![]() 06.12.2023 09:19:41 | |
---|---|
Entä jos bändissä olis kitaristien tilalla kosketinsoittajat, jotka soittais samplatuilla sähkökitarasoundeilla ? Ehkä jopa basistikin korvattuna bassoplugaria soittavalla kosketinsoittajalla ja rummuille neljäs. Niiden lisäks lavalla olis laulaja. Voisko olla rockia ? | |
![]() 06.12.2023 09:33:21 (muokattu 06.12.2023 09:41:31) | |
Toin jo esille, että mielestäni Rock ei ole tekovälineistä kiinni. Mutta väittäisin, että rockiin tarvittavaa groovea ei ole yhtä helppoa tehdä koneilla kuin oikeilla soittimilla. Toki jos joku haluaa tässäkin asiassa kiivetä perse edellä puuhun, niin siitä vaan! Edit: Niin, eiköhän tuota ole jo aika paljon tehtykin. Eiköhän konerumpuihinkin ole jo keksitty ohjelma, joka jäljittelee oikean rumpalin "hengittävää" soittoa. Don't you know that I'm losing hold | |
![]() 06.12.2023 11:52:31 | |
On ne keksitty. Eikä edes se, jos sanoo että rokkiin kuuluu tietty fyysisyys tai orgaanisuus, ole koko totuus. En ole musiikin asiantuntija. | |
![]() 06.12.2023 12:20:02 | |
Minun on vaikea kuvitella kuuntelevani saatikka katselevani, kun jotkut botit soittavat kuvaruudulla. Eiköhän Rock lienee ole ainakin siinä vaiheessa kuollut, kun ihminen ei enää osallistu kuin korkeintaan noiden bottien ohjelmoimiseen. Don't you know that I'm losing hold | |
![]() 08.12.2023 16:28:12 | |
Kefiiri: Olen Liimatan kannalla tässä. Kelpo kapinamusaa voi tehdä varmaan muutenkin mutta juuri rokkiin se kitaran klangi mielestäni olennaisesti kuuluu. Ja toisaalta, kun Mortte mainitsi noita vanhempia jehuja, niin kyllähän joku Jerry Lee Lewis varmasti on Liimatankin mielestä rokkia vaikka kokoonpanossa ei kitaraa olisikaan. Rokissa pitäisi mielestäni aina olla jotain normeja kyseenalaistavaa, mutta tiedä sitten siitäkään... jotain särmää, jonka huomaa kun sen kuulee, mutta eipä se näytä olevan ihan noin vain määriteltävissä. Eilen olin Lyytin keikalla ja mietin että kyllähän tämä on ehdottomasti rockia vaikkei kokoonpanossa sähkökitaraa olekaan (no bassokitara on, ehkä se kelpuutetaan) - ja oli mitä oli, niin kyllä oon hyvin tyytyväinen että pääsee livenä katsomaan noin hienoja ja kiinnostavia bändejä.. tulevaisuudesta ei tiedä, mut nykyisyys kelpaa. | |
![]() 09.12.2023 11:28:35 | |
Ois mukava kuulla perusteluja sille mielipiteelle, että Lyyti on rockia. Mää katselin hänen keikkaansa alusta Sidewaysissa ennen Suzanne Ciania, minusta hän veti ihan ok poppia, iskelmällisyyttäkin musasta löydän. Kosketinsoittajalla oli kyllä kova meno päällä, mutta ei se tee musasta rockia. Olikohan rock-osuus vasta lopussa? Don't you know that I'm losing hold | |
![]() 09.12.2023 17:27:26 (muokattu 09.12.2023 17:31:02) | |
Jostain Rockradiosta tulee nykyaikana Metallicaa ja muuta heviä. Metallicalla ei ole rockin kanssa paljoa tekemistä. Synkkää ja jäykkää junttausta. Rock tarkoittaa itselle sellaista tietynlaista boheemia, hieman androgyyniä hallittua työväenluokkaista välinpitämätöntä rentoutta. 