Aihe: Mitä on punk?
1 2 3 4 536 37 38 39 4082 83 84 85 86
TundraScobar
23.07.2010 15:20:20
Post-hardcore on mielestäni enemmänkin hc-skenestä lähtöisin olevaa, ehkä jossain määrin pidemmälle vietyä kamaa eikä niinkään niin konkreettisessa yhteydessä perinteiseen hardcoreen. Toki tuon leiman alle meneviä bändejä on joka lähtöön - aika monia vielä kategorisoidaan aina yhtä typerän emo-genren alle. Ambivalentti käsite tuo on, mutta jotain kuvastaa ehkä se, että nuo vanhat hc-jannut kyllästyivät siihen että hardcoresta tuli niin institutionalisoitunutta 80-luvun puoleenväliin mennessä. Kaikilla samat sahausbiisit ja Reagan-sitä-Reagan-tätä-lyriikat. Sieltä ne Rites of Springit, Fugazit sun muut sitten ponnistivat: samasta skenestä mutta uudella meiningillä. Hardcore oli käsittääkseni ainakin 80-luvun jenkeissä aika lailla rykäisy, jolla kaskettiin hedelmällinen maaperä kaikenlaiselle musalle.
pollenprognoosi
23.07.2010 18:35:55
Käyttäjätunnus: Mikähän mussa on vikana, kun oon aina nähnyt itse varsinaista punkkia kovempana/rankempana juttuna bändit, jotka tulivat ennen vuotta 76, joista joitakin kutsutaan nykyään "esipunkbändeiksi"(Stooges, MC5, Velvet Underground) ja toisilta bändeiltä monet näistä punkbändeistä ovat saaneet suurimmat vaikutteensa ja usein myös coveroineet näitä bändejä (The Who, Kinks). Ainoa, joka tuolta 76-77 whatever ajalta on kolahtanut enemmän on The Jam ja nekään ei juurikaan halunneet, että niiden musaa kutsuttais punkiksi.
Etenkin The Who:ssa itse näen jotain ihan älyttömän "punkkia". Onhan esim. Sex Pistols, Ramones ja The Jam coveroineet kyseistä bändiä. Clash oli lämppärinä jollain kiertueella. MC5 soitti Whota alkuaikoina ja otti mallia livemeiningistä sekä Stoogesin Ron Ashetonin sanoi nähtyään The Whon about 60-luvun puolivälissä: "Silloin tajusin, että tämä on juuri sitä mitä minäkin haluan tehdä". Ja muutenkin ei ihan peruskauraa ollut muitten sen aikaisten bändien joukossa.

Tästä ei punkimmaksi mene (vuonna 67), vaikka soittavatkin lainakamoilla:
http://www.youtube.com/watch?v=FanTQ72IqDY

Eikä vuoden 65 vedostakaan:
http://www.youtube.com/watch?v=0hYjsOqOYHo

Youtube on ystävämme. Ehkä mä oon taas ihan sivuraiteilla mut aeivan sama...

2000 luvun punkein orkesteri (eli melkein tuore :) oli tässä:
http://www.youtube.com/watch?v=kBUtkPrANRs

Elkää antako alun "progeilun" hämätä...

Ja mitä vitun punkkia toikin nyt oli? Kuuntele mieluummin http://www.youtube.com/watch?v=uDookV9_r40&feature=related Bolanin lahja punkin historiaan! Mieshän oli omien sanojensa mukaan "the king mod".
pollenprognoosi
23.07.2010 18:54:41
Toisaalta voi myös kuunnella aika-kauden (1977) esitystä: http://www.youtube.com/watch?v=FaQvkipz8rM&feature=related. Olkaat hyvät! Ympyrä on sulkeutunut!
Ziggy Bubba
23.07.2010 19:04:56 (muokattu 23.07.2010 19:08:13)

TundraScobar: Sieltä ne Rites of Springit, Fugazit sun muut sitten ponnistivat: samasta skenestä mutta uudella meiningillä.

