Aihe: Mitä on punk?
1 2 3 4 5 6 782 83 84 85 86
Atomic Cafe
19.12.2008 16:32:25 (muokattu 19.12.2008 16:58:18)
Meistä ei voi koskaan tulla mitään vitun hanuriprogebändiä, koska
meille tää punk on ollut se eka kova juttu. Ei me olla koskaan oltu
hämyjä. Ehkä me ollaan jotain vitun nuijia kun ollaan otettu tää juttu
niin tosissaan, viis vuotta ollaan kelattu tätä. Tavallaan me ollaan
kun hämyt joilla on jatkuvasti 60-lukutrippi päällä. Ihan sama se on
meillä punkin kanssa.

-Laman Epe Soundi-lehdessä tammikuussa 1982
toydoll
19.12.2008 16:42:38
Topicin alottaja on jo varmaan huomannu että sellasen selvärajasen lokeron luominen (mistä sitten vois tarkistaa onko ne omat suosikit sitä oikeeta punkkia) on aika mahdoton tehtävä. Heitänpä siis oman lusikkani kiljupänikkään ja julkilausun oman mielipiteeni. Mulle punkki on rehellistä, vihasta, suoraa, hikistä, yksinkertaista rokkia. Punkkia on kun kellareihin, treeniksille, klubeille, ihan mihin vaan kerääntyy porukka joista osa hakkaa niitä sointuja ja huutaa mikkiin asiat niinkun ne niitten mielestä on ja loput laittaa jalalla koreasti omasta turvallisuudesta piittaamatta. Eikä punk ole kuollut vaan siks ettei se enää järkytä ihmisiä samalla tavalla kun sillon vanhoina hyvinä aikoina. Punk elää ja voi yhtä huonosti kun ennenkin.
Atomic Cafe
19.12.2008 18:40:28 (muokattu 19.12.2008 21:36:57)
ANARKOMARKO (sensuroimaton versio)

Mä olen anarkisti, mä kirjoitan seinään englanniksi Punk Rules OK. Voi helvetin haiseva runkkari / Eiks sulla oo yhtään järkeä enempää kuin buddyillakaan, joita sä luulet olevas parempi koska diggaat Popedaa // Jos et sä osaa päätäs käyttää niin voisit sä ainaki munaas näyttää // Suurin osa suomalaisista osaa varmaan suomea, ei sitä silloin kannata sanakirjaa selata / Ja kyllä Suomen lippu palaa paremmin kuin Englannin ja suomalaisen jurtin nyrkki heiluu herkemmin

Ps. Laman loppu ( Lepakko 4.2.82)

Valmistautukaa hautaamaan Lama...

Syntyi vuonna '78, kärsi rockabillyn kulta-aikoina...

ja haudataan Lepakossa tänään.

Jesseee... Laman hautajaiset
ejhfi
19.12.2008 20:47:27

Heitänpä siis oman lusikkani kiljupänikkään ja julkilausun oman mielipiteeni

No niin, nyt ollaan asian ytimessä .... RRAIKS! :D
En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
sormunen
19.12.2008 21:23:14 (muokattu 20.12.2008 01:04:28)
...Mulle punkki on rehellistä, vihasta, suoraa, hikistä, yksinkertaista rokkia...

Tässä päästään kivasti siihen munkin nykyiseen, pienen, kolmenkymmenen vuoden pohdiskelutauon jälkeiseen funtsaukseen, että punk oli ennenkaikkea musiikillinen liike. Se oli rock´n´rollin vastaisku pompöösille kelailulle. Tää itsetekeminen, pienlehdet yms kuuluvat suoraan samaan juttuun. Muu kulttuurikategoriointi on sitten jo enemmän tai vähemmän hohhoota ennenkuin päästään kulttuuri- ja etten sanoisi taidehistorian puolelle.

Itse elin Tukholmassa tuon aivan aktiivisimman ajan ja olin jo hiukan vanhakin siihen hommaan. Mua sytytti enemmän Love-, Silence- tms meininki. Se keikkameininki oli kyllä tosi jees, mielettömän aktiivista vaikkei aina Mariahisseineen niin punkkia ollutkaan. Mutta olihan se ihan saatanan hienoa tsekata, miten joku Thåström kehittyy. Vai oliko hää sitten punkkia? Jos pistää soololevynsä nimeksi MINÄ olen normaali, TE olette omituisia, niin aika vahvasti se siihen viittaisi.

