![]() 07.09.2009 12:55:34 | |
---|---|
Tuplapedaalia olisi tarkoitus hankkia eikä se tietenkään saisi maksaa paljoa. Millenium on jo ostettu ja huonoksi todettu. Mitä seuraavaksi? Saako 200 rahalla kelvollisen? Riittääkö, että on tunnettua rumpumerkkiä vai onko joukossa muita huonompia, joita pitäisi välttää? Mitä käytännön eroa on remmi vs. ketjuvetoisella? Onko tuplaketjulla jokin salattu merkitys vai onko se vain varmistuksena, että jo yksi katkeaa, niin toisella voi vielä soitella? "I'd like to have a water power plant of my own, but nobody gives a dam." | |
![]() 07.09.2009 13:56:17 | |
Erittäin hyvä artikkeli mielestäni! Itsekkin olen pohtinut näitä mielessäni. Itsellä on ollu sellainen mikä tuntuu hyvälle soittaa sellaisen hommaan tietty osa on tullu sokkona. mutta valtamerkeissä kun pysyy niin varmasti saa rahoilleen vastinetta. Käytettynä saa laadukkaan valtamerkin tuotteen 200€:llä. Noista kestävyyksistä en osaa sanoa kun käytän itse ketjuvetoista ja yamahassa olen pitäytynyt useamman vuoden varmaan pitäisi seurata aikaansa kun on tullu vaikka millaisia vimpaimia viimeaikoina. Omasta yamahasta on ns ketjupoikki eli se missä ketju on kiinni joka kiinnitetään siihen itse bedaaliin on murtunut mutta sen metallimiehenä vääntää n 10min. Mie taas! | |
![]() 07.09.2009 16:29:30 | |
Mapex Janukset (onkohan ees mapex) ovat pelanneet mainioisti ja taitavat olla suht huokeitakin? Hintaansa nähden kyllä mainiot vempeleet. RETRIBUTION! | |
![]() 07.09.2009 19:29:05 (muokattu 07.09.2009 19:30:33) | |
Käytettynä ilmanmuuta jos budjetti on 200 euroa! Uutena sillä ei saa kun näitä semi-pro tasoisia, Tama hp200tw ja Pearlin p122tw, jotka ovat toki Milleniumeihen verrattuna todella paljon parempia. Mutta torilla pyörii laatupedaaleita, kuten Iron Cobraa, Eliminatoria ja Dw5002 sarjalaisia n.200euroon. Siinä sitten onkin pedaalit jotka on laatutavaraa. Tuplaketju on tukevoittamassa sitä pedaalia. Estää footboardin sivuttaissuuntaista heilumista yllättävän paljon. Ei ne ketjut katkea, ellei sitten ihan röyläköi miten sattuu. Edit: Niin ja tuo hihnaveto eroaa ketjuista lähinnä pehmeämmällä tuntumallaan. Kokeilemalla se selviää, itelle istuu ketjut paremmin. | |
![]() 07.09.2009 21:12:06 | |
Tama hp200tw ja Pearlin p122tw hinnat pyörii tuolla 140 - 160€ tietämillä. Jos kaivelet jostain vielä 50 -100€ lisää rahaa tuohon budjettiin, niin sillä pääsis sitten käsiksi näihin käytettyihin valtamerkkien "lippulaiva" tuplapedaaleihin (Pearl Eliminator, Tama Iron Cobra, DW 5000). Esim. http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=343531 http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=345880 Nuo halvemmatkin vaihtoehdot on kyllä hyviä. Itsellä oli HP200tw reilu 3 vuotta ja ei niiden kanssa mitään ongelmia. Pearlin vastaava sinkku myös ollut käytössä, toimii. | |
![]() 10.09.2009 21:04:25 | |
Itse sain torilta 200e hintaan DW:n 5000 tuplaketjulliset, ja ihan hyväthän ne on, kun vain löytäis itselle hyvät säädöt. Mutta rumpujahan tässä on soiteltu vasta pari viikkoa joten tietous aiheesta muutenkaan ei nyt ole hirveän suuri :D Mutta itse tykkään noista. | |
![]() 10.09.2009 21:11:58 | |
