Aihe: Ave, Popeda, morituri te salutant!
1 2 3 4 59 10 11 12 1376 77 78 79 80
Atomic Cafe
23.01.2008 16:22:11 (muokattu 27.01.2008 04:15:23)
Atomic Cafe tuossa käytti bändistä sanaa kokoonpano kirjoittaessaan Popedan pitkästä suosiosta. Pilkunnylkyttäjä kun olen niin on tottakai todettava bändin kokoonpanon vaihtuneen ties kuinka moneen kertaan vuosien varrella. Tosin sehän on enemmän laki kuin poikkeus, muuten vuosikymmenet tahkonneen bändin hommat olis jo ehkä tulehtunut lopullisesti jossain vaiheessa. ;)

Myönnän virheeni, tuli käytettyä aivan väärää sanaa :D
Kuten moni on todennut niin Popeda oli 80-luvulla aivan loistava keikkajyrä, Mustajärvi osasi ottaa yleisönsä ja vaikka levyjä en ole paljon kuunnellut niin Festareilla olin aina eturivissä kun Popeda soitti, luvassa oli hyvä Show ja koskaan en pettynyt, keikat oli tasaisia ja se on merkki ammattitaidosta. Annan anteeksi jopa sen että kastelivat minut vesitykillä pariinkin otteeseen.
Cimble
23.01.2008 19:00:16
Popeda oli 80-luvulla aivan loistava keikkajyrä

Epäilemättä se on ollut myös erittäin kova 90-luvulla ja olenhan todistanut itsekin vielä 2000-luvullakin homman toimivan erittäin mallikkaasti. Kuitenkin bändin toimiessa jo neljännellä vuosikymmenellä on varmasti vaikeaa vetää kaikin puolin vakuuttava show illasta iltaan. Ikääkin alkaa jo bändin vakioäijillä olla ja duunin raskaus näkynee vuosi vuodelta enemmän kaikessa ja huitomista sattuu. Kuitenkaan ihan Remu-linjalla ei vielä olla kaukaisena varjona menestyksen vuosikymmenistä.

Tuotannosta vielä että en lämpene esim. näille uusille Reino-jutuille ollenkaan. Itse albumeista parasta itseään ovat ehkä Ei oo valoo, Pohjantähden alla ja Hullut koirat. Pieni pala 80-luvun rokeinta live-Popedaa on Huilut suorina, joka äänitettiin -86 Husulassa. Minun mielestä yksi jännä piirre bändin albumeilla on jonkinnäköiset biisien tasoerot. Useimmilla levyillä on sellasia mitä ei välttämättä jaksa kuunnella, mut ne hyvät, vaikuttavat tai kunnolla rokkaavat biisit löytyvät silti sieltä.
Pakko matkaa kun talli määrää!
Kailis
23.01.2008 22:05:15

Samperi! No, joskushan se on minunkin aikuistuttava ja lopetettava lapsenomainen idoleiden ihailu, heh! Ja enhän ole enää edes lähellekään teini. ;) Mutta musaasi voin joskus salaa kuunnella jos sattuu kohdalle. Ellen ole jo sitä tehnyt... :)

En tiedä mitä tämä poikii tähän kommentoivien muiden kirjoittajien osalta, mutta kokeneelta ja asiaa nähneeltä Kailikselta kysyn vielä asiallista keskustelua saadakseni mielipidettä eräseen asiaan:

Onko noihin kireisiin väleihin Paten kanssa vaikuttanut (Paten juomisen ja suuriegomaisen asenteen lisäksi) jossain muodossa olemassa ollut Helsinki vs. Tampere rock-kulttuurien törmäys? Olen monista kirjoista/haastatteluista ymmärtänyt että sellainen kilpailu/näräily on ollut toisinaan havainnoitavissa. Liekö mainintoja ollut jo 70-luvulta alkaen...

Itse on helppo tökkiä ihmisiä väittelemään tästä kun en edusta enkä puolla näistä kumpaakaan maata. Jospa tästä ei tulis tappelua kumminkaan. Vaikka tämä on Popeda-ketju, voi kai tässä tätäkin käsitellä ennenkuin aloittaa tälle ihan uuden aiheen. Popeda on sentään vieläkin Tampere-bändien näkyvin ja kuuluvin auraaja. Ja näin ollen joillekin ehkä ärsyttävinkin.

No ei ainakaan mun osalta ollut. Tamperehan on ollut aina hieno paikka, jopa Turkukin nykyään =D Kyllä sitä ilmapiiriä oli jotenkin havaittavissa. Siinä ehkä törmäsivät hämäläinen jahkailu ja oveluus tietynlaiseen mukacooliuteen ja snobismiin. Nämä ominaisuudet siis vihollisen silmin. Ensimmäinen tapaaminen Paten kanssa oli Doris yökerhossa joskus -87. Olin menossa vessaan kun se hyppää mun eteen ja kysyy "ooks sää punkkari?" viitaten luultavasti kännipäissäni taiteilemaani irokeesityyppiseen kampaukseeni. Vastasin etten ole ja yritän kiertää, mutta se sulkee tien ja kysyy "no miks sää oot leikannu punkkaritukan". Sanoin että on kusihätä, voisitko väistää. Ei väistänyt. Alkoi kiehua. Onneksi keikkamyyjä Raksu Airaksinen oli siinä lähellä ja pelasti tilanteen. Näitä oli muitakin.
kamikazze
25.01.2008 22:30:13
Uusi Popeda: http://www.poko.fi/images/kuvapankki/popeda_2008-1.jpg

Eikös se oo Lacu,... Entä toinen?
moikki
25.01.2008 23:16:01
Uusi Popeda: http://www.poko.fi/images/kuvapankki/popeda_2008-1.jpg

Eikös se oo Lacu,... Entä toinen?

