Aihe: Rumpupleksin materiaali?
1
skaleksi
12.01.2008 00:46:11
Jou!

Tarkotus olis rakennella suojamuuria rumpusetin reunuksille, ettei kanssasoittajien kuulot huonontuisi entisestään ja jotta yleisöön kuuluisi muutakin kun rumpujen pauke (perusvolumea ei voi nostaa + surkea äänentoisto). Käytettävissä olevan salin katto on kiilan mallinen - rummut kimpoavat katon kautta saliin luoden aivan karmean soundin. Tähän on saatava muutos!

Olen tosissani miettinyt vaihtoehtoa rakentaa itse drum shield, rumpunurkkaus kun on niin omituisen muotoinen niin valmiit merkkituotteet eivät oikeen natsaa. Ja kalliitakin ovat.

Olen yrittänyt ottaa selkoa mikä materiaali käyttötarkoitukseeni kävisi parhaiten, mutta en ota selkoa että mikä esim. estää käyttämästä halvempaa Polykarbonaattilevyä kalliin pleksin (Polymetyylimetakrylaatti) sijasta. Kaikki asiantuntevat merkkituotteet kun tuppaavat olemaan pleksisiä. Miksi?

Te, jotka olette rakentaan itse pleksin:

1. Mitä materiaalia käytit levyissä?
2. Olitko tyytyväinen lopputulokseen?

Te, fyysikot, tai jotka muuten vaan luulette tietävänne vastauksen:

3. Mistä materiaalista minun kannattaa rakentaa drum shieldini?
JanneO
12.01.2008 21:05:10 (muokattu 12.01.2008 21:08:38)
Ei muuta kuin ottamaan selkoa noista muovilevyistä ja ominaisuuksista.

http://www.foiltek.fi/muovilevyjen_tekniset_om.html

Sivuilta löytyy hinnasto.
Eiköhän akryyli (polymetyylimetakrylaatti) ole noista se edullisempi ja polykarbonaatti kalliimpi vaihtoehto.
Levyn vahvuus tuolle karsinalle optimi on varmasti 4 -6 mm, riippuen millä tavalla meinaat tehdä kiinnityksen.
Se pitää muistaa, että akryylia on hankala käsitellä ja työstää koska se ei kestä poraamista kunnolla, samoin sen liikutteleminen on hankalaa juuri tuon takia.
Tietty jo vahvuus siinäkin levyssä lisää sen käsiteltävyyttä.
Polykarbonaatti on sitkeämpi muovi ja sitä voi porata, sekä se ei ole kovin herkkä naarmuuntumaan, sen saa kyllä ruvelle jos haluaa, mutta edelleen akryyli on herkempi ottamaan pintaansa viiltoja ja kaikkea muuta skraidua.

Foiltekin sivuilta löytyvän hinnaston perusteella n 5mm akryylin ja karbonaatin hintaero on kutakuinkin n 30 euroa per neliö... suulakepuristettuun ja valettuun akryyliin n 15 euroa.
Halpaa tuo lysti ei tule olemaan, sen takaan.
Levyjä myy Etrat ja tietty tuo foiltek (joka muuten kuuluu etraan..), jonkin verran voi saada alennusta. foiltek ei myy kuin kokonaisia levyjä, mutta etran pisteet jotkut saattavat leikata levyt määrämittaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)