Aihe: Rockin kuolema
1 2 3 4 5 6 7122 123 124 125 126
StJerky
10.09.2010 09:14:17
slipkorn: Musiikki ei ole kuolemassa, sinä et vain taida oikeasti pitää musiikista.

Tuo on hyvä. Usein mietin että en tosiaankaan taida enää pitää musiikista. Sitä tunkee liikaa korviin joka paikasta. Sitten taas onneksi välillä pystyn vielä nauttimaan siitä.
Askr
10.09.2010 09:43:43
velipesonen:Tämä keskustelu suurimmalta osaltaan on muodostunut eräänlaiseksi Verdunin toisinnoksi, puolesta ja vastaan -kampanjoinniksi, miksi sen ei tarvitsisi muodostua jos avauspuheenvuoroni viimeinen kappale luettaisiin tarkemmin. Ei ole pakko ottaa lopullisesti kantaa siihen, onko rock kuollut, vaikka ketjun avaajalla sellainen näkemys onkin.
Jos et olisi luonut kummallisia näennäisteoreettisia rakennelmia jo sinällään provosoivan ja julistava sloganin "rock on kuollut" ympärille, vaan olisit ihan maallisesti tyytynyt ilmaisemaan hieman laveammin käsityksesi rockin meneneisyydestä ja nykytilanteesta, keskustelu olisi voinut edetä vähän mielekkäämmin. Aloituksen viimeisen kappaleen kysymykset ovat ihan järjellisiä, mutta muilta osin suurimmalta osaltaan olet itse ohjannut keskustelua aivan vääriin ongelmiin ja on-ei oo tasolle.
Exhausted
10.09.2010 09:56:26

Se, että vanhat pierut ei tykkää nykyajan rock-musasta on paras mahdollinen todiste siitä, että rock elää ja voi hyvin.
velipesonen
10.09.2010 10:22:25

Askr: Jos Aloituksen viimeisen kappaleen kysymykset ovat ihan järjellisiä, mutta muilta osin suurimmalta osaltaan olet itse ohjannut keskustelua aivan vääriin ongelmiin ja on-ei oo tasolle.

En ole vastuussa keskustelun etenemisestä. Olen vastannut minulle esitettyihin kysymyksiin täysin avoimesti.
A Socially Backward Individual
j0nas
10.09.2010 10:33:18
Exhausted: Se, että vanhat pierut ei tykkää nykyajan rock-musasta on paras mahdollinen todiste siitä, että rock elää ja voi hyvin.

Meinasin juuri kirjoittaa saman.
Planetist
10.09.2010 10:36:02
Exhausted: Se, että vanhat pierut ei tykkää nykyajan rock-musasta on paras mahdollinen todiste siitä, että rock elää ja voi hyvin.

Entä jos jossain joku vanha pieru tykkää? Onko se paras mahdollinen todiste siitä, että rock on kuollut?
StJerky
10.09.2010 11:01:36
Planetist: Entä jos jossain joku vanha pieru tykkää? Onko se paras mahdollinen todiste siitä, että rock on kuollut?

Entäs jos vanhat pierut ei tykkää siitä että rokista on tullut salonkikelpoista ja euroviisuissakin jo voitetaan hevillä ja ministerit näyttää sormimerkkejä?
Musta Arkipyhä
10.09.2010 11:20:13
velipesonen: Urho Kekkonen ei ole kulttuurimuoto, ja kulttuurimuodot ovat hänen tapaansa organismeja.

Höpö höpö.Ihmisen kuolemalle on olemassa selkeät lääketieteelliset kriteerit - ei se ole mikään mielipidekysymys.Ja unohdetaan nyt saivartelu tässä asiassa.

Sen sijaan rockin "kuolema" on näkökulma- ja mielipidekysymys.Mikä ihme tässä on niin hankalaa tajuta aikuisille ihmisille?

Rock voi olla jollekin "kuollut" koska se ei enää kiinnosta häntä eikä hän löydä siitä mitään.Joku toinen taas löytää ja hänelle rock ei ole "kuollut".

Yleisellä tasolla musiikinlajin kuolemasta voidaan puhua jos kukaan ei soita sitä,esitä sitä eikä kuuntele sitä.Näin ei rockin kohdalla ole joten tälläkin tasolla arvon velipesosen jankkaamiselle ei ole mitään perusteita.

Saahan sitä väittää maan olevan litteä vaikka maailman tappiin asti.Mutta todeksi se ei siitä muutu.
"I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva"
Musta Arkipyhä
10.09.2010 11:21:31
StJerky: Entäs jos vanhat pierut ei tykkää siitä että rokista on tullut salonkikelpoista ja euroviisuissakin jo voitetaan hevillä ja ministerit näyttää sormimerkkejä?

Tämä taas on aivan eri asia kuin väittää ,että rock on kuollut tosiasiana tai "asiantilana".

Jos ei tykkää niin sehän on vallankin ok.
"I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva"
j0nas
10.09.2010 11:21:36
StJerky: Entäs jos vanhat pierut ei tykkää siitä että rokista on tullut salonkikelpoista ja euroviisuissakin jo voitetaan hevillä ja ministerit näyttää sormimerkkejä?

