Aihe: Kitarasankarit ilman mahtavaa soittotaitoa..
1 2 3 4 517 18 19 20 21
Kefiiri
10.04.2022 12:31:19
Ei kai George Harrisonkaan mikään satriani ollut mutta keksi aina maukkaat ja tuoreelta kuulostavat kuviot niihin kohtiin missä tarvittiin.
En ole musiikin asiantuntija.
Tympee Huttunen
10.04.2022 12:34:53
Mick Mars varmaan jo sanottu, mutta sanotaan nyt toistamiseen.

Janick Gers on varmaan useammankin kerran sanottu.

Ted Nugent ei myöskään ole kaksinen soittaja ja tuntuu sävelkorvakin olla niin ja näin. Villimies toki.

Chris Holmes on aina ollut säväyttävä soittaja, mutta ei välttämättä soittotaidon suhteen. Voimia syöpätaisteluun.

Kaikki yllämainitut kyllä kovia muusikkoja.
2randpo
10.04.2022 13:30:40

Joo, Nugent, Holmes ja Ronson on just näitä, miten itse ymmärrän sen mitä otsikon kysymyksellä haetaan ja toki Youngin veljekset. Mites Zappa?

Siis tosiaan versus oikeat "sankarit" kuten edellä mainittu Satriani, jolta muuten ilmestyi pari päivää sitten aivan helvetin hyvä levy, The Elephants on Mars, yksi miehen parhaista kiekoista. Ehkä sit koronan takia ollut enemmän aikaa keskittyä tai jotain. Oli haettava ihan CD eilen, spessuversio, jossa mukana Satchin itsensä maalaamaa taidetta eli kuva per biisi (sori ot).
Levysoitin on laite, jolla toistetaan 33, 45 tai 78 kierrosta minuutissa pyöriviä äänilevyjä.
sub zero
10.04.2022 15:39:40
2randpo: Mites Zappa?

Ei kuulu mitenkään tähän topiciin.
minä tykkään käydä koulua, minä tykkään laulaa
Lunnu
10.04.2022 17:55:08
sub zero: Ei kuulu mitenkään tähän topiciin.

Taidan nyt sohaista melkoiseen pesään, mutta miksei? Olen aika paljon kuunnellut zappaa ja katsellut sen livevetoja enkä ihan täysin ymmärrä miksi sitä pidetään nerokkaana kitaristina. Loistava muusikko, säveltäjä ja bändin johtaja mutta kitaristina...eh, miten nyt sanoisin, ei kuulosta kovinkaan monipuoliselta ja teknisesti mahtavalta.

Voihan se olla sen tehokeino että vedetään vähän räpeltäen, mutta ei oikein vakuuta.
Nostalgy is not what it used to be
Kefiiri
10.04.2022 18:16:43 (muokattu 10.04.2022 18:17:46)
Lunnu: Taidan nyt sohaista melkoiseen pesään, mutta miksei? Olen aika paljon kuunnellut zappaa ja katsellut sen livevetoja enkä ihan täysin ymmärrä miksi sitä pidetään nerokkaana kitaristina. Loistava muusikko, säveltäjä ja bändin johtaja mutta kitaristina...eh, miten nyt sanoisin, ei kuulosta kovinkaan monipuoliselta ja teknisesti mahtavalta.

Voihan se olla sen tehokeino että vedetään vähän räpeltäen, mutta ei oikein vakuuta.

Zappahan tietää (tiesi) helkkarin tarkkaan mitä se teki ja epämääräinen tatsi lieni ihan harkittua. Se sanoi että ei tykkää basisteista jotka lähtevät liikaa improvisoimaan, ja mainitsi esimerkin että jos hän haluaa soittaa jonkin tiesmikä-moodin jotain neropattisointua vasten niin on paha jos basisti lähteekin siinä kohtaa soittamaan jotain yllättävää. (Tsori kun en amatööriyttäni osannut kuvata tuota musiikillista situatsiuunia eksaktisti siten kuin Zappa sen ilmaisi.)

