Henri Henri Olavi 30.11.2021 19:01:27 (muokattu 30.11.2021 19:02:17) | |
---|
No onhan tupakointi paljon haitallisempaa kuin silloin tällöin pienet herskavedot. Sitä paitsi mitään herskan vetoa ei tuossa sarjassa näytetä. Ei edes kai pilven polttoa. Tupakointia näytetään. Je suis 190221 |
velipesonen 01.12.2021 19:16:21 | |
---|
Let It Be Giles Martinin uutena miksauksena on kyllä upea levy. En ole välttämättä tykännyt Martin jr.:n Pepper-, V-Tupla- tai A-Road-miksauksista mutta tää on yliveto. "I suppose it was really just a matter of being a little offhand about things." |
velipesonen 07.12.2021 22:26:51 | |
---|
"I suppose it was really just a matter of being a little offhand about things." |
Calliope 01.01.2022 11:21:49 (muokattu 01.01.2022 11:22:40) | |
---|
"Turn up the Eagles the neighbors are listening" |
santa 02.01.2022 08:12:25 | |
---|
milloinkahan toinen osa ilmestyy? |
velipesonen 03.01.2022 16:06:59 | |
---|
santa: milloinkahan toinen osa ilmestyy? Plussa paukahti. "I suppose it was really just a matter of being a little offhand about things." |
McLeach 27.01.2022 20:23:43 (muokattu 27.01.2022 20:23:57) | |
---|
Noni tietäjät, kertokaahan nyt. Kuuntelin koko tuotannon eilen duunissa ja ei vaan lähde. Suurimmalta osin hämmentävän yhdentekevää tivolirallatusta. Oikeen mitään musiikillista sisältöäkään en löytänyt ennen viimeisiä levyjä. Monta hienoa biisiä, mutta suhteessa tuohon hurjan laajaan ja nopeaan tahtiin syntyneeseen katalogiin kuitenkin tosi vähän. Tykkääkö beatlesfanit koko tuotannosta vai ainoastaan tietystä jaksosta? |
Epämuusikko 27.01.2022 22:40:35 | |
---|
Ei se omaan korvaan maailman tasalaatuisinta musaa ole, mutta arvostan kovasti ja jos jonkun boksin sais hommattua. Joka aikakaudessa on helmensä ja aallonpohjansa. LET'S SÄRJETÄÄN AND MURJOTAAN! |
velipesonen 28.01.2022 02:53:07 | |
---|
McLeach: Noni tietäjät, kertokaahan nyt. Kuuntelin koko tuotannon eilen duunissa ja ei vaan lähde. Suurimmalta osin hämmentävän yhdentekevää tivolirallatusta. Oikeen mitään musiikillista sisältöäkään en löytänyt ennen viimeisiä levyjä. Monta hienoa biisiä, mutta suhteessa tuohon hurjan laajaan ja nopeaan tahtiin syntyneeseen katalogiin kuitenkin tosi vähän. Tykkääkö beatlesfanit koko tuotannosta vai ainoastaan tietystä jaksosta? Jos on fani niin tykkää kaikesta. Vaikka nuo pari viimeistä levyä onkin huonompia. "I suppose it was really just a matter of being a little offhand about things." |
2randpo 28.01.2022 11:48:36 | |
---|
Epämuusikko: Ei se omaan korvaan maailman tasalaatuisinta musaa ole, mutta arvostan kovasti ja jos jonkun boksin sais hommattua. Joka aikakaudessa on helmensä ja aallonpohjansa. Monoboksi on hyvä, vaikka kyllähän noi parhaiten soi vinyylinä. Levysoitin on laite, jolla toistetaan 33, 45 tai 78 kierrosta minuutissa pyöriviä äänilevyjä. |
Flash 28.01.2022 13:19:31 (muokattu 28.01.2022 13:21:27) | |
---|