mamaze: Itse sain torilta 200e hintaan DW:n 5000 tuplaketjulliset, ja ihan hyväthän ne on, kun vain löytäis itselle hyvät säädöt. Mutta rumpujahan tässä on soiteltu vasta pari viikkoa joten tietous aiheesta muutenkaan ei nyt ole hirveän suuri :D Mutta itse tykkään noista. Eli asiantuntijalausunto! Opetelkaa settibalanssia ensin ilman tuplia ja siten vaikkapa soittamaan. Nuo tuplis-jutskat ajavat teidät aivan väärään urheilunurkkaukseen. Rumpujensoitto on musiikin tekemistä. Soundit, piuhat ja kajarit. | |
![]() 10.09.2009 22:10:09 | |
hollmi-5: Eli asiantuntijalausunto! Opetelkaa settibalanssia ensin ilman tuplia ja siten vaikkapa soittamaan. Nuo tuplis-jutskat ajavat teidät aivan väärään urheilunurkkaukseen. Rumpujensoitto on musiikin tekemistä. Ei kannata yleistää. Esim. vanhemmalla iällä soiton aloittamisen ja samassa tuplapedaalin ostaminen ei välttämättä tarkoita pelkkää möröä, vaan "itsekuri" ja maltti riittää oikeidenkin asioiden reenaamiseen. Eikä siis tietenkään pelkästään vanhemmalla iällä, voisin kuvitella myös nuoremmilla riittävän maltti oikean musiikin tekemiseen. (: Kas vain, sanoi kasvain ja kasvoi vain, sillä vain kasvain voi kasvaa noin vain. | |
![]() 10.09.2009 22:42:45 | |
Mistäs nää juniorit muuten tietää että se on halpispedaalien vika kun ei se soitto kuljekkaan. Ei ne vehkeet aina autuaaksi tee, helpottaa toki ja säästääkin sillai mutta tämmöstä ajattelin. On se nyt kristuus sentään notta jos mää tuosta polokaaseen ja tuonne huitaasen niin jonsei siitä kohoren lähäre boogie juoksemahan niin onhan se ny kumma. | |
![]() 11.09.2009 12:22:56 | |
Saahan sen halvemmallakin pedaalilla kulkemaan ainoa ettei se kyllä toimi ilman treenausta, mutta kyllä osa nuoristakin osaa ja nopeaan naputtaakin. Mielestäni kyllä suurin syy on tuo treenauksen puute. Itse oon kans ruennu harkitsemaan tuoreempaan tuplaan siirtymiseen aina on jotan klenkkaa nyt viimeaikoina ollu tuossa yamahassa bfd940? vai mikä lie. mut se on sellainen kiertopalkinto. tai jos vaikka varaosia tilailisi niin se varmaankin rupeaisi toimimaan kunnolla ketjuongelma on paha ja pari muutavikaa.. mistähän tollaisen katalookin sais mistä löytyisi ketjuja ja muita hiluja siis yamahan oisko 5-10vuoden takaa? Dw:n 5000, taman rautamato, yamaha 9315 ja pearlin ellu on ollu harkinnassa mut saas nähdä mihin taivun pitää päästä testaamaan kaikkia. Yksi 9000 sarjan sinkkupedaali on kulkenut 15vuotta ja on edelleen pelikunnossa ja on soitettu paljon mut pitää kokeilla et voi luoda oman mielipiteen asioihin. Mie taas! | |
![]() 11.09.2009 14:42:07 | |
sahkuifk: Mistäs nää juniorit muuten tietää että se on halpispedaalien vika kun ei se soitto kuljekkaan. Ei ne vehkeet aina autuaaksi tee, helpottaa toki ja säästääkin sillai mutta tämmöstä ajattelin. No, meillähän juuri ne juniorit tarttee sen tuplapedaalin hevitykitykseensä, mulle riittäisi yksikin. Tällä meillä hetkellä on jo Millenium-tuplapedaali, mutta se on käytössä osoittautunut paskaksi. Jouset katkesivat, kaikki ruuvit löystyvät jatkuvasti, nuijat hölskyvät ja kääntyilevät mihin sattuu asentoihin, kiinnitysleukaa ei saa kireäksi tai ainakaan pysmyään kireällä ja kantapääsaranatappi putkahtaa välillä ulos. Kyllä se soiton kulkemattomuus on ihan tasan sen halpispedaalin syytä. Kun värkki on säädetty ja ruuvit kiristetty, niin se eka biisi sujuu oikein mallikkaasti, tokaan biisiin tarttee taas vähän kiristellä. Emme palauttaneet sitä T-kauppaan, koska sieltä olisi kuitenkin saatu vain uusi samanlainen paska tilalle ja itse korjaamalla siitä sai edes vähän paremman. On itse asiassa aivan käsittämätöntä, miten huonoa laatua joku kehtaa tehtaastaan päästää ja että joku vielä kehtaa myydä sellaista ja ihan rahaakin ottaa siitä. On ihan aiheellista muistuttaa aina vain uudelleen ja uudelleen, että mitä ikinä rumpukamoja ostatkin, niin ÄLÄ IKINÄ OSTA MITÄÄN MILLENIUMEJA, vaikka ne olisivat kuinka halpoja. "I'd like to have a water power plant of my own, but nobody gives a dam." | |
