Aihe: USA tilaaminen: laskuoppia. 1 2 | |
---|---|
![]() 22.05.2007 21:46:43 | |
Sori nyt vaan tästä aiheesta varmaan on jauhettu ,mutta en löytänyt haulla vastausta yksinkertaiseen kysymykseen, joka kuuluu näin: Tilaan Music123.comista ja maksan kortilla tilauksen ja rahdin. Mitä Suomen tulli tekee paketin saapuessa? Laskeeko se automaattisesti tullin ja alvin tuotteesta, jos hinta lukee paketissa, ja lähettää minulle laskun ja päästää sitten kenties postiin? Vai pitääkö minun raahautua lähimpään tulliin ja kuitata paketti siellä ja maksaa kaikki kulut. Lähin tulli ei ole kovin lähellä, niin en sinne asti viitsi lähteä seikkailemaan:D Laskeeko tulli kenties alvin ja tulli maksun tuotteesta ja muuttaa sen sitten euroiksi. Siis.. Minulle on selvää miten alv ja tullimaksu lasketaan. Suomen tullin käytännöt vain ovat hämärän peitossa, kun en ennen ole EUn ulkopuolelta tilannut. Paikka on väärä tälle :D | |
![]() 22.05.2007 22:59:20 (muokattu 22.05.2007 23:06:26) | |
Mitä Suomen tulli tekee paketin saapuessa? Kutsuu sinut tullaamaan tuotteen Tulliin tai esittää, että tullaavat itse puolestasi. En tosin muista, maksaako heidän tekemä tullaus jotain extraa, taisipa itse asiassa olla juuri näin. Paketti avataan, sisältö tarkistetaan, ja laskun (paketissa mukana - tai sinulla tulosteena) perusteella lisätään ALV ja tullimaksu. Niin, ja euroiksi muunnetaan kaiketi ihan päivän kurssin mukaan. It is better to remain silent and be thought a fool than speak and remove all doubt. | |
![]() 22.05.2007 23:01:07 | |
Paketti avataan, sisältö tarkistetaan, ja laskun (paketissa mukana - tai sinulla tulosteena) perusteella lisätään ALV ja tullimaksu. Mikä on käytäntö jos kyseessä on käytetty tuote? "Nyt lähdetään Karalahdelle soittamaan rumpuja ja bassoa" -Jussi 69 houkutteli matkaansa Tavastialla. | |
![]() 22.05.2007 23:02:40 | |
Mikä on käytäntö jos kyseessä on käytetty tuote? Ei käytäntö siitä mihinkään muutu, samat maksut. It is better to remain silent and be thought a fool than speak and remove all doubt. | |
![]() 22.05.2007 23:55:12 (muokattu 23.05.2007 00:00:32) | |
... Niin, ja euroiksi muunnetaan kaiketi ihan päivän kurssin mukaan. Kurssi pysyy kuukauden aina samana ja se tarkistetaan kuun vaihtuessa. Kaikki selviää pientä isommalla vaivannäöllä tullin nettisivuilta saatavilta useampisivuisilla ohjeilla. Lahjaksi ovat myyjät tavaran merkinneet usein pyytämättä, mutta tämä ei ole tullia hetkauttanut. Helpoin on vain mennä maksukuitin kanssa hakemaan tavara ja tullimaksut pulisematta maksuun. Rock 'n roll 'n blues 'n jazz, kiss my ass. Onko sinulla Yamaha rummut? Käy täällä. | |
![]() 23.05.2007 12:50:16 | |
Tuo lahja-merkintä ei tosiaan vaikuta mitään. Näin minulle tullissa Fibes-virveliä hakiessa sanottiin. Samoin lähettäjän tulli-ilmoituslappuun merkitsemä hinta on heidän ohjeittensa mukaan jätettävä huomioimatta (ei mennyt myyjän pistämä $15 läpi). Tullitäti pyysi nätisti aukaisemaan paketin, ja sitten alkoi hinnan etsiminen - täti oli välittömästi netissä Remon kotisivulla hakemassa hintaa, tämän kun kalvosta luki... Kerroin, että rumpu on Fibes, eikä sitä Suomessa liene 70-luvun jälkeen myyty.Ehdotti sitten EBaystä tsekkaamista (kauhistuneena vakuutin ettei löydy;). No, hinta oli saatava, muuten ei rumpua anneta... Kerroin, että olen sopinut hinnasta myyjän kanssa sähköpostitse (enkä siis ollut etukäteen maksanut, tämä kuitti olisi riittänyt todisteeksi). Jouduin siis palaamaan työpaikalle ja tulostamaan sähköpostitse käymäni kirjeenvaihdon. Näistä ottivat sitten kopion ja pistivät arkistoonsa liitteeksi. Tunnollisena kansalaisena (ja kaikesta tästä juoksutuksesta hölmistyneenä) en edes tajunnut editoida hintaa... No, parin reissun jälkeen pääsi ameriikan rumpu vihdoin kotiin. Tullimaksu on muuten rumpaliystävällinen; kitarasta tai flyygelistä olisi joutunut maksamaan pari prossaa enemmän. VIHJE: Kannattaa siis ottaa kuitti tai muu selvä todiste hinnasta mukaan tulliin, niin välttyy ylimääräisiltä reissuilta. Kapulakieli = rumpalien oma kieli. | |
