Aihe: Anna Eriksson ja Weezer?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
JTR
09.11.2005 10:11:15
Wau! Tämä ketju pääsi jopa päivän iltalehteen...
JuniperThree
09.11.2005 10:48:10
Onko mahdollista, että biiseistä olisi teostot menneet weezerin hepuille ja Erikssonin levynkansiin on vaan painatettu sipe&anna? Täytyykö alkuperäinen säveltäjä ilmoittaa siis aina?

Joukossamme on siis Myyrä, ellei jopa Vasikka!
GoingNowhere
09.11.2005 11:43:01

Oho! minkäs päivän iltalehdessä se on??
Rock'n'Roll can never die, so keep on rockin' in the free world!
1960-1980
09.11.2005 12:17:29 (muokattu 09.11.2005 12:17:50)
Ngh joo oli tämäkin päätynyt oikein Iltalehteen tms. En ole ko. biisejä kuullut, mutta jotenkin kummallinen lynkkausmentaliteetti täällä käynnissä. Näyttäkää/soittakaa minulle rockkappale, joka ei kuulosta joltakin toiselta kappaleelta. Plagiointisyytökset ovat kuitenkin suhteellisen vakavia. Mjoo ehkä minun pitäisi kuunnella nuo kappaleet ennen kuin avaan suuni.
rok
09.11.2005 12:22:15
Iltalehden nettisivuilta:

"Anna Eriksson sanoo albumin tunnelmissa kuuluvan sen, kuinka paljon kaksikko äänitysten aikana kuunteli vanhaa musiikkia.

- Varsinkin Dusty Springfield soi runsaasti.

- Sipellähän mielessä pyörivät useimmiten Leevi And The Leavings ja Kari Peitsamo, Anna Eriksson naureskelee."

Ei taida Anna tietää, mitä Sipen mielessä on pyörinyt...;) Anteeksi, oli pakko.
"Floor it, that's technical talk!"
GoingNowhere
09.11.2005 12:26:13

Ngh joo oli tämäkin päätynyt oikein Iltalehteen tms. En ole ko. biisejä kuullut, mutta jotenkin kummallinen lynkkausmentaliteetti täällä käynnissä. Näyttäkää/soittakaa minulle rockkappale, joka ei kuulosta joltakin toiselta kappaleelta. Plagiointisyytökset ovat kuitenkin suhteellisen vakavia. Mjoo ehkä minun pitäisi kuunnella nuo kappaleet ennen kuin avaan suuni.

Niin ehkä kannattas. Ne kun ovat aika suoria plagiaatteja.
lxi
09.11.2005 12:30:17 (muokattu 09.11.2005 12:30:35)
Hämmentävää yhdenmukaisuutta havaittavissa. Yksi biisi ei vielä kauheasti yllättäisi, mutta kaksi noin suoraa kopiota on jo aika paksua.

EDIT: Tämä tosin vain kertosäkeiden perusteella... mutta silti.
The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | kuunneltua
GoingNowhere
09.11.2005 12:35:22

Hämmentävää yhdenmukaisuutta havaittavissa. Yksi biisi ei vielä kauheasti yllättäisi, mutta kaksi noin suoraa kopiota on jo aika paksua.

EDIT: Tämä tosin vain kertosäkeiden perusteella... mutta silti.

Kyllä ne säkeistötki on aika samanlaisia valitettavasti..
Mohla
09.11.2005 13:48:48

Eih.. "Tää on aivan turhaa / Sulle tahdon itseni antaa" - "This is such a pity / We should give some love to each other" o_O

Tossa "Turhaa" biisissä on pöllitty laulun aihe, melodiat, rakenne, soundi. Ainoa mikä siinä on omaperäistä on todella mauton ja hirveäsoundinen kitaratilutus.. Olisi voinut edes tempoa vähän vaihtaa, mutta ei.. sama vitun 135Bpm molemmissa.. :) Ei voi olla vahinko..!

