Aihe: Jimi Hendrix - kitarasankareiden kuningas?
1 2 3 4 524 25 26 27 2855 56 57 58 59
Wradlin
10.08.2010 23:28:31
Crossfire96: Minulle hän on kaikkien aikojen paras kepittäjä. Vaikkei hän soita äärimmäisen nopeasti toisin kuten jotkut supertiluttajat, mutta se soitto on niin sielukasta. Nerokkaita sävellyksiä esim. 1983... (Merman I Should Turn To Be). Kyllä Henkan soitto on ollut niin merkittävää, että monikaan kepittelijä ei olisi tarttunutkaan kitaraan. Hänen soittonsa on koskettanut jokaista rock-kitaristia oli kyseessä sitten SRV, Slash, Beck, Satriani tai kuka tahansa.

Nimenomaan, mielipideasia. Henk. koht minua ei kiinnosta nopeasti tiluttelevat vaan nimen omaan ne joiden soitosta löytyy tyyliä ja tunnetta. Hendrix ei ole se oma "maailman paras kitaristi" mutta arvostan kyllä herraa paljon niin soittotaitojen, sävellysten kuin myös kitaransoiton uudistamisen takia. Ja kyllähän Hendrix kuuluu myös esim. Slashin soitossa, se on selvä asia.

Mielipideasia tämä on, mutta kyllä hän on paikkansa anasainnut rockmusiikin uudistajien joukossa.

Näin, ei välttämättä "paras" mutta yksi merkittävimmistä. Siellä joukossa mistä löytyvät lukuisat muut huippukitaristit kautta aikojen.
pollenprognoosi
11.08.2010 00:41:46
VViltsu: Näin, ei välttämättä "paras" mutta yksi merkittävimmistä. Siellä joukossa mistä löytyvät lukuisat muut huippukitaristit kautta aikojen.

Kuten myös Bolan, vaikka niin moni sitä ajatusta vastustaakin. Miettikää sitä, miten "Markku" ei ollut "teknisesti" aina niin hyvä, mutta kuitenkin soundillisesti ja musiikillisesti välillä läsnäkin, toisin kuin nämä enes "tiluliluliii-artistit", joiden perään niin moni jaksaa kusta hunajansa!
Musta Arkipyhä
11.08.2010 11:59:29
VViltsu: Nimenomaan, mielipideasia. Henk. koht minua ei kiinnosta nopeasti tiluttelevat vaan nimen omaan ne joiden soitosta löytyy tyyliä ja tunnetta. Hendrix ei ole se oma "maailman paras kitaristi" mutta arvostan kyllä herraa paljon niin soittotaitojen, sävellysten kuin myös kitaransoiton uudistamisen takia. Ja kyllähän Hendrix kuuluu myös esim. Slashin soitossa, se on selvä asia.

Näin, ei välttämättä "paras" mutta yksi merkittävimmistä. Siellä joukossa mistä löytyvät lukuisat muut huippukitaristit kautta aikojen.

Nämä on niin subjektiivisia asioita.Tosin tältäkin palstalta löytynee absoluuttisen totuuden haltijoita tässäkin asiassa.Itse en kuulu heihin.Olen niin huono.

Mutta Hendrixiin: Minulle Henkan arvo on nimenomaan kitaransoiton kehittämisessä,lavashown kehittämisessä jne.Tähän samaan innovaattoreiden harvalukuiseen (ainakin jos verrataan joukkoon "teknisesti pätevästi soittavat") joukkoon kuuluvat myös mm.Ritchie Blackmore,Hank Marvin,Stevie Ray Vaughan,Tony Iommi,Eric Clapton,Yngwie Malmsteen,Eddie Van Halen,Uli Jon Roth ja Jimmy Page.Näiden kaverien soiton vaikutuksen kuulee monissa kitaristeissa.Varmasti nimiä löytyy lisääkin vaan vanha hatara pää ei muista tähän hätään enempää.

Ja tietysti löytyy nimiä joista voi kiistellä kuuluuko ne tohon joukkoon vai ei :-)
"I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva"
Musta Arkipyhä
11.08.2010 12:01:06
pollenprognoosi: Kuten myös Bolan, vaikka niin moni sitä ajatusta vastustaakin. Miettikää sitä, miten "Markku" ei ollut "teknisesti" aina niin hyvä, mutta kuitenkin soundillisesti ja musiikillisesti välillä läsnäkin, toisin kuin nämä enes "tiluliluliii-artistit", joiden perään niin moni jaksaa kusta hunajansa!