PS EDIT: ejhfille:
Todnäk ja luonnollisesti. Tää itsetekeminen, pienlehdet yms kuuluvat suoraan samaan juttuun. Niin että kun lähdetään musan ulkopuolelle, niin mikä sitten on mitä.

Lebassa syntyi valtava määrä uusia pien- ja jopa pkk -firmoja monin osin siltä pohjalta, että se oli ainoa jollain tavoin ainoa vaihtoehto. Todnäk se mesta pelasti monet nuoret jannut ja myös giltsit vek kaduilta. Mutta onko se jotain punkkia vai tekikö nuorisoseuratyö, kommunistien nuorisojärjestöt soutuseuroineen ja esmes Ponnistuksen futishomma samaa juttua 50-10 vuotta aiemmin. No, ainakaan ne ei tehneet ns, lepakkostandardia, mistä kärsitään vielä nykyisinkin.

Kylmä rajaisin hommelin musaan siten, että se tehdään tav. itse. Ei sunkaan kukaan kapitalisti tule vapaaehtoisesti sanomaan "kumoa mun maailmani", mutta jos se huomaa, että siitä tulee tiliä, niin sen jälkeen kyl.
velipesonen
19.12.2008 21:41:35

Joku oli huutanut Pellelle keikalla "Mitä on punk?". Pelle oli vastannut "Mitäs tässä". Se on punk.

Olenhan minäkin tätä miettinyt ja kysymys on kieltämättä vaikea. Olen tullut seuraavaan tulokseen: Punk on Johnny Rottenin keksintöä. Punk on äärimmäistä individualismia. Punk on enemmän kuin vain taiteeseen tai musiikkiin liittyvä ilmiö, mutta toisaalta aika moni punk-bändi tai punkin nimeen vannova taiteilija on kaikkea muuta kuin yksilöllinen eli siis kaikkea muuta kuin punk.

Sonics ei ole punkkia. Stooges ei ole punkkia. ROTTEN ON PUNK.
ejhfi
19.12.2008 21:44:11

Tää itsetekeminen, pienlehdet yms kuuluvat suoraan samaan juttuun.

Näin asian ilmaisisi myös M.A. Numminen puhuttaessa 60-luvun Undergroundista tai tämän päivän luova angstinen hoppari jakomäestä.
velipesonen
19.12.2008 21:54:28

Uskokaa mua, hipit eivät ole punk, eivät ole koskaan olleet eivätkä voi olla! Vaihtoehtokulttuuri on punkille flirttaileva hippien masinoima kuvio, joka voimistuu koko ajan. Punkit varokaa!

NEVER TRUST A HIPPIE. Mikään ei ole enemmän totta kuin Never Trust A Hippie.
Atomic Cafe
19.12.2008 22:08:18 (muokattu 20.12.2008 03:49:14)
Me ei osattu soittaa, se oli fakta. Musiikista kuuluu koko ajan se, että bändi keksii juuri paraikaa, että jos basso soittaa 5.nauhalta paksuinta kieltä ja kitaristi A:n, se kuulostaa hyvältä. Sitten vain sellaisia sointuja, jotka mahdollisimman tehokkaasti rikkovat I-IV-V -kulun, jäävät jossain vaiheessa tyhjän päälle. Mutta silti soivat peräkkäin. Kliseitä ei tarvitse välttää, mutta niissä pitää olla joku jännite.

-Sekunda
Ziggy Bubba
20.12.2008 07:11:51

NEVER TRUST A HIPPIE. Mikään ei ole enemmän totta kuin Never Trust A Hippie.

Aika rajoittava läppä tuokin sinänsä.. Vaan kai sitä pitää mustavalkoisessa maailmassa olla myös vastavoimia.
Uutta musaa mun Crookmachine -projektilta
ejhfi
20.12.2008 11:20:53 (muokattu 20.12.2008 12:37:50)

No, ainakaan ne ei tehneet ns, lepakkostandardia, mistä kärsitään vielä nykyisinkin.

