Aihe: Sabianilta hiljaiset symbaalit keikkailuun 1 2 | |
---|---|
![]() 25.11.2007 09:43:10 | |
Moi Minulla seuraavanlainen ongelma nykyisten peltien kanssa. Pellit ovat toki mitä parhaimmat omasta mielestäni ja tykkään niiden soundista, mutta keikkailussa (häät, synttärit jne), missä tilat saattaa olla akustisesti lähes painajaisia, nuo pellit soivat lähes kaikki liian kovaa, ja tämä asettaa soittamiselle aika suuria haasteita. Olen ajatellut, että helpommallakin voisi päästä ja ostaisi uuden setin, joka olisi tarkoitettu tämän tyyliseen keikkailuun. Vaatimuksina olisi vain että merkki on sabian (kuten autoissakin, Honda-mies on Honda-mies) ja sitten tarkoitus ei ole mitään jazz-peltejä hankkia. Keikoilla soitettu musiikki on rokkia, poppia ja sen sellaista. Nykyinen setti on alunperin ostettu omaan hevimieltymykseen. Tässä lista nyt käytössä olevista pelleistä: Sabian 18" AA Medium Crash Sabian 17" HH Thin Crash_ SABIAN 20" HH Leopard Ride SABIAN 14" AAX Stage Hi-Hat Varastosta löytyy vielä nämä: Sabian 14" B8 Hi-Hat Sabian 20" B8 Plus Ride Eli mitä suosittelette tähän tarpeeseen? P.S. lukuisat tunnit sabianin sivujen kuunteluosiossa eivät ole tuottanet tulosta. palikka
http://grandecohones.net | |
![]() 25.11.2007 10:48:40 | |
En ole sabian-asiantuntija, mutta eikös ohuet/hiljaisemmat pellit ole lähinnä sitä jazz-linjaa ? Ei niiden sointia kannata säikähtää, miksei niillä voisi myös poppia/kevyttä rockia soittaa? Soundi on ohuempi ja hiljaisempi, mutta sitähän tässä kaiketi haetaan. Samaa täyteläisyyttä ei voi saada hiljaisista pelleistä ja raskaista hevilautasista. Koita haalia sellaisia "kevyt-peltejä" testattavaksi. Joku sabianin mallistoa tunteva saa jatkaa ! Tietenkin kehottaisin katsomaan muidenkin valmistajien mallistoja, mutta en tiedä merkkiuskollisuutesi vakavuutta.... | |
![]() 25.11.2007 10:53:19 | |
Olisiko parin pienemmän ohuen crashin (14" - 16") hankkiminen oikea tie? "Mulkkujen kanssa ei tehdä päivääkään töitä" - Mato Valtonen | |
![]() 25.11.2007 11:57:33 | |
Hyvä topiikki, ja minuakin tuo asia kiinnostaisi. Itse olen huomannut että halvat pellit ajaa monesti tuon asian. Esim. itselläni paisteen 302-sarja oli huomattavasti hiljaisempi kuin vastaava 802/alpha/2002 sarjalaiset. | |
![]() 25.11.2007 12:05:58 | |
Minulla oli joskus pari Sabianin AAX Dark krässejä (16 ja 18"). Olivat kyllä melko hiljaisia, eikä niissä ollut sellasta ätäkkiä. En tykännyt, mutta kannattaa tsekata. ODOMANKOMA BOO ADZEE
OBOO KYEREMA | |
![]() 25.11.2007 12:07:01 (muokattu 25.11.2007 12:10:08) | |
Olisiko parin pienemmän ohuen crashin (14" - 16") hankkiminen oikea tie? Kyllähän tuo 16" on varmasti kooltaan se ideaali crash tähän tarpeeseen, jopa 14" voisi olla jees. Saatte tän mun hankkeen kuulostamaan niin helpolta - peltien valitseminen on mielestäni kaikkea muuta kuin helppoa. Nyt kun tuo taalan kurssi on meille edullinen, niin onko teillä tietoa jenkkilässä olevista verkkokaupoista josta toimitetaan Suomeen? Thomannillakin on hinnat noussut sitten viime asioinnin noin vuoden takaa. palikka
![]() 25.11.2007 12:10:19 (muokattu 25.11.2007 12:12:21) | |
Totta on että esim. paiste 302 soveltuu hiljaiseen soittoon. Se on sitten eriasia kestääkö rumpalin ego soittaa halpispelleillä. Hyvänä puolena tietysti sekin, että halpapeltien roudauksessa ei tarvitse olla aivan yhtä varovainen kuin kalliiden. Tästä hiljaa keikalla soittamisesta on monia näkökantoja. Rumpali ei nauti soitosta kun pitää väkisin hissutella, joten eikö silloin ole ihan sama mikä halpispelti siellä kilisee? Toisaalta taas, rumpali voi haluta soittaa hyväsoundisilla laadukkailla pelleillä keikasta riippumatta.. Fiilisjuttuja. Käsittääkseni alkuperäinen kysyjä kuuluu tähän jälkimmäiseen joukkoon. | |
