Aihe: Alice in Chains
1 2 3 4 527 28 29 30 3155 56 57 58 59
inkognito
15.09.2009 18:38:13 (muokattu 15.09.2009 18:38:50)
j2ri: No ei kyllä ole. William on erittäin keskinkertainen ja munaton laulaja. Kuunnelkaa "Rotten Apple", "Brush Away" tai "Rain When I die". Kyllä näissä uusissa lauluissa puuttuu olennaisin osa AiC:n soundista, eli Laynen harmoniat. Vaikka "Check My Brain" nyt ihan näppärältä kuulostaakin. Riffi on kova, vokaalit todella löyhät.

Ai mitkä Laynen harmoniat? Alice in Chainsille ominaiset lauluharmoniat ovat luotu käsittääkseni Cantrellin toimesta, joissa toki Laynen ääni oli se toinen puolikas. Samankaltaisia harmonioita käytetään myös uusissa biiseissä, jonka johdosta yhtye soundaakin mielestäni ihan oikealta Alice in Chainsilta, ihan sama oliko Layne mukana vai ei. Sitäpaitsi, kuten joku jo sanoikin, mielestäni Duvall laulaa erinomaisesti ja nimenomaan omanlaisella karismallaan. Ihmeellistä, että vieläkin on näitä "ei AIC:tä ilman Laynea"-tyyppejä. Varsinkin kun uudet biisit ovat täyttä timanttia kuulostaen samalla yhtyeeltä itseltään.
www.mikseri.net/sotaleski
hapan
15.09.2009 18:51:13
Onhan se selvä, ettei Rooster kuulosta enää samalle, eikä bändi voisi koskaan tehdä samanlaista biisiä uuden hemmon kanssa. Mutta vain idiootti sanoo, että uudet biisit olisivat paskoja sen takia. Kaikki respect Laynelle, maailman parhaalle rock-vokalistille, mutta koittakaa nyt vittu päästä siitä yli. Past is gone, take what you get and enjoy.
Mohla
15.09.2009 22:47:14

hapan: Onhan se selvä, ettei Rooster kuulosta enää samalle, eikä bändi voisi koskaan tehdä samanlaista biisiä uuden hemmon kanssa. Mutta vain idiootti sanoo, että uudet biisit olisivat paskoja sen takia. Kaikki respect Laynelle, maailman parhaalle rock-vokalistille, mutta koittakaa nyt vittu päästä siitä yli. Past is gone, take what you get and enjoy.

Samoilla linjoilla. Mua aluksi häiritsi myös, että tehdään Alice In Chainsia ilman Laynea, mutta sitten aloin miettimään että ei tolta porukalta voi tulla kovin paskaa matskua. Siitä pitää vaan päästä yli ja keskittyä itse musaan. Ja kyllähän Laynen jälkeen kuitenkin vietettiin aika pitkä suruaika.

DuVall vetää hyvin, vaikkei Laynelta kuulostakaan. Luulen, että jos uus laulaja kuulostaisi enemmän Laynelta, niin siitä kitistäisiin vielä enemmän. Kyllä tää bändi multa siunauksen saa, vaikkei koskaan varmaan ihan niin isoa palaa sydämestä kuin "vanha" AIC.

"Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?" -Charlie McCharthy
j2ri
16.09.2009 09:10:33 (muokattu 16.09.2009 09:12:05)
inkognito: Ai mitkä Laynen harmoniat? Alice in Chainsille ominaiset lauluharmoniat ovat luotu käsittääkseni Cantrellin toimesta

Layne teki omat stemmansa, Jerry lisäsi sitten mitä lisäsi...

, joissa toki Laynen ääni oli se toinen puolikas. Samankaltaisia harmonioita käytetään myös uusissa biiseissä, jonka johdosta yhtye soundaakin mielestäni ihan oikealta Alice in Chainsilta, ihan sama oliko Layne mukana vai ei.

