Aihe: Rumpujen asettelu
1
Vuk
04.07.2007 19:49:52
Järkytyin totaalisesti katsoessani muiden asetteluja rumpujen suhteen ja tajusin, että itselläni on mahdollisesti monen muun mielestä aivan järkyttävän huonosti asetellut rummut.

Eniten minua ihmetytti se, miten minulla KUITENKIN on ollut mielestäni varsin hyvä soittaa kyseisellä setilläni, vaikka asettelu onkin ollut hieman poikkeava tai "hankalaksi" leimattu. Eli tämäkin kuitenkin loppupelissä erittäin yksilökohtaista?

Mutta, tämän omituisen havahduksen myötä, olen päättänyt, että kokeilen KUITENKIN muitakin vaihtoehtoja oman settini asetelman eteen, jos löytäisin vielä miellyttävämmän lopputuloksen.

Dodiin, muutamia kysymyksiä nyt heitän ilmaan, jottei aivan metsään kuitenkaan mennä, oli sitten rumpujensoitto taikka niiden asettelu kuinka yksilökohtaista tahansa, olisi hyvä saada joitain luotuja käsitteitä tai neuvoja nimenomaan tästä rumpujen asettelusta.

Mitä ei missään nimessä kannata tehdä, mitä kannattaisi? Tomien kulmista vinkkejä, yleistä neuvontaa jne!

Tänne kaikenlaista vinkkiä rumpujen asettelusta sekä mieluusti nimenomaan kokemuksen syvällä rintaäänellä.
Kitukasvuinen ja herkkä, mutta paha suustaan!
Progressor
04.07.2007 20:02:04
Kun tomit laittaa suorempaan, niin niistä saa paremman pompun ja kalvot kestävät paremmin. Ja kun ne laittaa lähemmäs toisiaan, niin niitä on helpompi ja nopeampi soittaa.

Tuossa on vanha ketju samasta aiheesta.

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=30&t=141290
Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään.
S.M.A.K.
Vuk
04.07.2007 20:05:33
Hitto vie, unohdin tietysti käyttää hakua. Kiitos linkistä!
miän vain
04.07.2007 20:47:31

Ajattele, että istut pallon sisällä - virveli on sen pohja. Tomien asettelu seuraa (noin suunnilleen) kuvitteellisen pallon pintaa, eli mitä ylemmäs, sen vinompaan. Kulma kannattaa pitää mahdollisimman pienenä, mutta kuitenkin niin, että soittaminen ei vaikeudu. Pellit samalla meiningillä. Tuo mun omakuvan hirviö selventää asiaa aika kivasti.

Ennen kaikkea, kuitenkin: laita just niin kun on susta hyvä. Tällä palstalla menee kulmien tuijottelu toisinaan hieman yli.
F.A.R.O - The Ride - Rumpusivu -päivitetty
Jeltz
04.07.2007 23:24:30 (muokattu 04.07.2007 23:28:17)
Itse tykkään pitää kaiken mielummin suht matalalla ja vaakasuorassa kuin korkeammalla ja vinossa, kunhan kuitenkin soittoasento pysyy mukavana. Muutenhan tämä ei tuota mitään ongelmia, mutta hiukan syvempien etutomien ja 22" basarin kanssa tomien minimikorkeus on väkisinkin vähän ylhäällä, joka pakottaa kallistamaan. Tätäkin voi tietysti vähentää nostamalla penkkiä. Itse olen 182cm, suht pitkäjalkainen ja tykkään soittaa polvet yli 90 asteen kulmassa, niin istun aika korkealla.

Ketjun aloittajalla näkyy olevan Pearlin Targetit, jolloin etutomien syvyys/basarin koko ei pitäisi olla ongelma. Itse en oikein diggaa noista Pearl-mallisista tomiholdereista, mutta kyllä sen asettelun pitäisi niilläkin onnistua. Suosittelen tomien kääntämistä niin että ovat lähestulkoon toisissaan kiinni, ja lähes vaakasuorassa. Peltejä sitten sopivalta tuntuvalle korkeudelle ja sellaiseen kulmaan, että lyönnit tulevat pienessä kulmassa, eikä symbaali vaurioidu reunaan pieksemisestä.

Makuasioitahan nämä kuitenkin on, ja jotkut tuntuvat vetävän ihan ongelmitta niillä 45 asteen kulmissa olevilla tomeilla joilla on toisiinsa väliä 30cm. Itse en vaan siihen pystyisi (saati että soitto nyt ylipäätään sujuisi ongelmitta millään setupilla, mutta tuo nyt ei ole kamoihin liittyvä ongelma).
Anteeksi että olen myöhässä. Olin nähkääs paskalla.
Sonormies
05.07.2007 02:55:16
"Miän Vain"in iso omakuva kertoo enemmän kuin tuhat ja yksi sanaa.

