![]() 27.09.2005 14:12:00 | |
---|---|
Mitä nää oikeat yhtyeet sun mielestä on? Ihan mielenkiinnosta kysyn. Ottamatta kantaa siihen onko HIM hyvä vai ei, sama kysymys kävi mielessä. Toivottavasti et tarkoittanut Hanoi Rocksia... :) Ambition makes you look pretty ugly | |
![]() 27.09.2005 14:15:08 (muokattu 27.09.2005 14:17:26) | |
Ottamatta kantaa siihen onko HIM hyvä vai ei, sama kysymys kävi mielessä. Toivottavasti et tarkoittanut Hanoi Rocksia... :) 80-luvulla Vesterien yritti tarjota CBS:lle muitakin suomalaisbändejä. Musiikkia kyllä diggailivat mutta toppatakkimuoti ei iskenyt. broadcast taisi olla yksi. | |
![]() 27.09.2005 15:00:14 | |
Nyt tulee tätä kritiikkiä sitten tuutin täydeltä. Ajattelin vastata tähän, kun nyt kerran tuli tuolla kehuttua HIMiä. Tähän alkuun sanoisin, että se juuri kummastuttaa, kuinka jotenkin bändejä pidetään sitä paskempina, mitä enemmän mainstreamia ne on ja mitä enemmän niillä on kuuluisuutta. Kritiikki vaan kasvaa. Siis sen laatukin jyrkkenee. Tosiasia kuitenkin on, että paska bändi ei olis siellä huipulla. Musiikin tyylistä voidaan toki olla aivan eri mieltä. Henkilökohtaisesti mua vittu etoo se että musiikkia -älkää jauhako mulle markkinoinnista. realiteeteilla ei ole mun mielessä sijaa- lobataan vitun imagolla. Mitä musaa ei lobata imagolla? Jokaisella bändillä on oma imagonsa, joka lähtee osin bändin sisältä ja osin ulkopuolelta. Tää pätee niin A Perfect Circleen kuin vaikka Death Metalliin. On se niin hienoa kun aikuinen mies osaa laulaa kosketavista asioista ja on vielä oikein karismaattinen esiintyjä ja miten kaunis ääni ja tuo tunnelma... Niin on. se tunnelma syntyy nimittäin pirun huonosta teatterista. Visuaalisista konsepteista ja valon marinasta. Se äänisaaste assosioidaan suoraan kärsivän, ristiinnaulitsemista odottavan näköisen valon piirteiden ja kansi/kotisivutaiteen kautta pikkupillujen mielessä jotenkin dramaattiseksi ja vakavaksi musiikiksi. Teatteria se on. Vakava musiikki? Selitä. Kyseessä on vedätys. Valon ainoa erikoispiirre on se että se ääntää englantia ihan kohtuullisesti verrattuna muihin suomalaisiin. Vedätys missä mielessä? Mihin suuntaan? Henkilökohtaisesti jokusen liven katsoneena voin todeta että a) biisit ovat paskaa eikä sovitukset yhdelle kitaralle toimi tuuman vertaa Mun mielestä biisit on hyviä - etenkin omassa tyylilajissaan. Sovituksellisesti bändi toimii ainakin levyllä. b) illuusio valon karismasta ja laulutaidoista on silkkaa vitun illuusioita. Illuusio on illuusiota, kas kummaa. Mun mielestä homma toimii. se laulaa nuotin vierestä, kurkullaan, ja muutenkin vailla mitään tekniikkaa eikä osaa todellakaan kontrolloida ääntään vitun vertaa. Oman juttunsa se hallitsee. Puhtaasti tekniikaltaan se on hyvää tasoa verrattuna moneen muuhun suomalaiseen tunnettuun laulajaan. c) livenä HIM on sanalla sanoen kamala. Jumalauta, Gorgoroth oli vakuuttavampi esitys krapulassa demoaikoinaan mitä tulee stagemaneereihin. Ja näin on aina ollut. Toisaalta, miten niin staattinen musiikki voi herättää soittajissaan mitään riemua? No, tähän en osaa kovin paljon sanoa. Telkkarissa oon joskus nähnyt ihan toimivaa settiä. d)Kännissä voi mennä stagelle. Mutta ei niin kännissä ettei tiedä mitä laulaa. Ja tääkin nyt sitten katsotaan jotenkin