Aihe: The Beatles
1 2 3 4 5114 115 116 117 118199 200 201 202 203
Number 9
27.09.2012 18:40:04
BigPapa: The Beatlesin virallinen Let It Be lp julkaisu on aivan loistava levy. Ei yhtään huonoa biisiä.

Mää on tästä vahvasti eri mieltä.

Dig It on huono.
Maggie Mae on huono.
Spectorin tuotanto on tuhonnut Across the Universen, Long and Winding Roadin ja Let It Be:n. Pidän paljon enemmän kyseisten biisien "riisutuista" versioista.

Minun mielestäni.

Biisit eivät ole huonoja mutta tuotanto kusee.

Minun mielestäni...:)
Please, dont wake me, no, dont shake me, leave me where i am, im only sleeping -John Lennon Are you sleeping? Brother John? -Brian Wilson
BigPapa
27.09.2012 19:05:12 (muokattu 27.09.2012 19:06:21)

The Beatlesin virallinen Let It Be lp julkaisu on aivan loistava levy. Ei yhtään huonoa biisiä, minun mielestäni.

Kertakaikkiaan Across The Universe on ihan huippu sellaisena kuin se on originaalilla Let It Be julkaisulla. Samoin Long And Winding Road orkestraation kanssa. Mitäpä se olisikaan ilman sitä. Pelkkä raakile, ranka, demo.

"18 violins, four violas, four cellos, three trumpets, three trombones, two guitars, and a choir of 14 women. The orchestra was scored and conducted by Richard Hewson"

Let It Be sooloineen ja muineen, pelkkää parhautta. Samoin se kuinka se jatkuu Dig Itistä.

Minun mielestäni.
Rämppy
27.09.2012 19:33:30
Mun mielestä Let it be -albumilla on varsin juureva meininki. Olen aina tykännyt siitä(kin). Mun suosikki tuolta levyltä on Dig a Pony.
En sitten malttanut olla sanomatta.
Tumba
27.09.2012 22:24:19

Omasta mielestäni Spectorin tuotanto murhaa nimenomaan The Long and Winding Roadin lähes kuuntelu kelvottomaksi pökäleeksi. Spectorhan itse on tainnut sanoa, että joutui laittamaan niin paljon lisää raitoja, jotta Lennonin päin helvettiä soitettu bassoraita ei kuuluisi niin pahasti läpi.
Joku päivä vielä kaikkien vaimojeni lapset yhdessä leikkii.
kotoilija
27.09.2012 22:28:44
Tumba: Omasta mielestäni Spectorin tuotanto murhaa nimenomaan The Long and Winding Roadin lähes kuuntelu kelvottomaksi pökäleeksi.

Tästä samaa mieltä. Let It Ben ja Across the Universen kohdalla tuo Spectorin tuotanto ei haittaa yhtä paljon kuin The Long and Winding Roadissa. Se yksinkertainen pianoballadi on vain paljon parempi ja "isomman" kuuloinen kuin tuo ylituotettu orkestrointi.
"It's good to dream."
BigPapa
27.09.2012 22:38:40 (muokattu 27.09.2012 22:51:31)

Tumba: Omasta mielestäni Spectorin tuotanto murhaa nimenomaan The Long and Winding Roadin lähes kuuntelu kelvottomaksi pökäleeksi.

Ole sitten kuuntelematta. Ja ihan samat niille kaikille, joiden mielestä se orkestrointi on epäonnistunut. Se on juuri sellainen kuin pitääkin juuri sen orkesteriarrin ansiosta ja aivan kerrassaan masterpiece - mun mielestä. Koko naked Let It Be on suuren luokan huumoripläjäys, McCartneyn rahat pois kusetus ja helevetin huono vitsi, mun mielestä. Onneksi ei alunperin julkaistu sellaisena.
velipesonen
27.09.2012 22:50:46

Let It Be -levystä tuleekin mieleeni että mihinkäs se Beatlesin tarina loppui: No, se loppui kappaleeseen For You Blue. Get Back on levyn viimeinen biisi mutta sama esitys oli aiemmin ehditty julkaista singlenä. Let It Be -single b-puolineen (You Know My Name) oli ehditty julkaista jo aiemmin keväällä 1970.