Siis Marc Bolan? Itse arvostan kyllä kaveria enemmän biisintekijänä kuin kitaristina.Enkä näe Bolanin vaikuttaneen kitaransoiton kehitykseen mitenkään merkittävästi.
Gardiner
11.08.2010 13:58:46

PsychedelicWarlord: Siis Marc Bolan? Itse arvostan kyllä kaveria enemmän biisintekijänä kuin kitaristina.Enkä näe Bolanin vaikuttaneen kitaransoiton kehitykseen mitenkään merkittävästi.

Bolan on yllättävän tiukka boogiekomppikitaristi. Rytmisesti sangen timmi.
Vaan se Henkan näkemys ja kokemus ja musikaalisuus oli kyllä aika läpitunkevaa. Melkoinen äänimaalari oli hän.
"We got to stand side by side, we got to stand together and organize. They say power to the people, that`s what they`re Screamin`. Freedom of the soul, pass it on, pass it on to the young and old" Jimi Hendrix
Illu
11.08.2010 15:43:34
PsychedelicWarlord:

Ja tietysti löytyy nimiä joista voi kiistellä kuuluuko ne tohon joukkoon vai ei :-)

Jeff Beck kuuluu ehdottomasti.
Musta Arkipyhä
11.08.2010 15:53:11
Illu: Jeff Beck kuuluu ehdottomasti.

Varmastikin näin.Hävettää tunnustaa etten ole kovin perehtynyt Beckin tuotantoon.Pitäis ehdottomasti olla.
FreshPots
11.08.2010 16:14:39
Illu: Jeff Beck kuuluu ehdottomasti.

Beck on myös nero. Livenäkin jazzeilla nähty. Hänkin oli sanonut että Hendrixin keikan nähtyään tuntui kuin pommi olisi räjähtänyt. Nykyään kehittänyt niin oman tyylinsä ettei enää paljon voi hendrix-vaikutteita erotella lukuunottamatta Hammerheadeja tai Big Blockeja.
sub zero
11.08.2010 16:38:40 (muokattu 12.08.2010 00:46:20)
Varmasti nimiä löytyy lisääkin vaan vanha hatara pää ei muista tähän hätään enempää.

lisää sähkiksen suurimpia innovaattoreita?

no alkuun ainakin charlie christian, t-bone walker, b.b. king ja chuck berry

lisää:
duane allman, dick dale, john mclaughlin, wes montgomery, albert collins, bo diddley, al di meola, larry coryell, albert king, eddie duane

näidenkin mainintaa voisi harkita:
freddie king, hubert sumlin', elmore james, eddie cochran, dave davies, scotty moore
en ole kännissä, en elä huumeessa, kirjoitan vaan viestini kovassa kuumeessa / rölötysketjut ovat mulle aika vaikeita, aina ei voi aavistaa moderaattorin aikeita
pollenprognoosi
11.08.2010 17:31:29 (muokattu 11.08.2010 17:43:29)
PsychedelicWarlord: Siis Marc Bolan? Itse arvostan kyllä kaveria enemmän biisintekijänä kuin kitaristina.Enkä näe Bolanin vaikuttaneen kitaransoiton kehitykseen mitenkään merkittävästi.

Eihän kukaan näe miestä vaikutteena juuri mihinkään - ei edes pop'n'pollin kehitykseen 70-luvulla, vaikka päinvastoin taisi asia olla! No, Bolanhan oli omien sanojensa mukaan aikoinaan enemmänkin runoilija kuin muusikko ja myöhemmin ehkä enemmän viihdyttäjä kuin vaikuttaja.

SubZeron listan kehtaan allekirjoittaa - asiahan on juuri näin! Ehkä joku vielä haluaa täydentää sitä.
geeza
12.08.2010 09:39:44 (muokattu 12.08.2010 09:40:15)

SubZeron listan kehtaan allekirjoittaa - asiahan on juuri näin! Ehkä joku vielä haluaa täydentää sitä.

lisää sähkiksen suurimpia innovaattoreita?