Itsehän en yhtään osaa nauttia Zappan musasta vaikka aina yritän kuunnella sen kitarasooloja hyvinkin tarkkaan. Ehkä pitäisi taas kuunnella se legendaarisena pidetty Inca Roadsin soolo. Pakkohan sen on aueta sadannella yrityksellä.
sub zero
10.04.2022 18:18:16 (muokattu 10.04.2022 18:51:11)
Lunnu: Taidan nyt sohaista melkoiseen pesään, mutta miksei? Olen aika paljon kuunnellut zappaa ja katsellut sen livevetoja enkä ihan täysin ymmärrä miksi sitä pidetään nerokkaana kitaristina. Loistava muusikko, säveltäjä ja bändin johtaja mutta kitaristina...eh, miten nyt sanoisin, ei kuulosta kovinkaan monipuoliselta ja teknisesti mahtavalta.

Zappa on julkaissut sarjan levyjä, jotka koostuvat pelkästään hänen kitarasooloistaan ja tuo levysarja on saanut hyvät arviot. Aika harvalla muusikolla on esittää vastaavanlainen todiste kitaristinkyvyistään.

Sun ei tietenkään tarvitse ymmärtää.
Lunnu
10.04.2022 18:53:32 (muokattu 10.04.2022 18:55:33)
sub zero: Zappa on julkaissut sarjan levyjä, jotka koostuvat pelkästään hänen kitarasooloistaan ja tuo levysarja on saanut hyvät arviot.

Sun ei tietenkään tarvitse ymmärtää.

Joo. Voipi olla että helmet on jääneet kuulematta ja makuasioitahan nämä aina on. Laita nyt kuitenkin jotain linkkiä noihin. Arvostan toki miestä äärimmäisen korkealle - en vain ole erityisen vakuuttunut sen kitarasooloista tähän asti. Mieluusti kyl vaihtaisin mielibideeni...

Edit: vielä kirkonkirouksen uhallakin sanon kuitenkin että kun iso zeta julkaisee kitarasoolokokoelman niin kukahan sitä uskaltaisi edes kritisoida...
2randpo
10.04.2022 18:55:56

Zappan improvisointi kitaralla livenä kuulostaa jotenkin hauskan rupattelevalta. Studiossa ei kuulemma oikein lähtenyt, ja siksi hän nauhoitti kaikki esiintymiset, joita käytti sitten levyjen pohjina. Toki teknisesti usein melkoista räpellystä.

Tuli mieleen, että onko/oliko Richie Blackmorella sitten erityisen mahtava soittotaito? Ja montakohan riffiä Riku on tehnyt jotka ei menis geestä? Silti Riku on kiistatta kitarasankari.
Levysoitin on laite, jolla toistetaan 33, 45 tai 78 kierrosta minuutissa pyöriviä äänilevyjä.
Lunnu
10.04.2022 18:57:26
2randpo: Zappan improvisointi kitaralla livenä kuulostaa jotenkin hauskan rupattelevalta. Studiossa ei kuulemma oikein lähtenyt, ja siksi hän nauhoitti kaikki esiintymiset, joita käytti sitten levyjen pohjina. Toki teknisesti usein melkoista räpellystä.

Tuli mieleen, että onko/oliko Richie Blackmorella sitten erityisen mahtava soittotaito? Ja montakohan riffiä Riku on tehnyt jotka ei menis geestä? Silti Riku on kiistatta kitarasankari.

Jimmy Pagesta nyt puhumattakaan....
sub zero
10.04.2022 19:05:55 (muokattu 10.04.2022 19:06:25)
Jos te ette tajua musiikista ja soittamisesta mitään, voittehan te mennä vaikka jonnekin Little Pony -foorumille
Lunnu
10.04.2022 19:11:49
sub zero: Jos te ette tajua musiikista ja soittamisesta mitään, voittehan te mennä vaikka jonnekin Little Pony -foorumille

Hulvatonta... :-D

Ei ole tarve heittäytyä karkeaksi. Anteeksi jos loukkasin mielipiteelläni, mutta sellaista se vaan on. Jotkut jutut puhuttelee joitain, joitain toisia ei.
Tympee Huttunen
10.04.2022 19:28:14 (muokattu 10.04.2022 19:39:01)
Alice Cooper sanoi, että Zappa saattoi imitoida ketä tahansa kitaralla. Hendrixiä jne

