Aihe: Deep Purple
1 2 3 4 5127 128 129 130 131167 168 169 170 171
tepeh
29.04.2013 18:15:51
moelanen: No onhan se teknisesti aivan maailman huippua.
Otappa vaikka Eddie van Halen.
Se teki omaa musiikkia.
Morse on edelleenkin mielestäni rivikitaristi.

Morse on pelkkä rivikitaristi, koska ei itse tee biisejä? Aivan.. joo...
Musiikin takia tänne tultiin, rölöjen takia tänne jäätiin.
moelanen
29.04.2013 18:19:02
tepeh: Morse on pelkkä rivikitaristi, koska ei itse tee biisejä? Aivan.. joo...
Niin on, Ei Albert Järvinenkään osannut tehdä biisejä, saatika laulaa
tepeh
29.04.2013 18:27:11
moelanen: Niin on, Ei Albert Järvinenkään osannut tehdä biisejä, saatika laulaa

Ja hänkin oli pelkkä rivikitaristi?
Musiikin takia tänne tultiin, rölöjen takia tänne jäätiin.
moelanen
29.04.2013 18:32:05
tepeh: Ja hänkin oli pelkkä rivikitaristi?
No oli tavallaan.
Remu ja Alppu kasasi ne biisit.
Sit kun Ile tuli niin Remu edelleen kasas ne biisit.

Alppu oli rivikitaristi.
Helkkarin taitava mutta rivimies.
Aivan kuten Morse.
moelanen
29.04.2013 18:47:54
moelanen: No oli tavallaan.
Remu ja Alppu kasasi ne biisit.
Sit kun Ile tuli niin Remu edelleen kasas ne biisit.

Alppu oli rivikitaristi.
Helkkarin taitava mutta rivimies.
Aivan kuten Morse.

Mun pointtihan on koko ajan ollut se, että Blackmore teki ne biisit viimekädessä.
Tää nykyinen skittamies ei osaa tehdä.
kun Lord ja Blackmore ovat poissa, ketkä tekee biisit?
Gillan ja Glover?
Eikä ne kovi kummoisia ole.
moelanen
29.04.2013 19:11:24
moelanen: Mun pointtihan on koko ajan ollut se, että Blackmore teki ne biisit viimekädessä.
Gillan ja Glover?

ja.. kun tuota uutta levyä kuuntelee, Airey yrittää olla kuin Jon Lord, ja sehän ei onnistu, sävellystyö on ontuvaa, Gillan hoitaa tonttinsa,samoin Glover bassossa, kitaristia en arvosta ollenkaan, ja Ian Paice, todellinen luottomies Purplessa, yksi maailman parhmaimpia rumpaleista, ei todellakaan petä.
Se soitannollisesti.
Muuten biisit ovat mitäänsanomattomia.
Musta Arkipyhä
29.04.2013 20:30:34 (muokattu 29.04.2013 20:36:37)
moelanen: Mun pointtihan on koko ajan ollut se, että Blackmore teki ne biisit viimekädessä.

Tämä nyt ei pidä yhtään paikkaansa.Mk I:n aikaan myös Lord teki biisejä ja Glover sekä Gillan aikanaan.Jos en väärin muista niin esmes Speed Kingin riffi oli alunperin Gloverin idea.Mk II aikana biisit olivat pitkälti yhteistyötä - siis tuolloin 70-luvulla.Mk III:n aikana biisejä teki myös Hughes ja ne soul/funk-vaikutteet olikin osasyynä Ritchien lähtöön tuolloin.

Tuolta esim.kolmosalbumin tekijäkrediittejä:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Deep_Purple_%28albumi%29

Gloverin osuus Speed Kingin tekoon:http://fi.wikipedia.org/wiki/Deep_Purple_in_Rock

Mitä Morseen tulee niin mieshän loi jo hienoja sävellyksiä Dixie Dregsin,Steve Morse Bandin ja Kansasin riveissä aina 70-luvulta lähtien.Ja koska olen diggaillut omaperäisestä ja hienosta soitosta jo toistakymmentä vuotta ennen Purple-pestiä (kiitos Guitar Player-lehden jonka äänestyksissä mies oli mitalisijoilla vakiokasvo) mulle mies oli mitä parhain mies Blackmoren tilalle.

Kannattaa muuten tsekata Morsen Dixie Dregs kauden levyistä esim.What If.Loistavaa kamaa.

