Hollströmiltä - http://www.freebok.net/books/Fokker/view.html
lkx
12.06.2007 19:02:57

Moongel tai Evansin Min-EMAD -lätkät auttaa pingin poistossa.
Hilfe! Ich bin ein Fisch.
moottorisaha
12.06.2007 20:33:34

Rummut on akustinen soitin, eikö sen tarkoituskin ole soida : )

Rummut ovat myös perkussiivinen soitin. Ylimääräiset ja biisin kannalta epävireiset "soinnit" vain sotkevat biisin harmoniaa.
"I think that all these classical masters have one big thing in common: when they play slow, it's tasteful and when they play fast, they RIP!" - Michael Angelo Batio
Lehtikumpu
12.06.2007 20:46:34

Moongel
Eikös vastaavia sais niistä markettien purkka-automaatti härveleistä? Niitä halvatun limakäsiä? Rock-asennetta ainakin piisaa 8)
OvvOvvOvvOVooVooVoo
hansakemanelius
13.06.2007 22:46:48

Mulla oli vähän samantyyppinen ongelma Dennis Chambers 14x6,5-virvelin kanssa
mutta pingi häipyi kun vaihdoin Evans Genera Coated-kalvoon jossa on pieni
demppirinkula kalvon alapuolella: http://soundstore.fi/product_info.php/cPath/66_63/products_id/3040
Joo nej ....
Triskal
15.06.2007 11:29:08

Myös kolikkoautomaateista saatavat klähmäkädet auttavat ringin poistossa, wink wink ;)

Ja toinen mikä auttaa, on mikrofonin suuntaaminen kohti kalvon keskustaa, sen sijaan että se osoittaisi reunaan. IMHO, virvelissä saa ja pitää olla ringiä, jos se on virvelille ominaista. Jos se tulee sieltä häiritsevästi esiin, joku tekee jotain väärin. Minulle ei ole koskaan yksikään ääntä työkseen tekevä tullut motkottamaan siitä, että virvelissä on liikaa ringiä, amatöörejä sen sijaan jokunen kyllä.
Your love came down / and it turned me around / Your love came down / and it saved me - kalamies#33 >-)))> Gospelin Suomenmestarit 2007!!! http://koti.mbnet.fi/sjkok/etappi - 2 biisiä imutettavana! Sinne hus. ->
hunari
20.06.2007 21:02:18
Juuh kiitoksia vain vastauksista :)

Olinpas ollut vaan laiska enkä ollut ottanu alakalvoa pois sitten .. hmm vuosien :p
No sehän oli aikas mukavalla mutrulla ja ostettuani uuden kalvon soinnista tuli loistava. Ilman demppiäkin soundi on juuri mukavan funkahtavan botnekas. Pingiä on sopivasti mutta ei enää häiritsevästi kuten aiemmin. Yläkalvona on siis edelleen tuo G1, mutta alakalvona on nyt Ambassador Snare. Herkkyyttä mattoon tuli myös kivasti. Toimii.
Raigi
26.06.2007 15:18:32

Mulla on varmaan tuo sama ping.ongelma, mutta en tiedä onko sama asia. Joka tapauksessa kun siihen virpan kalvoon lyö niin se ääni on sellainen "st.anger"-kolina. Se pitäisi saada pois, mutta tuntuu että ainoa keino on dempata rajusti teipillä ja talouspaperilla sitä kalvon pintaa. Virvelinä on siis premier cabria xpk uusi. lyöntikalvoksi ostin tänään remon cs:n, mutta tuntuu että mitään eroa saundissa ei ole, aina vain kolisee. Hyvänä puolena on toisaalta se, että tomit eivät resonoi virvelin kanssa juurikaan. Luulen että olen virittänyt sen suht hyvin ja eri maton kireyksiäkin on kokeiltu.
Löytyykö lisäneuvoja? Mahtaako olla myös virvelikohtainen ongelma?
ei pysty.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)