![]() 11.09.2009 15:29:02 | |
En nyt vain millään ymmärrä miksi pitäisi aloittaa yhdellä pedaalilla soittaminen, koska sitten vasen jalka jää pahasti kehityksessä jälkeen jos soittaa puolikin vuotta yhdellä pedaalilla. Ja harva saa yhdellä pedaalilla tempoon 200 16osia, mikä taas on meidän musatyylin kertosäkeissä aika yleistä. Ja onhan tässä soiteltu rumpujuttuja unpluggedina 2 vuotta, joten en nyt mielestäni ihan aloittelija ole. Ja punttiksella harjoiteltu niitä lihaksia mitä tarvitsee tuplien polkemiseen. Onhan se tietysti hassua hommata oma rumpusetti vasta tässä vaiheessa :D | |
![]() 11.09.2009 15:41:38 | |
punttiksella harjoiteltu niitä lihaksia mitä tarvitsee tuplien polkemiseen. Nyt on pakko kysyä; mitä harjoitteita? | |
![]() 11.09.2009 17:02:14 (muokattu 11.09.2009 17:04:46) | |
mamaze: En nyt vain millään ymmärrä miksi pitäisi aloittaa yhdellä pedaalilla soittaminen, koska sitten vasen jalka jää pahasti kehityksessä jälkeen jos soittaa puolikin vuotta yhdellä pedaalilla. Ja harva saa yhdellä pedaalilla tempoon 200 16osia, mikä taas on meidän musatyylin kertosäkeissä aika yleistä. Ja onhan tässä soiteltu rumpujuttuja unpluggedina 2 vuotta, joten en nyt mielestäni ihan aloittelija ole. Ja punttiksella harjoiteltu niitä lihaksia mitä tarvitsee tuplien polkemiseen. Onhan se tietysti hassua hommata oma rumpusetti vasta tässä vaiheessa :D Olet siinä aivan oikeassa, että tuplapedaalit vaan ihan alusta asti mukaan jos haluat tuplilla enemmän oppia soitamaan. Turha sitä vasenta jalkaa on tahallaan jälkeen jättää, menee vaan sitten kauemmin opetella myöhemmin (itse ajattelin ennen yhtä vanhanaikaisesti kuin tuo holmi, mutta olen oppinut virheistäni, myönnetäköön tuo). Ja toiseksi; jos haluaa palavasti soittaa tuplilla niin soita! Motivaatiohan on tärkeää opettelussa, ja nuoren miehen (?) mieli malttamaton. Jos tavoitteena on hyvä tuplatyöskentely, niin siitä vaan. Punttiharjoittelu on ihan hyvä asia aina, mutta se vaikuttaa kyllä enemmän yleiseen fyysiseen kuntoon kuin soittamiseen. Hyvä asia siis sinänsä, kroppa kestää enemmän. Se ei mielestäni hidasta tai nopeuta soittamista yleensäkään. Eli soittamistasi et valitettavasti punteilla paljon auta, ellei yleisen kunnon merkitystä lasketa mukaan. | |
![]() 11.09.2009 17:05:28 (muokattu 11.09.2009 17:06:59) | |
Yhdelläkin bassopolkimella soitellessa riittää vasemmalle jalalle tekemistä (haitsuhommia), jos niin haluaa. Mulle on vakiintunut tyyliksi polkea kahdeksasosia aina, kun siirryn kompaamaan pellillä, ja välillä myös hihattiakin kapuloilla soittaessa. Ehkä tärkeämpää rumpujen soitossa on, ettei tahallaan treenaa itsestään yhden musatyylin fakki-idioottia. Jaloilla voi (ja kannattaa) tehdä muutakin kuin pelkästään takoa 16-osia mahtinopeasti. Ja niitäkin varmasti oppii varmemmin pedaaleilla treenaamalla kuin punttisalissa punnertamalla. pojat pojat, ei se sointu vaihtamalla parane | |
![]() 11.09.2009 17:54:44 | |
Olisko mittään treenata molempia, sinkkua JA tuplia...? Siis jos kerran treenaamisen tielle lähtee... | |
![]() 11.09.2009 20:37:56 | |