No ei kyllä todellakaan soundaa. Ei tartte paljoa kuunnella kun huomaa eron. Esim. tämä uusi "Looking In View"...kun vertaa biisin stemmoja mihin tahansa missä Layne vetää, huomaa kuinka köpö William on. Ja kyllä, Jerry tekee kaikkensa, että kuulostaisi AiC:ltä, mutta ei onnistu.

Ihmeellistä, että vieläkin on näitä "ei AIC:tä ilman Laynea"-tyyppejä. Varsinkin kun uudet biisit ovat täyttä timanttia kuulostaen samalla yhtyeeltä itseltään.

Johtuisikohan siitä, että olen seurannut bändin uraa 93 vuodesta ja Layne todellakin on se ainoa oikea laulaja bändille. Bändi ei olisi IKINä breikannut, jos William olisi ollut puikoissa alusta asti.

Ja Layne teki kovia biisejä: esim. Angry Chair & Head Creeps
Terry Pantheras
16.09.2009 09:36:42 (muokattu 16.09.2009 09:37:37)
Johtuisikohan siitä, että olen seurannut bändin uraa 93 vuodesta ja Layne todellakin on se ainoa oikea laulaja bändille. Bändi ei olisi IKINä breikannut, jos William olisi ollut puikoissa alusta asti.

Tavallaan ymmärrän sun pointtisi (itsekin olen siis ollut suuri AIC-fani aina 90-luvun alusta lähtien) ja toisaalta ihmettelen miksi tästä pitää niin jurnuttaa... Olisiko levy/comeback pitänyt sitten tehdä jollain toisella nimellä kuin Alice In Chains, vai jättää kokonaan tekemättä?

Mut eipä siinä, eihän sitä ole pakko ostaa ja arvostaa. Itse odotan tuota tuotosta aivan perkeleesti, koska mielenkiintoiset julkaisut on niin harvassa, varsinkin AIC:n tyyppisen musiikin saralta. Ja sen takia, että näytebiisit on vaan kuulostaneet helvetin hyviltä.
MASTEROID ~~ stoner rock - doom - heavy - death metal ~~
-jonne-
16.09.2009 09:42:01
j2ri: Layne teki omat stemmansa, Jerry lisäsi sitten mitä lisäsi...

No ei kyllä todellakaan soundaa. Ei tartte paljoa kuunnella kun huomaa eron. Esim. tämä uusi "Looking In View"...kun vertaa biisin stemmoja mihin tahansa missä Layne vetää, huomaa kuinka köpö William on. Ja kyllä, Jerry tekee kaikkensa, että kuulostaisi AiC:ltä, mutta ei onnistu.

Varmasti on moni muukin seurannut AIC:n uraa noilta vuosilta saakka. Ja voi siltikin hyväksyä uuden muutoksen (en tarkoita että sun pitäisi). Mutta tuli vaan mieleen kun mainitsit ettei jerryn toimesta huolimatta uusi matsku onnistu kuulostamaan AIC:ltä niin pakko kysyy missä sun korvat on? Kyllä toi tasan tarkkaan Alicelta kuulostaa, mutta uudelta siltä.

Wanhalta Chainsiltä tää ei pilkulleen kuulostakaan, ei oo ikinä pitänytkään. Mut vähän voi avarakatseisempi olla, vaikka Layne sulle olikin "se" juttu.
Juntunen
16.09.2009 12:11:24

Mun mielestä tää kuulostaa Jerryn soolotuotannolta tai ihan viimeisimmiltä Laynen aikaisilta AIC-tuotoksilta, vähän raskaammalla kädellä vedettynä vaan. Ehkä siksi tulee tuo viba, että Jerryn laulu tuntuu mun korvaan olevan jotenkin enemmän hallitsevassa roolissa mitä AIC:n vanhemmassa tuotannossa keskinmäärin. Mutta ei tää siis ollenkaan huonoa ole. Tykkään hyvin pitkälti kaikesta Jerryn tekemisistä.