70-luku oli sellaisen syntymiselle otollista aikaa. Olla tässä ajassa 70-luvun tyyliin rock näyttäytyy lähinnä syrjäytymisenä, koska nyt arvostetaan eri ihanteita kuin ennen. Itsetietoinen boheemius ja elegantti dekadenssi näyttäytyy nykyajassa omituiselta, kulttuurisia sävy ja vivahde-eroja ei enää tunnisteta. Marc Bolan, The Black Crowes, Izzy Stradlinin soolotuotanto, The Rolling Stones 70-luvulla, jne, ovat lähimpänä omaa käsitystäni rockista. Sellaista hillittyä epäkunnollisuutta josta puuttuu maskuliininen uho, synkkyys ja teknisen osaamisen korostaminen, kaikenlainen insinöörimeininki. Tällaiset rajanvedot ovat toki aina liukuvia joka suuntaan, mutta noin yleisesti. Joku on varmaan täysin toista mieltä, mutta tämä on minun mielipiteeni. Mikään mainitsemistani elementeistä ei toimi yksinään, rock on keitos montaa maustetta oikeassa suhteessa. Nykypopissa ja tässä ajassa esimerkiksi kaikenlainen androgyynisyys ja vapautuminen on viety aivan tappiin, mutta se näyttää lähinnä teatraaliselta valtavirralta koska muut rockin elementit puuttuvat. Vain yhtenä esimerkkinä. Kuten sanoin, tällaiset määritelmät ovat vähän kuin ufon valokuvaamista. Joku esimerkiksi vaikkapa Kolmas Nainen on mielestäni parhaimmillaan rockia, vaikka ei täytä mainituista määritelmistä kovinkaan montaa. Shuffle it all by the Izzy Stradlin and the Ju Ju Hounds | |
![]() 09.12.2023 18:30:55 | |
Minusta rockissa on keskeisintä ihmisen viettimaailman saaminen musikilliseen muotoon. Siitä mielestäni keskeisesti oli kyse rockmusan synnyssä 50-luvulla. Kaikki ihmisen viettimaailman ilmaisemiset oli tabuja ja tämän vuoksi rockia sitten myös paheksuttiin. Enkä tarkoita viettimaailmalla pelkästään seksuaalisuutta vaan myös ihmisen pimeitä puolia, aggressiivisuutta ja väkivaltaa. Sen takia pidänkin rockia merkityksellisenä erityisesti murrosiän probleemien ratkaisemisessa, rock tarjoaa mahdollisuuden käsitellä omia viettimaailman asioita ilman että tekee typeriä tekoja. Kyllä mulla aikanaan karisi halu vetää ihmisiä turpaan, kun sai runnoa bassoa kunnolla. Näkisin kyllä, että vaikken nykyään jaksakaan ainakaan nykymetallista kiinnostua, sieltä kuitenkin löytyy aidon rockasenteen ja meiningin mukaisia bändejä paljon enemmän kuin muista alagenreistä, joita kuitenkin rockiksi kutsutaan. Kyllä minä Metallican uusintakin pidän rocklevynä, vaikkei se biisillisesti kovin kaksinen olekaan. Toki aitoa rockasennetta on hiphopissaki. Don't you know that I'm losing hold | |
![]() 29.12.2023 18:32:32 | |
Bullitt: Kyllähän jo määritelmät "kitara" ja "rock" rajoittavat aika lailla sitä missä määrin ko. genre voi uudistua Ja vaikka jokainen uusi suomalainen rock-artisti ei keksikään pyörää kerralla uusiksi, niin eiköhän niille riitä kuuntelijoita vanhojen artistien olemassaolosta huolimatta. Se on kuitenkin rajallisehko määrä kertoja mitä niitä samoja juiceleskisiä ja hurriganekseja Juice Leskinen ei mun mielestä kyllä laulanu rokkia, ihan iskelmää se oli. Enkä mä koe Maija Vilkkumaatakaan rock-laulajana. | |
![]() 29.12.2023 19:50:29 | |
MiamiBlues: Enkä mä koe Maija Vilkkumaatakaan rock-laulajana. Maijan se joku "tästä paskamaasta pois"-biisi tuo aina mieleen Kummeli Kultakuume -elokuvan James Kagelbergin hoilaamassa iskelmiä "Oh yeah, ketchup please. Die Hard kakkone" | |
![]() 02.01.2024 20:53:36 | |
Teemme ilolla vaikkemme tulevaisuutena esittäydykään. https://youtu.be/2Oce6CVtkrc?si=8q-8eCuJbDjxf9l- Isi | |
![]() 07.01.2024 18:30:00 | |
Lätsä kuuluu mun mielestä tähän kategoriaan ainakin viime lokakuussa ilmestyneen toisen levyn perusteella. | |
![]() 08.01.2024 22:54:23 | |
![]() 20.01.2024 19:13:31 | |
![]() 01.04.2024 20:53:35 | |
