Aihe: 90-luvun alternative?
1 2 3 4 5 6 7
paranoid android
08.11.2004 22:45:28
Olen muuten huomannut että moni täällä luulee että jos ei pidä jostain bändistä, niin sehän tarkoittaa silloin sitä ettei se ole merkittävä.

Näin ei ole, moinen väite on väärä.

Kyllä kunnia niille annetaan joille se kuuluukin.

Eli siis Smässärit oli toden teolla merkittävä yhtye aikanaan, vaikka niistä ei niin pitäisi.

Tällaista. Olin taas sitten vähän oikeammassa kuin muut.

Niinpä. En minäkään ole mikään Beatles-fani mutta kyllähän se silti todella merkittävä bändi oli.
Nahkaliivit paukkuu.
Antsa
09.11.2004 01:24:40 (muokattu 09.11.2004 01:25:50)
Local H
T. Issi www.rockin-horse.net
Feggy
09.11.2004 09:59:16

Dinosaur Jr.

Kaikki kehuu taivaisiiin.
Itse en vain voi sietää J Mascisin lauluääntä.

Must se on symppis. Tykkään kyllä bändistä - menee tosin osin -80-luvun puolelle kuten moni muukin hyvä jenkkiläinen altsu-yhtye (esim. Pixies, Sonic Youth, Dream Syndicate, Thin White Rope jne.)
Less is more.
Huevos
09.11.2004 10:06:28

Olen muuten huomannut että moni täällä luulee että jos ei pidä jostain bändistä, niin sehän tarkoittaa silloin sitä ettei se ole merkittävä.

Näin ei ole, moinen väite on väärä.

Kyllä kunnia niille annetaan joille se kuuluukin.

Eli siis Smässärit oli toden teolla merkittävä yhtye aikanaan, vaikka niistä ei niin pitäisi.

Tällaista. Olin taas sitten vähän oikeammassa kuin muut.

edelleen mitä TARKOITAT merkittävällä? ei billy ole keksinyt mitään, jota joku muu ei olisi tehnyt jo 10 kertaa.

hommahan toimii myös toisinpäin: vaikka pitäisitkin jostain bändistä, se ei välttämättä tarkoita että se olisi merkittävä.
konehes
09.11.2004 13:53:43 (muokattu 09.11.2004 13:54:50)
edelleen mitä TARKOITAT merkittävällä? ei billy ole keksinyt mitään, jota joku muu ei olisi tehnyt jo 10 kertaa.

hommahan toimii myös toisinpäin: vaikka pitäisitkin jostain bändistä, se ei välttämättä tarkoita että se olisi merkittävä.

Varmaankin Beatles on mielestäsi merkittävä? Olen samaa mieltä. Joku voisi tähän leikkisästi sanoa, että eivät hekään keksineet melodiaa, rytmiä, kitaraa, pitkiä hiuksia miehellä... Kyllä 50-luvullakin tehtiin poppia! Jokainen voi kuulla samankaltaisuutta vaikka veden lorinassa ja kitaran soitossa jos vain haluaa.

Pumpkins jätti jälkensä 90-luvun rok-musiikkiin, halusitpa sitä tai et. Ja jos myyntilukuja katsotaan, niin maailman myydyin tupla-cd on heidän tekemänsä.
MrQ
09.11.2004 14:11:21

Smässärit herättivät musiikillaan ja imagollaan, sekä lukuisine teeman ja imagon vaihdoksillaan todella suureen määrään tuleviin säveltäjiin.

Oikeastaan hemmetin moni aikalainen sukulaissielu teki samaa; ei välttämättä juurikaan musiikillaan, vaan nimenomaan sillä periaatteella että sillä ei ole mitään väliä mitä musiikkia pitäisi tehdä, vaan tehdään sellaisia kappaleita mitkä itsestään tuntuvat hyvältä.

Ts. Totaalinen irtiotto kasarilla vaikuttaneesta levyjen homogeenisyydestä; ei pelkästään että jokainen artisti kuulliosti ihan samalta, myös jokaisen artististin jokaisen levyn jokainen biisi kuullosti ihan samalta.
Dr. Muff
09.11.2004 19:46:47
Pumpkins jätti jälkensä 90-luvun rok-musiikkiin, halusitpa sitä tai et. Ja jos myyntilukuja katsotaan, niin maailman myydyin tupla-cd on heidän tekemänsä.