Olen pohtinut, mitä oikein merkitsee että Beatlesin tarina loppui juuri For You Bluehun eikä kappaleeseen You Know My Name (Look Up the Number), joka olisi ollut finaaliksi paljon luontevampi. Siinä voi ottaa esiin tietenkin sen seikan että Beatlesin levytysten tarinan voi katsoa alkaneen kappaleesta Cry for a Shadow, joka oli Georgen ja Johnin kitarabiisi. For You Blue on myös Georgen ja Johnin kitarabiisi koska John soittaa siinä sen tunnusomaisen slidekitaran.

"Elmore James got nothin' on this baby", sanoo Geroge biisin aikana ja toisaalta Cry for a Shadow on jonkinlainen kunnianosoitus Shadowsille.

Get Back olisi myös ollut paljon luontevampi finaali mutta niinkään ei sitten käynyt. Mikähän tähän on syynä, en ole keksinyt. Se on valefinaali koska on levyn viimeisenä, ikään kuin äkkinäisiä ähäkutteja kiusoittelemassa. "...I hope we all passed the audition!" olisi myöskin ollut niiiiin sopiva lopetus uralle - mutta ei!
"Jos Elvis eläisi, hän varmasti kääntyisi haudassaan." - Hannu Nyberg
Calliope
28.09.2012 17:05:44
Ja sitten vielä sekin, että Lennonin mielestä "Long and winding road" ja "Let it be" eivät ole Beatles-kappaleita.
"Your mind makes a promise that your body can't fill"
BigPapa
28.09.2012 18:01:11 (muokattu 28.09.2012 18:06:09)

Calliope: Ja sitten vielä sekin, että Lennonin mielestä "Long and winding road" ja "Let it be" eivät ole Beatles-kappaleita.

Linkki tai Lennon sanomaan se itse meitin kaikien kuullen.

Lennon said of Spector's work on Let It Be: "Phil was given the s--ttiest load of badly recorded s--t with a lousy feeling to it, and he made something of it."
Number 9
28.09.2012 19:18:56
Calliope: Ja sitten vielä sekin, että Lennonin mielestä "Long and winding road" ja "Let it be" eivät ole Beatles-kappaleita.

Tiedätkö mitä?

Eipä ole yllätys.
Please, dont wake me, no, dont shake me, leave me where i am, im only sleeping -John Lennon Are you sleeping? Brother John? -Brian Wilson
Calliope
28.09.2012 19:43:53 (muokattu 28.09.2012 19:46:19)
BigPapa: Linkki tai Lennon sanomaan se itse meitin kaikien kuullen.

Löytyy tästä kirjasta;

http://www.amazon.com/Playboy-Inter … ko/dp/0425059898/ref=pd_sim_sbs_b_3

Lennon kävi läpi Beatles kappaleita.
"Your mind makes a promise that your body can't fill"
BigPapa
28.09.2012 20:07:30 (muokattu 28.09.2012 20:18:23)

Calliope: Löytyy tästä kirjasta;

http://www.amazon.com/Playboy-Inter … ko/dp/0425059898/ref=pd_sim_sbs_b_3

Lennon kävi läpi Beatles kappaleita.

Joopa joo. Varmaan löytyy ihan mitä vaan.

LENNON: I kind of admire the way Paul started back from scratch, forming a new band and playing in small dance halls, because that's what he wanted to do with the Beatles -- he wanted us to go back to the dance halls and experience that again. But I didn't. . . . That was one of the problems, in a way, that he wanted to relive it all or something -- I don't know what it was. . . . But I kind of admire the way he got off his pedestal -- now he's back on it again, but I mean, he did what he wanted to do. That's fine, but it's just not what I wanted to do.