![]() 25.11.2007 12:22:29 (muokattu 25.11.2007 12:23:00) | |
Toisaalta taas, rumpali voi haluta soittaa hyväsoundisilla laadukkailla pelleillä keikasta riippumatta.. Fiilisjuttuja. Käsittääkseni alkuperäinen kysyjä kuuluu tähän jälkimmäiseen joukkoon. Nimen omaan. Halpis ei ole mun juttu. Noita paketteja saa mistä vaan halvalla ja en kutsuisi niitä symbaaleiksi. Hyvistä soundeista tulee suuri osa sitä omaa fiilistä siihen soittoon. Tämän huomaa erityisesti studiosessiossa, kun miksatut soundit lävähtää livenä luureihin. palikka
![]() 25.11.2007 12:25:17 (muokattu 25.11.2007 12:25:33) | |
Soundi on ohuempi ja hiljaisempi, mutta sitähän tässä kaiketi haetaan. Samaa täyteläisyyttä ei voi saada hiljaisista pelleistä ja raskaista hevilautasista. Nyt ollaan kyllä ihan metsässä. Raskas hevilautanen harvemmin soi täyteläisesti, kirks lasinen laikkaava kolahtava etc..., mutta ei missään nimessä täyteläinen. And the Angel said it to me: "These are the cries of the Carrots." | |
![]() 25.11.2007 12:51:09 | |
Nyt ollaan kyllä ihan metsässä. Raskas hevilautanen harvemmin soi täyteläisesti, kirks lasinen laikkaava kolahtava etc..., mutta ei missään nimessä täyteläinen. No kuvasin hieman harhaanjohtavasti, täyteläinen oli väärä sanavalinta. Mutta pointti oli se, että hiljaa soivien peltien soundi ei ole sitä mitä kovempaa soivien (=raskaampien) symbaalien. | |
![]() 25.11.2007 13:33:56 | |
Etsi mitä tahansa vanhoja laatupeltejä, jos uudempia halajat niin thin- ja dark-etuliitteet on aika hyviä olla. Ja älä putsaa niitä peltejä vaan anna likaantua ihan rauhassa. Kevyemmät kapulatkin auttaa todella paljon. | |
![]() 25.11.2007 14:01:24 | |
Rumpali ei nauti soitosta kun pitää väkisin hissutella, joten eikö silloin ole ihan sama mikä halpispelti siellä kilisee? Kysehän oli siitä, että nykytilanteessa pellit eivät "herää" hiljaiseen soittamiseen. Olettaisin, että soittaja haluaa hyväsoundiset, hiljaiset pellit. Silloin wokkipannu ei ole ratkaisu. Suosittelen testaamaan ohuita ridepeltejä. Mulla ei setissä ole yhtään ns. crashia. Niiden virkaa hoitaa 21" Sabian Legacy ride ja 20" Sabian Manhattan Jazz. Molemmat on dynamiikaltaan hyvin laaja - alaisia. Eli toimii hyvin, hiljaa ja kovaa. | |
![]() 25.11.2007 14:44:37 | |
Mulla löytyy toi 20" manhattan jazz, joka on sellainen riden ja chrashin sekoitus, muttei kuitenkaan siis chrash ride. Toimii ridenä hiljaa, kohahtaa kivasti reunasta. Pingiä ei löydy sitten juurikaan. Chrashina on kyllä mielestäni liian meluisa, tai lähinnä iso-soundinen; ei herää herkästi, ollakseen tarkka. Jos tarvii pitkäkestoisen kohahduksen ampua johonkin kohtaan, silloin toimii. Soundi (chrashina) ei ole kuitenkaan korviin käyvä, koska on tarpeeksi pehmeä, että siinä mielessä toimii pienemmissäkin tiloissa. Tässä mielestäni onkin se "avain onneen"; itsekin aikanaan, etsiessäni hiljaisia "hää, ym."-peltejä, sorruin luulemaan, että pientä ja ohutta vaan, silloin päädyin Zildjianin A-custom Chrasheihin, 14" ja 15". Ovat loisto peltejä ja niitä pidän yhäkin, ei siinä. Pienestä vaan kun tulee korkeampi ja läpitunkevampi soundi. Ja kun mennään yhä pienempään, rupeaa soundi tulemaan "splashmaiseksi", eikä enään saavuteta edes chrashille tarkoituksen mukaista soundia (kuvittele lyöväsi Bon Jovin Runawayn alkuiskut splasheihin, ei futaa). Sen sijaa iso ja ohut symbaali tuottaa pehmeän herkästi syttyvän soundin, joka ei raasta korvia. Kaikusat pienet salit, joissa häitä välillä vedellään, on usein just peltien kannalta yhtä helvettiä, mutta pelti, jota sulle kohta suosittelen, ei ole tuottanut pettymystä pahimmissakaan komeroissa. Se on esim A-customeihin verrattuna selvästi helpommin heräävä, eli chrash-soundin saa syttymään pienelläkin hipaisulla. Normi chrash sanoo vain "klong", jos lyö liian hiljaa. Pellistä toki löytyy ääntäkin, kun sitä käskee kunnolla; itse soitan melodista punkkia ihan samalla pellillä. Eli varsin monikäyttöinen on, kunhan liikutaan vielä "tanssimusa-rock"-akselilla; missään stadionilla ei heviä sillä piiskata. Itse kun juuri samoilla kriteereillä peltejä etsin, ei monien kokeilujen jälkeen, enää vain ollut muuta vaihtoehtoa, kuin... Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan! | |
![]() 25.11.2007 14:45:12 | |
18" Sabian HHX Evolution Chrash. Tässäkin oli sellainen homma, että testasin Fasulla kahta eri yksilöä, joista toinen oli selvästi miellyttävämpi. Kannattaa unohtaa ne "sika säkissä"-ostelut. Ridestä vielä sen verran, että tuo Manhattan Jazz on tosiaan OK, mutta itse kaipaan rideltä myös tarkkuutta ja pingiä, ilman että se silti huutaa, tai ping on hifistisen metallinen, ilman mitään luonnetta. Siihen saattais löytyä Sabianiltakin joku, kertokaa, jos tiedätte. Itsellä kuitenkin sitä virkaa tekee Paiste Signature Dry Ride 20". Se "kalahtaa" pehmeästi, mutta tarkasti ja tottelee iskun voimaa hillityn tarkasti. Pellissä tuntuu suorastaan olevan joku "sisäinen kompura", se ei nimittäin kärjellä hakatessa ylly kovin meluisaksi, vaikka kuinka piiskaisi. Miellyttävä "klang klang, vähän klingiä muka"-ride vaan kulkee, sopivalla volalla, vaikka rennon huolettomasti, yhtään himmailematta, sitä piiskaa. En tiedä, mikä on sen salaisuus, itse epäilen pellin kuperuutta ja melko runsasta vasarointia. Soundi on siis lyhyt sointinen, muhkea, keskittynyt, kuiva ja pehmeä. Siihen lavuaarin ketju, niin saa sihinää mukaan slovareihin, joka muiden ridejen tapauksessa hoituu pellin pitempi kestoisella soinnilla. Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan! | |
![]() 25.11.2007 14:53:48 | |
Ai nii kapulat, kun vaihdoin Ragal Tipin 9A:sta Pro Markin 733:een, niin viddu, että rupes istumaan hiljaa soitto paremmin. Siinä on pikkuruinen pyöreä pää, mutta pituutta sama, kuin aiemmissani. Todella miellyttävä löytö. Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan! | |
![]() 25.11.2007 15:51:46 | |
Ridestä vielä sen verran, että tuo Manhattan Jazz on tosiaan OK, mutta itse kaipaan rideltä myös tarkkuutta ja pingiä, ilman että se silti huutaa, tai ping on hifistisen metallinen, ilman mitään luonnetta. Siihen saattais löytyä Sabianiltakin joku, kertokaa, jos tiedätte. Oletko kokeillut Sabian Artisaneja. Ne on upeita peltejä. Mulla on ridekäytössä kaksi peltiä. 22" Zildjian K heavy ride, pingiä vaativiin biiseihin ja 22" Zildjian K Custom flat top ride, pehmeämpää soundia vaativiin biiseihin. Sopivaa kompromissia en ole ( vieläkään ) löytänyt, mutta etsintä jatkuu... | |
![]() 25.11.2007 16:08:33 | |
Oletko kokeillut Sabian Artisaneja. Ne on upeita peltejä. Mulla on ridekäytössä kaksi peltiä. 22" Zildjian K heavy ride, pingiä vaativiin biiseihin ja 22" Zildjian K Custom flat top ride, pehmeämpää soundia vaativiin biiseihin. Sopivaa kompromissia en ole ( vieläkään ) löytänyt, mutta etsintä jatkuu... Mulla oli 20" Zildjian K-Heavy ride. Oli loisto pelti kyllä, mutta ei just se, mitä haen; kailotti liikaa ja ping oli liian metallinen, sekä ylipäätään soundi ei ollut tarkeeksi keskittynyt ja kuiva. Makuasioita, mutta siksi sai lähteä, vaikka kadunkin. Ei pitäis ikinä luopua pelleistä, rahapulassa. Artisaneja kävin myös muutamia läpi aikanaan, mutta ei vaan löytynyt juuri "sitä". Tossa mun Paisteesa on halkeama kellon juuressa, joka särähtää vasta kovaa lyödessä, varrella. Jos se siitä kovasti laajenee, alkaa taas uuden etsintä. Vielä toimii onneksi. Ton pellin saantihan meni niin, että edelliseltä omistajalta vuosia sitä vonkasin ja viimein se soitti, että nyt saat sen. Onneks sanoi heti, että on sit halki, ennen kuin innostuin liikaa. Mutta ei ole vielä haitannut tuo halkeama. On vaan pirullinen tunne, kun viimein on se unelmaride löytynyt, niin saa koko ajan olla pelko perseessä, että milloin siitä aika jättää. Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan! | |
