Aihe: Mikä HC-punk?
1 2 3 4 5 6 7 8
sirdickyj
23.12.2005 17:01:11
Sanos sirdickyj missä bändissä aikonaan soitit.

Pikkujätkien viritelmiä. Kun oli Discharge, nii meil oli toki Tiskiharja.
En ikinä liittyisi bändiin, joka ottaa minut jäsenekseen!
Jani The Rock
23.12.2005 18:37:02

Se kertoo enemmänkin tarjonnan vähyydestä kuin Riistettyjen hyvyydestä.

Kyllä Riistetyt oli mun mielestäni kumminkin sieltä kärkipäästä... Ainakin jos vertaa vaikka Kaaokseen, joka noin soitannollisesti oli tosiaan nimensä veroinen.
Cheap tequila and too much Seconal, but I`m still alive and well! * Bella Italia #1 * MegaMan Club #002 - Quiff Man * ASHC #1
sirdickyj
23.12.2005 20:25:48
Kyllä Riistetyt oli mun mielestäni kumminkin sieltä kärkipäästä... Ainakin jos vertaa vaikka Kaaokseen, joka noin soitannollisesti oli tosiaan nimensä veroinen.

Noniin no, niissähän soitti vissiin samoja sällejä...mut joo, kyllähän se Kaaoskin tosiaan oli aikamoista kaaosta.

Risstetyissähän soitti Pulkkisen ohjaaja Rike Jokela, joka sittemmin soitti myös Pyhät Nuket-karmeudessa, jossa itseasiassa tais soittaa kaikki muutkin Riistetyt. Ja Yö-yhtyeen nykyinen kitaristi Daffy "Asko" Terävä, josta punk-huijari Vilenius on näemmä keksinyt tavan väittää sitä jotain Yö-yhtyeen hittiä alunperin hänen Propaganda-merkillään julkaistuksi. Mitäköhän vittua se siitäkin hyötyy?
Jani The Rock
23.12.2005 20:44:21

Noniin no, niissähän soitti vissiin samoja sällejä...mut joo, kyllähän se Kaaoskin tosiaan oli aikamoista kaaosta.

Risstetyissähän soitti Pulkkisen ohjaaja Rike Jokela, joka sittemmin soitti myös Pyhät Nuket-karmeudessa, jossa itseasiassa tais soittaa kaikki muutkin Riistetyt. Ja Yö-yhtyeen nykyinen kitaristi Daffy "Asko" Terävä, josta punk-huijari Vilenius on näemmä keksinyt tavan väittää sitä jotain Yö-yhtyeen hittiä alunperin hänen Propaganda-merkillään julkaistuksi. Mitäköhän vittua se siitäkin hyötyy?

Eikös Rike ollu Bastardsissakin?

Bastards on jotenkin jäänyt Riistettyjen, Kaaoksen, Rattuksen ja muiden jalkoihin, vaikka ainakin mun mielestäni se oli selkeesti parhaita noista 82-bändeistä.
Cheap tequila and too much Seconal, but I`m still alive and well! * Bella Italia #1 * MegaMan Club #002 - Quiff Man * ASHC #1
sirdickyj
23.12.2005 21:00:49
Eikös Rike ollu Bastardsissakin?

Bastards on jotenkin jäänyt Riistettyjen, Kaaoksen, Rattuksen ja muiden jalkoihin, vaikka ainakin mun mielestäni se oli selkeesti parhaita noista 82-bändeistä.

...mutta sai toisaalta noista eniten palstatilaa entisen solistinsa Juha Valjakkalan välityksellä.

Kun taas Porilainen Appendix-yhtye oli aikaansa edellä ja osti itselleen mainostilaa valomainoksesta, taisivat ajatella sinkkunsa "Ei raha oo mun valuuttaa" käyvän paremmin kaupaksi. Tuossa bändissähän taisi laulaa sittemmin muista yhteyksistä jonkinasteiseen kulttisuosioonkin noussut Olli Lindholm.
Jani The Rock
23.12.2005 21:40:37

...mutta sai toisaalta noista eniten palstatilaa entisen solistinsa Juha Valjakkalan välityksellä.

Kun taas Porilainen Appendix-yhtye oli aikaansa edellä ja osti itselleen mainostilaa valomainoksesta, taisivat ajatella sinkkunsa "Ei raha oo mun valuuttaa" käyvän paremmin kaupaksi. Tuossa bändissähän taisi laulaa sittemmin muista yhteyksistä jonkinasteiseen kulttisuosioonkin noussut Olli Lindholm.

Jepjep, ja Borgersenin Mikki oli myös laulajan tontilla. Appendix kasautui uudestaankin, ja eikös Mikki ollut sillonkin laulamassa. Hemmetin hyvä bändi oli Appendixikin, niillä oli paljon kovia biisejä.
sirdickyj
23.12.2005 21:55:37
Jepjep, ja Borgersenin Mikki oli myös laulajan tontilla. Appendix kasautui uudestaankin, ja eikös Mikki ollut sillonkin laulamassa. Hemmetin hyvä bändi oli Appendixikin, niillä oli paljon kovia biisejä.