Sinänsä ymmärrän ton äskeisen pointin Laynen ylivertaisuudesta, että mun mielestä Alice In Chains kulminoitui nimenomaan sen kuihtuneeseen karismaan + todella räkäiseen laulusoundiin. DuVallilla ei vaan harmillisesti ole sitä samaa karismaa, eikä ihan niin räkäistä ääntäkään, mutta parempaa korvaajaa on silti vaikea kuvitella. Sen verran samankaltainen tuo ääni kuitenkin on. Sopivasti herskassa marinoituja loistolaulajia on nykyään aika harvassa. Ei tule toista Laynea.
hapan
16.09.2009 12:49:24
Juntunen: Sopivasti herskassa marinoituja loistolaulajia on nykyään aika harvassa.

No toi sopivasti herskassa marinoitu laulaja on vähän sama kuin aika hyvä krokotiilimies. Niitä ei vaan ole.
HaloOfFlies
16.09.2009 14:02:53 (muokattu 16.09.2009 14:29:40)

Juntunen: Mun mielestä tää kuulostaa Jerryn soolotuotannolta tai ihan viimeisimmiltä Laynen aikaisilta AIC-tuotoksilta, vähän raskaammalla kädellä vedettynä vaan. Ehkä siksi tulee tuo viba, että Jerryn laulu tuntuu mun korvaan olevan jotenkin enemmän hallitsevassa roolissa mitä AIC:n vanhemmassa tuotannossa keskinmäärin. Mutta ei tää siis ollenkaan huonoa ole. Tykkään hyvin pitkälti kaikesta Jerryn tekemisistä.

Sinänsä ymmärrän ton äskeisen pointin Laynen ylivertaisuudesta, että mun mielestä Alice In Chains kulminoitui nimenomaan sen kuihtuneeseen karismaan + todella räkäiseen laulusoundiin. DuVallilla ei vaan harmillisesti ole sitä samaa karismaa, eikä ihan niin räkäistä ääntäkään, mutta parempaa korvaajaa on silti vaikea kuvitella. Sen verran samankaltainen tuo ääni kuitenkin on. Sopivasti herskassa marinoituja loistolaulajia on nykyään aika harvassa. Ei tule toista Laynea.

No ei tuo kyllä ihan täysin paikkaansa pidä. Kyllähän esim. Acid Bubble on Duvallin näytöstä aika pitkälle.

Viittaan siis tuohon kommenttiin Jerryn vokaaleista. Ehkä valtaosassa biiseistä Jerryn laulu kuuluu paremmin mutta kyllä Duvall pääsee kuuluviin myös.

Ja jos vanhaa tuotantoa kuuntelee, niin Jerryn laulu on hallitsevassa roolissa vähintäänkin puolessa biiseistä. Facelift on vielä selkeä Layne-levy, mutta sen jälkeen ne biisit joissa Layne laulaa yksin voi laskea kahden käden sormilla. Loput on sitten joko Jerryn yksinlauluja (Layne tosin mukana kertosäkeissä) tai Jerryn ja Laynen duettoja.

Että sellaista se on aina ollut AIC:n musiikissa, ei tämä uusi levy ensimmäinen kerta ole.
"Kolme yötä jouluun on, laskin aivan itse eilen..." "Urpo laski väärin, joulu meni jo". S.M.A.K.-jäsen #5
Juntunen
16.09.2009 14:33:31

danny: No ei tuo kyllä ihan täysin paikkaansa pidä. Kyllähän esim. Acid Bubble on Duvallin näytöstä aika pitkälle.

Viittaan siis tuohon kommenttiin Jerryn vokaaleista. Ehkä valtaosassa biiseistä Jerryn laulu kuuluu paremmin mutta kyllä Duvall pääsee kuuluviin myös.

Juu, en muista vielä ihan nimeltä noita biisejä mitä olen nyt uudelta levyltä kuullut. Pari sinkkua kuitenkin vasta. Niiden perusteella siis puhtaasti fiilistelen.