Kissatäti: Stoned Statues on piristävä!! Olikin 28.3.2024 Helsingissä ja kyllä onkin piristävä. Ekan kerran sain tietää yhtyeestä Ylen Areenassa oli livenä jossakin ja heti vei huomion. Vaikka ei ole tyyliltään minulle mieluisinta, mutta tuo live-esiintyminen vakuutti. Vähän outo paikka oli esiintyä tuolla Livelabilla kun ei ollut tilaa yleisölle melskata mutta kyllä musiikki sitten lähti viemään ja liikettä tuli. Ottavat hyvin yleisöön kontaktia ja mukava fiilis vaikka kappaleet ovatkin tummanpuhuvia. Lämppärinä hienosti Kipeet Lapset jota niinikään aloin seuraamaan. Pyhä Sikiö 1977 | |
![]() 04.10.2024 23:43:27 (muokattu 05.10.2024 09:41:50) | |
https://www.youtube.com/watch?v=E742EwVb594 Tässä J. Partynen: "Rikkaat ja köyhät". Mitäs diaggaatte? Mun mielestä hyvää Suomimusaperintöä. Hyvä yksittäinen biisi ja kertsin sävellystyö. | |
![]() 04.10.2024 23:51:08 (muokattu 05.10.2024 09:41:09) | |
https://www.youtube.com/watch?v=kvB6tt5PWw4 Tässä aivan käsittämättömän hyvä biisi, hyvillä sanoituksilla ja kertsillä. Mitä mieltä? | |
![]() 05.10.2024 11:01:46 (muokattu 05.10.2024 11:05:08) | |
Pyhä Sikiö: Olikin 28.3.2024 Helsingissä ja kyllä onkin piristävä. Ekan kerran sain tietää yhtyeestä Ylen Areenassa oli livenä jossakin ja heti vei huomion. Vaikka ei ole tyyliltään minulle mieluisinta, mutta tuo live-esiintyminen vakuutti. Vähän outo paikka oli esiintyä tuolla Livelabilla kun ei ollut tilaa yleisölle melskata mutta kyllä musiikki sitten lähti viemään ja liikettä tuli. Ottavat hyvin yleisöön kontaktia ja mukava fiilis vaikka kappaleet ovatkin tummanpuhuvia. Lämppärinä hienosti Kipeet Lapset jota niinikään aloin seuraamaan. Mun mielestä saisivat vaihtaa laulajan. Tuo nykyinen naislaulaja ei vaan riitä. Ei minkäännäköistä karismaa ja ääneltäänkin aika heikko tuohon musaan. Joku vähän parempiääninen naislaulaja ja parempi lavaesiintyjä tuossa bändissä pitäisi olla että suuri yleisö kiinnostuisi enemmän. Nyt tuo vaan kuulostaa teennäiseltä. Battle Beastista voi ottaa esimerkkiä miten laulajan vaihdos hoidetaan onnistuneesti. Sielläkin oli aiika surkea laulaja ennen kuin Noora Louhimo tuli bändiin. Out on the street for a living, picture's only begun. Got you under their thumb. | |
![]() 05.10.2024 13:52:11 (muokattu 05.10.2024 13:52:38) | |
https://open.spotify.com/artist/2z5VNzNkdnI1tCE9ATaBIy Tuosta biisi "Uusi ilta". Biisin äänittäjä (tuottaja tms) oli Jani Viitanen, pitkäaikainen Yö-kitaristi. Oli sanonut biisistä jotenkin, että "ei ole kuullut yli 30 vuoteen suomalaisessa rockissa mitään vastaavaa tai yhtä hyvää". On kyllä eeppinen bisi. Vähän ahdistava, mutta monesti hyvät biisit on. Eipä näistä toki enään tule mitään, kitaramusan aika lienee ohi. Harrastelijameinigillä, paku-peräkärryillä saa varmaan kiertää. | |
![]() 05.10.2024 15:53:52 | |
mikaman: https://open.spotify.com/artist/2z5VNzNkdnI1tCE9ATaBIy Tuosta biisi "Uusi ilta". Biisin äänittäjä (tuottaja tms) oli Jani Viitanen, pitkäaikainen Yö-kitaristi. Oli sanonut biisistä jotenkin, että "ei ole kuullut yli 30 vuoteen suomalaisessa rockissa mitään vastaavaa tai yhtä hyvää". On kyllä eeppinen bisi. Vähän ahdistava, mutta monesti hyvät biisit on. Eipä näistä toki enään tule mitään, kitaramusan aika lienee ohi. Harrastelijameinigillä, paku-peräkärryillä saa varmaan kiertää. Suomirockin tulevaisuus ei totisesti näytä hyvältä, kun sitä käsittelevään ketjuun postataan yli 10 vuotta vanhoja biisejä. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)