Zappa was also the best guitar player Ive ever seen. I saw him play one night at a club with Hendrix. Frank got up and did an imitation of him. Im looking at Hendrix and his mouth was open. Alice Cooper on Frank Zappa
sub zero
10.04.2022 19:36:26 (muokattu 10.04.2022 19:36:41)
Lunnu: Ei ole tarve heittäytyä karkeaksi. Anteeksi jos loukkasin mielipiteelläni, mutta sellaista se vaan on. Jotkut jutut puhuttelee joitain, joitain toisia ei.

Ei vaan toivoisin keskustelulta jotain tasoa. Mutta alkako se olla täällä jo liikaa toivottu.

(Mikä puhuttelee ketäkin ei ole tämän ketjun aihe)
Coran
10.04.2022 20:58:54 (muokattu 10.04.2022 20:59:21)
Montana: https://www.youtube.com/watch?v=smZA9Jv3qH0
My Guitar Wants to Kill Your Mama: https://www.youtube.com/watch?v=Y0Oj-eZqpHE

Eiköhän nuo riitä Zappalta vakuudeksi, "tykkäsi tai ei".
Lunnu
10.04.2022 20:59:18
sub zero: Ei vaan toivoisin keskustelulta jotain tasoa. Mutta alkako se olla täällä jo liikaa toivottu.

(Mikä puhuttelee ketäkin ei ole tämän ketjun aihe)

Lepuutan salkkuni.
Ja tarinan opetus on - never argue with true believer.
Kefiiri
10.04.2022 22:30:40 (muokattu 10.04.2022 22:34:29)
Lunnu: Lepuutan salkkuni.
Ja tarinan opetus on - never argue with true believer.

Niin tuntuu olevan. Yleensä sub zero keskustelee varsin neutraaliin sävyyn. Olen hieman yllättynyt noin tuohtuneen oloisesta kommentoinnista. Ehkä nimimerkin takana on Dweezil Zappa.
Myöskään tämä spekulointi ei ole tämän ketjun aihe mutta otin tietoisen riskin (ja sen lisäksi kuuntelen kohta nuo linkitetyt kappaleet).
Kefiiri
10.04.2022 23:59:41 (muokattu 11.04.2022 00:03:28)
Kas niin, kävin oikein suihkussa kuunnellakseni kappaleet puhtailla munilla ja hyvillä kuulokkeilla. Minullahan on, kuten varmaan kaikilla, soitto- ja muita kavereita jotka aina jaksavat intoilla Zappasta. Ja onhan Peaches en Regalia hieno sävellys. Silti lähes aina Zappaa kuunnellessa alan toivoa että kappale loppuisi pian jotta pääsisin käyttämään aikani hyödyllisemmin. Vika on minussa: en löydä sitä lähestymiskulmaa joka vapauttaisi minut nauttimaan ja huvittumaan kappaleiden kiistatta kekseliäistä käänteistä. Olen kai vaan niin tosikko että ärsyynnyn juuri sillä tavalla mitä Zappa tavoitteleekin.

Esimerkiksi Captain Beefheartista tykkään kovasti ja hänen sävellystensä hillittömyydet ja soittajien sinnikkyys kappaleiden esittämiseksi tekevät vaikutuksen ja viihdyttävät. Zappan kanssa moista tapahtuu harvoin.

Tuon selvityksen jälkeen on todettava että hyvinhän se kitaralla vetää! Soundi, sävelvalinnat ja fraasien jäsentely ovat sen verran yllätyksellisiä että yhtään ei voi arvata mitä on tulossa ja sehän on aina hienoa. Hommassa säilyy jännite, tyhjäkäynniltä vältytään ja omanlaisensa draaman kaari on hahmotettavissa. Kuuntelin sen Inca Roadsinkin kaupan päälle ja kyllähän se tosiaan oli aika virkeää rupellusta! Hereillä pitää olla pystyäkseen soittamaan sillä tavalla. Ei todellakaan autopilotilla.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 517 18 19 20 21
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)