![]() 25.11.2007 18:51:31 (muokattu 25.11.2007 19:23:35) | |
18" Sabian HHX Evolution Chrash. Tässäkin oli sellainen homma, että testasin Fasulla kahta eri yksilöä, joista toinen oli selvästi miellyttävämpi. Kannattaa unohtaa ne "sika säkissä"-ostelut. Onhan tuo ihan jees varmasti. Onko muita kauppoja pääkaupunkiseudulla kuin tuo fasu, joka edustaa Sabiania? Itse käytän Taman 7A ka "shaisse" japan oak -kapuloita. Hikkoryn kanssa menee hermot ja rahaa. Suomessa tuppaa yleensä olemaan noi valikoimat aika hanurista, ja se mitä haluat ei ole listalla, voidaan tilata toki. Samahan se on sitten ostaa netistä. Sabian Evolution ride 20" maksaa fasulla 370 €, Thomannilla 344 €, Englannista 270 €, jenkeistä 215 €. Toki t-kauppaan tulee postitus päälle, ja englannista myös, jenkkilästä sitten vielä tulli ja verot päälle. Mutta suomen hinnat on aika suolaiset palikka
![]() 25.11.2007 19:50:13 | |
Onhan tuo ihan jees varmasti. Onko muita kauppoja pääkaupunkiseudulla kuin tuo fasu, joka edustaa Sabiania? Itse käytän Taman 7A ka "shaisse" japan oak -kapuloita. Hikkoryn kanssa menee hermot ja rahaa. Suomessa tuppaa yleensä olemaan noi valikoimat aika hanurista, ja se mitä haluat ei ole listalla, voidaan tilata toki. Samahan se on sitten ostaa netistä. Sabian Evolution ride 20" maksaa fasulla 370 €, Thomannilla 344 €, Englannista 270 €, jenkeistä 215 €. Toki t-kauppaan tulee postitus päälle, ja englannista myös, jenkkilästä sitten vielä tulli ja verot päälle. Mutta suomen hinnat on aika suolaiset Monihan sitä F-kauppaa soimaa, mutta en nyt tiedä, että olenko sitten vaan niin hyvä jätkä, että kohdalleni on sattunut palvelua, johon olen ollut tyytyväinen. Eli asiallisesti, kun olen mennyt aikeistani kertomaan, lähdettiin heti alakertaan katsomaan, mitä löytyy. Tuo HHX 18" miellytti itseä, mutta myyjä suorastaan esteli suoriltaan ostamasta. Voi olla, että kun olen niin lopen analyyttinen ja pilkkua nussiva, niin se koki, että haluan varmasti just, eikä melkein. Myyjä siinä ehdotti sitten, että hän sais varastolta seuraavaks päiväks toisen samanlaisen ja pari muuta saman henkistä, referenssiksi, kun yksilöerojakin toki löytyy. Mielelläni tulin moisen tarkoitusperän vallitessa vielä seuraavana päivänä. Tämä varastolta tullut toinen kappale olikin parempi ja siihen päädyin. Hintakin asettui silloin (vuos pari sit) sellaiselle tasolle, että olisin ollut idiootti, jos olisin T-kaupan kelkkaan lähtenyt. Aika moni musaliike loppujen lopuksi haluaa kyllä, että jengi ostaa täältä kotomaasta ja kun on oikeesti ostomeiningeissä liikkeellä ja asiallinen, niin kyllä ne hinnat tuntuu asettuvan, ilman et tarvii edes hirveesti ruveta asiasta vääntämään. En nyt muista kuka muu möis Sabiania, mutta kyllä taitaa olla F:llä olla selkeesti laajin valikoima, kun ottaa huomioon, että varastolta löytyy vielä lisää. Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan! | |
![]() 25.11.2007 20:48:44 | |
En nyt muista kuka muu möis Sabiania, mutta kyllä taitaa olla F:llä olla selkeesti laajin valikoima, kun ottaa huomioon, että varastolta löytyy vielä lisää. Eli nettisivujen valikoima on vaan sinne päin? palikka
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)