bändiä paskemmaksi tekeväksi asiaksi. Kerran erehtynyt vetää liian isot kännit. Niin, tietenkin, jos olis imagovapaa bändi, vois vetää vaikka mitkä perseet. Ainoa hyvä puoli HIMissä on se, että se saattaa avata väyliä oikeille yhtyeille isoon maailmaan. Mäkin haluan kuulla, mikä on oikea bändi. Vielä parempaa jos siitä tulee jonkinlainen suomen ABBA. Eli lähinnä kamalaa paskaa jolle nauretaan vielä kahdenkymmenen vuoden päästäkin. ABBA ei oo mun mielestä paskaa vaan hyvää musaa omassa kontekstissaan. Sitä ei koskaan varmasti tehtykään miellyttämään sua. Mulla on todella paljon hyviä muistoja ABBAsta omasta lapsuudesta. Harmitonta poppiahan se on ja sellaiseksi tehty. Kuitenkin rehellisesti itsensä bändin tekemää musaa. Samaa rehellistä, tinkimätöntä linjaa ovat vetäneet tähän päivään asti, sen verran kuin olen ymmärtänyt. Mä nauran ABBAlle ja nauran HIMille jo nyt. Se ei tee niistä paskaa musaa. ...and left his cave, glowing and strong, like a morning sun coming out of gloomy mountains. | |
![]() 27.09.2005 15:05:38 | |
Vatikaanista kajahtaa. Paavi puhuu asiaa. "Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu | |
![]() 27.09.2005 15:38:19 | |
jumalauta, Ainoa hyvä puoli HIMissä on se, että se saattaa avata väyliä oikeille yhtyeille isoon maailmaan. Vielä parempaa jos siitä tulee jonkinlainen suomen ABBA. Eli lähinnä kamalaa paskaa jolle nauretaan vielä kahdenkymmenen vuoden päästäkin. Tästä voikin suoraan päätellä, että kyseessä on "avarakatseisen" hevimiehen avautuminen. ABBAn meeriittejä tuskin voi kiistää, vaikkei heidän musasta diggaiskaan. | |
![]() 27.09.2005 15:41:27 | |
Ajattelin vastata tähän, kun nyt kerran tuli tuolla kehuttua HIMiä. Tähän alkuun sanoisin, että se juuri kummastuttaa, kuinka jotenkin bändejä pidetään sitä paskempina, mitä enemmän mainstreamia ne on ja mitä enemmän niillä on kuuluisuutta. Kritiikki vaan kasvaa. Siis sen laatukin jyrkkenee. Tosiasia kuitenkin on, että paska bändi ei olis siellä huipulla. Musiikin tyylistä voidaan toki olla aivan eri mieltä. Ensinnäkin. Koko mnetistä sä tunnet mut liki parhaiten muutaman muun ohella. Joten tiedät että mun tapauksessa kritiikki ei kasva suosion myötä. Perfect Circle myy kiinassa miljoonia, ja on silti vitun kova, jos multa kysyttään. Suosio ei ole automaattisesti laadun tae, saatikka sitten huonouden määre. Mitä musaa ei lobata imagolla? Jokaisella bändillä on oma imagonsa, joka lähtee osin bändin sisältä ja osin ulkopuolelta. Tää pätee niin A Perfect Circleen kuin vaikka Death Metalliin. popin ja rokin keskeinen ero -mun nähdäkseni- on nimenomaan siinä että toista markkinoidaan tehdyllä imagolla jioka rakennetaa kohderyhmän varaan, ja toista markkinoidaan yhtyeen omalla jutulla. Tämä nyt toki aiheuttaa ongelmia koska mä kuuntelen pääsääntöisesti konemusaa, jota ei markkinoida ollenkaan, grungea, jonka tekijät kieltäytyivät puritaanisesti liki kaikesta turhasta mediasopasta -kudosta- ja deathmetallia jota markkinoidaan mahdollisesti metallipäille, mutta kun en alan medioita tunne sitten ensinkään, en voisi tietää. Oikeastaan voisi sanoa että mun kantani tässä perustuu tietämättömyyteen ja sterotypiaan puritaanisuudesta. Mutta samalla musta tuntuu siltä että HIM on oman imagonsa uhri joka estää sitä