Aihe: Deep Purple
1 2 3 4 5109 110 111 112 113167 168 169 170 171
hevikivinen
01.01.2012 16:57:29
sirdickyj: Ei muuta ku keskustelemaan sitten ja tuottamaan tekstiä. Vai luuletko et tää on koku viihdekanava mistä tulee sulle ilmaseks viihdettä ilman et ite osallistut ollenkaan?

No voi herranjumala! Olen keskustellut näillä sivuilla aina kun aihetta on ollut. Mistä sinä tuon repäisit, että en osallistu keskusteluun? Otitko jostakin selville? Huonot tiedot oli sitten sinulla.

Miksi en saisi sanoa mitä ajattelen siitä, että ketjun keskustelu oli mennyt jo aika pahasti ohi aiheesta? Sanon vielä kerran, että jos otsikossa lukee Deep Purple, palstalla kävijät odottavat lukevansa viesteistä jotakin kyseiseen yhtyeeseen ja sen jäseniin liittyvää, ei viestitolkulla vänkäämistä jostakin Hietasen Pentistä ja Mr Bigistä.

Totta hemmetissä tämä sivusto on olemassa myös siksi, että täällä käydään lukemassa muiden tekstejä. Ihan alkeita pitää näköjään opettaa ihmisille nettikäyttäytymisestä.
jazzmies
01.01.2012 22:33:00
sirdickyj: Laahaa. Laulun ylikorostunut selkeys tekee sen että laahaa, on mun päätelmä, koska kaikki noi Hietasen rock-yritelmät on laahaavia pyristelmiä.

Lisäksi rumpali ei aja tossa.

Mutta samanlaiselta laahaamiselta ne kuulostaa vaikka olis toinenkin rytmiryhmä pelissä.

Kyllä se myös minun mielestäni ei ole yhtään pois Deep Purplelta tai näitä kirjoituksia lukeneilta, jos keskustelu rönsyää heitä coveroineisiin yhtyeisiin ja artisteihin. Luulen, että näitä DP:tä sivuavilla juonteilla käsitykset alkuperäisesitysten piirteistä saavat vahvistusta.

Ja sitten näihin mikrorytmisiin käsitteihin. Laahata (dragging) tarkoittaa terminä soittamista jäljessä niin, että tempolla on taipumus hidastua. Ja tässä tempo ei hidastu, eli esitys ei laahaa. Ja tuo kausaalisuhde laulun ylikorostuneisuuden vaikutuksesta laahaavuuteen siksi, että hänen muut rock-esitykset ovat laahaavia pyristelmiä, siinä ei ole järjen hiventäkään! Rummut on miksattu turhan alas ja siinä se. Ja vaikuttaa siltä, että kun Hietanen laulaisi onnistuneestikin, kuten tässä Tamperetalon esityksessä, on kyseessä deterministinen tapahtauma, mikä jo ennalta määrittäisi esityksen epäonnistumaan. Tässäkään ei ole järjen hiventä. Esitys joko onnistuu tai ei, ja nyt se oli noilla resursseilla lähes jackpot.

---- rushing
--- on the top of the beat
-- edge
- drive
0 on the beat
+ groove
++ in the pocket
+++ laid back
++++ sleepy, dragging
Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 -
Askr
01.01.2012 22:38:11 (muokattu 01.01.2012 22:40:33)
jazzmies: esteettiset "perussuomalaiset" rajanvedot (I/0 onko rock, +/- onko hyvää rockia) puuttuvat lähes täysin kontekstista missä touhuan.

Samaa mieltä genrerajojen vartioimisen rajoittavuudesta, mutta mielestäni rajojen vartiointi on eri asia, kuin tunne jonkun biisin alkuperäisestä perusolemuksesta (määrittelyllehän se ei välttämättä mitenkään alistu). Jos siihen, kuten Burniin, kuuluu tietty palava draivi ja piiskainen sivaltavuus ja jos nämä tuntuvat puuttuvan jostain versiosta, joka pyrkii samaan, eikä tilalle tarjoamaan mitään uuttakaan tunnetilaa, näkemystä ja toteutusta, niin en minä näitä puutteita koskevia huomiota rajojen vartioinniksi sanoisi.

Ihmettelen kyllä minäkin, että miksi Hietasen versio näin esillä, ei mitään kauheasti vastaan, muttei kyllä erityisemmin innostakaan- hienoa kun settiinsä nostanut, mutta imho minustakaan sellainen "kelpo suoritus" ei Burnin kohdalla riitä. Onhan Burnia nyt kotimaassakin usemmankin kerran keikoilla coveroitu, suuremmalla palolla. Löytyy tuubistakin useampia.
hevikivinen
01.01.2012 22:43:58
jazzmies: Kyllä se myös minun mielestäni ei ole yhtään pois Deep Purplelta tai näitä kirjoituksia lukeneilta, jos keskustelu rönsyää heitä coveroineisiin yhtyeisiin ja artisteihin.

