Aihe: Elvis, mitäs siitä?
1 2 3 4 5 6 732 33 34 35 36
Blue Moon
12.10.2007 12:34:17 (muokattu 12.10.2007 12:43:28)

1. See See Rider, Vegas '70. Pulkkinen. Mahtava meininki, mitä nyt Burtoni soittelee soolossa ihan mitä sattuu.

Miten sulle nyt tää uppoaa, kun muut 70-luvun versiot 50-luvun jutuista saa niin nuivan vastaanoton? Täähän on ihan samaa "Vegas-bluesia" kuin vaikka Mystery Train/Tiger Man.

Ootteko samaa mieltä?

Osin juu, osin ei... Kommentoin tarkemmin myöhemmin.

20. Unchained Melody, Ann Arbor '77. Kyl Gene Vincent & The Blue Caps vaa vetää ton niin paljon paremmin. http://www.youtube.com/watch?v=GkLrfnqvOus

Ihan kiva tuo Vinsukan versio mutta ei pääse lähellekään Roy Hamiltonin vuoden -55 jättihittiä. Hamiltonhan oli laulajana eräs Elviksen esikuvista ja kuuluu esikuvat Genenkin luennassa.
rheinone
12.10.2007 13:51:14
Miten sulle nyt tää uppoaa, kun muut 70-luvun versiot 50-luvun jutuista saa niin nuivan vastaanoton? Täähän on ihan samaa "Vegas-bluesia" kuin vaikka Mystery Train/Tiger Man.

Ei siinä mielessä samaa kamaa, että Mystery Train sun-versiona on yks mun kaikkien aikojen Elvis-suosikeista. See See Rider on mulle selkeesti vegas-piisi.
All you gotta do is plug me into High Voltage rock'n'roll
Blue Moon
12.10.2007 14:48:16 (muokattu 12.10.2007 15:16:51)

Ei siinä mielessä samaa kamaa, että Mystery Train sun-versiona on yks mun kaikkien aikojen Elvis-suosikeista. See See Rider on mulle selkeesti vegas-piisi.

Mutta kyse ei vissiin ole kuitenkaan vaan yhdestä piisistä, Muut 50-luvun hommat on sentään jätetty veks, mikä on hyvä. ?? Koska tää logiikka ei aukee mulle, täytyy yrittää katsella asiaa joltain muulta kantilta.

Oon samaa mieltä (?) siitä, että mielenkiintoisimmat tulkinnat Elvis teki 70-luvulla yleensä blues/country/gospel/soul -pohjaisesta materiaalista jota kirjoittivat nuoret lauluntekijät kuten Mac Davis, Tony Joe White, Joe South ja Mark James, jotka tulivat samanlaisesta etelän ympäristöstä kuin Elvis ja pystyivät siitä syystä tekemään lauluja, joiden maailmassa Elvis oli kotonaan. Perinteistä matskua modernilla otteella. Ja edelleen tehtiin versioita vanhoista R&B - piiseistä kuten See See Rider, nekin moderneilla saundeilla ja sovituksilla. Mutta Elvis lauloi paljon muutakin.

Kun Elvis kävi ensi kertoja Sun-studioilla, häneltä kysyttiin että mitä musiikkia laulat. Elvis vastasi että kaikenlaista. Entä keneltä kuulostat? En keneltäkään. Näitä asioita Elvis pystyi vapaimmin toteuttamaan juuri 70-luvulla. "Kaikenlaista" ei ole sama asia kuin "mitä tahansa". Pakollisia hittipotpureita lukuunottamatta Elvis useimmiten valitsi esitettäväkseen materiaalia, jonka koki itselleen henkilökohtaiseksi. Sen takia setistä löytyy niinkin erilaisia kappaleita kuten My Way ja Johnny B. Goode. Jos aattelee 70-luvun Elvis-keikkaa, niin ei se ollut mikään rockshow eikä Elvis pelkkä rocklaulaja. Se oli Elvis-show.
rheinone
12.10.2007 17:54:11
Mutta kyse ei vissiin ole kuitenkaan vaan yhdestä piisistä, "Muut 50-luvun hommat on sentään jätetty veks, mikä on hyvä."?? Koska tää logiikka ei aukee mulle, täytyy yrittää katsella asiaa joltain muulta kantilta.

