Aihe: Anssi Kela
1 2 3 4 5 6 710 11 12 13 14
Jokapaikanapina
27.01.2013 10:19:06
eino mutku: Tiedän että tämä on inhoittava toive, mutta jos Anssi haluaa nyt nousta takaisin sinne minne kuuluu niin bändi pitäisi laittaa vaihtoon ja silkkaa muusikoiden ykkösketjua kehiin. Nykyinen on Caterham, nyt tarvitaan team Ferrari! Se on tietysti kavereille ikävä peliliike mutta...

Tjaa-a, mielestäni bändi on kyllä ollut hyvä. Itse en soitannollisesti löydä mitään moitittavaa, ja vaikka joku löytäisikin, niin mielestäni bändin yhteiskemia peittoaa moiset "pikkuseikat".
eino mutku
27.01.2013 13:44:46
Jokapaikanapina: Tjaa-a, mielestäni bändi on kyllä ollut hyvä. Itse en soitannollisesti löydä mitään moitittavaa, ja vaikka joku löytäisikin, niin mielestäni bändin yhteiskemia peittoaa moiset "pikkuseikat".

My point excatly. Anssi nauttii nyt sellaisesta hypestä jota ei ole Nummelan jälkeen nähty, ja nyt keikoille lähdettäessä sekä uudet että vanhat biisit pitää ampua miljoonan voltin latauksella ja niin yllättävästi niin että jengi lentää perseelleen.

Nykyinen bändi -josta tosiaan sinänsä ei löydy moitittavaa on versionut noita biisejä ansiokkaasti kaikilla mahdollisilla tavoilla mutta laarinpohja alkaa pilkottaa. Nyt tarvitaan bändi jota ylistetään, joka nostaa Anssin ja biisit seuraavalle tasolle. Se tarkoittaa sitä että Anssin täytyy haastaa myös itsensä, ottaa se riski että lähtee istumaan bussiin uusien tyyppien kanssa, luo uudet perinteet, oppii kommunikoimaan lavalla uusien muusikoiden kanssa jne.

Kukaan artisti ei voi vetää koko uraa samalla bändillä, eli jossain vaiheessa se on tehtävä kuitenkin, ja nyt olisi sen aika.
Mitä opimme tästä? Emme yhtään mitään!
Cathi777
27.01.2013 15:11:22 (muokattu 27.01.2013 15:11:52)

Mitä ihmettä täällä nyt oikein höpötetään? Tuskin on bändistä kiinni se, että lähteekö tähti uudelleen nousuun vai ei. Vaikka kaveri omalla nimellä juttuaan tekee niin kyllä se varmasti on muuten ihan bändihommaa. Eli jos siis sulla on bändi ja olette pitkään veivannut niin aika ajoin on hyvä pistää koko porukka vaihtoon?

Nyt on taas sellaista kommentointia, että ei mitään järkeä...
Only pop music can break my heart...
Janus
27.01.2013 15:40:48
Cathi777: Vaikka kaveri omalla nimellä juttuaan tekee niin kyllä se varmasti on muuten ihan bändihommaa.

Paitsi että bändi ei sävellä, sovita tai soita levy(i)llä.
Cathi777
27.01.2013 18:37:06

Janus: Paitsi että bändi ei sävellä, sovita tai soita levy(i)llä.

Mutta ei sillä mitään tekemistä ole sen livemeiningin kannalta. Näinhän se nyt on useissa bändeissäkin, että joku hoitaa sen säveltämispuolen ja muut on sitten soittajina.
Only pop music can break my heart...
eino mutku
27.01.2013 20:33:54
Cathi777: Mutta ei sillä mitään tekemistä ole sen livemeiningin kannalta. Näinhän se nyt on useissa bändeissäkin, että joku hoitaa sen säveltämispuolen ja muut on sitten soittajina.

On sillä sen verran että sooloartistin kohdalla voidaan vähän avarakatseisemmin miettiä että minkälainen porukka pystyy parhaiten sitä sen hetkistä artistin levysoundimaailmaa ja muutenkin ulosantia tukemaan. Esim. Ismo Alanko...