Ja jos vanhaa tuotantoa kuuntelee, niin Jerryn laulu on hallitsevassa roolissa vähintäänkin puolessa biiseistä. Facelift on vielä selkeä Layne-levy, mutta sen jälkeen ne biisit joissa Layne laulaa yksin voi laskea kahden käden sormilla.

Näinhän se on joo. Siksi mulle just tuo myöhempi AIC tuli mieleen. En tiedä sitten.. voisko olla niinkin, että Jerryn ja Laynen äänien välillä oli jotenkin suurempi kontrasti kun mitä Jerryn ja Villen. Se Laynen korppisoundi vaan erottui paremmin seasta ja toi jotain extra-karaktääriä soppaan.
inkognito
16.09.2009 16:27:06
j2ri: Layne teki omat stemmansa, Jerry lisäsi sitten mitä lisäsi...

Aika mielenkiintoista, sillä itse olen ollut aina siinä uskossa, että Alice in Chainsin soundille ominaiset lauluharmoniat ovat luotu/sävelletty nimenomaan Cantrellin toimesta. Voihan se toki olla, että olen ollut väärässäkin.

En tiedä kuuntelitko uusia biisejä korvalla vai perseellä, mutta en voisi enempää olla kanssasi eri mieltä. Tottakai sen stemmakohdissakin kuulee, että Laynen tilalla on eri mies laulamassa, mutta samat ominaiset harmoniat siellä silti on. Kärjistetysti vähän sama asia, että onko 2. kitarana käytetty Fenderiä vai Gibsonia. Williamin "köpöys" (olipa sana) on taas mielipidekysymys ja ymmärrän kyllä jos ääni ei miellytä. Uskon silti vakaasti, että ainakin 80% kaltaistesi fiiliksistä johtuu enemmän tunteista kuin itse musiikista.

Mitä väliä sillä on kauanko olet seurannut bändin uraa? Itse olen joka tapauksessa eri mieltä tästäkin väittämästä, sillä mielestäni Cantrell on ollut musiikillisesti yhtyeelle tärkeämpi palanen kuin Staley, joka tosin oli kelpo keulakuva persoonallisen äänen kera. Ei ole enää.

Biiseistäkin olen sitä mieltä, että Cantrell on tehnyt paitsi enemmistön, myös ne parhaimmat; We Die Young, Them Bones, Down in a Hole, Rooster, Would?, No Excuses, Don't Follow jne...

Tämähän on tietenkin tätä, että toinen tykkää äidistä ja toinen tykkää ties kenestä, jonka johdosta hyväksyn myös mielipiteesi (joka tosin on väärä :) )
madu
17.09.2009 09:46:37
Eniten tässä pelottaa juurikin Juntusen pointit eli se että tämä olisi jatkumoa Jerryn soolotuotannolle. Sinänsä Boggy Depot on vielä ihan ok mutta Degradation Trip ei oikein lähtenyt lentoon mulla ainakaan. Lähinnä edellä mainituissa levyissä laulumelodioissa on ollut ongelmaa. Tarttuvuutta kaivataan, meinaan siihenhän AIC on aina perustunut eli että kieroilla harmonioilla kuorrutetaan vokaalit mutta silti melodiataju on ollut timanttinen. Mitä tohon Cantrell ja Staley hommaan tulee niin se mikä AIC:sta teki aikoinaan todella maagisen on se tapa jolla niiden kahden äänet toimivat yhdessä.

Check My Brain jo lupailee jo helvetin hyvää. Vaikee pysyä housuissa kun olen yrittänyt välttää kaiken live- tai muun klippien kuuntelua ennen varsinaista julkaisua. Hirveen läheltä koskettaa tämä bändi kun oikeastaan on jättänyt omaan soittamiseen ja koko musiikkimakuun todella vahvan leiman.
Mistö
17.09.2009 11:51:26
http://www.youtube.com/watch?v=zAgPrEqqU8w

Jokaiselta levyn biisiltä pieni sample.
professori
17.09.2009 15:43:10 (muokattu 17.09.2009 15:43:38)
http://www.youtube.com/watch?v=zAgPrEqqU8w

Jokaiselta levyn biisiltä pieni sample.