Ne 50-luvun jutut vedettiin silloin 50-luvulla järjestään paremmin. Energia oli tuoretta, ei pakkopullan tuoksuista. Sovitukset olivat pelkistettyjä ja bändissä oli pääsääntöisesti kitara ja basso sekä ehkä rummut ja piano. Iso bändi jousineen, torvineen ja isoine taustakööreineen ei vain mun mielestä skulaa niin hyvin noissa alunperin yksinkertaisiksi sovitetuissa piiseissä. Puhun nyt siis That'sAllright/HoundDog/AllShookUp-osastosta.

Lisäksi en ymmärrä miks noi 50-luvun rokkistyget vedettiin 70-luvulla aina hirveellä up-tempolla, ihan ku olis kiire päästä niistä eroon. Pikaruokailun meininki.

Jos aattelee 70-luvun Elvis-keikkaa, niin ei se ollut mikään rockshow eikä Elvis pelkkä rocklaulaja. Se oli Elvis-show.

Just näin.
Blue Moon
12.10.2007 18:08:24 (muokattu 12.10.2007 18:16:41)

Ne 50-luvun jutut vedettiin silloin 50-luvulla järjestään paremmin. Energia oli tuoretta, ei pakkopullan tuoksuista. Sovitukset olivat pelkistettyjä ja bändissä oli pääsääntöisesti kitara ja basso sekä ehkä rummut ja piano. Iso bändi jousineen, torvineen ja isoine taustakööreineen ei vain mun mielestä skulaa niin hyvin noissa alunperin yksinkertaisiksi sovitetuissa piiseissä. Puhun nyt siis That'sAllright/HoundDog/AllShookUp-osastosta.

Lisäksi en ymmärrä miks noi 50-luvun rokkistyget vedettiin 70-luvulla aina hirveellä up-tempolla, ihan ku olis kiire päästä niistä eroon. Pikaruokailun meininki.

Ymmärrän kyllä hyvin mielipiteesi (ja oon myös osoittain samaa mieltä) mutta mua vaan tökkii tässä se kun ""See See "C. C." Rider" on just sitä 50-luvun kamaa "Las Vegas - sovituksella" ja sitä sä taas kehut. OK, Elvis ei levyttänyt sitä vaan Chuck Willis, mutta kumminkin, just sitä vanhaa R&B/rokki - kamaa.

Pakkopullasta oon tietty täysin eri mieltä ainakin tuon mainitun "Mystery Train" / "Tiger Man" yhdistelmän osalta. Ja sellanen biisivalinta, jota Vegas - yleisö ei taatusti arvannut odottaa tai toivoa. Ei niinku mitään tekoa pakkopullan tai yleisönkosiskelun kanssa. Mun mielestä just ihan vitun hieno veto; Elvis laulaa Las Vegasissa bluesia!
rheinone
12.10.2007 19:14:32
Ymmärrän kyllä hyvin mielipiteesi (ja oon myös osoittain samaa mieltä) mutta mua vaan tökkii tässä se kun ""See See "C. C." Rider" on just sitä 50-luvun kamaa "Las Vegas - sovituksella" ja sitä sä taas kehut. OK, Elvis ei levyttänyt sitä vaan Chuck Willis, mutta kumminkin, just sitä vanhaa R&B/rokki - kamaa.

Joo joo mut kato mä en ollu kuullu Chuck Willisin vetoa ennen Elviksen vegas-versiota. Nää nostalgiajutut on tärkeitä.

Pakkopullasta oon tietty täysin eri mieltä ainakin tuon mainitun "Mystery Train" / "Tiger Man" yhdistelmän osalta. Ja sellanen biisivalinta, jota Vegas - yleisö ei taatusti arvannut odottaa tai toivoa. Ei niinku mitään tekoa pakkopullan tai yleisönkosiskelun kanssa. Mun mielestä just ihan vitun hieno veto; Elvis laulaa Las Vegasissa bluesia!