Ei tietysti sinusta, koska olet toinen tämän liisterin vatkaajista. Minulle nuo rönsyt ovat kasvaneet jo ylimittaisiksi.
Isotalo
01.01.2012 22:57:12
jazzmies: Ja sitten näihin mikrorytmisiin käsitteihin. Laahata (dragging) tarkoittaa terminä soittamista jäljessä niin, että tempolla on taipumus hidastua. Ja tässä tempo ei hidastu, eli esitys ei laahaa. Ja tuo kausaalisuhde laulun ylikorostuneisuuden vaikutuksesta laahaavuuteen siksi, että hänen muut rock-esitykset ovat laahaavia pyristelmiä, siinä ei ole järjen hiventäkään! Rummut on miksattu turhan alas ja siinä se. Ja vaikuttaa siltä, että kun Hietanen laulaisi onnistuneestikin, kuten tässä Tamperetalon esityksessä, on kyseessä deterministinen tapahtauma, mikä jo ennalta määrittäisi esityksen epäonnistumaan. Tässäkään ei ole järjen hiventä. Esitys joko onnistuu tai ei, ja nyt se oli noilla resursseilla lähes jackpot.

Näin. Eli laahaaminen ei ole mielipideasia. Kyseinen pätkä ei laahaa, mutta ei myöskään kiilaa, menee kuitenkin eteenpäin.
sirdickyj
01.01.2012 23:25:24
Isotalo: Näin. Eli laahaaminen ei ole mielipideasia. Kyseinen pätkä ei laahaa, mutta ei myöskään kiilaa, menee kuitenkin eteenpäin.

Kyseinen pätkä kulkee kuin kivireki ja Asikkalan puiset rattaat.

Laahaaminen on sitä.

Tempon hidastuminen on tempon hidastumista.
It's the singer, not the song.
BigPapa
01.01.2012 23:28:29

sirdickyj: Kyseinen pätkä kulkee kuin kivireki ja Asikkalan puiset rattaat.

Laahaaminen on sitä.

Jos sun mielestä laahaa niin mitä sitte.
bluesy
06.01.2012 21:58:03
sirdickyj: Kyseinen pätkä kulkee kuin kivireki ja Asikkalan puiset rattaat.

Laahaaminen on sitä.

Kuka mainitsee Asikkalan puiset rattaat Purplen yhteydessä kun puhutaan tempon hidastumisesta? Laahamista en ole siellä suunnalla havainnut!!!
zombywoof
06.01.2012 22:20:53
Hietasen Burnissahan Hietsu ite vetää hyvin kuten myöskin rytmiryhmä. Muuten aika elotonta kloonausta. Kitaristi sleebaa varsin ärsyttävästi.
"Welcome Back My Friends To The Show That Never Ends"
bluesy
06.01.2012 23:48:05
zombywoof: Hietasen Burnissahan Hietsu ite vetää hyvin kuten myöskin rytmiryhmä. Muuten aika elotonta kloonausta. Kitaristi sleebaa varsin ärsyttävästi.
niinkun joku tämän sopan/liisterin hämmentäjä mainitsi, sama mikä rytmiryhmä niin olis laahannut kuitenkin....hämmentävää kommenttia, Hietsu vetää omalla staililla ja on ihan ok, ja mitä tulee aaltosen soittoon niin visuaalinen ulosanti kun ei oo rock...ei voi mitään, ei ole bootsit jalassa ja on muutenkin viihdebändissä!!Vertailu kun ei onnaa millään mittarilla!!
zombywoof
07.01.2012 00:35:06
bluesy: niinkun joku tämän sopan/liisterin hämmentäjä mainitsi, sama mikä rytmiryhmä niin olis laahannut kuitenkin..