Olivat oikein uutisissakin jokin aika sitten, juttu käsitteli suomalaisia ulkomailla rundaavia matalan profiilin bändejä.
Käyttäjätunnus
24.12.2005 15:05:41 (muokattu 24.12.2005 15:05:50)
Abduktio! Ylöjärven pojat tekee kyllä parasta Hooceeta mitä suomesta löytyy ja livenä ihan vitun kovia! Mielestäni vielä vuoden parhaan albuminkin tuossa keväällä tekivät...
"Informaatio ei ole sama kuin tieto. Tieto ei ole sama kuin viisaus. Viisaus ei ole sama kuin totuus. Totuus ei ole sama kuin kauneus. Kauneus ei ole sama kuin rakkaus . Rakkaus ei ole sama kuin musiikki. Musiikki on kaikkein parasta!" -Frank Zappa
Iscariah
24.12.2005 15:08:15
mikseristä Hätäpaska.
hauskaa kun mikä
mikko1
24.12.2005 17:04:00
Abduktio! Ylöjärven pojat tekee kyllä parasta Hooceeta mitä suomesta löytyy ja livenä ihan vitun kovia! Mielestäni vielä vuoden parhaan albuminkin tuossa keväällä tekivät...

Unkind on myös jees.
Käyttäjätunnus
25.12.2005 00:06:51
Unkind on myös jees.

Hmm...tuttu nimi, mutta en oo varmaan koskaan musaa kuullut. Pitääpä kuunnella
"Informaatio ei ole sama kuin tieto. Tieto ei ole sama kuin viisaus. Viisaus ei ole sama kuin totuus. Totuus ei ole sama kuin kauneus. Kauneus ei ole sama kuin rakkaus . Rakkaus ei ole sama kuin musiikki. Musiikki on kaikkein parasta!" -Frank Zappa
Bilharzia
25.12.2005 09:07:06
Mikäs sitten oli ensimmäinen HC-punk bändi? Mistä se sai alkunsa?

Kuulin että Verbal Abuse-poppoo olis ekana tehny tätä materiaalia 80-luvun alussa. Julkas yhden ainoon levyn joka oli aika lyhyt
. Let's Born To Die
Piepe
25.12.2005 11:40:04 (muokattu 26.04.2006 20:37:10)
eiku
Go Create The Next Craze - The Panda
Last Laugh! Tällä hetkellä parasta ouldskuul HC:ta suomessa.
ILMAN HUULIA EI VOI HYMYILLÄ!
kivi
25.12.2005 16:42:24
Mitä paskaa täällä jauhetaan.

Raised Fist. Refused. Abduktio. Joo ja Down My Throat.

Lapset, lapset!

HC-punk silloin ennen ja nykyään ovat kaksi aivan eri asiaa, joilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Nimi vain on sama.

On ihan ok määritellä HC tarkoittamaan vaikka vain NYHC:ta, mutta esim Sirdickyj ja mä soitettiin silloin 1982 HC-bändeissä, ja se tarkoitti silloin sitä kamaa mitä nykyään kutsutaan esim "kasikaks-HC:ksi". Sirdickyj:n jengi oli raivokkaan näköistä, kun ne oli sellaisia kyynäränmittaisia, ja niiden vöistä roikkui tiskiharjoja, muistan tuon kuin eilisen.

Vaikken paljoa muistakaan, niin "jotakin ehkä tietäisin, olinhan siellä minäkin"...

Suomen kasikaks-HC:stä kannattaa tutustua vaikkapa Propagandan julkaisemiin (ja Kråklundin uudelleenjulkaisemiin) Russia Bombs Finland ja Hardcore '83 -kokoomalevyihin. Bändien nykyisestä tilasta taas "Lepakon Hautajaiset" -live on melkoisen raadollinen dokumentti - ja kyllä, Appendix oli siellä parempi kuin koskaan vuonna 82...
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Piepe
25.12.2005 18:37:12
HC-punk silloin ennen ja nykyään ovat kaksi aivan eri asiaa, joilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Nimi vain on sama.

Ku emmää noista. Moon niin nuori. Mutta niinku sanoit, 80-luvun ja nykypäivän HC on kaksi eri asiaa, en minä tiedä kummasta ketjun aloittaja on kiinnostunut, onko kummastakaan vaiko peräti molemmista. Minulle itse (kivittäkkee vuan...) vanha Suomi-HC kuulostaa aika kauhealta päämäärättömältä kohkaamiselta, kun taas uudemmat bändit kuten Raised Fist ovat mielestäni musiikkillisesti paljon laadukkaampaa ja tiukempaa vääntöö. Jou. Ehkä oon vain nirso hifisti hippi.
Go Create The Next Craze - The Panda
aarghto
26.12.2005 01:06:28

Unkind on myös jees.