, marc bolan?
JOHN COLOSSAL
Musta Arkipyhä
12.08.2010 12:56:07
sub zero: lisää sähkiksen suurimpia innovaattoreita?

lisää:
duane allman, dick dale, john mclaughlin, wes montgomery, albert collins, bo diddley, al di meola, larry coryell, albert king, eddie duane

näidenkin mainintaa voisi harkita:
freddie king, hubert sumlin', elmore james, eddie cochran, dave davies, scotty moore

Alkuun pieni korjaus: Tarkoitin rock-kitaroinnin kehittäjiä ,mutta se jäi ilmeisesti tekstistäni pois.

Kuten sanottua paljon löytyy näitä hemmoja ,mutta seuraajien ja näiden "teknisesti ok"-kavereiden määrä on vielä suurempi.Siksi esim.itse arvostan enemmän vaikkapa Iommia ja Hendrixiä kuin vaikkapa jonkun cover-bändin sinänsä taitavaa kaveria.Cover-bändit kun ei kehitä musaa minnekään - noin yleensä.
sub zero
12.08.2010 16:17:07 (muokattu 12.08.2010 16:17:53)
PsychedelicWarlord: Alkuun pieni korjaus: Tarkoitin rock-kitaroinnin kehittäjiä, mutta se jäi ilmeisesti tekstistäni pois.

Toisaalta aika vaikea kuvitella rock-kitaroinnin kehitystä ilman tiettyjä rockin ulkopuolisia tyyppejä.

Mielenkiintoisesti 100 years of jazz guitar nimiselle CD-boxille oli päässyt mukaan myös Hendrix. Ja kansilehdillä monet jazz-kitaristit nimesivät hänet yhdeksi keskeisistä esikuvistaan... (Mukana oli myös mnettiläisten alituiseen dissaama Santana. On hänelläkin varmaan ollut panoksensa kitarasoundin kehittymisessä, kun jazzaritkin arvostaa)
en ole kännissä, en elä huumeessa, kirjoitan vaan viestini kovassa kuumeessa / rölötysketjut ovat mulle aika vaikeita, aina ei voi aavistaa moderaattorin aikeita
Musta Arkipyhä
12.08.2010 18:57:36 (muokattu 13.08.2010 11:23:25)
sub zero: Toisaalta aika vaikea kuvitella rock-kitaroinnin kehitystä ilman tiettyjä rockin ulkopuolisia tyyppejä.

Olet aivan oikeassa.Veteen piirretty viivahan tämä on vaikkapa bluesin ja rockin välillä.

Mielenkiintoisesti 100 years of jazz guitar nimiselle CD-boxille oli päässyt mukaan myös Hendrix. Ja kansilehdillä monet jazz-kitaristit nimesivät hänet yhdeksi keskeisistä esikuvistaan... (Mukana oli myös mnettiläisten alituiseen dissaama Santana. On hänelläkin varmaan ollut panoksensa kitarasoundin kehittymisessä, kun jazzaritkin arvostaa)

Kyllähän jo Miles Davis diggasi Hendrixiä ja Filles de Kilimanjaro-levyllä oleva Mademoiselle Mabry varioi Wind Cries Maryn melodiaa.

Santanaa arvosti ainakin jazzari John McLaughlin kun meni tekemään levynkin hänen kanssaan.:-)
FreshPots
03.12.2010 17:18:40
Hendrix se vaan jaksaa putkautella näitä levyjä vaikka nelisenkymmentä haudassaan on jo kieriskellyt. West Coast Seattle Boy: The Jimi Hendrix Anathology -levy on kokoelma erillaisista äänitysversioista. Enemmän tai vähemmän harvinaisia hotelliäänityksiä yms. Ihan hienoja intrumentaalisovituksia ja hyviä versioita Henkan klassikoista.