Kela mainitsi juuri kirjassaan kuinka oli jäädä Pekka ja Susi-yhtyeen vangiksi ja jos ei olisi laittanut sitä pakettiin ei olisi koskaan breikannut kunnolla. Nyt on pieni riski olemassa että Anssi jää nykyisen bändinsä rajoittamaksi. Ilmaisukykyä ja monipuolisuutta hänellä kyllä riittää, mistä osoituksena mm. proggikset Pekka Kuusiston ja monen muun neron kanssa.

Ja tosiaankaan ei ole mitään ko. muusikoita vastaan, toivottavasti saavat itsensä elätettyä musiikilla hamaan eläkeikään saakka tai niin kauan kuin itse haluavat, ovat rautaisia ammattilaisia.
tsugaru
29.01.2013 11:17:47
eino mutku: On sillä sen verran että sooloartistin kohdalla voidaan vähän avarakatseisemmin miettiä että minkälainen porukka pystyy parhaiten sitä sen hetkistä artistin levysoundimaailmaa ja muutenkin ulosantia tukemaan. Esim. Ismo Alanko... Tuomari Nurmio samaten.

Levylautakunta arvioimassa Anssi Kelan uutta levyä.

http://areena.yle.fi/radio/1774594
"Auringon kautta, tämä humalainen mörkö on kavala. Kun jumala nukkuu, se varastaa jumalan pullon." William Shakespeare
pehko
29.01.2013 13:08:55

eino mutku: Tiedän että tämä on inhoittava toive, mutta jos Anssi haluaa nyt nousta takaisin sinne minne kuuluu niin bändi pitäisi laittaa vaihtoon ja silkkaa muusikoiden ykkösketjua kehiin. Nykyinen on Caterham, nyt tarvitaan team Ferrari! Se on tietysti kavereille ikävä peliliike mutta...

eiks Red Bull olis parempi?
"Miehestä on aina kaksi käsitystä. Miehellä itsellänsä yksi, omansa. Muilla toinen. Vääriä kumpikin." - Väinö|I'm a Wizard Now|untitled-projeKt|
Funkånaut
29.01.2013 16:56:07 (muokattu 29.01.2013 16:56:35)

pehko: eiks Red Bull olis parempi?

Eiköhä Anssin tasoselle spelmannille riitä Ferrari.
"Itse vosin opettaa naisille rumpujen soittoa, jos saisin itse vastalahjaksi ala-majavaa." - heikkijarvinen Kuuntelen tämmöistä
carmake
29.01.2013 22:15:33 (muokattu 29.01.2013 22:19:49)

"Levottomassa tytössä" lauletaan "mustekahoilla", oletan että tarkoitus oli "mustekaloilla".

Biisi on kyllä oikein hyvä ja yllättävän pirteä tämän päivän tekeleeksi.
jannu
30.01.2013 00:35:54
Pitää varmaan kuunnella tuo biisi uudelleen. Eka ajatus oli, että on jotenkin jännä kehityskaari pop-musiikilla kun pitää kulua lähes neljännesvuosisata ennen kuin Suomessa joku onnistuu ensimmäistä kertaa tuottamaan überkaupalliselta 80-luvun jenkkipopilta kuulostavaa soundia. Hieno ja härski veto, tuli jotenkin friikki olo.

Sanoitus oli ehkä vähän ylimielinen; Liekö tahatonta vai tahallista? Ehkä Anssi on liian aikuinen diggailemaan artsutytöistä.
"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
novo
30.01.2013 00:52:12
jannu: Pitää varmaan kuunnella tuo biisi uudelleen. Eka ajatus oli, että on jotenkin jännä kehityskaari pop-musiikilla kun pitää kulua lähes neljännesvuosisata ennen kuin Suomessa joku onnistuu ensimmäistä kertaa tuottamaan überkaupalliselta 80-luvun jenkkipopilta kuulostavaa soundia. Hieno ja härski veto, tuli jotenkin friikki olo.

Sanoitus oli ehkä vähän ylimielinen; Liekö tahatonta vai tahallista? Ehkä Anssi on liian aikuinen diggailemaan artsutytöistä.