Sanon sen kuitenkin: Laita tomeja kallistaen vain sen verran, että kapulan osuessa kalvoon jää zeban ja kantin väliin korkeintaan pari senttiä. Silloin iskussa on botnea eli voimaa ilman ylenmääräistä voiman käyttöä. Muuten ihan niin kuin itse tykkäät.
"Mulkkujen kanssa ei tehdä päivääkään töitä" - Mato Valtonen
hahuusko
05.07.2007 10:42:40 (muokattu 05.07.2007 10:43:56)
Vilkaisin Vukin omaa kuvaa ja semmoinen huomio tuli mieleen, että kannattaa investoida kunnon rumpupenkkiin. Tavalliset jakkarat kun ovat aika matalia ja itse ainakin tykkään istua melko korkealla. Silloin on tavallaan setin "päällä" ja kaikkiin setin osiin yltää helposti.
Vuk
05.07.2007 10:51:54 (muokattu 05.07.2007 10:52:09)
Tänne on tullut kyllä hyviä neuvoja joista olenkin nyt oppinut jotain, kiitos suuresti.

Mitä "rumpupenkkiini" tulee, kyseinen vaihtoehto on itselleni ollut aika hyvä, lievästi köyhän naisen palli, onneksi kyseisessä penkissä on varaa liikkua eli kyseinen penkki pystyy "pyörimään" ja sitäkin voi hieman muistaakseni säädellä, korkeuden suhteen.

Uskoisin, että kunnon rumpupenkki on kuitenkin tuota parempi, onhan se kuitenkin aika selvää kun on rumpupenkin päällä soitellut.

Olenko ainut, joka pitää pikku tomit suhteellisen korkeana verrattuna niin moneen muuhun settiin, jossa tomit on laskettu lähestulkoon lepäämään basarin päälle?

Ajattelin, että tänään kuitenkin kokeilen monia vaihtoehtoja ja etenkin tomejen suhteen, jos sitten löytyisi joku muukin asetelma jossa on vielä parempi soittaa.

Kiitos kuitenkin neuvoista, niistä oli apua!
hahuusko
05.07.2007 11:58:30
Olenko ainut, joka pitää pikku tomit suhteellisen korkeana verrattuna niin moneen muuhun settiin, jossa tomit on laskettu lähestulkoon lepäämään basarin päälle?

Penkin korkeus vaikuttaa paljon tuohon pikkutomien asetteluun, eli millainen asettelu tuntuu luontevalta. Jos istuu matalalla ja tomit olisi basarin päällä lähes vaakatasossa niin niiden soittaminen varmasti tuntuisi hankalalta, kun esim. virvelistä tomeihin siirryttäessä pitäisi nostaa koko kättä voidakseen lyödä tomia. Jos taas tomit ovat korkeammalla ja vinossa, niin käden saa helpommin siirretyksi virveliltä tomiin.

Tosin jos tomi on korkealla ja vinossa niin siinä on sellainen ongelma, että tomia lyödään enemmänkin "eteenpäin" kuin "alaspäin" eikä siinä voi hyödyntää painovoimaa ja siinä joutuu käyttämään turhaan voimaa. Tai jotain, tuo on vain omaa spekulointiani...

Eli jos basarin päälle lasketut tomit eivät tunnu luontevilta soittaa, niin sitten kannattaa nostaa myös penkkiä ja kokeilla uudestaan. Virveliäkin tietenkin pitää myös nostaa penkkiä nostettaessa. Tosin jos soittaja ei ole kovin pitkä, niin sitten voi tuntua epämukavalta istua kovin korkealla ja on parempi laskea penkkiä ja nostaa tomeja.
hahuusko
05.07.2007 12:06:35 (muokattu 05.07.2007 12:06:56)
Ja rumpujen asettelussa on minusta parasta tehdä niin, että asetellaan vain yksi osa kerrallaan. Eli asetetaan ensin penkki sopivan tuntuiselle korkeudelle, sitten virveli sopivalle korkeudelle ja etäisyydelle, sitten bassari sinne minne oikea jalka asettuu luontevasti penkillä istuttaessa, sitten haitsu, tomit yksi kerrallaan ja lopuksi pellit. Joskus tosin jotain rumpua/peltiä ei saa ihan sinne minne haluaisi, jolloin joutuu tekemään kompromisseja.

Ainakin bassarin luontevin paikka voi olla aika paljon oikealla, jolloin bassarin päälle tulevat tomitkin menisivät liiaksi oikealle. Sitten ei auta muu kuin siirtää bassaria enemmän vasemmalle tai hommata pikkutomeille teline, jotta ne saa bassarin viereen.
Roberto
05.07.2007 12:24:01

moderndrummer88
05.07.2007 13:32:47
"jazzahtavia ridekomppeja tyyliin Ian Paice" -Brother Michael
Roberto
05.07.2007 13:39:17

Istuupa muuten melko korkealla

On muuten aika hyvä vetää ku istuu noin korkeella.
Deino
05.07.2007 15:00:27

‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)