McLeach: Monta hienoa biisiä, mutta suhteessa tuohon hurjan laajaan ja nopeaan tahtiin syntyneeseen katalogiin kuitenkin tosi vähän. Tykkääkö beatlesfanit koko tuotannosta vai ainoastaan tietystä jaksosta? Itse pidän kaikesta, mutta painottuu enemmän Rubber Soulista eteenpäin, koska taiteellinen taso on korkeampi. Ennen tuota levyähän sinkut olivat enemmän se juttu, kuin levyt. Koski tietysti kaikkia artisteja. The Beatlesin vanavedessähän albumi formaatti vasta kunnolla lähti lentoon pop/rock artistien osalta. The Beatles kuulostaa muuten aika paskalta suoratoistoista (en sen takia ikinä kuuntele sitä kautta). Etenkin se alkupään materiaali, joka kuuluu kuunnella muutenkin paljon mieluummin monona. Live Music Is Better! |
Kefiiri 28.01.2022 14:21:37 | |
---|
Kaikilla piitlesin levyillä on hyviä kappaleita, mutta seassa myös inhotuksia kuten Get Back. Alkupään poppikappaleissa täytyy ihailla ihan sitä pophitin tekotaitoa. Kaikki on kepeää, nokkelaa ja rapsakkaa. En ole musiikin asiantuntija. |
Marlowe 28.01.2022 16:44:18 | |
---|
McLeach: Monta hienoa biisiä, mutta suhteessa tuohon hurjan laajaan ja nopeaan tahtiin syntyneeseen katalogiin kuitenkin tosi vähän. Tykkääkö beatlesfanit koko tuotannosta vai ainoastaan tietystä jaksosta? Voin sanoa tykkääväni koko tuotannosta, vaikka kyllähän sieltäkin tulee kuunneltua joitakin levyjä enemmän kuin toisia. Lisäksi olen kiinnostunut yhtyeen merkityksestä laajemminkin, niin populaarimusiikin historiassa, kulttuurillisesti kuin yhteiskunnallisestikin. Olen tuosta sen verran eri mieltä, että hienoja biisejä syntyi hirmuinen määrä - etenkin kun ottaa nopean tahdin huomioon, hittien lisäksi albumiraidatkin ovat hyviä - ja samalla mentiin aika lailla kehittyvän taiteenlajin aallonharjalla. Kehityskulku oli melkoista, jos vertailee vaikka vuosia 1963, 1966 ja 1969. Moni ei ole pystynyt samaan. Spotifyhyn olen tehnyt cover-versioista koostuvia albumikokonaisuuksia, tässä esimerkiksi Revolver sellaisena. Mukana menossa muun muassa the Black Keys, Emmylou Harris ja The Jam. https://open.spotify.com/playlist/7qFoH98Dzo4LBpAVHmHoj9 "Barry, Dick ja minä olemme tulleet siihen tulokseen, että vakavasti otettavalla ihmisellä täytyy olla... vähintään viisisataa levyä" (Nick Hornby) |
sormunen 28.01.2022 20:44:27 (muokattu 28.01.2022 20:48:32) | |
---|
Flashin kommentista huomasin, että ehkä kysymyksen esittäjä ei tosiaan ole edes kuunnellut Beatlesin levyjä vaan on tehnyt päätelmiä jonkinlaisen kännykkäyhteyden kautta. Musa kuunnellaan joko livenä tai levyiltä. Näillä digipalveluillakin on paikkansa esimerkiksi demokuuntelussa, mutta eipä muuten. No joka tapauksessa bändin (sillä sitä se sekä luomisessa että toteuttamisessa oli) ratkaisut ovat suurilta osin ajankohtaisia nytkin. Alkuaikojen rockpopbiisit olivat tosi hiottuja ja ne soitettiin hengessä, jonka vain mieletön keikkailu ja sen antama varmuus antaa. Mutta eiväthän ekat neljä levyä mitään teoksia ole, vaan kokoelmia biisejä. Mulle tärkein osa on linja Rubber Soul-Revolver-Sgt Pepper-Abbey Road ja tästä mä jätän välistä Magical Mysteryn, valkoisen