Gillan ja Glover?

Siis kaikkihan siihen taitaa osallistua.Itse kyllä erotan ,että esim.Fingers To The Bone olisi pitkälti Morsen biisi (tämän huomaa helposti jos on kuunnellut em.Steve Morse Bandin ja Dixie Dregsin levyjä).

Makuasioita toki ,mutta kyllä Sometimes I feel like screaming esmes on loistava biisi.Ja esim.sinänsä tasapaksun Abandonin Watching The Sky tai Fingers To the Bone.
"I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva"
J.Hollström
29.04.2013 20:41:52
Uudella levyllä on kiva huomata että biisit menee semmosesta laatikosta mistä Gillan pystyy ne laulamaan. Rikun aikana Purplen kaikki biisit (samoin Rainbowssa) menee G:stä, että kunkun on helppo riffitellä, ja laulajat oli helisemässä.
Musta Arkipyhä
29.04.2013 20:42:07
moelanen:En ole kuullut huonoa Rainbown keikkaa Blackmoren osalta.

Ritchie on soittajana hyvin ailahteleva ja fiilis -hyvä tai huono- tuppaa soitossa kuulumaan.Hieno soittaja toki.
Tawsky
29.04.2013 21:41:24
PsychedelicWarlord: Ritchie on soittajana hyvin ailahteleva ja fiilis -hyvä tai huono- tuppaa soitossa kuulumaan.Hieno soittaja toki.

Ritchieltä on kuultu kaikenmoisia räpellyksiä vuosien varrelta. Morsen en oo kyllä ikinä kuullut vetävän huonoa settiä vaan tuntuu aina soittavan tarkasti ja hyvällä maulla.
"Odotin sellaista Tony Halmeen näköistä kaveria sieltä ilmaantuvaksi, joten shokki oli kova kun mielikuvat romahti." -DM
izmousis
29.04.2013 23:57:50
Harmillista että täällä alkoi tuollainen kiistely. jotenkin tulee negatiivinen fiilis lukiessa. Mitäs ihmiset tykkää Slaves and Mastersista. ? :)
Artturi
30.04.2013 00:13:44 (muokattu 30.04.2013 00:17:31)
"Sometimes, on a good day, I sit and think. Sometimes I just sit." Gotta love Ian Gillan :-)

Olen aivan koukussa tähän uuteen levyyn! Ja olen iteki wanhus ja Purplen muutaman kerran nähnyt myös maestro Ritchien kera. Ei se silti mitään poista tämän nykykokoonpanon loistokkuudesta. Miks pitää ylipäätään vertailla vanhoihin? Lapsellista, musa musana, sanon minä! Ja tunnustan, että en ole kaikista Morsen aikaisista Purpleista digannut. Mutta kun eteen tulee moderni klassikko, nostan hatun oitis!!
kanisteri
30.04.2013 00:40:20
izmousis: Harmillista että täällä alkoi tuollainen kiistely. jotenkin tulee negatiivinen fiilis lukiessa. Mitäs ihmiset tykkää Slaves and Mastersista. ? :)

Erinomainen levy! Ja kuten Ben edellä mainitsee, myös kiertueen keikka oli mainio.

Slaves and Masters on hyvä yhdistelmä elegantilla tavalla melankolista hardrockia ja blueshenkisempää riffittelyä. Puhtoinen tuotanto ja Turnerin smooth laulutapa istuvat hyvin biiseihin. Too Much Is Not Enough (Turnerin käsialaa) on levyn kauneusvirhe.

Tämä levy on palannut ilmestymisestään asti lautaselle kerran pari vuodessa.
Musta Arkipyhä
30.04.2013 08:24:27
kanisteri: Erinomainen levy! Ja kuten Ben edellä mainitsee, myös kiertueen keikka oli mainio.

Slaves and Masters on hyvä yhdistelmä elegantilla tavalla melankolista hardrockia ja blueshenkisempää riffittelyä. Puhtoinen tuotanto ja Turnerin smooth laulutapa istuvat hyvin biiseihin. Too Much Is Not Enough (Turnerin käsialaa) on levyn kauneusvirhe.

Tämä levy on palannut ilmestymisestään asti lautaselle kerran pari vuodessa.