Vähän shokkina tuli.. Ei pelkästään siksi, että joku ponneton suomalainen turhispopstara haalii eurot ja krediitit maailman parhaan rockbändin biiseillä laittomasti, vaan myös siksi että asialla on juuri Sipe, jota olen aina pitänyt hyvinkin mukavana ja rehtinä kaverina..

Susta on tullu julkkis, ja heti vielä iltalehti lainaa sua väärin:

- Biisissä on pöllitty laulun aihe, melodiat, rakenne, soundi. Olisi voinut edes tempoa vähän vaihtaa, mutta ei, sama nopeus molemmissa. Ei voi olla vahinko, väittää nimimerkki Vernie ja ilmaisee pettymyksensä.
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
Basismi
09.11.2005 14:12:01
Jos plagioi, niin kannattaisi plagioida joku hyvä kipale. Nuo tässä mainitut on sellaisia jollotuksia, että paha niitä on edes verrata, kun melodiat eivät pysy mielessä sekuntia kauempaa. Jos joku jaksaa miksata ne päällekkäin, niin...
Viistous helpottaa soittamista!
altermann
09.11.2005 14:13:15
Onhan näitä muitakin. Itse olen kaukana asiantuntijasta, mutta CMX:n piisi muistaakseni Elämä jatkuu (tai joku semmoinen) Muistuttaa aikas paljon Manic Street Preacherssin Design for a life. En tiedä onko sitten kukaan muu samaa mieltä..?
GoingNowhere
09.11.2005 14:13:56

Jos plagioi, niin kannattaisi plagioida joku hyvä kipale. Nuo tässä mainitut on sellaisia jollotuksia, että paha niitä on edes verrata, kun melodiat eivät pysy mielessä sekuntia kauempaa. Jos joku jaksaa miksata ne päällekkäin, niin...

Noh noh. Hyviä kipaleitahan ne on! levyn parhaimmistoa.
lxi
09.11.2005 14:16:00 (muokattu 09.11.2005 14:28:36)
Onhan näitä muitakin. Itse olen kaukana asiantuntijasta, mutta CMX:n piisi muistaakseni Elämä jatkuu (tai joku semmoinen) Muistuttaa aikas paljon Manic Street Preacherssin Design for a life. En tiedä onko sitten kukaan muu samaa mieltä..?

Jatkuu niinkuin sade. Yhteistä lähinnä 6/8-rytmi ja lasku kertosäkeeseen. Melodia ja sointukulku eivät kuitenkaan kohtaa.

Yleistä-palstalla on keskustelu plagiointitapauksista yleensä, ei viedä tätä ketjua enempää sivuraiteille.

EDIT: CMX:n DVD:llä on todistusaineistoa siitä, kun Timo Rasio soittaa tuota JNS:n säkeistön teemaa studiossa jonkun levyn, olisiko Auran (1994) aikaisissa sessioissa.
The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | kuunneltua
GoingNowhere
09.11.2005 14:18:14

Joo näin ompi. Muistaakseni jossain vanhassa Soundi-lehden haastattelussa CMX ukot kertoivat asiasta että biisi olisi ollut aiemmin tehty kuin toi Design for a life. Niillä oli todisteena joku videopätkä jossa kitaristi soittaa sitä alkunäppäilyä. Vuotta en muista milloin tämä video oli kuvattu mutta kuitenkin aikaisemmin tuota Manicsien biisin julkaisua.. Korjatkaa joku jos muistan ihan omiani?? hyviä biisejä kuitenkin molemmat.
altermann
09.11.2005 14:36:43
Joo näin ompi. Muistaakseni jossain vanhassa Soundi-lehden haastattelussa CMX ukot kertoivat asiasta että biisi olisi ollut aiemmin tehty kuin toi Design for a life. Niillä oli todisteena joku videopätkä jossa kitaristi soittaa sitä alkunäppäilyä. Vuotta en muista milloin tämä video oli kuvattu mutta kuitenkin aikaisemmin tuota Manicsien biisin julkaisua.. Korjatkaa joku jos muistan ihan omiani?? hyviä biisejä kuitenkin molemmat.