tuplan ja keltaisen jäänsärkijän, joilla niilläkin on ansionsa (valkoisella tuplalla oli enemmänkin ansioita, kun myin sen Keltaiseen jäänsärkijään ja dallailin Kuppilaan). Tossa mun mainitsemassani linjassa näkyy mieletön kunnian- ja kehittymisen himo, uteliaisuus ja uskallus tehdä raakaa eddiecochrania synteesissä uuden ns. klassisen kanssa. Studiojuttujen kehittäminen osaksi musaa on vieläkin aivan ennennäkemätöntä, koska kyse ei ole kikkailusta tai siitä, että vastuu musasta sysätään teknikoille, vaan siitä, että studiota käytettiin soittimena. Vielä pitää sanoa sananen tuosta tuotantotahdista. Levyjähän tuli kaksi-kolme per vuosi ja samaan aikaan bändi keikkaili taukoamatta. Kun Revolverin jälkeen tauko venyi puoleen vuoteen, kyseli media onko Beatlesien luomisvoima ehtymässä. Tässä on taas kerran kyseessä tapaus, josta voidaan ihmetellä, mitä olisi voinut tapahtua, jos he olisivat voineet pitää taukoa pari vuotta. Mutta...näin silloin toimittiin. PS EDIT: Vielä täytyy sanoa, että mä diggaan kovasti vuoden 2008 remastereista sekä monoina että stereoina. En lähtisi sen enempää kikkailemaan. Jos haluaa mahdollisimman autenttista, ostaa monoboxin. Mutta musta yksittäisinä suhteellisen huokealla myytävät stereoceedeet ovat aivan relevantteja. |
McLeach 29.01.2022 14:04:23 | |
---|
sormunen: Flashin kommentista huomasin, että ehkä kysymyksen esittäjä ei tosiaan ole edes kuunnellut Beatlesin levyjä vaan on tehnyt päätelmiä jonkinlaisen kännykkäyhteyden kautta. Musa kuunnellaan joko livenä tai levyiltä. Näillä digipalveluillakin on paikkansa esimerkiksi demokuuntelussa, mutta eipä muuten. Tätä vähän odottelinkin. Eli aika paljon tässä hypessä, joka mulle ei täysin välity on sitä vintagehifistelyä ja bändin vaikutuksen jatkuvaa tiedostusta. Itse tottakai mieluiten kuuntelen musat hyvällä äänentoistolla himassa, mutta kyllä ne omat lempparilevyt ja biisit kuulostaa hyviltä myös ihan sama millä vessapaperirullalla niitä kuuntelee naapurista seinän läpi. Musan laadun tai hyvyyden perustelu äänenlaadulla on vähintäänkin epäilyttävää. |
Newsted85 29.01.2022 14:19:40 | |
---|
McLeach: Tätä vähän odottelinkin. Eli aika paljon tässä hypessä, joka mulle ei täysin välity on sitä vintagehifistelyä ja bändin vaikutuksen jatkuvaa tiedostusta. Itse tottakai mieluiten kuuntelen musat hyvällä äänentoistolla himassa, mutta kyllä ne omat lempparilevyt ja biisit kuulostaa hyviltä myös ihan sama millä vessapaperirullalla niitä kuuntelee naapurista seinän läpi. Musan laadun tai hyvyyden perustelu äänenlaadulla on vähintäänkin epäilyttävää. Mä olen kyllä vähän samaa mieltä, että kyllä hyvä musa on hyvää vaikka kuuntelee esim. Spotifyn kautta. Ymmärrän toki hyvin myös ääneenlaatuun liittyvän argumentin ja tosiasiallisen eron siinä. Mulle Beatles on parhaita bändejä koskaan mutta ainahan tässä on kyse myös subjektiivisista jutuista. Mutta mä kuuntelenkin bändiä myös vinyyliltä :D. |
Kefiiri 29.01.2022 14:56:51 (muokattu 29.01.2022 14:57:33) | |
---|