Toi tais olla sitä alkuperäistä "emoa" - kauan ennenku termistä tuli haukkumasana :) Sana on kyllä muuttanut aivan täysin merkitystä... Nykyään emo meinaa kaiketi jotain laihoja goottiskidejä, jotka soittavat heviä puhtailla kertseillä...

E: Olipa muuten energinen At the Drive-In tuossa Käyttäjätunnuksen laittamassa linkissä. Vähän sääli ku hajosivat.
Tuoretta mainiota musiikkia: Burweed
pollenprognoosi
23.07.2010 19:15:48
Voihan myös kuunnella http://www.youtube.com/watch?v=xT2KRZz4G0s&feature=related. Siinähän sitä ihtiään!
Käyttäjätunnus
23.07.2010 22:35:29
pollenprognoosi: Ja mitä vitun punkkia toikin nyt oli? Kuuntele mieluummin http://www.youtube.com/watch?v=uDookV9_r40&feature=related Bolanin lahja punkin historiaan! Mieshän oli omien sanojensa mukaan "the king mod".

Mun mummokin on punkimpi ku toi pätkä..
Doing drugs is the most beautiful thing about being in a rock band -Noel Gallagher
Andy Six
23.07.2010 23:12:16
pollenprognoosi: Ja mitä vitun punkkia toikin nyt oli? Kuuntele mieluummin http://www.youtube.com/watch?v=uDookV9_r40&feature=related Bolanin lahja punkin historiaan! Mieshän oli omien sanojensa mukaan "the king mod".

Bolania on turha dissata tässä yhteydessä....Hän oli ainoa "edellisen polven" rockstara,joka pyrki nostamaan punk-bändejä esiin sen sijaan,että olisi muiden tapaan väheksynyt soittotaitoa ja kaikkea muuta oman statuksensa menetyksen pelossa...
pollenprognoosi
23.07.2010 23:27:09
Käyttäjätunnus: Mun mummokin on punkimpi ku toi pätkä..

Sun mummoshan on sitten joltain muulta planeetalta! Käy vähän kasvamassa välillä, jookos?
Käyttäjätunnus
23.07.2010 23:56:01
pollenprognoosi: Sun mummoshan on sitten joltain muulta planeetalta! Käy vähän kasvamassa välillä, jookos?

Se on. Ei jaksa.
Doing drugs is the most beautiful thing about being in a rock band -Noel Gallagher
pollenprognoosi
24.07.2010 00:07:03
Käyttäjätunnus: Se on. Ei jaksa.

yhtä vitun laiska paska - ei jaksa - mutta silti voimia riittää arvostelemaan muita- varsinainen tyhjä punkki-pää!
Käyttäjätunnus
24.07.2010 19:14:10
pollenprognoosi: yhtä vitun laiska paska - ei jaksa - mutta silti voimia riittää arvostelemaan muita- varsinainen tyhjä punkki-pää!

Samoin.

Ei virhettä.
pollenprognoosi
24.07.2010 19:40:03
Käyttäjätunnus: Samoin.

Ei virhettä.

Artikuloi hieman selvemmin, jotta ihmisetkin ymmärtävät! Sanomasi katoaa tyhjyyteen, kuten punkin aate silloin joskus! Tyhjiä sanoja, jotka eivät kestäneet elämää. Anarkia on "hallintoa vastaan", jos kakarat eivät sitä vielä tienneet - ei silti välttämättä infran hajoittamsta - kuten samaiset kakarat luulevat.
Ziggy Bubba
24.07.2010 19:49:31

Ei tuo ole mitään punkkia, vaikka kitarat pikkasen rämisevät ja pellit pauhaavat. Se rähinäenergia puuttuu aivan täysin... The Wholla oli kitaroissa samaa potkua kuin vaikka Steve Jonesilla myöhemmin, mutta onhan nuo biisit melodioiltaan ja laulumenoltaan helvetin kaukana punkista.