Unkind on on parhautta. Verenmakusuussa!
päteminen ja ruikutus.
Exhausted
26.12.2005 01:11:45

Abduktiota olisin tullut kehumaan, mutta oli jo kehuttu.
sirdickyj
26.12.2005 16:33:31
On ihan ok määritellä HC tarkoittamaan vaikka vain NYHC:ta, mutta esim Sirdickyj ja mä soitettiin silloin 1982 HC-bändeissä, ja se tarkoitti silloin sitä kamaa mitä nykyään kutsutaan esim "kasikaks-HC:ksi". Sirdickyj:n jengi oli raivokkaan näköistä, kun ne oli sellaisia kyynäränmittaisia, ja niiden vöistä roikkui tiskiharjoja, muistan tuon kuin eilisen.

Mä en muista noita harjoja, mutta ehkä valikoiva muisti on aktiivisesti noi unohtanut.

Sitäpaitti meikä ei oikeestaan osaa määritellä omaa sillon soitettua musaa mikskään muuks kun 13v. pikkujätkien hommiks, sitä soitettiin, mitä osattiin...eli ei paljoa. Ihan sitä raivoisinta HC:tä ei kumminkaan. Toisin kuin Kiven rykmentti, mikä on oikeasti ollut aikaansa edellä, Napalm Deathistä ei vissiin kukaan ollut sillon kuullutkaan?

Suomen kasikaks-HC:stä kannattaa tutustua vaikkapa Propagandan julkaisemiin (ja Kråklundin uudelleenjulkaisemiin) Russia Bombs Finland ja Hardcore '83 -kokoomalevyihin. Bändien nykyisestä tilasta taas "Lepakon Hautajaiset" -live on melkoisen raadollinen dokumentti - ja kyllä, Appendix oli siellä parempi kuin koskaan vuonna 82...

Jep, mutta rehellisyyden nimissä on sanottava, että kyllä tuon ajan punkilla on enemmäs sitä ajankuva-arvoa kuin mitään musiikillista annettavaa, uhoa tais olla enemmän kuin oikeaa tiukkuutta. Että siinä mielessä tuo vertailu 82-HC:n ja nyky-HC:n välillä ei oikein toimi.

Toisaalta esim. Dischargen keikka Lepakossa -83 taitaa edelleen totaalisuudessaan ja tiukkuudessaan hakea vertaistaan; 35min. silkkaa raivoa, olen kelaillut, että olisko se homma niin, että tuo bändi tuntui tiukemmalta kuin olikaan, mutta kaivelin netistä joku aika sitten "Hear nothing, see nothing, say nothing"-biisejä, ja kyllä ne aika tiukkaa mättöä ovat, vaikkei se nyt varsinaisesti enää kolise.

Metallicalle ja muillehan siinä loivat GBH, Discharge ja muut perustaa. Ja sen ovat Hetfield jne. avoimesti maininneetkin. Ja Venomin varhaiset levytykset ei oo kovinkaan keukana hardcoresta, vaikka ovatkin kovasti alkeellisia tekeleitä.

Ja Terveet Kädethän on ihan luku sinänsä, syystäkin edelleen legendaarinen ryhmä. Keikat ei muistaakseni tuolloin kehaksköötluvun alussakaan olleet samanlaista kännistä sekoilua kuin esim. Kaaoksen keikat, jotka tuntuivat olevan enemmänkin tekosyitä päästä sekoilemaan pois äidin helmoista kuin mitään musanesitystilaisuuksia.
Jani The Rock
26.12.2005 16:53:44

Metallicalle ja muillehan siinä loivat GBH, Discharge ja muut perustaa. Ja sen ovat Hetfield jne. avoimesti maininneetkin. Ja Venomin varhaiset levytykset ei oo kovinkaan keukana hardcoresta, vaikka ovatkin kovasti alkeellisia tekeleitä.

GBH on aina ollut mun suosikkipoppoita. Uudelleen aktivoituessaan alkoi sekin vaan lipsua ikävästi metallin suuntaan... Mutta ehkä kumminkin enempi punkrokkia kuin silkkaa hardcorea?

Ja Terveet Kädethän on ihan luku sinänsä, syystäkin edelleen legendaarinen ryhmä. Keikat ei muistaakseni tuolloin kehaksköötluvun alussakaan olleet samanlaista kännistä sekoilua kuin esim. Kaaoksen keikat, jotka tuntuivat olevan enemmänkin tekosyitä päästä sekoilemaan pois äidin helmoista kuin mitään musanesitystilaisuuksia.

Ja Maho Neitsyt... hmm.

Mutta Terveet Kädet on todellakin oma lukunsa. Läjä Äijälä on jumala, sanon mä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)