Hmm, mitä tarkoitat lepakkostandardilla? Meilläpäin oli Annankatu 6, mikä taitaa olla Lutakon ohella viimeisiä elmun tiloja ajalta, kun niitä "vallattiin". Annis elää ja voi edelleenkin hyvin, enkä ihan helpolla liittäisi siihen standardi-käsitettä. Ehkä tilanne Lepakossa oli sitten kuitenkin toinen, koska Anniksella ei ole ollut missään vaiheessa liiketiloja toisin kuin Lepakossa.
Gardiner
20.12.2008 13:03:30

Hmm, mitä tarkoitat lepakkostandardilla? Ehkä tilanne Lepakossa oli sitten kuitenkin toinen, koska Anniksella ei ole ollut missään vaiheessa liiketiloja toisin kuin Lepakossa.

Veit kysymyksen näppikseltäni. Mitä mahtaa moinen ISO-standaari lepakko kätkeä kaapunsa alle?
Ja PS. Nythän Lepakon "päällä" on monta kerrosta liiketiloja kun siihen tontille rakennettiin se talousrakennus. Pitiköhän siitä tulla joku Nokian konttori mut tulikin sitten Pohjolan pytinki, vai miten se nyt oli. Elmuhan muutti sit Nosturille.( On siel ainakin Hopponen hommissa, et onkohan se sit se Lepakkostandardi? )
"We got to stand side by side, we got to stand together and organize. They say power to the people, that`s what they`re Screamin`. Freedom of the soul, pass it on, pass it on to the young and old" Jimi Hendrix
Gardiner
20.12.2008 13:15:55 (muokattu 20.12.2008 13:23:20)

Punk on Johnny Rottenin keksintöä. Punk on äärimmäistä individualismia. Punk on enemmän kuin vain taiteeseen tai musiikkiin liittyvä ilmiö,

Musiikillisesti Sex Pistols oli ihan tiukkaa rokkia, jopa perinteistä rokkia. Individualismia, estetiikkaa, sosialismia, anarkismia, avantgardea ja taide-ilmiöitä John Lydonille ymmärtääkseni opetti se Vivianne, vai mikä sen tytön nimi nyt sitten olikaan? Hän kaiketi "keksi" punk estetiikan ja ideologian, se tyttö. Vaikka aika liki se liippaa 1900-luvun alun sosialistisia tuulahduksia. Ja olihan Rottenkin kait sitä mieltä että uran hienointa Punkkia oli se lakkoilevien kaivosmiesten tukikeikka viritys, se oli punkkia. Hard Core ammattiyhdistystoimintaa. Say no to corporate bisness. Ei raha oo mun valuuttaa. Rock Against Rasialism. Aurinko ja tuuli, vitun kova huuli.
PS. Lama on punkkia, ja se on taas täällä. Ainakin mikäli uskomme Jyrki Kataista ja Paavo Lipposta, ja miksi emme uskoisi.

Meinas unohtuu. Punk on sitä kun on vaan kahleet menetettävänä. :-D
"We got to stand side by side, we got to stand together and organize. They say power to the people, that`s what they`re Screamin`. Freedom of the soul, pass it on, pass it on to the young and old" Jimi Hendrix
velipesonen
20.12.2008 13:40:16

PS. Lama on punkkia, ja se on taas täällä. Ainakin mikäli uskomme Jyrki Kataista ja Paavo Lipposta, ja miksi emme uskoisi.

Meinas unohtuu. Punk on sitä kun on vaan kahleet menetettävänä. :-D

Valitettavasti Kahleet menetettiin kun kitaristi Juha menetti henkensä, restinpeace.

Kuka Suomen ministereistä on eniten punk? Mun mielestä ei juuri kukaan, mutta valtakunnansovittelija Juhani Salonius, se mies on PUNK! Sillä on niin pirun jäätävä ote että pakko olla punk.

Jos muotitaiteilija Vivienne Westwood keksi jotain punkin ideologiaan liittyvää niitten ryysyjen jatkeeksi, Rotten oli se henkilö joka eli homman todeksi eli oikeasti loi jotain. Vivienne ja Malcolm voivat rehennellä maailman tappiin saakka olemattomilla saavutuksillaan; minun käsittääkseni he osasivat lähinnä tehdä rahaa muilta varastamillaan ideoilla eli olivat täysin normaaleja mainosalan ammattilaisia.