Levystä pidän.Keikasta en pitänyt.Syy oli lähinnä se ,että biisejä pätkittiin muistaakseni jonkin sortin medleyksi aivan liikaa.Battle Rages On-kiertueen keikka oli paljon parempi.
Musta Arkipyhä
30.04.2013 09:34:10
ADEHD: Ritchieltä on kuultu kaikenmoisia räpellyksiä vuosien varrelta. Morsen en oo kyllä ikinä kuullut vetävän huonoa settiä vaan tuntuu aina soittavan tarkasti ja hyvällä maulla.

No kyllähän se pitää paikkansa ,että Morse on soittajana ehken tasasempi - toisaalta sitten hiukka tylsempikin? Sellanen tietty palo siinä soitossa Ritchiellä sitten taas kovimmillaan on: Mennään fiiliksissä ja otetaan kovia riskejä ja määränpää ei ole ihan tiedossa :-) Pidän kovasti 70-luvun Purplen(kin) improvisoinnista ja siitä tietystä "hulluudesta" kun lähdetään menemään kohti tuntematonta.

Mutta selkeästi voi mielestäni kuulla kuinka Morsen mukaantulo taasen 90-luvulla toi uuden palon Purplen tekemisiin.BRO-levyllä oli jonkun verran täyteralleja ja levy kuulostaa jotenkin väkinäiseltä joskin ne kohokohdat (mm.nimibiisi,Anya) nostaa levyn tasoa.
eddison84
30.04.2013 10:36:06 (muokattu 30.04.2013 10:50:58)
Juuh, ajattelin, että nyt olisi kunnon laadukasta keskustelua uudesta levystä, kun näin monta sivua tekstiä on ykskaks tullut. Mutta ei, joku "elämää nähnyt" ulisee Morsen paskuudesta ja ja ite ollaan soitettu niin ja näin kauan...

Asiaan:
Itselle levy saapui postissa viime torstaina, päivän etuajassa ja täytyy sanoa paljon kuunnelleena, että pidän todella! Aivan erilailla tässä on henkeä kuin 2 edeltäjässään. Morse ja Glover-kaksikko vetää perus tasaisen laadukkaasti ja muu orkesteri taasen loistaa enempi kuin mitä on parilla edellisellä levyllä ollut havaittavissa.
Paice laittelee hienoja fillejä moneen kohtaan, etenkin Weirdistanin kertsissä, josta varmasti tunnistaa, kuka kannujen takana on.
Kosketinsoittimet ovat erittäin keskeisessä roolissa ja mikäs siinä, kun Don hoitelee niin mainiosti tuota nurkkaa. Mahtavia juttuja koskettimilla.
Gillan vetää edelleen 67v ikäänsä nähden hienosti, 2 pykälää vajaa 4 oktaavia on ääniala tällä lätyllä.
Omat suosikit levyllä A Simple Song, Out Of Hand, Body Line, Blood From A Stone, Uncommon Man, Apres Vous, All The Time In The World ja Vincent Price eli lähes koko rieska, tosin ei loputkaan heikkoja ole, kyllä tämän mielellään kuuntelee aina läpi asti.
Piti käydä vielä vinyylikin hankkimassa CDn lisäksi.
Master Of The Universe
30.04.2013 21:15:50
Kyllä Rikun soitossa on paskanakin päivänä ihan eri liekki ja saundi kuin Morsen vedoissa. Puhumattakaan persoonasta. Mun mielestä Morse on vaan tylsä.
All I know is that any marriage where the female is allowed to speak and wear clothing is doomed to failure. -Quark-
eddison84
30.04.2013 22:29:42 (muokattu 30.04.2013 22:30:22)
Master Of The Universe: Kyllä Rikun soitossa on paskanakin päivänä ihan eri liekki ja saundi kuin Morsen vedoissa. Puhumattakaan persoonasta. Mun mielestä Morse on vaan tylsä.

Joo, mutta ei annettaisi sen olla tämän ketjun pääaihe.... Purplessa kun on paljon muutakin kuin kitara.
J.Hollström
30.04.2013 22:42:21
eddison84: Joo, mutta ei annettaisi sen olla tämän ketjun pääaihe.... Purplessa kun on paljon muutakin kuin kitara.

No nää Riku-uskovaiset ei kuuntele muuta kuin kitaraa.
BigPapa
30.04.2013 22:46:14

J.Hollström: No nää Riku-uskovaiset ei kuuntele muuta kuin kitaraa.

Mahtaako kuunnella edes sitä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)