Jep hyvin mahdollista, tuskin ainakaan manicsit ovat paljoakaan CMX:ä kuunnelleet. Mutta tämä tästä CMX:stä
Metaxa
09.11.2005 15:15:35
Kyllähän biisejä voi pölliä. Kohistaan pari viikkoa ja sitten keikat jatkuu kuin ennenkin. Viimeisenä mielessä taikakuun kopio Yö:n lumivalkoisesta joskus vuosi sitten. Kopsu kyllä tunnistettiin mutta biisi soi paljon radioissa. Suomessa ei varmaan ole menty oikeuteen asti näitä ratkomaan kun rahasummat on niin paljon pienempiä kuin suuressa maailmassa?
aivokuolio
09.11.2005 15:42:33

Sävellyksellisesti ei niinkään, sovituksellisesti CMX on takuuvarmasti napsinut Mäniksejä, vaikkakin varmasti tahattomasti.

Eikä tuo DVD:llä oleva näppäilypätkä hirveästi muistuta tuota lopullista versiota.
mustan huoneen testi.
vernie
09.11.2005 17:34:11
Susta on tullu julkkis, ja heti vielä iltalehti lainaa sua väärin:

Hoho. :) Pidetäänköhän mua nyt jonain kauheena rockpoliisina, joka syynää kaiken kuulemansa suurennuslasin kera ja avautuu heti, jos joku juttu kuulostaa joltain aiemmin tehdyltä. Ironista sinänsä, koska olen aina hyväksynyt sen, että esikuvat kuuluvat musiikissa. Ja pienempien yksityiskohtien tahatonta kopiointia onkin vaikeaa, ellei mahdotonta välttää. Tämä Anna-Weezer-tapaus nyt sattuu vaan olemaan poikkeuksellisen räikeä, enkä millään jaksa uskoa että moista voisi sattua vahingossa..
Mr. Mustard
09.11.2005 19:07:47

Voiko sitä pitää meriittinä, että joutuu iltalehden sivuille? ;)
"Safe sex, safe music, safe clothing, safe hair spray, safe ozone layer. Too late! Everything that´s been achieved in the history of mankind has been achieved by NOT being safe..." - Lemmy Kilmister
Mohla
09.11.2005 19:13:26

Hoho. :) Pidetäänköhän mua nyt jonain kauheena rockpoliisina, joka syynää kaiken kuulemansa suurennuslasin kera ja avautuu heti, jos joku juttu kuulostaa joltain aiemmin tehdyltä. Ironista sinänsä, koska olen aina hyväksynyt sen, että esikuvat kuuluvat musiikissa. Ja pienempien yksityiskohtien tahatonta kopiointia onkin vaikeaa, ellei mahdotonta välttää. Tämä Anna-Weezer-tapaus nyt sattuu vaan olemaan poikkeuksellisen räikeä, enkä millään jaksa uskoa että moista voisi sattua vahingossa..

Ja huomisen ilta-lehti:

"ANNA-WEEZER TAPAUS POIKKEUKSELLISEN RÄIKEÄ".

Muusikoiden.netin nimimerkki Vernien mukaan Anna Eriksson - Weezer plagiointi tapaus on "poikkeuksellisen räikeä".
-En millään jaksa uskoa että moista voisi tapahtua vahingossa, vernie jatkaa raivostuneena. Vernie on aiemmin kuvaillut tapausta "kamalaksi raiskaukseksi".

Vernie huolissaan maineestaan

Verniellä on muutakin sydämellään. Eilen hän ilmaisi huolensa omasta maineestaan. Vernie pelkää leimaantuvansa rockpoliisiksi, joksa syynää kaiken kuulemansa suurennuslasin kera.
Anna Eriksson, Sipe Santapukki eikä Weezer ole kuitenkaan vielä kommentoineet vernien väitöksiä suuntaan eikä toiseen.
"Hoho", sanoo vernie.
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)