Aihe: Porcupine Tree
1 2 3 4 535 36 37 38 39106 107 108 109 110
Ali
08.05.2007 20:28:16

Viime viikolla tuli se nimmariversio tuosta Special Editionista. Eli siis newburycomicsilta, joka lähetti paketin 18 päivä jenkeistä

Onko DTS-ääniraita mistä kotoisin? Kovasti sitä ollaan ainakin hehkutettu: "this album was made for surround sound" jne.
"Jesus was crucified for doing nothing, but God is worshipped for even less"
Levylista
Borlag
08.05.2007 20:30:09

Jaa-a, 5.1 systeemi puuttuu väliaikaisesti kämpästä, joten olen joutunut tyytymään siihen 24bit/96KHz PCM stereo versioon. Se kuulosti ainakin todella hyvältä, vaikkei ero normaali CD-audioon ole niin hirveän suuri
pardy
08.05.2007 22:09:37

Jaa-a, 5.1 systeemi puuttuu väliaikaisesti kämpästä, joten olen joutunut tyytymään siihen 24bit/96KHz PCM stereo versioon. Se kuulosti ainakin todella hyvältä, vaikkei ero normaali CD-audioon ole niin hirveän suuri

Mun mielestä ero yleisesti ottaen on huomattava vaikkapa 16- ja 24-bittisen välillä, vaikka näytteenottotaajuus olisikin sama. Tän oon huomannut muun muassa Deadwingin ja Stupid Dreamin kohdalla. Onko tuossa FoaBP:n spessupainoksessa muka nimenomaan 24bit/96kHz eikä 48kHz? Silloinhan se on jo aika superilaatua.
Borlag
08.05.2007 22:12:17

Muistaisin jostain lukeneeni että näin on, mutta ihan varma en ole.
Exhausted
10.05.2007 18:38:24

Uusi levy maistui ihan hyvin, mutta vielä tykkään Deadwingista enemmän. Pitäisiköhän sinne Ilosaareen nyt sitten lähteä
HeavyMachinery
13.05.2007 16:40:11

Uusi levy maistui ihan hyvin, mutta vielä tykkään Deadwingista enemmän. Pitäisiköhän sinne Ilosaareen nyt sitten lähteä

Tietysti pitää, sitä paitsi siellä esiintyy myös US3
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
Timetokill
14.05.2007 01:18:16 (muokattu 14.05.2007 01:20:59)
Olen vähän uusi Porcupine Tree-diggari... ja täytyy heti alussa todeta, että hieno bändi on kyseessä. Muutama kuukausi on noita levyjä tullut nyt sulateltua, joten uskallan antaa oman (vaatimattoman) mielipiteeni: Tuosta vanhemmasta tavarasta en juuri pidä, mutta pidän Deadwingistä ja Fear of blank planet-levyjen suoraviivaisemmasta kamasta kovastikin.

Mutta ihan täysin kaikkeen PT-hehkutukseen en voi yhtyä, ja "isojen poikien" joukkoon (Rush, Genesis, Floyd) en olisi valmis bändiä ihan vielä nostamaan, koska he eivät ole mielestäni vielä onnistuneet tekemään yhtään aivan nappilevyä. Deadwing on mielestäni lähimpänä tuota. Anasthetize on upea kappale, mutta pari biisiä "Fearilla" ei oikein toimi. Sentimental on suorastaan tylsä.

Mutta ehdottomasti paras bändi, mitä olen pitkään aikaan kuullut. Ja uskon, että potentiaalia on vielä parempaan. Hienoa, että PT:n tapaisia bändejä aina silloin tällöin jostain putkahtelee ihmisten tietoisuuteen.

PS: Kuuntelen tällä hetkellä "Warszawa"-liveä. Onkos se PT:n ainoa livealbumi?
Akiman
14.05.2007 01:56:53

PS: Kuuntelen tällä hetkellä "Warszawa"-liveä. Onkos se PT:n ainoa livealbumi?

Ei. Coma Divine 2CD kannattaa hankkia. Live Porcupine Treen happoisammista vuosista.