Kuulostipa hyvältä... varsinkin eka biisi vaikuttas olevan ihan rautaa! Myös Acid Bubble, Private Hell ja Take Her Out kuulosti kivalta.

Oonko muuten ainoa joka ei hirveesti tykkäile Check My Brainista? A Looking in View on näistä kokonaan julkaistuista iskeny kovemmin. Se on yksinkertaisesti niin vitun twisted.

Klippien perusteella Cantrell tulee kyllä dominoimaan lauluissa, mutta kattoo nyt. Oli siellä DuValliakin jossakin kohtaa pinnalla.
"Paljon pilasit, kaiken munasit, nyt pillusi on kylmennyt" - Pekka Siitoin (muistokirjoitus vaimonsa kuolinilmoitukseen Turun Sanomissa)
inkognito
17.09.2009 18:47:06 (muokattu 17.09.2009 18:47:34)
Samplet kuulostivat kyllä hyvältä = odotukset sen kuin kasvavat.

Tuleeko kenellekään muulle mieleen Tool tuosta A Looking in View -biisistä?! Jotain samaa siinä vain on, en sitten tiedä johtuuko se soundeista tai mistä.
Väkevämies
17.09.2009 19:05:57
Bändi ei ole aikaisemmin ollut varsinaisesti tuttu, mitä nyt Dirtiltä oon muutamaa biisiä kuunnellut. Nyt on kuitenkin tullut kuunneltua näitä kahta biisiä uudelta levyltä ja oon kyllä tykännyt molemmista. Varmasti tulee koko levy kuunneltua kunhan ilmestyy. Pitäisi vissiin se Dirt pistää ostoslistalle.
-jonne-
21.09.2009 21:55:05
Laitoinpa uuden levyn tilaukseen CDonista. Samalla kuuntelin netistä ladattuna BGWTB:ta.

Mun on pakko myöntää, tää lätkä on vuosikymmenen paras! Ei löydy yhtään keskiverto biisiä. KAIKKI täyttä timangia. En nyt muuta lähde puhumaan, kun jengi ei varmaankaan halua kuulla siitä sen enempää ennen julkaisua. MUTTA, täriskää housuissa, mua melkeen harmittaa että menin kuuntelee tollei laittomasti, mut toisaalta...perkele, oli se sen arvosta kun päivästä tuli näin ollen mun tänhetkisin paras :)
Zakk
22.09.2009 11:06:56
Ihan ok biisejähän sieltä tuli, vaikken diggaile ollenkaan uuden laulajan soundista. Mutta minusta kuulostaa lähemmin Jerry Cantrellin viimeisimmältä soololta kuin alkuperäiseltä Alice in Chainsilta. Edelleen mielestäni AiC nimi olisi voitu pitää haudattuna, ja jatkaa jollain muulla projektinimellä. Mut Cantrellilla edelleen riffit hallussa ja laulu myös, tuntuukin olevan levy 80% Cantrellin laulua.
KillingMachine
22.09.2009 16:13:29
Täähä oli saatanan hyvä! Kaippa tuo levy tulee sitten hankittuu. Varmasti vuoden kovimpia uutuuksia. Se pisti kyllä korvaan että vaikka DuVall sanoi ettei yritä matkia Staleya niin silti aika paljon samankaltaisuutta molempien laulusoundeissa. Ja Cantrell on kyl edelleen yks maailman kovimpia riffittelijöitä.
erireilu
22.09.2009 16:27:54

Uuden levyn biisit kuultavissa http://www.alice-in-chains.net/

Aivan mahtavia biisejä! Tämä on tosiaankin vuoden levy ainesta. Ja uusi laulaja sopii mielestäni bändiin. Tuli vähän yllätyksenä, että näin rautaisen levyn puskivat ulos.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)