Joillakin suhistimilla kuunnellessa esim. McCartneyn bassolinjat ja -soundi eivät oikein erotu. Kyllä kokemus silloin jää vajaaksi. En ole musiikin asiantuntija. |
McLeach 29.01.2022 15:52:24 (muokattu 29.01.2022 15:56:00) | |
---|
Kefiiri: Joillakin suhistimilla kuunnellessa esim. McCartneyn bassolinjat ja -soundi eivät oikein erotu. Kyllä kokemus silloin jää vajaaksi. Juurikin näin. Mutta uskoisin, että suurimmalle osalle ihmisiä (myös meikäläiselle) mielikuva beatlesista perustuu lähinnä hittibiisien hienoihin melodioihin ja sanoituksiin. Sitä en sinänsä ihmettele että muusikot fiilistelee tämän bändin materiaalia laajemmin. Mutta mites ne miljoonat, jotka ei ole yhtään bassolinjaa kuullutkaan, tiedä mitä soitinta pauli soittaa tai ole eläessään omistanut varsinaisesti m-net hyväksyttäjä äänentoistovehkeitä. No joo on ehkä vähän väärä foorumi tähän pohdintaan... Helppoahan se olisi verrata bändin suosiota johonkin muuhun ja miettiä mistä johtuu, mutta tuntuu ettei mikään muu bändi oikeen nauti vastaavaa ehdotonta arvostusta. |
Kefiiri 29.01.2022 20:04:19 | |
---|
McLeach: Helppoahan se olisi verrata bändin suosiota johonkin muuhun ja miettiä mistä johtuu, mutta tuntuu ettei mikään muu bändi oikeen nauti vastaavaa ehdotonta arvostusta. Kai ne oli ekana tekemässä nuo jutut... ja onhan siihen hommaan jotenkin enemmän tulokulmia kuin monella muulla ryhmällä, ihmeteltävää riittää. Kun se musakin kuitenkin siinä ohessa toimii. Kaikissa bändeissä ei ole yhtä kiinnostavia persoonia. En ole musiikin asiantuntija. |
2randpo 30.01.2022 10:50:22 (muokattu 30.01.2022 10:51:12) | |
---|
Kefiiri: Kai ne oli ekana tekemässä nuo jutut... ja onhan siihen hommaan jotenkin enemmän tulokulmia kuin monella muulla ryhmällä, ihmeteltävää riittää. Kun se musakin kuitenkin siinä ohessa toimii. Kaikissa bändeissä ei ole yhtä kiinnostavia persoonia. On siinä monta asiaa ja tulokulmaa, mutta esim. tuo persoona-juttu käy hyvin ilmi kun katsoo kuinka suvereenisti bändi hoiti julkiset haastattelut. Ja tuohon aikaan tuskin oli ainakaan samanlaista esiintymis-koulutusta kuin nykyisin. Muutenkaan bändin merkitystä on mahdotonta ymmärtää sijoittamatta sitä historialliseen yhteyteensä kuten mitä ja miten siihen aikaan kirjoitettiin yms. Ja mm. kaikki lauloivat, mikä on nykyään harvinaista. Ja tosiaan Rubber Soulista eteenpäin taiteellinen taso ja jälkivaikutus on huikea. Jotkut ovat ihmetelleet, miksi Beatles julkaisi levyjä niin nopeassa tahdissa. Tähänkin on kulttuurihistorialliset syynsä. Tarkoitus oli säilyttää syntynyt noste, jonka avulla levyä myytiin. Esim. kun Revolverin jälkeen ei heti ilmestynyt uutta levyä, lehdissä esiintyi jo lopettamis-spekulaatioita. Tahti siis oli 1960-luvulla todella paljon nopeampi kuin nykyään. Itsehän alkujaan inhosin Beatlesia, kun ensimmäinen kuuntelemani levy oli joku oldies but goldies-tyyppinen hittikokoelma eli sain väärän kuvan bändistä. Levysoitin on laite, jolla toistetaan 33, 45 tai 78 kierrosta minuutissa pyöriviä äänilevyjä. |