Ihan jees se Mystery Train / Tiger Man on. Itekin olisin halunnu yhen sellasen vedon kuulla jos Vegasissa Elvis-shöyhun olisin eksyny.
mikainen
12.10.2007 23:13:15

Siinäpä se, eiköhän niistä Elvis halunnutkin vain päästä äkkiä eroon, että sai vetäistä jonkun biisin josta sillä hetkellä oikeasti välitti. Hurtin tai It's midnigtin etc
Blue Moon
12.10.2007 23:31:23

Oon Elviksen vv. 68-77 taltioiduista versioista 50-luvun materiaalista edelleen samaa mieltä kuin muutama sivu sitten. Jotkut on ihan läpihuutojuttuja, toiset melkeinpä parempia kuin alkuperäiset. Tää tähän niinku väliaikatietona, eh heh.
Atomic Cafe
13.10.2007 00:07:09 (muokattu 13.10.2007 00:07:59)
poisto
rheinone
13.10.2007 10:42:37
poisto

Jaahas, sälli on taas käyny vähän poistelemassa. Antaisit palaa vaa!
Mr.Crest
13.10.2007 16:46:21
No kyllä mun mielestä Elviksen versio C.C. Rideristä on parempi. Onhan Chuck Willisin alk. peränenki ihan omaa luokkaa, mutta jos Elvis laulais kaikki biisit kuten ne on alk. peräsinä? Ei siitä olis kai tullu ikinä mitään. Oma tyyli paras tyyli
rheinone
13.10.2007 19:03:13
No kyllä mun mielestä Elviksen versio C.C. Rideristä on parempi. Onhan Chuck Willisin alk. peränenki ihan omaa luokkaa, mutta jos Elvis laulais kaikki biisit kuten ne on alk. peräsinä? Ei siitä olis kai tullu ikinä mitään. Oma tyyli paras tyyli

http://www.youtube.com/watch?v=fKGMRyKgkHA

Onhan toi Chuck Willisin versiokin ihan jees, mutta Elviksen vegas-sovitus on munkin mielestä erittäin onnistunu tarttuvine torviteemoineen ja kitarafilleineen. Taustaköörikin toimii.
Blue Moon
13.10.2007 20:01:25

Ei kait tuosta CC Rider - asiasta oo kukaan eri mieltä ollutkaan ? Saati väittänyt että Elviksen pitäisi esittää piisit kuten originaaliesittäjä ? En viissiin osaa ilmaista ajatuksiani tarpeeksi selkeästi, paree ehkä jättää tää juttu tähän.
rheinone
13.10.2007 20:09:15
Ei kait tuosta CC Rider - asiasta oo kukaan eri mieltä ollutkaan ? Saati väittänyt että Elviksen pitäisi esittää piisit kuten originaaliesittäjä ? En viissiin osaa ilmaista ajatuksiani tarpeeksi selkeästi, paree ehkä jättää tää juttu tähän.

Harmi. Sano ny kumminkin joku esimerkki 50-luvun matskusta, joka toimi paremmin 70-luvulla.
Mr.Crest
13.10.2007 21:31:03

En oo väittäänytkää? Hmm..
Blue Moon
14.10.2007 11:25:18

En oo väittäänytkää? Hmm..

OK, käsitin väärin kirjoituksesi. Asia selvä.
Blue Moon
14.10.2007 12:45:19

13. An American Trilogy, Vegas '72. Öksöttävää kristillis-mytologista dixie-pullistelua. Yksinkertaisesti ihan karseeta kuultavaa.

Biisistä voi olla montaa mieltä mutta Elviksen laulusuoritus on kerrassaan mahtava.
rheinone
14.10.2007 13:10:37
Biisistä voi olla montaa mieltä mutta Elviksen laulusuoritus on kerrassaan mahtava.

Joo, piisiä kokonaisuudessaan arvostelin. Kyllä Elvis tossakin laulaa ja tulkita osaa, ehdottomasti.
turd85
17.10.2009 20:26:00

Huom! Olet kirjoittamassa yli 734 päivää vanhaan ketjuun!

Haista kettu!

Asiaan. http://www.youtube.com/watch?v=dYANgbUrxhU

Oon usein miettiny, että vaikka elämän tyyli alkaa jo näkyä aikalailla tässä niin miten ääni vaan vielää pelaa.

Eipä mulla muuta..
rheinone
17.10.2009 20:36:43
turd85: Huom! Olet kirjoittamassa yli 734 päivää vanhaan ketjuun!

Haista kettu!

Asiaan. http://www.youtube.com/watch?v=dYANgbUrxhU

Oon usein miettiny, että vaikka elämän tyyli alkaa jo näkyä aikalailla tässä niin miten ääni vaan vielää pelaa.

Miksei pelais; Good old vaippapöksy! Mahtavaa kamaa.
BLACK SABBATH RUINED MY LIFE
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)