Tässä ollaan musta hyvin selkeesti koko homman alkulähteillä:
http://www.youtube.com/watch?v=TKYALsp-sIg
pollenprognoosi
24.07.2010 20:08:07
sikki-six: Ei tuo ole mitään punkkia, vaikka kitarat pikkasen rämisevät ja pellit pauhaavat. Se rähinäenergia puuttuu aivan täysin... The Wholla oli kitaroissa samaa potkua kuin vaikka Steve Jonesilla myöhemmin, mutta onhan nuo biisit melodioiltaan ja laulumenoltaan helvetin kaukana punkista.

Tässä ollaan musta hyvin selkeesti koko homman alkulähteillä:
http://www.youtube.com/watch?v=TKYALsp-sIg

Kuten sanoin jo aikaisemmin - väkivalta näemmä vain kiinnostaa punkkipäitä - vaikka asia oli alunperin juuri päinvasstoin. Ei väkivaltaa ihmisiä kohtaan, vaan hallinnon rakenteita vastaan. Anarkia ei ole väkivaltaa vaan hallinnon rakenteiden murtamista, joskus ikävä kyllä joku siinä myös kuolee. Olisikin tapa, millä muuttaa yhteiskuntaa ilman turhia kuolleita. "Demokratia" ja äänestäminen ei sitä ole!
Ziggy Bubba
24.07.2010 20:15:00 (muokattu 24.07.2010 20:16:56)

pollenprognoosi: Kuten sanoin jo aikaisemmin - väkivalta näemmä vain kiinnostaa punkkipäitä - vaikka asia oli alunperin juuri päinvasstoin. Ei väkivaltaa ihmisiä kohtaan, vaan hallinnon rakenteita vastaan. Anarkia ei ole väkivaltaa vaan hallinnon rakenteiden murtamista, joskus ikävä kyllä joku siinä myös kuolee. Olisikin tapa, millä muuttaa yhteiskuntaa ilman turhia kuolleita. "Demokratia" ja äänestäminen ei sitä ole!

Jahas. Aggressiota voi olla ilman väkivaltaa, enkä muuten ole varsinaisesti punkkipää. Helvetillisen räyhäkästä ja ja vihaista musaa on olemassa myös ilman kaverin turpaan lätkimistä. Pidetään se Vicious-vammailu kaukana punkin positiivisesta puolesta.

Minä puhuin musasta, sinä näköjään yhteiskunnallisesta ulottuvuudesta. Ja punk ei muuten ole sama asia kuin anarkia, vaikka siitä moni punk-muotiin ihastunut jaksaisikin sid-nahkarotsiinsa raapustaa..
pollenprognoosi
24.07.2010 20:43:48
sikki-six: Jahas. Aggressiota voi olla ilman väkivaltaa, enkä muuten ole varsinaisesti punkkipää. Helvetillisen räyhäkästä ja ja vihaista musaa on olemassa myös ilman kaverin turpaan lätkimistä. Pidetään se Vicious-vammailu kaukana punkin positiivisesta puolesta.

Minä puhuin musasta, sinä näköjään yhteiskunnallisesta ulottuvuudesta. Ja punk ei muuten ole sama asia kuin anarkia, vaikka siitä moni punk-muotiin ihastunut jaksaisikin sid-nahkarotsiinsa raapustaa..

ja mitä kyseinen video oli kuin pelkkää väkivaltaa - ilman yhteiskuntaa rakenteita hajoittavia käsiteitä! Kyseenalaista yhteiskunta, vaikka pelkäätkin menettäväsi tukitulosi. Anarkia tarkoittaa myös nykyisten tukiesi menettämistä! Köyhänä on paha rypistellä, kuten Katainen voi sinulle myös kertoa. MINÄ olen valmis uhrauksiin!
Ziggy Bubba
24.07.2010 20:51:20

pollenprognoosi: ja mitä kyseinen video oli kuin pelkkää väkivaltaa - ilman yhteiskuntaa rakenteita hajoittavia käsiteitä!