Herkästi tulee ajatelleeksi että punkissa keskeistä olisi ollut muoti ja muotisuunnittelu, niin kuin että jotain design-kontekstia heitetään perinteisen modernistis-antimodernin anti- ja epätaiteen sekaan ja koko homma tuutataan sähkökitaralla eetteriin ja sitten tehdään hirveästi rahaa, mikä sekin on vain punk. Kyllä minä kuitenkin taivun ajattelemaan että Rottenin ilkikurinen keskushermosto on tärkeämpää kuin minkään bondage-hörhöjen muotifriikkien kvasiyhteiskunnalliset ideologiat.

Moderni ja postmoderni unohdetaan pian, mutta punk on ja pysyy. Näin ennustan.
Atomic Cafe
20.12.2008 17:26:20 (muokattu 20.12.2008 17:42:01)
Hakaneula poskeen vaikka vähän koskee

Rotten oli punk koska vastusti Viviennen muotia (punk tarkoittaa Viviennen vaatteiden vastustamista), muu bändi olisi pukeutunut vaikka lammasturkkiin ja rauhanmerkki lippalakkiin mutta ei Herra Rotten. Pahimmat punk taistelut käytiin siitä että pukeutuuko Herra Rotten muodikkaaseen nahkaan vai risaan kankaaseen. Herra Rotten uhmasi Vivienneä ja loi oman tyylinsä joka lisäsi hakaneulojen myyntiä räjähdysmäisesti, farkkutehtaat ajautuivat konkurssiin mutta hakaneulatehtaissa juotiin vuosikertaviinejä ja syötiin kaviaaria. Herra Rotten ei pitänyt seuraajistaan ollenkaan koska uskoo yksilöllisyyteen mutta koko maalma täyttyi pikku Rotteneista nopeammin kun Herra Rotten ehti sanoa Anarkia. Sex Pistols kaatui koska Vivienne ei pitänyt Herra Rottenin kapinallisesta asenteesta. Jos ihan totta puhutaan niin pultsari look hakaneuloineen syntyi Lontoon laidalla kun kolme John nimistä nuorta miestä päätti että pultsariksi pukeutuminen on cool. Samalla ne päättivät että poppi on paskaa mutta Reggae ei. Ensimmäiset punkit kävivät lontoon gay discoissa koska niissä soi siihen aikaan etninen(jamaikalainen) musiikki. Rotten vastusti muodin ja popin lisäksi imeliä sanoituksia ja tuli näin luoneeksi punk lyriikan. Rotten teki erittäin omaperäisiä sanoituksia ja aika harva nykyään ymmärtää että Rottenin lyyrikat muuttivat koko maailman. Punk voitti sillä kaikki tietävät kuka on Rotten mutta kukaan ei tiedä kuka on Vivienne.
ejhfi
20.12.2008 17:59:08

Rotten oli punk koska ....

Aikas suuria sanoja mr Lydonista - jopa voisi melkein sanoa että ylisuuria. Have you ever felt like you've been cheated?

:D
Atomic Cafe
20.12.2008 18:07:55
Jos muotitaiteilija Vivienne Westwood keksi jotain punkin ideologiaan liittyvää niitten ryysyjen jatkeeksi, Rotten oli se henkilö joka eli homman todeksi eli oikeasti loi jotain. Vivienne ja Malcolm voivat rehennellä maailman tappiin saakka olemattomilla saavutuksillaan; minun käsittääkseni he osasivat lähinnä tehdä rahaa muilta varastamillaan ideoilla eli olivat täysin normaaleja mainosalan ammattilaisia.

Näinhän se pitkälti (nykytiedon) valossa meni. Malcom otti kunnian iselleen kaikesta mahdollisesta mutta oli loppujen lopuksi pelkkä sähläri. Jos Malcom olisi saanut päättää niin niin Pistols olisi ollut nahkaan pukeutuva Bay City Rollers. Malcom otti kunnian itselleen taitavista mediatempuista vaikka todellisuudessa kaikki syntyi vahingossa. Pistols nousi julkisuuteen kun keski-Ikäinen alkoholisti pyysi juopuneita teinejä kiroilemaan suorassa lähetyksessä. Malcom nimittää tätä nykyään taitavaksi median käytöksi vaikka oli tosiasiassa tapahtuneen jälkeen paskat housussa. Sex Pistols tuhoutui siihen kun rekkakuski paiskasi television seinään. Pistols nousi kuuluisuuteen heri seuraavana päivänä mutta siltä vietiin tulevaisuus. Pistols ei päässyt keikoille eikä se päässyt levyttämään.
kivi
20.12.2008 18:14:41
Ootteko te Atomic ja Velipesonen nyt ihan tosissanne, aikuiset ihmiset?
:-D