Mulle nyt on sama mitä liisteriä kukakin veivaa mutta fakta on se että tuo rytmiryhmä kyl toimii :)
"Welcome Back My Friends To The Show That Never Ends"
bluesy
07.01.2012 01:06:43
zombywoof: Mulle nyt on sama mitä liisteriä kukakin veivaa mutta fakta on se että tuo rytmiryhmä kyl toimii :)samaa mieltä, rytmiryhmä toimii...ja joka sanoo ettei toimi ja on sitäsuntätä kun ei ole rock-bändi ni ei ole...kitarasoolokin...niinpä onks tuosta nyt mitään negaa sanottava!!!kun ei voi verrata alkuperäsen, ei vaan voi!!
ukko idänmies
07.01.2012 13:16:06
Katoin vasta nyt tuon Hietasen vedon. Juuri noinhan se pitää coverina vetää. Hieno versio. Alkuperäistä fiilistä kun ei kuitenkaan kukaan saa enää luotua.
Ei elämästä enää edes juovu.
Mad-Mike
08.01.2012 00:10:49
Tuli tänään katsottua tuo Classic Albums: Machine Head. Hauskoja yksityiskohtia selvisi itselleni Purplen historiasta. Lähinnä eniten ehkä pistin merkille Lordin Hammondin soittoa. Hän kertoi soittelevan sitä kitaravahvistimen kautta ja näyttihän niin tekevänki kun näytteitä biiseistä soitteli välissä. En itse ole aiemmin moista kuullut joten uutta minulle. Olenkin joskus kuunnellut Hammondilla soitettuja kohtia biiseissä kitaraksi ja se kun hämää jos yrittää itse soitella kitaralla biisiä mukana. Nosti muutenkin arvostusta Lordia kohtaan nuo soitto-osuudet mitä oli.

Blackmore oli se vanha ja tuttu turvallinen niukkasanainen ja juro kuten ennenkin mutta todella kova innoittaja itselleni kitaransoitossa. Hauskinta oli se mitä hän sanoi "jos haluaa voittaa kuuntelijat puolelleen biisin pitää olla yksinkertainen" (totta sinänsä Smoke On The Waterhan on yksinkertaienn kipale läpeensä).

Mutta tämä dokumentti sai minut tänään ostamaan (vasta) Machine Headin levyalesta ja ehkä joskus vinyylinäkin tämän hommaan.
Dreadmonboogaloo
2541
08.01.2012 11:55:50

Eb-tuning: Tuli tänään katsottua tuo Classic Albums: Machine Head. Hauskoja yksityiskohtia selvisi itselleni Purplen historiasta. Lähinnä eniten ehkä pistin merkille Lordin Hammondin soittoa. Hän kertoi soittelevan sitä kitaravahvistimen kautta ja näyttihän niin tekevänki kun näytteitä biiseistä soitteli välissä. En itse ole aiemmin moista kuullut joten uutta minulle.

Lord tosiaan "hylkäsi" Leslien suurinpiirtein "In Rockin" aikoina/jälkeen (levyllähän on Leslie-soundia ja sitten tuota raastavaa Marshall -soundia) ja otti taas käyttöön "Burn" -levyllä. Sittemmin Leslien läpi tuntui menevän kaikki jousikoneet, klavinetit ja sähköpianot.
sirdickyj
15.01.2012 21:00:49
Onkos joku lukenut jo Hughesin kirjaa?
It's the singer, not the song.
Sick Planet
19.01.2012 16:11:30

2541: Lord tosiaan "hylkäsi" Leslien suurinpiirtein "In Rockin" aikoina/jälkeen (levyllähän on Leslie-soundia ja sitten tuota raastavaa Marshall -soundia) ja otti taas käyttöön "Burn" -levyllä. Sittemmin Leslien läpi tuntui menevän kaikki jousikoneet, klavinetit ja sähköpianot.

Eikös tämä koko idea tukevamman soundin pohjilta ollu Ritchien idea vetää Hammond saman stackin kautta mitä itse käytti? Näin olen lukenut. Tapahtui muistaakseni 69-70 tienoolla.
Sick Planet
19.01.2012 16:18:04

Eb-tuning: Tuli tänään katsottua tuo Classic Albums: Machine Head.

Jeess, huomenna saattaa JO saada Purplen keikkadvd:t exältä takas, jumanlauta että on ootettu. California Jam soittimeen ja ilta on pelastettu. Satuin myös vilkasemaan noita Montreux ja Around The World livejä 90 sekä 2000 luvuilta, ainakin tuossa ATW:n ekoissa keikoissa tunnelma on jäykkä.

Takaisin siis tulee

California Jam
Heavy Metal Pioneers
Come Hell Or Gigh Water
Around The World
Live At Montreux
Live In Concert 72/73

Tuon History Hits & Highlightsin haluais niin kovin! Ja samoin nuo muut 70-luvun tallenteet
HaloOfFlies
19.01.2012 18:45:55

Kuuntelin eilen Machine Headia vinyyliltä. Hammond raikasi hieman eri tavalla, kuin CD-versiossa.
We're like migrating birds, we smell the air and scratch our arses and say, "Hmm think it's time." - Brian Johnson S.M.A.K.-jäsen #5
Jokapaikanapina
19.01.2012 21:29:08
danny: Kuuntelin eilen Machine Headia vinyyliltä. Hammond raikasi hieman eri tavalla, kuin CD-versiossa.

Millä tapaa se raikasi eri tavalla?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)