Lacuhan se, liekkö sitten pysyvästi jäämässä popedaan. Tutun näköinen tuo toinenkin mut en saa päähäni et kuka se on.
Albert Järvinen on jumala!
Roope77
25.01.2008 23:22:52
Jahass..pahan tempun on Lacu tekemässä jos lopetta Hanoissa nytten ennen Europan kiertuetta jne..nå eipä tässä mitään. Tuli vain pikkasen yllätyksenä.
Atomic Cafe
25.01.2008 23:46:02 (muokattu 26.01.2008 00:44:18)
Jahass..pahan tempun on Lacu tekemässä jos lopetta Hanoissa nytten ennen Europan kiertuetta jne..nå eipä tässä mitään. Tuli vain pikkasen yllätyksenä.

.. historia toistaa itseään...
Kailis
26.01.2008 00:23:21

Hanoi Rocks on luultavasti hyvin sattumanvarainen palkanmaksaja
Pieni rumpalipoika
26.01.2008 00:28:16

Todella sääli jos Lacu jättää Hanoin. Se sopi rumpalina siihen todella mainiosti ja mun käsittääkseni tuli vieläpä toimeenkin niiden kahden sankarin kanssa. Vaikka Lacu on kyl niin joviaali kaveri, et se nyt tulee toimeen varmaan kenen kanssa tahansa melkein.

Tiedä sitten noista massikuvioista, mut jotenkin tuntuis, et Hanoinkin hommat olis sen verran organisoituja, että palkat saatais maksettua oikein ja ajallaan. Harmi todellakin, jos näin ei ole. En tosin tiedä Lacun statuksesta tossa orkassa, et onko se siinä palkollisena vai "täysvaltaisena" jäsenenä...
Rummut nurin ja nussimaan!
Atomic Cafe
26.01.2008 00:43:09 (muokattu 26.01.2008 01:32:44)
Hanoi Rocks on luultavasti hyvin sattumanvarainen palkanmaksaja

Mistä olet tuollaista päähäsi saanut, Andy on asia erikseen mutta Makkonen on näissä asioissa ollut aina todella tarkka. Palkka ajallaan ja pari olutta keikan jälkeen.
Kailis
26.01.2008 00:49:35

Mistä olet tuollaista päähäsi saanut, Andy on asia erikseen mutta Makkonen on näissä asioissa ollut aina todella tarkka. Palkka ajallaan ja pari olutta keikan jälkeen.

Kala kävi koukkuun. Makkonen kottasi joskus koko Tavastian keikan liksan, ja kun kitaristi (en voi valitettavasti kertoa nimeä) pyysi Lepakossa treeneissa liksaa jotta voisi perheellisenä miehenä maksella laskuja ja ostaa lapsille ruokaa (nyyh) Makke vastasi "Voisitsä olla häiritsemättä mun luovaa duunii, mul on parempaa tekemistä ku aatella jotain fyffee". Eipi kauaa soitellut kaveri siinä kokoonpanossa.
Atomic Cafe
26.01.2008 00:53:32 (muokattu 26.01.2008 09:14:39)
Kala kävi koukkuun. Makkonen kottasi joskus koko Tavastian keikan liksan, ja kun kitaristi (en voi valitettavasti kertoa nimeä) pyysi Lepakossa treeneissa liksaa jotta voisi perheellisenä miehenä maksella laskuja ja ostaa lapsille ruokaa (nyyh) Makke vastasi "Voisitsä olla häiritsemättä mun luovaa duunii, mul on parempaa tekemistä ku aatella jotain fyffee". Eipi kauaa soitellut kaveri siinä kokoonpanossa.

Tuosta on kyllä aika paljon aikaa mutta ihan mielenkiintoinen tarina, kyllä se kusipää osaa olla kun sille päälle sattuu.
Mika Antero
26.01.2008 07:37:50
Voiskos tuo uus kosketinsoittaja olla nimeltään Pate Kivinen? Samaa näköä on kuitenkin.
Voi jestas ko se puri.
aikavaikea
26.01.2008 08:15:22
Voiskos tuo uus kosketinsoittaja olla nimeltään Pate Kivinen? Samaa näköä on kuitenkin.

Tai Retu Kivinen?
What do you think you're doing? That's no way to treat an expensive musical instrument!
Cimble
26.01.2008 09:37:40
Ei oo Siira Popedan uusi rumpali. Oli kyllä ollu ehdolla, mutta oli Paten mielestä liian näkyvä rumpali Popedaan. Kuulema Tampereelta löytyy uusi rumpali.