Toi video nyt ei ollut se miksi linkitin - se vaan sattui olemaan kipaleen taustalla Youtuben ekassa "search & destroy" -osumassa. Ja voihan sen äärimmäisen väkivallan kuvaamisen nähdä monasti myös statementtina ilmiötä vastaan.

Kyseenalaista yhteiskunta, vaikka pelkäätkin menettäväsi tukitulosi. Anarkia tarkoittaa myös nykyisten tukiesi menettämistä! Köyhänä on paha rypistellä, kuten Katainen voi sinulle myös kertoa. MINÄ olen valmis uhrauksiin!

Hienoa, joku jaksaa sentään vielä julistaa täysillä :)
pollenprognoosi
24.07.2010 21:11:48
sikki-six: Toi video nyt ei ollut se miksi linkitin - se vaan sattui olemaan kipaleen taustalla Youtuben ekassa "search & destroy" -osumassa. Ja voihan sen äärimmäisen väkivallan kuvaamisen nähdä monasti myös statementtina ilmiötä vastaan.

Hienoa, joku jaksaa sentään vielä julistaa täysillä :)

Sitä vaan niinkuin heitellään videoita kehiin mitään ajattelematta! Vau - väkivaltaa kehiin! So nice! Minä vielä jaksan "julistaa", vaikka niin moni on taipunut poluiltaan!
Ziggy Bubba
24.07.2010 22:04:56 (muokattu 24.07.2010 22:08:09)

pollenprognoosi: Sitä vaan niinkuin heitellään videoita kehiin mitään ajattelematta! Vau - väkivaltaa kehiin! So nice! Minä vielä jaksan "julistaa", vaikka niin moni on taipunut poluiltaan!

Mä puhuin musiikista... Sä veivaat vaan politiikkaa, prkl. Kyllä noita Vietnamin pätkiä kelpaa katella, vaikka sitten sodan turhuudesta muistuttamassa. En näe tossa linkityksessäni mitään häikkää, sillä en ole vastuussa videoissa esiintyvistä tapahtumista. Kukin saa suhtautua videoon kuten parhaaksi näkee, niinkun about vapaassa valtiossa on tapana.

"Ei saa näyttää väkivaltaa" kuuluu ajatuksena johonkin jenkkien uskovaisten omaan teokratiaunelmaan... Onneks aikuisilla ihmisillä on saumat myös tähän ilmiöön tutustua.
pollenprognoosi
24.07.2010 22:35:36
sikki-six: Mä puhuin musiikista... Sä veivaat vaan politiikkaa, prkl. Kyllä noita Vietnamin pätkiä kelpaa katella, vaikka sitten sodan turhuudesta muistuttamassa. En näe tossa linkityksessäni mitään häikkää, sillä en ole vastuussa videoissa esiintyvistä tapahtumista. Kukin saa suhtautua videoon kuten parhaaksi näkee, niinkun about vapaassa valtiossa on tapana.

"Ei saa näyttää väkivaltaa" kuuluu ajatuksena johonkin jenkkien uskovaisten omaan teokratiaunelmaan... Onneks aikuisilla ihmisillä on saumat myös tähän ilmiöön tutustua.

Mistään musiikista et ole puhunut, vaan puhtaasta väkivallasta, kuten videosi myös osoittaa! En veivaa vain politiikkaa, vaan saarnaan puhtaan anarkian puolesta, aatteen jonka niin moni on unohtanut tai väärintulkinnut. Murtakaa nykyiset vallan rakenteet (älkää äänestäkö) ja luokaa jotain uutta tilalle (vaikka yhdistysten kautta) , vaikka vain pala palalta. Unohtakaa ns."demokratia" ja "puolueet" ja niiden kahleet. Luokaa uusi ihmisyys ja tehkää se IHMISEN arvolle (vapaa) sopivaksi.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)