Ellet toisin todista, en usko. Epäilen vahvasti että Pink Floydin The Wall on myynyt aika paljon enemmän.
I Smell Urine
Poseurpete
09.11.2004 20:22:05

Joo smässärit on loistava ja mainitten sen vielä, ihan vaan sen yhen ääliön takia joka jankuttaa vastaan.

Niin minun piti sanoa vielä Deftones. Ihmettelen miten sitä ei oo mainittu?
I´m with stupid ---v
konehes
09.11.2004 21:16:52
Ellet toisin todista, en usko. Epäilen vahvasti että Pink Floydin The Wall on myynyt aika paljon enemmän.

Tupla-cd on kyseessä. Vinyylipuolella Pink Floyd on varmasti myynyt enemmän.

Deftones luetaan varmaan paremmin nu-metalliin kuin alternativeen. Yleisesti ainakin.
Huevos
09.11.2004 21:21:14

Varmaankin Beatles on mielestäsi merkittävä? Olen samaa mieltä. Joku voisi tähän leikkisästi sanoa, että eivät hekään keksineet melodiaa, rytmiä, kitaraa, pitkiä hiuksia miehellä... Kyllä 50-luvullakin tehtiin poppia! Jokainen voi kuulla samankaltaisuutta vaikka veden lorinassa ja kitaran soitossa jos vain haluaa.

ei biitleskään ollut ensimmäinen tekemässä mitä ne teki...toki merkittäviä hemmoja siinä mielessä, että vaikuttivat varmasti moniin bändeihin.

se mitä mä tarkotan on, että smässärit on minusta lähinnä köyhän miehen pixies. eli, jos bändi ottaa vaikutteita bändiltä, joka on vain pöllinyt muiden musiikkia onko se oikeasti sen bändin meriitti?
Huevos
09.11.2004 21:23:52

Smässärit herättivät musiikillaan ja imagollaan, sekä lukuisine teeman ja imagon vaihdoksillaan todella suureen määrään tuleviin säveltäjiin.

ööö...siis nyt sä alat sitten puhumaan äijien pukeutumisesta? mitä tekemistä sillä on musiikin kanssa?

Joo smässärit on loistava ja mainitten sen vielä, ihan vaan sen yhen ääliön takia joka jankuttaa vastaan.

mitä tämä henkilökohtasuuksiin meneminen paskanjauhanta on? yritän vain saada jotain tolkkua tähän keskusteluun, johon sinä et ainakaan ole tuonut yhtään mitään.
FlatOutFucked
09.11.2004 21:26:29
Toadies

Noin kolmen kuullun kappaleen perusteella en nyt hirveästi pitänyt, mutta Backslider on hyvä kappale.

Ladatkaa se jos Soundgarden kolahtaa.

Toadiesin parhaiten myynyt platta ilmeisesti myi yli miljoona kappaletta, eli ei aivan pikkubändi. Hyvin tyypillinen 90-luvun alun "grungesoundi".
"You´re not just a duck, You´re human...YOU´RE HUMAN! Go forth! Go forth and thrash..." -Thurston Moore
konehes
09.11.2004 21:39:34
jane's addiction
faith no more
the jesus lizard
helmet
betty
aftertaste
mr bungle
fantomas

Huevos, nämäkö sitten keksivät musiikin uudestaan? Joukossa on hyviä yhtyeitä kyllä, mutta todella oman kädenjälkensä rock-kartalle antaneita vain pari. Jos pidät näitä niin kovin omaperäisinä ja merkittävinä bändeinä, niin mikset perustelisi kantaasi meille.
Huevos
09.11.2004 22:02:54

Huevos, nämäkö sitten keksivät musiikin uudestaan? Joukossa on hyviä yhtyeitä kyllä, mutta todella oman kädenjälkensä rock-kartalle antaneita vain pari. Jos pidät näitä niin kovin omaperäisinä ja merkittävinä bändeinä, niin mikset perustelisi kantaasi meille.

en ole koskaan väittänytkään, että ne olis keksiny musiikkia uudestaan. tässä kysyttiin 90-l, alternative bändejä ja listasin niitä.

jane's addiction- tästä mä tykkään ihan helvetisti. led zeppelinin III meets jälkipunk, jazz, funk, country (!) ja metal. en usko, että kukaan oli tehnyt mitään kovinkaan tämän tapaista aiemmin.