PLAYBOY: What about the music?

LENNON: "The Long and Winding Road" was the last gasp from him. Although I really haven't listened.
Marlowe
29.09.2012 11:36:54
The Rolling Stone -lehden ex-päätoimittajan Jann Wennerin toimittama kirja on ilmestynyt myös suomeksi nimellä "Lennon muistelee". Se on varsin kiinnostava aikalaiskuvaus, johon kannatta jokaisen Beatles-fanin tutustua. Lennonilla on vielä ns. tunteet pinnassa, ja aika tylyäkin kommenttia mies latelee.
"Barry, Dick ja minä olemme tulleet siihen tulokseen, että vakavasti otettavalla ihmisellä täytyy olla... vähintään viisisataa levyä" (Nick Hornby: Uskollinen äänentoisto)
velipesonen
29.09.2012 13:09:02

Marlowe: The Rolling Stone -lehden ex-päätoimittajan Jann Wennerin toimittama kirja on ilmestynyt myös suomeksi nimellä "Lennon muistelee". Se on varsin kiinnostava aikalaiskuvaus, johon kannatta jokaisen Beatles-fanin tutustua. Lennonilla on vielä ns. tunteet pinnassa, ja aika tylyäkin kommenttia mies latelee.

Näin on ja eikös hää ollut juur siihen aikaan siinä primaaliterapiassa, tai ainakin jossain hörhöterapiassa missä käskettiin antaa tulla vaan täydeltä laidalta tunteet pinnassa. Myöhemmin Lennon itse kuvasi tuota haastattelua ja kirjaa "paskaksi", oli vähän nolona sen suhteen, ei olisi ehkä tarvinnut heittäytyä joissain kohdin niin lapselliseksi.

Mutta aina sattuu kun tapahtuu eikä julkisuuttaan voi kukaan hallita.
Number 9
03.10.2012 10:21:21 (muokattu 03.10.2012 10:22:20)
Nyt on Markku Kosken kirja Beatles-Erään yhtyeen anatomia luettavana, olen sivulla jotain 150, minusta mielenkiintoista tekstiä. Kirjoittajan ajatukset ovat sinänsä mielenkiintoisia, tosin jotkut ovat itsestäänselvyyksiä.

Yksi parhaista Beatles-kirjoista kun ei enään vain kerro sitä jo kerrottua tarinaa, vaan pureutuu syvemmälle.

Kaikkia kirjan ajatuksia en kyllä allekirjoita.
Spacek
04.10.2012 01:15:05
velipesonen: Vinyylilevyn tapauksessa on niinkin, että itse monistetun levyn ja alun alkaen äänitysmikrofoniin tarttuneen äänen, siis Beatles-yhtyeen esityksen, välillä on fyysinen yhteys, mutta digimuodossa tämä yhteys on katkennut ja kyseessä on vain kuvajainen, joskin usein tarkka, siitä mitä on joskus tapahtunut. Vinyyli- tai vahalevy on siis alkuperäisen tapahtuman konkreettinen jälki (edellyttäen ettei matkan varrella ole tapahtunut digitalisointia).

Bioenergia on luonnollisesti helppo kohdistaa alkuperäiseen tapahtumaan eli Beatles-yhtyeen musisointiin sen jättämän jäljen perusteella, yhteys on elimellinen. Mutta digitaalisen tiedoston tapauksessa bioenergian suuntautuminen tapahtuu määrätyllä tavalla koodattua tapahtuman kuvajaista kohti. Bioenergian suuntaaminen digitalisoituun musiikkiin on siis ratkaisevasti filosofisempi tapahtuma ja kuten filosofiasta kaikki tiedämme, kaikki filosofia on kiistanalaista, eikä välttämättä toimi käytännössä.