Kerrankin tekstissä ei esiinny heikkoitsetuntoinen suomalainen mies niin sen voi tulkita ylimielisyydeksi =)
Landstr: "En kuitenkaan osaa selittää asioita niin, että ne tuntuisivat järkeviltä, joten annan olla." vvaltsu:"Mä teen koko loman duunia ja luen siinä samalla kolmeen syksyn YO-kokeeseen. Kun on selkärankaa ja kanttia, niin.."
jannu
30.01.2013 00:55:56
novo: Kerrankin tekstissä ei esiinny heikkoitsetuntoinen suomalainen mies niin sen voi tulkita ylimielisyydeksi =)

Joo, hyvä pointti. :)

Tarkoitus ei ollut siis arvostella,, tein vain havainnon. Kelan sanoituksista on toisinaan vaikea saada selkoa, onko kertoja omaelämäkerrallinen vai ei. Eikä tällaisessa tulkinnanvarassa ole mitään väärää.
"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Anssi Kela
31.01.2013 10:17:47

Tervehdys!

Olen pannut merkille, että olen ollut täällä keskustelun kohteena, en ole vain levytyskiireiltäni ehtinyt huudella väliin. Mukavaa huomata, että Levoton tyttö on täälläkin kerännyt voittopuolisesti positiivisia arvioita. Musiikintekijänä sitä tietysti aina toivoo jokaiselle julkaisulleen avosylillä suoritettua vastaanottoa avokämmenen sijaan. Kun Levottoman tytön vastaanotto on nyt oikeastaan ensimmäistä kertaa urallani ollut ns. voittokulkua, niin olo on hämmentynyt. Onnellinen, mutta hämmentynyt.

Albumi masteroidaan ensi keskiviikkona. Levyn kymmenestä biisistä loppuun asti miksattuna on tällä hetkellä yksi kappale - Levoton tyttö. Perussäätöä siis. Kannetkin vielä tekemättä.

Tyylillisesti Levoton tyttö antaa koko albumista melko osuvan kuvan, samoissa vesissä uidaan. Tavoitteena on ollut tehdä ulospäinsuuntautunut, mukaansatempaava, kohottava, tanssittava ja hymyilyttävä pop-levy. Kahta poikkeusta lukuunottamatta kaikkien biisien tempo on yli 120 bpm.

Olen äänittänyt, tuottanut ja soittanut koko albumin yksin kotonani. Vain miksausvaiheessa turvauduin ammattiapuun; Jyrki Tuovinen veistelee kokonaisuuden nippuun. Minulla on alusta lähtien ollut hyvin selvä visio siitä, miltä haluan levyn kuulostavan. Olen toteuttanut tätä visiota tinkimättömästi: tällä levyllä mitään juttua ei ole jätetty puolitiehen. Mottona on ollut "parempi överit kuin vajarit". Tämä on äärimmäisin tekemäni levy ja lähtökohtaisesti todella suuri riski: olen heittäytynyt pois tutusta ja turvallisesta tavasta tehdä musiikkia, ja pistänyt lähes kaiken uusiksi. Ensimmäisen näytteen perusteella vaikuttaisi vahvasti siltä, että ottamani riski on kannattanut. Askeleeni on nyt aika paljon kevyempi kuin ennen singlen julkaisua.

Pari sanaa bändiasiasta, josta täällä on ollut puhetta:

Kyseessä on huomattavasti monimutkaisempi yhtälö kuin pelkkä muusikoiden soittotaito. En ole koskaan kokenut, että omalla bändilläni olisi sen suhteen mitään ongelmia, mutta resepti hyvän bändin kasaamiseen ei joka tapauksessa ole se, että valitaan jokaiseen soittimeen mahdollisimman virtuoosimainen soittaja. Joskus tuollainenkin lähestymistapa saattaa toki toimia, mutta se ei ole minun tapani kasata bändi.

Olen viimeisen kymmenen vuoden aikana toisinaan miettinyt, että pitäisikö bändiä vaihtaa? Mutta vastaus on aina ollut sama: miksi ihmeessä? Bändi toimii hyvin, kemiat ovat kunnossa ja meillä on hauskaa yhdessä. Tuntuisi typerältä särkeä hyväksi puntaroitu kuvio vain siksi, että niin kuuluisi jonkun artistin oppikirjan mukaan välillä tehdä. En ole kertaakaan kokenut, että bändini rajoittaisi tai jarruttaisi jotenkin ilmaisuani. Jos minulle tulisi tällainen tunne, niin luultavasti silloin asialle olisi tehtävä jotain.

En muutenkaan tee kaikkia siirtojani sen mukaan mikä "olisi parasta uralleni". Elämässä on tärkeämpiäkin asioita kuin minun urani.