Tuli oikeen nostalgiapläjäys tuosta uhoamisesta, vähän ku olis pistänyt Kollaa Kestään sen Rotten-sinkun soimaan: "Rääväpää rähisee taas, rääväpää rähisee... Johnny Rotten kaikki odottaa sun kuolemaas, Johnny Rotten pysy piruuttaskin hengissä, älä tee niinkuin muut, älä oo kenenkään suosikki..."

Hehe. Vaikka kyseessä oli mulle henk koht tärkein ja aidoin aalto ikinä, niin enpä menis hetkeäkään sanomaan ettei kyse ollut markkinoinnista ja tuotteesta. Totta kai oli. Markkinointia se antimarkkinointikin on, se vain on suunnattu ihmisille jotka vastustaa markkinointia niin paljon että ovat valmiita ostamaan mitä tahansa, josta kerrotaan kyllin kovaäänisesti kuinka sitä ei markkinoida.

Vivienne Westwood toi punkin, kuten niin monen muunkin muodin, salonkiin. Englantilaisilla on hyvä huumorintaju, eivät ne ota itseään niin vakavasti; markkinointi on saarivaltakunnassa ihan ok eikä mitenkään häpeäksi. Jamie Reid suunnitteli Never Mind the Bollocksin kannen, ja kyseessä on yksi vuosikymmenen tarkimmin suunniteltuja levynkansia. Clash tunnettiin alusta alkaen "maailman poseeraavimpana bändinä" joka ymmärsi heti alusta alkaen värvätä taidekouluista porukkaa suunnittelemaan kaikki bändin ulkoiseen olemukseen liittyvä, samalla kun Bernie Rhodes piti yhtyeelle poliittisen tietoisuuden luentoja. Taidekouluilla oli huomattava vaikutus koko punkin ilmiasuun, sanoi Poly Styrene mitä tahansa omasta muovi-kierrätystyylistään. The Jam'in, Buzzcocksin ja vaikkapa XTC:n kannet ja muu visuaalisuus on puhdasta taideteollisen markkinoinnin luennoilla koeteltua ja designattua "uutta tyyliä".

Silti, ja siitä huolimatta, kysymys oli vapaudesta. Mutta iso osa sitä vapautta oli myös markkinoinnin vapautta. Mielikuvamarkkinointia ja antimainontaa samalla tavalla kuin vaikkapa Dieselin tai Benettonin kampanjat myöhemmin.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Gardiner
20.12.2008 18:20:24

Hakaneula poskeen vaikka vähän koskee

Rotten oli punk koska vastusti Viviennen muotia

Niin joo, en siis tarkottanu sitä muoti ja vaatetus asiaa, vaan niitä sanotus asioita. Tää Vivienne oli kait kiinnostunu lukemaan vuossadan alun sosialistien kirjotuksia, juttuja anarkiasta ja kuningashuoneen ja kirkon pakkovallan vastustuksesta ja kaikenmaailman avantgardesta ja dadasta ja yltiö individualismista ja sen sellasista mitä sitten ois paasannu otolliseen maaperään nuorelle Lydonille. Mut enhän mä voi tietää ku en ollu paikalla, mut se on ainakin varma ettei Steve Jones moisia höpöttäny, eikä Matlock, se kuunteli vaan Beatlesia. Epäilen kyl ettei Cookkaan vaivannu päätään kansakunnantilan pohdiskelulla. :-D
Jos muodittomuus ja kaupallisuudettomuus on punkin mitta niin Saints vie kirkkaasti voiton. Ja on itse asiassa punk rock musiikkinakin kestävämpää ja timmimpää ku Pistols. I`m Stranded on parasta ennen ja jälkeen vuotta 77.
Gardiner
20.12.2008 18:24:26

Ootteko te Atomic ja Velipesonen nyt ihan tosissanne, aikuiset ihmiset?

Gabba Gabba we accept you, we accept you one of us. Aikuiset my ass, ei punkeista voi aikuisia tulla. :-D
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)