Kuinka on bioenergian laita silloin, kun musiikki tuotetaan digitaalisesti, mutta siirretään tämän jälkeen esim. vinyylille tai nauhalle? Ilmeisesti bioenergia ei välity tällöin itse musiikista, mutta itse levy saattaisi ajansaatossa "kerätä" bioenergiaa? Digitalisointihan pienentää musiikista välittyvää bioenergiaa suuresti. Olisi mielenkiintoista tietää vaikuttaako tallennnustaajuus tähän. Väittäisin, että digitaalinen äänentoisto on vain surkea välivaihe jonkin paremman tallennustavan edellä, mutta ehkä niin kauan mennään digitaalisesti kunnes ihmiset heräävät eetterimaailman olemassaoloon ja tekniikka kehittyy.
velipesonen
04.10.2012 08:06:30

Spacek: Kuinka on bioenergian laita silloin, kun musiikki tuotetaan digitaalisesti, mutta siirretään tämän jälkeen esim. vinyylille tai nauhalle? Ilmeisesti bioenergia ei välity tällöin itse musiikista, mutta itse levy saattaisi ajansaatossa "kerätä" bioenergiaa?

Kyllä.

Digitalisointihan pienentää musiikista välittyvää bioenergiaa suuresti. Olisi mielenkiintoista tietää vaikuttaako tallennnustaajuus tähän. Väittäisin, että digitaalinen äänentoisto on vain surkea välivaihe jonkin paremman tallennustavan edellä, mutta ehkä niin kauan mennään digitaalisesti kunnes ihmiset heräävät eetterimaailman olemassaoloon ja tekniikka kehittyy.

Olisi tietenkin mahdollista rakentaa jonkinlaisia uudentyyppisiä analogialaitteita ja lanseerata uudenlaisia analogiaformaatteja. Esimerkiksi laserluettavia optisia analogialevyjä. Minä toivoisin äänentoistoon kanavaisuuden vapauttamista formaatin kahleista, eli kullakin äänitteellä olisi vain maksimi kanavaluku ja toistolaitteisto sekoittelisi kanavat sen mukaan, kuinka monta kaiutinta laitteistoon on kytketty. Tämähän olisi jo nykytekniikalla vallan helposti toteutettavissa. Silloin kaikki äänitteet voisi julkaista tasan niin monikanavaisina kuin ne on äänitettykin eli miksaamisen sijaan eri kanavat vain trimmattaisiin "elämään rinnakkain".

Jos nyt sitten tämä n-kanavaisuus, nimitettäköön vaikka niin, toteutettaisiin täysin analogisesti, saattaisi itse äänite ja sen luentatapa olla vähäsen kimurantti. Mutta jäämme odottamaan alanmukaisia innovaatioita.

Vai onko mielessäsi jotain mikä ei ole sen enempää analogista kuin digitaalistakaan? Jos, niin mitä se semmoinen on?
Flash
04.10.2012 08:31:11

velipesonen: Olisi tietenkin mahdollista rakentaa jonkinlaisia uudentyyppisiä analogialaitteita ja lanseerata uudenlaisia analogiaformaatteja. Esimerkiksi laserluettavia optisia analogialevyjä.

Japanissa on kehitetty vinyylisoitin, jossa lasersäde lukee uraa, mutta kompromissihan se sekin on...
Live Music Is Better!
Jokapaikanapina
05.10.2012 00:16:12
Mitäs mieltä velipesonen on Ponon bioenergiasta? http://www.rollingstone.com/music/n … al-to-analog-music-service-20120927
Stiiq
05.10.2012 00:29:27 (muokattu 05.10.2012 00:29:53)
velipesonen: Esimerkiksi laserluettavia optisia analogialevyjä.

Analoginen videolevy lanseerattiin 80-luvun puolenvälin jälkeen, mutta ei siitä tullut suosittua.

Ja tämähän ei liity Beatlesiin mitenkään. Minä tykkään biitlesistä, hyvä bändi.
Kuivakka, englantilaistyyppinen huumori ei nyt auta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)