![]() 23.05.2007 15:56:30 (muokattu 23.05.2007 15:57:09) | |
Rumpujen tulli noin 3.2% Rumpujen varaosat taas 2.7% ja näitähän ne irtorummut ja symbaalit on ;) | |
![]() 23.05.2007 17:33:33 | |
Rumpujen varaosat taas 2.7% ja näitähän ne irtorummut ja symbaalit on ;) No ei. Yrittänyttä ei laiteta, mutta rumpu on rumpu ja symbaali on symbaali. Osia ja tarvikkeita ovat sitten kalvot ja vaikka kapulat. One kind of music only - the good kind | |
![]() 23.05.2007 17:58:37 | |
Hmm.. Siis jos en pääse tulliin selvitystä tekemään niin miten asia hoituu sitten?jos hoituu. Tullitoimihenkilöt katsovat tuotteen tiedot ja etsivät netistä sille hinnan jolla laskevat tullin ja alvin? Jos tuolla kaupassa on vaikka 50% alennus niin onko mahdollista että saan tullimaksut laskettuna 100% hinnasta? | |
![]() 23.05.2007 18:13:24 | |
Hmm.. Siis jos en pääse tulliin selvitystä tekemään niin miten asia hoituu sitten?jos hoituu. Jos postin välityksellä tilaat, niin yleisin tapa lienee käyttää postihuolintaa. Saapumisilmoituksessa lienee valmiina tarjous. Muilla kuljetusfirmoilla on omat huolintaosastonsa yhtä lailla. Tullitoimihenkilöt katsovat tuotteen tiedot ja etsivät netistä sille hinnan jolla laskevat tullin ja alvin? Jos tuolla kaupassa on vaikka 50% alennus niin onko mahdollista että saan tullimaksut laskettuna 100% hinnasta? Jos sinulla on laskut ja kuitit mukana, niin tuskin nyt kenenkään tarvitsee enää mitään netistä katsoa, jos nyt ei varmuuden vuoksi, että hintataso on edes sinnepäin. Verot lasketaan summasta joka on: tuotteesta maksamasi hinta+ toimituskulut. Jos toimituskulut sisältyvät maksamaasi hintaan, niin summa on valmiiksi siinä. Jos se alennus on alennus, niin se alennettu hinta on tuotteesta maksamasi hinta. Jos taas maksat osan hinnasta jollain etusetelillä, lahjakortilla, tms, niin se ei ole "alennus". Olet vain maksanut osan hinnasta muulla kuin rahalla. One kind of music only - the good kind | |
![]() 23.05.2007 18:17:30 | |
Miksi kysellä mutua täältä kun oikeatakin tietoa saa? http://www.tulli.fi/fi/07_Tulli_tutuksi/05_Tullineuvonta/index.jsp Jos hyvä tuuri käy niin saamiasi neuvoja sitten noudatetaan myös käytännössä. Täytyy kuitenkin muistaa että tullia ei tosin sido mikään mitä se on luvannut. Maahantuotavalla tavaralla on oltava arvo. Sen päälle tulee rahti. Näiden yhteissummasta lasketaan sitten päälle tulli ja alvi. That´s it. | |
![]() 23.05.2007 18:51:23 | |
Miksi kysellä mutua täältä kun oikeatakin tietoa saa? http://www.tulli.fi/fi/07_Tulli_tutuksi/05_Tullineuvonta/index.jsp Tuo on hyvä neuvo Jos hyvä tuuri käy niin saamiasi neuvoja sitten noudatetaan myös käytännössä. Täytyy kuitenkin muistaa että tullia ei tosin sido mikään mitä se on luvannut. Ei jaksa uskoa, että kukaan tarkoituksella neuvoo pieleen. Kaikenlaisen neuvomisen ongelma on siinä, että vain kysymykseen voi vastata. Jos kysymys on vaikkapa "rummun osia Jenkkilöistä?". Neuvot menee harakoille, jos laatikossa on viisi symbaalia, kaksi tusinaa T- paitaa, parikymmentä CD- levyä ja paketti tuleekin Kiinasta. Maahantuotavalla tavaralla on oltava arvo. Sen päälle tulee rahti. Näiden yhteissummasta lasketaan sitten päälle tulli ja alvi. That_s it. That_s it. One kind of music only - the good kind | |
![]() 23.05.2007 19:48:14 | |
Elikkäs siis, jos päätän käyttää tällaista huolintayhtiötä, niin maksaako yhtiö tullille ja minä yhtiölle. Tietenkin vähän lisämaksuakin. Mutta mihin paketti siitä lähtee, jos tilauspaikan nettisivuilla lukee standard delivery? Vai jääkö se kenties tulliin josta tämä huolintayhtiö lähettää sen edelleen minulle? Kiitos vain kun viitsitte vastata, en vain tahdo mitään yllätyksiä sitten tilatessa. | |