kehittymästä mihinkään suuntaan. Teatteria se on. Vakava musiikki? Selitä. Voisi karrikoiden sanoa vaikka musiikki joka tehdään kuulijakunnasta riippumatta. Mun on vaikea kuvitella että tuollaisia kappaleita tehdään ilman dollarinmerkkejä pupillienkohdalla. Vrt. Tool. tai fantomas. {Vedätys missä mielessä? Mihin suuntaan? Mä en usko että yhtye joka nimeää itseään His Infernal Majestyksi on koskaan ottanut itseään kovin vakvaasti, mikä on todella hienoa. Ja ei perkele tuollaista tekodramaattista huttua soittaessaan voi täysi-ikäinen ihminen tuntea oloaan kovin... no, vakavaksi. :D Oman juttunsa se hallitsee. Puhtaasti tekniikaltaan se on hyvää tasoa verrattuna moneen muuhun suomalaiseen tunnettuun laulajaan. Joo. Mutta suomi on japanin ja saksan jälkeen SE maa missä mikä tahansa paska menee läpi. Täällä ei ole mitään sensuuria joka suojelisi kuluttajaa sietämättömältä huonoudelta. Katso nyt vaikka: -Uniklubi -Popeda -Negative -69 eyes -Children of bodom (mutta se on metallia. ) -Jonna tervomaa -Tik Tak jne. No, tähän en osaa kovin paljon sanoa. Telkkarissa oon joskus nähnyt ihan toimivaa settiä. Joo, eio se oo mikään liverbändi. Ja livetilanne on se, missä bändin kuuluu olla kovimmillaan. Se, jos mikä on se näytön paikka. Ja nuotin ohi laulaminen ja äänen hajoaminen defaulttina ei oikein varusta mua uskolla ammatimaisuuteen. Ja tääkin nyt sitten katsotaan jotenkin bändiä paskemmaksi tekeväksi asiaksi. Kerran erehtynyt vetää liian isot kännit. Niin, tietenkin, jos olis imagovapaa bändi, vois vetää vaikka mitkä perseet. Väärin. Perseet voi vetää kunhan pystyy hanskaamaan hommansa. | |
![]() 27.09.2005 15:57:47 | |
Olkaa jo oikeasti hiljaa, tai vaihtakaa privan puolelle. mustan huoneen testi. | |
![]() 27.09.2005 16:07:22 | |
no onko kukaan kuullut tuota Himmin uutukaista? Kommenttia! So What? Who Cares? | |
![]() 27.09.2005 16:13:20 | |
samalla musta tuntuu siltä että HIM on oman imagonsa uhri joka estää sitä kehittymästä mihinkään suuntaan. Siltä se kyllä kieltämättä tuntuu. Mutta pitääkö yhtyeen välttämättä kehittyä, kunhan nyt vähän muovautuu vuosien varrella? Mitä jos ne vaan diggaa soittaa hevirokkia, ei kai bändin tarvitse olla musiikillinen innovaattori ollakseen hyvä? Mun on vaikea kuvitella että tuollaisia kappaleita tehdään ilman dollarinmerkkejä pupillienkohdalla. Vrt. Tool. tai fantomas. Vaikka nyt esim. nämä Tool ja Fantomas tekevätkin aika omaehtoista musaa, niin eihän se tarkoita että ne eivät koskaan kelaisi markkinointia ja imagojuttuja. Toolhan on varmasti hyvin tietoisesti rakentanut itselleen tosi vainoharhaisen imagon ja noudattaa samaa meininkiä myös musiikissaan. Ja Fantomasillakin on selkeästi oma hörhöjoukkonsa (myönnän kuuluvani tähän itsekin), joiden kipeitä musafetissejä se miellyttää tekemällä aina vain oudompia levyä. Tosi epäkaupallinen veto Fantomasilta olisi siis tehdä täysverinen listapop-albumi. Jotkut haluaa aina kokeilla uusia juttuja, mutta Ville Valo taitaa olla enemmänkin kaveri, joka yrittää hioa sitää samaa lovemetal-biisiänsä, että siitä tulisi aina vaan parempi. Mikäs siinä. mystische! | |
![]() 27.09.2005 16:49:38 (muokattu 27.09.2005 17:03:41) | |