Mikäli katsoo euroviisuja ja luulee kuulevansa muuta kuin salonkikelpoista "rokkia" voi syyttää vain itseään. Kyllä se (mun makuun) hyvä rock-musiikki löytyy ainakin nykyään ihan toisenlaisia kanavia pitkin.
Feggy
10.09.2010 11:47:37

Mä soitan rockia viikottain. Se siis elää. MOT.
Feggy
10.09.2010 11:54:32

varakeef: Lajityypin kuolema on kuitenkin vain arvottava luonnehdinta siitä, että kuolleeeksi julistaja ei pidä tätä lajityyppiä arvokkaana, kiinnostavana tai merkittävänä.

Kyse ei ole olemassaolon päättymisestä - siis siitä, että sitä ei tehdä, osteta tai kuunnella - vaan elegantista tavasta sanoa "en tykkää enkä otaksu, että kukaan tulisi enää tekemään lajityyppiin kuuluvaa kiinnostavaa tekelettä".

En olisi paremmin osannut sanoa.
Feggy
10.09.2010 11:58:57 (muokattu 10.09.2010 12:03:15)

Stain: Mielestäni uusin kuulemani hyvä rock -levy on Babyshamblesin Shotter's Nation vuodelta 2007.

http://www.youtube.com/watch?v=FKRN405NkDo

Minusta sellainen voisi olla vaikkapa Endless Boogien uusin tältä vuodelta.

Ja ukotkin on vanhempia kuin suurin osa meistä keskustelijoista.
Askr
10.09.2010 12:01:21

Eiks tämä kysymys ole aina ollut läsnä - voiko väärän yleisön tykkääminen vähentää rockin "rockiutta"? Niitähän on aika paljon, niitä yleisöjä, jotka asettavat bändin/artistin "rock"-uskottavuuden kyseenalaiseksi - valtaapitävien lisäksi yritysmaailma, pääasiallinen naissuosio, epärock-tuulipukukansa tai muu stadionintäyttömassa jne ... Tarkoittaako tämä, että "rock" voi olla vaan jos pääosa yleisöstä on nuoria vihaisia miehiä tai vanhempia rokkipoliiseja? Kuinka paljon tekijä voi itse vaikuttaa siihen keneen se uppoaa? Tai kuinka "rock" on vaalia uskottavuuttaan ja pitää huolta oikeantyyppisestä yleisökoostumuksesta, harha-askeleita varomalla?

Ylipäänsä - onko näillä asioilla tekemistä rockin kanssa, missä määrin rock on muuta kuin musiikkia? Mitä se rock on?
Atomic Cafe
10.09.2010 13:09:47 (muokattu 11.09.2010 09:20:38)

Jo kauan ennen nykynuorison syntymää oltiin yleisesti sitä mieltä että kaikki mistä yli kolmekymppiset pitävät on täyttä paskaa ja siitä kannattaa pysyä erossa.
Makkari
10.09.2010 13:15:00 (muokattu 10.09.2010 13:20:00)
Ylipäänsä - onko näillä asioilla tekemistä rockin kanssa, missä määrin rock on muuta kuin musiikkia? Mitä se rock on?

Mun mielestäni ei ole. Minulle rock tarkoittaa musiikkigenreä tai useita genrejä kollektiivisesti. Joku "rock-elämäntyyli" esimerkiksi on mielestäni vain joidenkin rockareiden typeryyttä. Mitä rockia on kitaroiden ja televisioiden hajottamisessa tai 13-vuotiaiden naimisessa? Katu-uskottavuus? Pöh! Rockbändin uskottavuus syntyy lavalla ja ihmisten kotona missä musiikkia kuunnellaan. Kaikki paitsi musiikki on turhaa.
gorak
10.09.2010 18:42:55
velipesonen: Oliko Kurt Cobainin sanoituksissa mitään asiaa? Puhuiko hän haastatteluissa mitään asiaa?

Miten tämä nyt liittyy mihinkään? Eikö nyt ollut kyse rockista musana?

Ja miks sanoituksissa pitäis olla asiaa? Ainahan rockissa on laulettu elämän peruskysymyksistä, kuten miten vetää kaikkia huumeita koko ajan sekaisin ja tappaa lorttoja kullillaan.
"I thought it was a lone gunman."
foetor ex ore
10.09.2010 18:44:47
Kyllä Kurtin sanoituksissa oli asiaa. "Nevermind" on elämänohje.
velipesonen
10.09.2010 19:30:17

foetor ex ore: Kyllä Kurtin sanoituksissa oli asiaa. "Nevermind" on elämänohje.

Siltä vaikuttaa, eikä hyvältä näytä. Sä voit kato ymmärtää tän aina täysin omalla tavallas, never vittu mind! Mitä muuten tapahtui slacker-kulttuurille? Hyytyikö se omaan hyytymiseensä?
A Socially Backward Individual
foetor ex ore
10.09.2010 19:44:08
velipesonen: Mitä muuten tapahtui slacker-kulttuurille? Hyytyikö se omaan hyytymiseensä?

Siitä tuli valtavirtaa, lama loves diazepam loves törky torstai, what the fuck am i sayung
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)