Ja tietenkin viime syksynä ilmestynyt erinomainen DVD kannattaa tsekata.
:: KORROOSIO.FI :: Haastatteluissa: Porcupine Tree, Brother Firetribe, Cannibal Corpse ja Dauntless ::
bedlam
15.05.2007 14:07:15 (muokattu 15.05.2007 15:49:26)

No nyt se iski. Kritisoin aiemmin levyn sanoituksia, mutta huomasin nyt tietyllä tavalla sanoitusten itse asiassa liittyvän juuri siihen, miten kyseistä levyä olin kuunnellut. Tiskauksen taustalla ja korvalapuilla samalla telkkaria tai lehteä silmäillen. Nyt kuuntelin levyn kahdesti läpi junamatkalla silmät kiinni ja vain siihen keskittyen ja PAM. Olin siis unohtanut miten levyjä kuunnellaan.

Parilta ensimmäiseltä kuuntelulta olivat päähän tarttuneet vain Anesthetize ja joidenkin täytebiisiksi luokittelema Sentimental (jota olen kummastellut, sen kertsi kun tarttui päähän välittömästi). Mutta nyt jopa heikoimmalta tuntunut aloitusraita löysi oman paikkansa. Nimibiisin kertosäkeessä tahti vaihtuu kolmosista nelosiin ja mulla on aina ollut joku ihmeen ongelma näissä. Tässäkin tapauksessa tuosta seuraa minun päässäni latistumisefekti, mutta useamman kuuntelun jälkeen ja biisin jo ulkoa muistaessa efekti hälvenee.

Wilsonin ääntä kuulee monasti moitittavan värittömyydestä, mutta esim. Way Out of Here-biisin toisessa säkeistöissä tulkinta on sellaista luokkaa, että miehen uskoo olevan tosissaan sanomisiensa kanssa, vaikkei sanoista edes kunnolla selvää saisi.

Kyseisen biisin väliosassa Frippin vaikutus on selkeä, kuulostaa enemmän King Crimsonille kuin KC itse. En tiedä onko mies pyydetty mukaan kun on huomattu sen muistuttavan Crimsonia, vaiko muotoutuiko väliosa sellaiseksi vasta Frippin käsittelyssä. Soittaakohan mies nuo väliosan polyrytmikitarat, vaiko pelkästään ne lopun karut äänimaisemat?

Päätösbiisin loppufiilistely aiheutti silmät suljettuna sellaiset visiot, että melkein pitää tehdä niistä jonkinlainen photaritaiteilu. Vihkosen huppupäisen nuoren pää huuhtoutui tomuna ilmaan ja tomusta syntyi lintuparvi liekkimeren velloessa taustalla... huh huh. Enkä ollut edes päissäni, sellaisen nukahtamishorroksen rajamailla vain.

Way out of Here-biisin kertosäkeestä tulee jollain tapaa mieleen uusin Tool. Sitä levyä odotin kuin kuuta nousevaa, mutta hieman pettymykseksi se valitettavasti jäi. Enpäs etukäteen uskonut, että PT tulee ja lunastaa täysin sen jättämän tyhjön. Samoilla aaltopituuksilla operoivat kummatkin orkesterit viimeisimmillä levyillään, mutta PT onnistui nyt tekemään kaiken sulavammin ja loogisemmin muodostaen levystä huomattavasti ehjemmän kokonaisuuden.

Vielä kun sanoitukset olisivat kohdanneet musiikin, nyt tuo paljas ja naivistinen sanoitustapa hieman riitelee musiikin kanssa.
Se viimeksi nauraa joka hitaimmin ajattelee.
Kanjonit
15.05.2007 16:13:21

Way out of Here-biisin kertosäkeestä tulee jollain tapaa mieleen uusin Tool.

Kieltämättä. Itselläni tulee Anesthetizen 2.55 lähtevästä osasta mieleen jossain määrin 10000 daysin huipennus.
t0mmi
16.05.2007 01:31:09

Laitoin tämän saman jo tuonne toisaalle mutta: Ilosaarirockin soittoaikataulut ovat valmiina: http://www.ilosaarirock.fi/2007/bandit.html

Porcupine Treelle saatiin sovitettua hieman pidempi aikaslotti eli 75 minsaa. Tarkka aika lauantai 14.7. klo 22.00 - 23.15 YleX-teltassa.
www.ilosaarirock.fi
Spawn
16.05.2007 02:43:51
Laitoin tämän saman jo tuonne toisaalle mutta: Ilosaarirockin soittoaikataulut ovat valmiina: http://www.ilosaarirock.fi/2007/bandit.html

Porcupine Treelle saatiin sovitettua hieman pidempi aikaslotti eli 75 minsaa. Tarkka aika lauantai 14.7. klo 22.00 - 23.15 YleX-teltassa.