http://open.spotify.com/album/6c0U1VcL3Bom0g6HTpUa1i
Jazzin ja rokin ero: Rokissa soitat kolme sointua miljoonalle ihmiselle, mutta jazzia soittaessasi soitat miljoona sointua kolmelle ihmiselle.
sub zero
15.12.2010 23:24:32 (muokattu 15.12.2010 23:25:00)
warettelin tuon valley of neptunen kokeeksi, mutta täytyy sanoa, että en jaksa kuunnella tuota henkan huolimatonta live-laulantaa enää... vaikka noi onkin studiossa tehtyjä äänityksiä, niin kuitenkin ilmeisesti kitaran kanssa on laulettu eikä dubaten ja sehän kuuluu (tämän voi todeta first rays -levyltä hyvin, missä käsittääkseni "straight ahead" ja "hey baby" on äänitetty tällä tavoin ja muissa vokaalit on tehty erikseen).
a gypsy woman told my mother before i was born you have a boy chile comin' gonna be alemman tason mies
velipesonen
12.02.2011 21:32:29 (muokattu 12.02.2011 21:32:52)

Kyllä minusta on. Tuossa tulin välillä olleeksi sitä mieltä että Townshend, Gilmour, Clapton tai Järvinen saattaisivat olla parempia mutta kyllä Hendrix on ykkönen. Ongelma on siinä että se on niin ylivoimainen ykkönen ettei sitä ihminen aina käsitä.
Olen audioskeptikko - en voi uskoa korviani
Ziggy Bubba
12.02.2011 21:57:00

velipesonen: Kyllä minusta on. Tuossa tulin välillä olleeksi sitä mieltä että Townshend, Gilmour, Clapton tai Järvinen saattaisivat olla parempia mutta kyllä Hendrix on ykkönen. Ongelma on siinä että se on niin ylivoimainen ykkönen ettei sitä ihminen aina käsitä.

Kyllä täytyy kompata. Live-äänityksistä varsinkin käy ilmi äijän ilmiömäisyys. Lavaelämöinti ei hidasta yhtään loistavan eloisaa soittoa. Band Of Gypsys on nykyjään melkeinpä suosikki-plätty - Suoraviivaisen funkmainen rytmiosasto ja... Henkka.
Muhevaa ja melodista postmetalsludgejyystöä: Burweed
bluesy
12.02.2011 22:11:57
sikki-six: Kyllä täytyy kompata. Live-äänityksistä varsinkin käy ilmi äijän ilmiömäisyys. Lavaelämöinti ei hidasta yhtään loistavan eloisaa soittoa. Band Of Gypsys on nykyjään melkeinpä suosikki-plätty - Suoraviivaisen funkmainen rytmiosasto ja... Henkka.
nimeomaan pitää muistaa et oli henkan bändissä pari muutakin ukkoa, sai kitaristi vingutella "omiaan" ku bändi piti biittiä yllä, rytmiryhmä unohtuu helposti...mut silti olihan henkka omassa sarjassaan...
FreshPots
12.02.2011 22:23:22
sikki-six: Kyllä täytyy kompata. Live-äänityksistä varsinkin käy ilmi äijän ilmiömäisyys. Lavaelämöinti ei hidasta yhtään loistavan eloisaa soittoa. Band Of Gypsys on nykyjään melkeinpä suosikki-plätty - Suoraviivaisen funkmainen rytmiosasto ja... Henkka.

Jep. Siinä missä esim. Jimmy Page tolailee lavalla huumetokkurassa (Hyviä livevetojakin joskus, mutta joskus taas ei, hyvä kitaristi ei siinä mitään) Jimi pystyy soittamaan eeppisiä pätkiä. Ja siihen samaan kun lyödän vielä joko EXP-kokoonpano tai BoG on aika bueno. Varsinkin nuo EXP:n ajan livevedot ovat erittin uljasta kuunneltavaa, yhtäkkiä biisi saattaa muuttua rytmikkääksi jammailuksi Jimin ja Mitchin välille tai mitä vaan. Ja tuosta Band of Gypsystä sen verran vielä, että itse luokitan sen yhdeksi parhaimmiksi livelevyiksi ikinä, Henkan saundit, soitto, rytmiryhmän funk, ja muutenkin koko plätty vaan on niin kova paketti (Machine Gun on kitaraparhautta). Minua jaksaa myös ihmetyttää tuo improvisointikyky, ja se miten paljon yksi mies saa stratocasterin, parin pedaalin ja Marshallin kanssa välitettyä tekstiä kuulijoille. Ja tekniikka ja kaikki. Hendrix on kyllä minulle The kitaristisankari.
"Simple music is the hardest music to play, and blues is simple music." Albert Collins
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)