Näistä sanoista huolimatta bändini kokoonpanoon on tulossa pieni muutos. En nyt tässä vaiheessa paljasta asiasta vielä muuta kuin sen, että pian alkavilla keikoillani lavalla nähdään soittaja, joka on varmasti useimmille Muusikoiden.netin käyttäjille hyvin tuttu.

Loppuun pieni mainos: mikäli tuleva levyni kiinnostaa, niin se on nyt tilattavissa jo ennakkoon. Ao. linkkien kautta tilatessasi saat heti Levoton tyttö -mp3:n ilmaiseksi.

http://blog.stupido.fi/2013/01/30/anssi-kela-ennakkomyynti/

http://www.levykauppax.fi/artist/kela_anssi/anssi_kela/
crestfall
31.01.2013 11:44:18

El Duderino: En muutenkaan tee kaikkia siirtojani sen mukaan mikä "olisi parasta uralleni". Elämässä on tärkeämpiäkin asioita kuin minun urani.

Todellisen artistin puhetta. Saisi kuulla enemmänkin tällaisia nykypäivänä.
"Tuntuu siltä, että oli aiheena vaikka pyöräkuormaajat niin pian tulee crestfall ja kertoo, että pyöräkuormaajalla ajelu on mukavaa, mutta ei millään bulkkivolvolla vaan kyllä Komatsulla nousee hiekan kuskailukin ihan uusiin sfääreihin." -Quru
Bald Anus
31.01.2013 12:30:37

Ristiriitaiset tuntemukset tulevasta levystä. Levoton tyttö jäi soimaan päähän, mutta uuden musiikin kilpailussa esitetty, akustinen kappale oli kuin 16-vuotiaan rakkaudesta riutuvan kynästä. Petyn, mikäli kitara ei vingu levyllä, kun EVH-kitarakin on pelissä.
sääh
eino mutku
31.01.2013 13:58:34
El Duderino: Tervehdys!

Pari sanaa bändiasiasta, josta täällä on ollut puhetta:

Olen viimeisen kymmenen vuoden aikana toisinaan miettinyt, että pitäisikö bändiä vaihtaa? Mutta vastaus on aina ollut sama: miksi ihmeessä? Bändi toimii hyvin, kemiat ovat kunnossa ja meillä on hauskaa yhdessä. Tuntuisi typerältä särkeä hyväksi puntaroitu kuvio vain siksi, että niin kuuluisi jonkun artistin oppikirjan mukaan välillä tehdä. En ole kertaakaan kokenut, että bändini rajoittaisi tai jarruttaisi jotenkin ilmaisuani. Jos minulle tulisi tällainen tunne, niin luultavasti silloin asialle olisi tehtävä jotain.

En muutenkaan tee kaikkia siirtojani sen mukaan mikä "olisi parasta uralleni". Elämässä on tärkeämpiäkin asioita kuin minun urani.

Huolimatta edellä kirjoittamastani omasta mielipiteestäni nostan periaatteellesi karvaista hattuani.
carmake
31.01.2013 14:10:43

Kyllä mäkin oon sitä mieltä että bändiä ei kannata vaihtaa niin kauan kun "homma toimii".

Parempia soittajia löytyy maailman jokaiseen bändiin, mutta hyvän bändikemian saavuttaminen riippuu myös monista muista asioista.

Sitäpaitsi jos Anssin uusi levy poikkeaa "riittävästi" vanhasta materiaalista, bändihän saattaa reagoida tilanteeseen arvaamattomalla tavalla. Sinkkubiisin perusteella odotan kuitenkin vahvoja vetoja myös livenä, jopa uudistuneella ilmeellä kautta linjan.
Basismi
04.02.2013 15:03:22
El Duderino: Tervehdys!

Olen äänittänyt, tuottanut ja soittanut koko albumin yksin kotonani.

Oikein mukava kuulla vaihteeksi Duderinon itsensä soittamaa bassoa! Hyvä meininki!
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
Heissask
04.02.2013 18:33:49
Olenko ainoa jonka mielestä on hienoa, että artisti jaksaa käydä täälläkin soittimenomistajien.netissä kertomassa kuulumisiaan ja vastaamassa kysymyksiin?
"Tyhmintä että pitää vain roikkua foorumeilla." -Krice
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)