![]() 23.05.2007 20:37:16 | |
No ei. Yrittänyttä ei laiteta, mutta rumpu on rumpu ja symbaali on symbaali. Osia ja tarvikkeita ovat sitten kalvot ja vaikka kapulat. Turussa minulle ainakin laskettiin symbaalit 2,7 prossalla. | |
![]() 23.05.2007 21:06:40 | |
Elikkäs siis, jos päätän käyttää tällaista huolintayhtiötä, niin maksaako yhtiö tullille ja minä yhtiölle. Tietenkin vähän lisämaksuakin. Mutta mihin paketti siitä lähtee, jos tilauspaikan nettisivuilla lukee standard delivery? Vai jääkö se kenties tulliin josta tämä huolintayhtiö lähettää sen edelleen minulle? Tavarat tulee postitulliin joka ainakin Helsingissä on postitalossa asemaa vastapäätä. Standard delivery viittaa minusta siihen että millä tavara Suomeen tuodaan, onko esim. 4 viikon laivakyyti (halpa) vai Fedexin suihkari (kalliimpi). ALV on aina vakio kaikelle tavaralle. Tullausmaksu tosiaan suoritetaan tullinimikkeiden perusteella jossa voi tulla niitä yllätyksiä jos ei tiedetä meneekö joku esim. musiikkitarvike- vai musiikki-instrumentti nimikkeen alle. Tullin osuus on kuitenkin tyypillisesti joitakin prosentteja tavaran hinnasta joten jos et tilaa tuhansien eurojen edestä niin en miettisi koko asiaa. Huolintaliikkeiden palvelut on ihan mitä niiltä pyytää/mistä haluaa maksaa. Ne vaikka toimittaa tavarat sulle tullattuna kotiin ja laittaa siitä laskun. En käyttäisi itse huolintaliikettä yksittäisen tilauksen kanssa turhaan koska paperien täyttäminen opastetaan postitullissa. Yritykset ja ammattimaahantuojat käyttää niitä koska niille tulee niin paljon kaikenlaista että ei ole yrittäjän järkeä tuhlata työaikaansa tuollaiseen. | |
![]() 24.05.2007 23:46:56 | |
Tuo lahja-merkintä ei tosiaan vaikuta mitään. Mä voitin Jenkkiläisestä rumpufoorumista rumpusoolokilpailusta Axiksen Black Beauty Tuplapedaalit, ja en joutunut maksamaan tullissa mitään, kun lähettäjä (Axis) oli merkannut paketin GIFT ja olipa siellä promotional-merkintä myös. Itsekin yllätyin kun olin varautunut maksamaan tulleja. UP THE IRONS! | |
![]() 25.05.2007 09:26:29 | |
Sekin pitää maahantuonnissa muistaa että esim. nuo postin kautta tulevat lähetykset tsekkaillaan ihan randomina, ei ne joka pakettia tutki suurennuslasilla. Joskus voi tulla arvokkaampaakin tavaraa läpi ja toisinaan seula on tarkempi. Aika usein ne pitää rajana jotain 50 euroa/taalaa ja sen alle olevat tulee ilmaiseksi läpi. Tarkkaan ottaen maahantuojalla on velvollisuus maksaa ne verot ja tullit oma- aloitteisesti jos niitä ei muuten peritä. Ihan niinkuin itse ulkomailta tullessa, punaista linjaa jos on tullattavaa. Ja tullilla on oikeus oikaista verokohtelu 2 vuotta eteenpäin maahantulosta. Näistä tuleekin EU aikana joskus aika mielenkiintoisia tilanteita kun tulliin pitää kävellä tultaessa EU:n sisälle. Esim jos tuo Les Paulin jenkeistä Suomeen käsimatkatavaroissa ja paluulento on Lontoon kautta, niin keppi pitää periaatteessa tullata EU:iin jo siellä eikä Helsingissä. | |
![]() 20.06.2007 18:30:41 | |
Kysyn tässä ketjussa tätä, kun tuttava asustaa Los Angelesissa. Hänellä olisi mahdollisuus piipahtaa liikkeessä, ja pistää paketti tulemaan, saako siis ystävän lähettämän paketin suoraan lähimpään postitoimipaikkaan, ja sitten vain hakea se sieltä pois? Ja offtopic, onko jotain hyvää liikettä tuolla Los Angelesissa, mistä kannattaisi katella rumpusälää, ja onko hinnoilla paljonkin eroa Thomaniin, googletuksella löyty aimomäärä liikkeitä kyllä. | |
![]() 20.06.2007 22:20:28 | |
saako siis ystävän lähettämän paketin suoraan lähimpään postitoimipaikkaan, ja sitten vain hakea se sieltä pois? Riippuu ihan siitä paketin sisällöstä ja arvosta. One kind of music only - the good kind | |
![]() 20.06.2007 22:29:06 | |
Symbaalit, pedaalit, kapulat etc.. Eli ei suurempaa, mutta painavaa kyllä | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)