Kailis: Nyt on pakko kysyä; mitä harjoitteita? En tiedä punttisaleista, mutta runkkulihasta ei kannata ainakaan ylikehittää. Serkku teki niin ja siihen päättyi hyvin alkanut ura muusikkona. Oikeankäden kyynärpään alaosassa oleva ylikehittynyt lihaspatti estää käytännössä aika tehokkaasti kaikenlaisen hienomekaanisen työskentelyn. Käsi on kuulemma aika pökkelö nykyään. | |
![]() 11.09.2009 21:08:38 | |
mamaze: Ja punttiksella harjoiteltu niitä lihaksia mitä tarvitsee tuplien polkemiseen. Onhan se tietysti hassua hommata oma rumpusetti vasta tässä vaiheessa :D Vedä pari milkshakea niin kasvaa korvien väliset lihakset. Saman homman voi tehdä tuplillakin. http://www.metacafe.com/watch/yt-U9 … AU/drum_lessons_making_a_milkshake/ Twistkompilla pärjää pitkälle... | |
![]() 11.09.2009 21:21:54 | |
Vallu-Veke: En tiedä punttisaleista, mutta runkkulihasta ei kannata ainakaan ylikehittää. Serkku teki niin ja siihen päättyi hyvin alkanut ura muusikkona. Oikeankäden kyynärpään alaosassa oleva ylikehittynyt lihaspatti estää käytännössä aika tehokkaasti kaikenlaisen hienomekaanisen työskentelyn. Käsi on kuulemma aika pökkelö nykyään. Niin, aina löytyy päteviä selityksiä omalle kehittymättömyydelleen. Yleensä vika on kuitenkin korvien välissä. Mulla on itselläni myös esimerkki. Kaveri joka sai minut soittamaan rumpuja n. 30 vuotta sitten, joutui ikävään onnettomuuteen ja katkaisi hauislihaksen kahtia (siis koko lihas irtosi keskikohdasta). Ei pystynyt ojentamaan kättään puoleen vuoteen. Parin vuoden kuluttua kaveri sai jo liikuteltua kättä miltei normaalisti, mutta menetti kaiken tuntoaistinsa kädestä. Kädellä ei silti nostella paljon vieläkään. Silti hänellä on erittäin hyvä hienomotoriikka ranteissansa, ja hän on todella nopea käsistään. Hauiksilla ei tässäkään tapauksessa ole vaikutusta ranteen motoriikkaan merkitsevästi. Punttiharjoittelusta vielä; luonnollisesti pumpin jälkeen kaikki raajat on jäykkänä pari tuntia, muttei enää sen jälkeen. Näin hidastava vaikutus on ainoastaan hetkellinen (et soita muuten hirveän hyvin myöskään ajettuasi kilpapyörällä 4-5 tuntia, eikä se rasita edes käsiä, vaan kyse on sen hetkisestä fysiologisesta tilanteesta; jäsenet saattavat esim. krampata). Nämä on ne yleisimmät syyt tuohon harhakäsitykseen. Näin kun puhutaan harrastelijoista, ei ammattilaisista, joiden treenimenetelmät ovat muutenkin brutaalimpia ja rikovat muutakin kuin hienomotoriikan. | |
![]() 11.09.2009 22:52:56 | |
mamaze: En nyt vain millään ymmärrä miksi pitäisi aloittaa yhdellä pedaalilla soittaminen, koska sitten vasen jalka jää pahasti kehityksessä jälkeen jos soittaa puolikin vuotta yhdellä pedaalilla. Ja harva saa yhdellä pedaalilla tempoon 200 16osia, mikä taas on meidän musatyylin kertosäkeissä aika yleistä. Ja onhan tässä soiteltu rumpujuttuja unpluggedina 2 vuotta, joten en nyt mielestäni ihan aloittelija ole. Ja punttiksella harjoiteltu niitä lihaksia mitä tarvitsee tuplien polkemiseen. Onhan se tietysti hassua hommata oma rumpusetti vasta tässä vaiheessa :D Vasen jää kehityksessä jälkeen???????? Jos sulla ei ole tuplia niin roikkuuko se sun vasen jalkas toimettomana, ei stana. Polje sitä haikkaa tai potki vaikka ilmaan jos et muuta keksi. Ai niin, :) ;)). On se nyt kristuus sentään notta jos mää tuosta polokaaseen ja tuonne huitaasen niin jonsei siitä kohoren lähäre boogie juoksemahan niin onhan se ny kumma. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)