Niskamies 27.03.2004 19:43:03 | |
---|
Tulee jonkinverran soitettua kovaäänistä musiikkia, ja ajattelin että täällä joku tietäisi. Millaset olisi hyvät korvatulpat? Hintahaarukka siinä alle 50 eurossa, joten ei mitään halpiksia. Mukavat korvassa ja tietysti se ettei kuuroontuisi heti olis tärkeetä. Mistäs noita saa? Musakaupoista vai jostain muualta? Soita bassoa ja ole uromies! |
Groovi 27.03.2004 19:53:27 | |
---|
sori, tuli vähän offtopic, mutta oon yli 15 vuotta soittanu rumpuja ja suurimman osanajasta ilma tulppia ja kuulo on todella hyvä. ei tarkoita että en suosittele tulppia, koska käytän itsekkin kyllä nykyään aina, mutta tulipa vaan mieleen että taitaa olla pikkuisen liioiteltua tuo kuulon menetys muusikin suhteen. mittasin ykspäivä että kovin ääni lähtee (ainakin mun soittamana) virvelistä, kanttilyönti normaalisti tuottaa 114 desibeliä, näköjään. helposti muuten tulee kuunneltua musiikkia kuulokkeilla ehkä jopa kovempaa, suhteessa. Koskaan et osaa kaikkea. Jos opit uutta, unohdat vanhat. Ja kukaan ei ole paras, aina joku osaa jotain mitä sä et. |
MoonDog 27.03.2004 20:29:45 | |
---|
Kyllä tuo 114 desibeliä meikäläisen mittapuulla ainakin on jo sellainen lukema, että olisi syytä käyttää suojausta. Kipukynnys on muistaakseni noin 120 desibeliä. Siitä voi jo ainakin jotain päätellä. Musakaupasta saa parillakympillä sellaiset kuusitulpat, joita yleisesti muusikkopiireissä käytetään, koska ne ovat suunniteltu siihen. Vielä parempi vaihtoehto ilmeisesti olisi nämä valetut tulpat, joista itse tosin en tiedä sen enempää. Joku muu voinee kertoa lisää. Shit just doesn't happen, it takes effort. |
Wiitala 27.03.2004 20:52:24 (muokattu 27.03.2004 22:20:04) | |
---|
Diibadaaba, juttua alempana... "Siat pääsee taivaaseen, ihmiset ei. Liity meihin enkeleihin." |
Niskamies 27.03.2004 20:54:47 | |
---|
Kun on tullut soiteltua niin että muut soittajat käyttävät tulppia ja mä en. Ja on pariin kertaan tullut kysyttyä "että mitä?", ja alkaa pelottamaan. Semmoset kuusitulpat saattais olla sopivat. Soita bassoa ja ole uromies! |
Groovi 27.03.2004 20:58:54 (muokattu 27.03.2004 21:01:44) | |
---|
Kyllä tuo 114 desibeliä meikäläisen mittapuulla ainakin on jo sellainen lukema, että olisi syytä käyttää suojausta. Kipukynnys on muistaakseni noin 120 desibeliä. Siitä voi jo ainakin jotain päätellä. kyllä kyllä, ei toki ollut tarkoitus vähätellä tätä juttua. ja kuten totesin, käytän itse myös suojausta, paitsi keikalla. oli ajatus suhteuttaa esim. musiikin kuunteluun kuulokkeilla ja muuhun, vaikkapa yökerhoissa pyörimiseen. sielä monesti tulee tavaraa paljon lujempaa kuin "laki sallii" ja desibelit voi olla jopa kovempia kuin treeneissä. rummuista tulee vain niin piikkimäisiä ääniä, johtuen instrumentin luonteesta. ja tuo 114db oli KOVIN ääni mikä lähti normaali soitolla, kanttia lyödessä. muut tuli paljon hiljempaa. ja hyvin akustoidussa treenitilassa voi olla tuokin jopa 10db pienempi piikki. Koskaan et osaa kaikkea. Jos opit uutta, unohdat vanhat. Ja kukaan ei ole paras, aina joku osaa jotain mitä sä et. |
chief 27.03.2004 21:54:50 (muokattu 27.03.2004 22:02:38) | |
---|
