Aihe: Rumpujen mikitys
1
penatuna
21.09.2007 10:55:09
Bändikavereitten kanssa mietittiin, että voitaisiin nauhoittaa biisejä treeniksellä kokonaisuudessaan, ettei tarvitse mitä ihmeellisimpiin demopajoihin enää lähteä. Äänitystarvikkeet löytyvät(8 raitaa kerralla), treenis on hyvin akustoitu ja kokemusta muitten paitsi rumpujen äänittämisestä itselläni on. Olen kuitenkin rumpujen kanssa aika ummiiko, joten ajattelin vaivata teitä muutamalla kysymyksellä.

A) Mitä mikkejä pitäisi ostaa? Nämä jo löytyvät: 2xShure sm58, Röde k2(putkimikki valittavalla suuntakuviolla).

b) Mikä mikitystapa järkevin, eli riittääkö esimerkiksi ns. bonham-mikitys demotarpeisiin, vai kaivataanko vielä erillisiä mikkejä esim. tomeille?

c) Onko basaria varten järkevä ostaa "oikea" basarimikki, vai taittuuko nauhoitus esim. shuren sm58:lla? Entä overheadit; kävisikö näiksi esim. röden Nt 5-pari?
Mikael
21.09.2007 11:25:36

Mä ainakin kokeilisin ensin käyttää niitä mitä on. Røde overheadiksi, toinen SM58 bassarille ja toinen virvelille. Mikäli settibalanssi on kondiksessa niin tolla pitäis päästä aika pitkälle.
Inhimillisyys on hyve.
hollmi-5
21.09.2007 11:39:16
Noilla mikeillä saa hyvää jälkeä. Kolmekin riittää: overit (Rode) ja bassari (Shure).
Soundit, piuhat ja kajarit.
penatuna
22.09.2007 09:27:35
Taidanpa tosiaan kokeilla ensin noilla ja tsekata sitten, tarvitseeko lisää mikkejä hommata. Kiitos vastauksista.
rumpali-isti
22.09.2007 12:53:50 (muokattu 22.09.2007 12:54:15)
Voisin heittää tähän samaan ketjuun:
Olen joskus pari kuukautta äänitellyt reenikämpällä rumpuja shuren sm58 basarissa, ja soundi oli aika tuhnu. Etukalvossa ei ole reikää, olen siis mikittänyt vain etukalvon edestä. Pitäisikö kalvoon tehdä reikä? Parantaisiko tämä mikitettyä saundia? Jos mikkiä vie lähemmäs kalvoa alkaa soundi särkeä ja lyödä yli. Jos tekisi reiän ja laittaisi mikin siitä sisälle, alkaisiko särkeä vielä enemmän? Tiedän, että se on laulumikki eikä suunniteltu basarille, mutta olisiko sillä silti mahdollista saada aikaan parempaa jälkeä??
Auttakaa miestä mäessä, kiitos!
(Overina kyseisissä pätkissä käytin jotain AKG:n dynaamista mikkiä, malli oli joku D:llä alkava, en muista tarkkaan)

Esimerkkiä voi käydä kuuntelemmassa mikseristä: http://www.mikseri.net/artists/?id=67000
M
hollmi-5
22.09.2007 14:44:59
Voisin heittää tähän samaan ketjuun:
Olen joskus pari kuukautta äänitellyt reenikämpällä rumpuja shuren sm58 basarissa, ja soundi oli aika tuhnu. Etukalvossa ei ole reikää, olen siis mikittänyt vain etukalvon edestä. Pitäisikö kalvoon tehdä reikä? Parantaisiko tämä mikitettyä saundia? Jos mikkiä vie lähemmäs kalvoa alkaa soundi särkeä ja lyödä yli. Jos tekisi reiän ja laittaisi mikin siitä sisälle, alkaisiko särkeä vielä enemmän? Tiedän, että se on laulumikki eikä suunniteltu basarille, mutta olisiko sillä silti mahdollista saada aikaan parempaa jälkeä??

Kuulostaa siltä, että herkkyys miksauspöydästä on säädetty liian kovalle.

Mikrofonin paikkaa joutuu ehjällä etukalvolla etsimään. Joskus paras tulos on tullut lyöntipuolelta. Mikrofoni nuijan lyöntikohtaan suunnattuna.
Soundit, piuhat ja kajarit.
rumpali-isti
22.09.2007 15:00:48
Eli siis mikseristä input leveliä pienemmälle? Oman hankaluutensa asiaan tuo se, että mikki on langaton, ja vastaanottimessa on oma level-säätimensä ja mikissä oma gain-säädin... Pitääpä kokeilla mikittää tota myös lyöntipuolelta. Kuinka lähelle kalvoa mikki kannattaa laittaa, jos nuijan puolelta mikittää?
M
Niq
22.09.2007 15:04:10

Eli siis mikseristä input leveliä pienemmälle? Oman hankaluutensa asiaan tuo se, että mikki on langaton, ja vastaanottimessa on oma level-säätimensä ja mikissä oma gain-säädin... Pitääpä kokeilla mikittää tota myös lyöntipuolelta. Kuinka lähelle kalvoa mikki kannattaa laittaa, jos nuijan puolelta mikittää?

Pistä kaikista gainia pienemmälle ja siitä lähdet yksi kerrallaan nostamaan niin että tulee lujaa muttei mene punaiselle mistään. Bassarista tuleva äänenpaine on aikamoinen, joten jos gainsäätö on laulajalle säädetty niin varmasti menee yli niin että paukkuu.
"I have a cunning plan" -Baldrick
rumpali-isti
22.09.2007 15:09:52 (muokattu 22.09.2007 15:10:48)
Pistä kaikista gainia pienemmälle ja siitä lähdet yksi kerrallaan nostamaan niin että tulee lujaa muttei mene punaiselle mistään. Bassarista tuleva äänenpaine on aikamoinen, joten jos gainsäätö on laulajalle säädetty niin varmasti menee yli niin että paukkuu.

Juuh, selvä homma. Elikkä peak-valon ei saisi vilahdella ollenkaan basaria soittaessa? Olen koittanut lyödä mikserin päästä input leveliä pienemmälle, mutta tällöin on volume pudonnut jo turhan alas. Korjautuisiko tämä ongelma jos masterista laittais isommalle? Pitää kokeilla tosiaan myös mikin ja vastaanottimen gain -säätöjä laittaa pienemmälle....
Kyseinen mikseri on joku todella vanha vehje jota on hankala käyttää.. xD
M
Niq
22.09.2007 16:29:36

Juuh, selvä homma. Elikkä peak-valon ei saisi vilahdella ollenkaan basaria soittaessa? Olen koittanut lyödä mikserin päästä input leveliä pienemmälle, mutta tällöin on volume pudonnut jo turhan alas. Korjautuisiko tämä ongelma jos masterista laittais isommalle? Pitää kokeilla tosiaan myös mikin ja vastaanottimen gain -säätöjä laittaa pienemmälle....
Kyseinen mikseri on joku todella vanha vehje jota on hankala käyttää.. xD

Gainilla säädetään sisääntulon herkkyyttä, sitten sillä liu-ulla (kanavakohtaisella säädöllä) säädetään mikseristä ko. kanavan voluumia, millä se sitten menee master-kanavalle jne.

Jos langattomassa on peak-valo, niin säädä niin että vilkahtelee silloin tällöin ja siitä vielä hitusen pienemmälle. Ei saa liian pienellekään laittaa siis. :)
"I have a cunning plan" -Baldrick
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)