Oi autuutta! Mutta voi perkele, Sara ja Hidria Spacefolk samaan aikaan.
"Hyvän nopeuden saavuttaminen vaatii paitsi kärsivällisyyttä, myös progressiivisuutta!" -Rumpali Kainuusta
Ali
16.05.2007 08:16:42 (muokattu 16.05.2007 08:17:07)

Hienoa! Ja bändi aloittaa vieläpä hyvään aikaan eli klo 22. Ja Opethkin aloittelee sunnuntaina klo 20, joten eivät päiväsaikaan joudu soittamaan, kuten viime vuoden Ruisrockissa. Ja Cinematic Orchestran keikkakin sopivasti illan hämärtyessä - aijai!
Levylista
Ali
16.05.2007 08:21:24 (muokattu 16.05.2007 08:22:16)

Steven Wilsonin akustinen versio Sentimentalista: http://www.youtube.com/watch?v=iCtNKQT0XIQ

Äärimmäisen hieno veto! Miehen akustisissa soolovedoissa on jotain sanoinkuvaamattoman hienoa: riisuttua, rehellistä ja hienosti tulkittua, vaikkei mies mikään laulaja olekaan. Kannattaa tsekata myös miehen Thank You -coveri Blackfieldin keikalta, mikä on erittäin hieno livenä.
Levylista
Ali
16.05.2007 09:51:26 (muokattu 16.05.2007 09:51:51)

Wilsonin ääntä kuulee monasti moitittavan värittömyydestä, mutta esim. Way Out of Here-biisin toisessa säkeistöissä tulkinta on sellaista luokkaa, että miehen uskoo olevan tosissaan sanomisiensa kanssa, vaikkei sanoista edes kunnolla selvää saisi.

Tämä on kyllä hieno kohta.

Way out of Here-biisin kertosäkeestä tulee jollain tapaa mieleen uusin Tool.

Itsellä ei niinkään tästä, mutta Anesthetizen 9:34 kohdilla olevassa herkullisessa riffissä on kyllä Tool-vibaa.
Levylista
P2
16.05.2007 14:48:05
Steven Wilsonin akustinen versio Sentimentalista: http://www.youtube.com/watch?v=iCtNKQT0XIQ

Ihan hyvin toimii. Toi Cortin akustinen pisti silmään, miksiköhän se tuollaisella soittaa?
"No uunituoreet EMGt eivät miellytä kun ei niistä saa kunnon säröjä." -M4ss3 m/
PekkaM
16.05.2007 19:39:21
Pidin pitkään Porcupine Treetä aika väsyneenä bändinä. Ainoa levy, jonka omistin oli Delerium Years/Stars Die -kokoelma. Nyt on hyllyssä myös Deadwing, FOABP sekä In Absentia. Onhan noissa väsynyttä settiäkin välissä, mutta myös ihan loistavia kapaleita. Eniten pidän näistä "helpommista", The Sound of Muzak, Blackest Eyes, Arriving Somewhere jne.
Osta Ibanez Jem7BSB! Ilmoitus profiilissa.
egaga
17.05.2007 10:17:32
Pidin pitkään Porcupine Treetä aika väsyneenä bändinä.
Mä pidin lähes heti alusta asti PT:stä kovasti, mutta jokunen aika sitten iski totaalikyllästyminen. Nyt tää uus levy on innoittanut kuuntelemaan vanhoja uudestaan ja hyvin toimii taas.
Tosi hifisti puhkoo silmänsä.
BobHope
17.05.2007 13:04:46

Ei oikein vakuuta tämä uusin. Lyriikat ovat ... tylsiä (samaa kokoajan). Musa on 75%:sesti tylsää mutta toki on tosi hienojakin kohtia esim anaestetizisoasdasdf -biisissä.
bedlam
18.05.2007 19:30:40 (muokattu 18.05.2007 19:32:29)

Uuden levyn spessuversio käveli FreeRecordShopissa vastaan 29 euron hintaan ja tuli mukaan otettua. Onhan tuo komia paketti, mutta monikanavamiksausta pääsee kuuntelemaan vasta ensi viikolla. Voisi kuvitella, että esim. Anesthetizen loppuosion stemmat kuulostavat takakaiuttimien kera mannalle.
Se viimeksi nauraa joka hitaimmin ajattelee.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)