oli ajatus suhteuttaa esim. musiikin kuunteluun kuulokkeilla ja muuhun, vaikkapa yökerhoissa pyörimiseen. sielä monesti tulee tavaraa paljon lujempaa kuin "laki sallii" ja desibelit voi olla jopa kovempia kuin treeneissä. rummuista tulee vain niin piikkimäisiä ääniä, johtuen instrumentin luonteesta. Tuossa saattaisi olla jotain perääkin. Mitä pitempikestoinen altistus niin sitä suurempi riski saada kuulovaurio. Ehkä rumpujen lyhyet iskuäänet eivät sitten haittaa niin paljon kuin jatkuva, hiukan hiljaisempi meteli. Eri asia onkin sitten kun pannaan se kitarisan stäkki pauhaamaan siihen viereen... ja tuo 114db oli KOVIN ääni mikä lähti normaali soitolla, kanttia lyödessä. muut tuli paljon hiljempaa. ja hyvin akustoidussa treenitilassa voi olla tuokin jopa 10db pienempi piikki. Mites sä oot mitannu ton? Missä kohtaa oli db-mittari? Ja mites se akustointi vaikuttaa siihen piikkiin? Eikös se vain vähennä niitä vaimeampia jälkikaikuja? Vai poimiiko se mittari sen piikin jotenkin pitemmältä ajalta? What demands an answer,
but newer Ask`s a question? |
Wiitala 27.03.2004 22:19:02 | |
---|
www.finfonic.fi Itsellä tosiaan nämä valetut tulpat. Suurinta plussaa niissä on: 1. Käyttömukavuus 2. Kestävyys 3. Suodattaa tasaisesti kaikilla taajuuksilla 4. Filtteri vaihdettavissa (vaihtoehdot 9dB, 15dB, 25dB tai monitorikuulokkeet) 5. Takuut 6. Sopii myös laulajille. (valettu osa elastinen, joustaa leukaluun liikkuessa) 7. Suomalaiset Miinuksia: 1. Hinta "Siat pääsee taivaaseen, ihmiset ei. Liity meihin enkeleihin." |
kattila 27.03.2004 22:36:32 | |
---|
Sehän riippuu ihan ihmisestä kuinka hyvin sitä ääntä kestää. Toiset ei kestä juuri lainkaan kun alkaa jo korvissa soimaan ja toiset voivat olla vuosimiljardeja ilman että korvissa soi. Huusin että olen jumalaa!! |
Groovi 28.03.2004 04:48:49 | |
---|
Mites sä oot mitannu ton? Missä kohtaa oli db-mittari? Ja mites se akustointi vaikuttaa siihen piikkiin? Eikös se vain vähennä niitä vaimeampia jälkikaikuja? Vai poimiiko se mittari sen piikin jotenkin pitemmältä ajalta? mitattu noin 2 metrin ehkä 2,5 metrin päästä setin etupuolelta. akustointi ei sinäänsä tietysti vaikuta siihen piikki ääneen, mutta jälkiäänien vaimentuminen hyvin akustoidussa huoneessa vähentää kuuloon tulevaa rasitusta todella paljon. db mittarissa yleensä on peak-toiminto joka mittaa äänenpaine piikit. sillä on tämäkin mitattu. jos soittaa todella "kympillä" niin varmasti virpasta saa yli 120db tulemaan aika helposti hyvällä ranne-tekniikalla, mutta tuo 114 on mitattu ns."normaalilla" lyönti voimalla, joka on tietysti vähän eri joka kannuttajalla. ja se mitä tulee kuuloon, on todella fakta että hieman pienempi mutta jatkuva melu on paljon pahempi kuin hetkelliset kovat äänet. Koskaan et osaa kaikkea. Jos opit uutta, unohdat vanhat. Ja kukaan ei ole paras, aina joku osaa jotain mitä sä et. |
Groovi 28.03.2004 04:57:25 | |
---|
jäi vielä mainitsematta, että jos kitaristi repii siitä marsun kaapista vaikkapa tuon edellämainitun 114db jatkuvana syöttönä, niin ei siinä huoneessa ole enään pirukaan. se äänenpaine on jo aivan uskomattoman kova, jos se tulee skittakaapista ihan yhtenä soittona. basso alueella joku 120db ei tunnu oikeastaan vielä pahaltakaan, eikä vaurioita edes kuuloa pitkälläkään aikavälillä. pahin on keskialueen äänet esim. 3-8khz kuulolle. Koskaan et osaa kaikkea. Jos opit uutta, unohdat vanhat. Ja kukaan ei ole paras, aina joku osaa jotain mitä sä et. |
Groovi 28.03.2004 05:02:36 (muokattu 28.03.2004 05:03:37) | |
---|
pieni korjaus humalassa. =) mitattu noin 2 metrin ehkä 2,5 metrin päästä setin etupuolelta. akustointi ei sinäänsä tietysti vaikuta "paljon" siihen piikki ääneen (mutta on nähtävissä jo db mittarilla oleellisesti alentuneena), mutta jälkiäänien vaimentuminen hyvin akustoidussa huoneessa vähentää kuuloon tulevaa rasitusta todella paljon. db mittarissa yleensä on peak-toiminto joka mittaa äänenpaine piikit. sillä on tämäkin mitattu. jos soittaa todella "kympillä" niin varmasti virpasta saa yli 120db tulemaan aika helposti hyvällä ranne-tekniikalla, mutta tuo 114 on mitattu ns."normaalilla" lyönti voimalla, joka on tietysti vähän eri joka kannuttajalla. ja se mitä tulee kuuloon, on todella fakta että hieman pienempi mutta jatkuva melu on paljon pahempi kuin hetkelliset kovat äänet. Koskaan et osaa kaikkea. Jos opit uutta, unohdat vanhat. Ja kukaan ei ole paras, aina joku osaa jotain mitä sä et. |