no onko kukaan kuullut tuota Himmin uutukaista? Kommenttia! Joo, viikonlopusta asti ollut kuuntelussa. Tasaisen hyvä levy, vaatihan se muutaman kuuntelun että sai joka biisistä otetta. Mitä jos ne vaan diggaa soittaa hevirokkia, ei kai bändin tarvitse olla musiikillinen innovaattori ollakseen hyvä? Aivan. Ja kyllähän toisaalta se Himin alkuperäis-idea tai se soundi oli sinänsä ihan omaperäinen, nythän kopioijia jo piisaa ja sieltä voi melkeinpä sormella osoittaa ne jutut jotka on Himiltä pöllitty. Eihän edes ne legendaarisimmat rockbändit keksineet pyörää uudestaan joka levyllä, ensimmäinen kerta riitti. Sitten tuli vaan tehtiin hyviä, parempia ja välillä vähän huonompia levyjä. "One good thing about music, when it hits you, you feel no pain." (Bob Marley) | |
![]() 27.09.2005 17:00:44 | |
Kyllähän tää tuonne HIM-levyjen top kolmoseen meni aika helposti, sen uskaltaa jo tässä vaiheessa todeta. Sovituksista isot plussat. mustan huoneen testi. | |
![]() 27.09.2005 20:33:20 | |
Mita jos ne oikeasti tykkaa soittaa just sellasta musaa, mita on uusimmalla levylla? Ilman dollarinkuvia tms. | |
![]() 27.09.2005 21:57:50 | |
Nyt on Bedullan paikka. | |
![]() 28.09.2005 13:17:14 | |
Korjaus: Nyt on PEDULLAN paikka. | |
![]() 28.09.2005 13:19:07 | |
Korjaus: Nyt on PEDULLAN paikka. Dulla kun dulla. "On tämäkin nyt helvetti! Suomen paskin arvostelija jauhaa paskaa nyt jo netissäkin." -Nimimerkki "hanhjelm" Muusikoiden.netissä 19.05.2005 14:22:19 | |
![]() 28.09.2005 16:27:42 | |
mun mielestä tuo perhoskipale on ihan kiva riffinen ja tarttuva, vaan aika tylsä siinä mielessä, että samaa riffiä vedetään kokoajan ja vois joskus koittaa laskee monta kertaa ne soittaa sen kertsin. Siis sehän on pelkkää kertsiä koko biisi! Siitä ikäänkuin puuttuu osa ja jää sellainen maku, et se idea on ihan loppuun kaluttu. Koko levyä en ole valitettavasti päässyt kuulemaan. Toivon vaan et siinä ois enempi aineistoa, josta suoltaa! So What? Who Cares? | |
![]() 28.09.2005 18:20:20 | |
Tuosta levystä on ilmeisesti eri versioita. Saako tuota kahden bonus kappaleen sisältävää levyä ostettua muualta kuin yhtyeen kotisivuilta tilaamalla? Vai saako sen version ostettua ihan levykaupastakin? Keep it heavy! | |
![]() 28.09.2005 18:25:27 | |
Tuosta levystä on ilmeisesti eri versioita. Saako tuota kahden bonus kappaleen sisältävää levyä ostettua muualta kuin yhtyeen kotisivuilta tilaamalla? Vai saako sen version ostettua ihan levykaupastakin? cdon.comista saa tilattua noita muita versioita, levykaupasta saa vain sitä tavallista. Kuvittelenko vai katosiko täältä juuri kirjoituksia? Ihan Mukavien Ihmisten Kilta - Perustajajäsen #3 "I know where I belong, away from your Gods" - Endless Dark, HIM | |
![]() 28.09.2005 18:27:04 | |
cdon.comista saa tilattua noita muita versioita, levykaupasta saa vain sitä tavallista. Kuvittelenko vai katosiko täältä juuri kirjoituksia? Katosi vissiin, luultavasti moderaattori siivoili jtn ruokottomuuksia. *h4liih* | |
![]() 28.09.2005 18:37:44 | |
cdon.comista saa tilattua noita muita versioita, levykaupasta saa vain sitä tavallista. Kiitos tiedosta! Mutta tuolla on limited edition ja internet edition. Tuo internet edition on kalliimpi, mutta siitä ei saa mitään tietoja auki. Eli mitähän eroa siinä on tuohon limited editioniin? Keep it heavy! | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)