faith no more- tulee mieleen tavallaan jane's addiction, koska vaikutteet ovat osittain samoja. paljon aggressivisempi ja sekopäisempi k. edellä mainittu. mukaan heitettyä poppia ja kfad levyllä löytyy vaikutteita vaikka mistä. jotenkin faith no moresta tulee mieleen joku LA- pummirokkari versio killing jokesta. (siis vanhemmasta FNM:stä)

the jesus lizard- kuulostaa jälkipunk bändille, jossa on hullu kantri/jazz tiluttaja äijä. progevaikutteita king crimsonilta muun muassa. kuuntelen tätä vaikka en erityisemmin ole innostunut laulajan tyylistä, mutta muuten bändi potkii persettä.

helmet- betty ja aftertaste on siis helmetin levyjä...raskasta metallia johon vaikutteita fuusiosta sun muusta. oon kuunnellu viimeeks ehkä joskus 17-vee...

mr bungle- tää oli mulle ehkä kovin juttu lukiossa. avantgarde jazz, hardcore, world music ja vaikka mitä sekaisin. jotkut on vähän haukkunu köyhän miehen naked cityksi, mutta minusta kaikki levyt on kelpoja, tosin eka levy on ehkä heikoin.

fantomas- hmm...naked city ja vanha napalm death, slayer ja ties mitä. se eka levy on kunuin..
Dr. Muff
09.11.2004 22:43:06
Tupla-cd on kyseessä. Vinyylipuolella Pink Floyd on varmasti myynyt enemmän.

Ahaa, näin voikin olla. Noh, sekin on vaan ajan kysymys :)
I Smell Urine
PJS
09.11.2004 22:43:51

heh...olin tulossa kirjottaan että pumpkins on hyvä...taidan jättää väliin.
En osaa tanistaa settiä. Osaan tanistaa melodikaa.
Huevos
10.11.2004 05:42:04

entäs the melvins? siis sehän on grungea, mutta toisaalta grunge on vaan eri nimitys alternative rockille...

ei tule juuri muita bändejä mieleen, jotka olis vaikuttanut yhtä paljon bändeihin, tosin melvins aloitti 80-.l puolivälissä, mut tekee toki matskua edelleen.
Nita Nitro
10.11.2004 10:12:33 (muokattu 10.11.2004 10:19:26)
Ameriikan ihmeet, 90-luku, top 5. Jos nämä ei tosiaan ole tuttuja, niin siinä on vielä suluissa levy mistä kantsiip aloittaa. :)

Nirvana (in utero)
Sonic Youth (dirty)
Faith No More (king for a day, fool for a lifetime)
Pavement (slanted & enchanted)
Smashing Pumpkins (mellon collie & infinite sadness)
"If there's a sound to play / that does not fit today / why not just play the bastard anyway" -ginger
Nita Nitro
10.11.2004 10:30:04
melvins?
ei tule juuri muita bändejä mieleen, jotka olis vaikuttanut yhtä paljon bändeihin

Onko tämä vitsi vai ?

Melvins ei kyllä taatusti ole vaikuttanut suoraan kovinkaan moneen bändiin, lähinnä Cobainin diggailun kautta on vaikutteita suodattunut Nirvanaan ja sieltä taas eteenpäin.

Otetaan esimerkiksi vaikka Pearl Jam. Se on varmasti vaikuttanut 100 bändiin yhtä melvins-vaikutteista bändiä kohti. Tosin ne PJ-vaikutteiset on yleensä aivan törkeetä kuraa... mutta sillä taas ei ole asian kanssa mitään tekemistä.
"If there's a sound to play / that does not fit today / why not just play the bastard anyway" -ginger
Kaneli
10.11.2004 11:41:04

ei biitleskään ollut ensimmäinen tekemässä mitä ne teki...toki merkittäviä hemmoja siinä mielessä, että vaikuttivat varmasti moniin bändeihin.

se mitä mä tarkotan on, että smässärit on minusta lähinnä köyhän miehen pixies. eli, jos bändi ottaa vaikutteita bändiltä, joka on vain pöllinyt muiden musiikkia onko se oikeasti sen bändin meriitti?

Sä oot ihan L O L.
- Si dej i reven!! - Mee ite. (Siberiankathru PolFukselle)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)