hollmi-5 28.03.2004 15:19:40 | |
---|
Se kuulo lähtee pikkuhiljaa huonontumaan: Itse olen soittanut tulpat päässä jo yli kymmenen vuotta. Keikoilla soittelen ilman tulppia. Kuulossani on puhealueella vaimentuma ja välillä en meinaa saada puheesta selvää. Pitää katsoa puhujan suunliikkeitä. Iltaisin tinnittää ja aamuisinkin sen huomaa. Vittumoinen vaiva, joten tulpat kannattaa laittaa ja niitä käyttää. Mika Hollström |
LumPus 29.03.2004 11:34:26 | |
---|
Tulee jonkinverran soitettua kovaäänistä musiikkia, ja ajattelin että täällä joku tietäisi. Millaset olisi hyvät korvatulpat? Hintahaarukka siinä alle 50 eurossa, joten ei mitään halpiksia. Mukavat korvassa ja tietysti se ettei kuuroontuisi heti olis tärkeetä. Mistäs noita saa? Musakaupoista vai jostain muualta? asiaan. Itse olen käyttänyt jo useamman vuoden ja voin suositella Alpinen kuusitulppia..mukavat, huomaamattomat ja kestävät (vanhin käytössä oleva pari 2v,onnea!) n.25€ pari, sisältää mukavan kuljetuspussin ja asetinpuikon. Niissä on vielä kaksi erilaista filtteriä, en muista demppauksia mutta toimii!! Viekö elämä liikaa aikaasi? |
Niskamies 29.03.2004 15:42:42 | |
---|
asiaan. Itse olen käyttänyt jo useamman vuoden ja voin suositella Alpinen kuusitulppia..mukavat, huomaamattomat ja kestävät (vanhin käytössä oleva pari 2v,onnea!) n.25? pari, sisältää mukavan kuljetuspussin ja asetinpuikon. Niissä on vielä kaksi erilaista filtteriä, en muista demppauksia mutta toimii!! Varmaankin saa espoon musiikista ;) Etkös sä oot siellä duunissa? 4 strings is all you will ever need! |
Mr.Babbit 29.03.2004 15:52:24 | |
---|
mä ostin vähän aikaa sitten ear:in kuusitulpat (20e), tuntuu ihan päteviltä, tosin demppaavat ääntä välillä vähän liikaakin, varsinkin jos on jossain isossa paikassa katsomassa keikkaa. korvatulpillakin pystyy kyllä hifistelemään, voi mennä kuulotutkimuksiin, jossa mitataan, mitä taajuuksia kuulee parhaiten ja sen mukaan valetaan tulpat, jotka maksaa ihan saatanasti. tinnituksen hommasin itelleni jo teininä, ei huvita enempää pilata kuuloa, se ulina on sen verran ärsyttävää. |
LumPus 29.03.2004 16:37:19 | |
---|
Varmaankin saa espoon musiikista ;) Etkös sä oot siellä duunissa? odotinkin jo tätä..kyllä, mutta tämä ei ole mainostusta, ainakaan tarkoituksellista.. Viekö elämä liikaa aikaasi? |
Niskamies 29.03.2004 17:03:29 | |
---|
odotinkin jo tätä..kyllä, mutta tämä ei ole mainostusta, ainakaan tarkoituksellista.. No ei se mitään, sait asiakkaan :) Taidanpa tulla espoon musiikista hakemaan tulpat ja pari kitaratelinettä. Ja sähän sitten myyt mulle halvalla, eiks nih? 4 strings is all you will ever need! |
LumPus 29.03.2004 17:29:01 | |
---|
No ei se mitään, sait asiakkaan :) Taidanpa tulla espoon musiikista hakemaan tulpat ja pari kitaratelinettä. Ja sähän sitten myyt mulle halvalla, eiks nih? juu, johan tokkiinsa! eiköhän niistä päästä kauppaa hieromaan! Viekö elämä liikaa aikaasi? |
Youni 30.03.2004 13:37:53 | |
---|
Ostin vähän ai kaa sitten Levytukusta 18+ euron kuusitulpat ja hyvät on. Leikkaavat 20db pois, eikä ääni puuroudu. Pistän merkin myöhemmin, kun voin sen tarkistaa... Minusta ainakin tuntuu, että mitä pienempi tila, sitä kovemmin ääni tuntuu korvissa. |