Onko Siira jonkun mielestä näkyvämpi rumpali kuin Lacu? En usko että edes Patenkaan mielestä.

pahan tempun on Lacu tekemässä jos lopetta Hanoissa nytten ennen Europan kiertuetta jne..nå eipä tässä mitään. Tuli vain pikkasen yllätyksenä.

Kieltämättä tuli jotensakin yllätyksenä, vaikka huomioin Lacun yhtenä vaihtoehtona kun on Tampereelta ja Costellonkin kans vetäny Hanoissa. Silti tuntui ettei se Lacu voi olla. Tosin eihän Hanoi Rocksin todellista sisäpiirin tilannetta tiedä kuin harva, joten on vaikea sanoa mitä Lacun Popedaan hyppäys aiheuttaa, vaiko mitään. Onhan se tietty Hanoille paska paikka jos joutuu käymään uuden rumpalin valintarumban läpi ja sitten alkaa ajamaan sitä sisään. Tämähän voi olla eräänlainen kokemus myös sille mahdolliselle uudelle rumpalile... ;)

En tosin tiedä Lacun statuksesta tossa orkassa, et onko se siinä palkollisena vai "täysvaltaisena" jäsenenä...

Liekö tuossa nyt muita täysivaltaisia jäseniä ollutkaan kuin Hulkon Ana ja Fagerholmin Masa... :)

M U T T A , tuo Popedan uusi kokoonpano kuulostaa erittäin mielenkiintoiselta. Minun mielestä siinä on nyt taitoa ja varmuutta selvästi enemmän. En minäkään ole ihan varma tuon urkurin henkilöllisyydestä, mut eikös se ole Pate Kivinen..? Soitellut vaikka missä, mm. yllättäen Hanoi Rocksin livekokoonpanossakin. Kuitenkin, kuinka käy nyt Popedan rock-uskottavuuden?! Alkaako kokoonpano olla liian pro rokkaamaan, heh! No, jospa dr. Mustajärvi pitää huolen ettei homma mene liian tarkaksi. :)
J.Hollström
26.01.2008 09:53:31
M U T T A , tuo Popedan uusi kokoonpano kuulostaa erittäin mielenkiintoiselta.

Jospa siitä tulee jo liian kova tsadilaisten intellektuellien haukuttavaksi? Nyt kun Pate on kuivilla, niin sanoituksetkin tilataan jatkossa Yrjänältä, niin varmasti kukaan ei snaijjaa riviäkään mistä on kyse.
moikki
26.01.2008 10:09:14
Sehän se kosketinsoittaja olikin mikä hanoissa joskus niitä pimputti. Lacu on kova rumpali, mielestäni yksi suomen parhaita rokki rumpaleita, joten mielenkiinnolla odotan keikkoja.
Albert Järvinen on jumala!
Pieni rumpalipoika
26.01.2008 10:50:01

Niin oliko siitä nyt jollain sit jo varmaa tietoa, et Lacu jää veke Hanoista?
Rummut nurin ja nussimaan!
Cimble
26.01.2008 11:07:57 (muokattu 26.01.2008 19:54:26)
Mulle vaikuttavin kokoonpano oli ehkä 80-luvulla jossain vaiheessa, se oli se sen ajan sielukas rockjyrä-Popeda. Tosin olen nähnyt oikeaa Popedan liveä vain 2000-luvulla, mutta paljon materiaalia kylläkin menneiltä ajoilta.

Nyt kun tässä on esillä Popedan rumpalismikin, on todettava että Kari Holm on ollut kaikessa yksinkertaisuudessaankin jotensakin sopivin rumpali Popedan menneeseen draiviin. Viime vuosien Arska Rautajoki oli ehkä aika persoonaton, eikä välttämättä sen teknisempikään kuin Holm. Alkuperäisen rumpalin, Karin velipoika Kai Holmin vetoa en ole kuullut kuin vanhimmilla levyillä. Levyjen saundierot tekevät vähän rakoa, mutta aika samantyylisiä rokkaajia veljekset taitavat olla. Kaitsulle tehtiin aikoinaan ikävä yllätys kun mies oli muistaakseni armeijassa. Se kuuli saaneensa fudut Popedasta ja että velipoika otettiin tilalle... Ei kaisse ny ainakaa huonompi ollu, syitä en tiedä.

Mutta nyt Popedan linjaan tulee uusitun kokoonpanon myötä varmaa draivia ja showta, minkä vetämisessä Lacukin on ammattilainen. Jos/kun Popeda tekee vielä uutta materiaalia, on hyvillä biiseillä mahdollisuus kasvattaa bändin musiikillinenkin arvo korkeammalle kovan livepaahdon lisäksi. Tämä voi olla Popedalle uusi kevät, koska mielestäni sen arvo ei ole ollut viime vuosina parhaimmillaan 10-25 vuotta vanhoja hittejään vetävänä keikkakonkarina, jonka viimeisimmän kokoonpanon veto ei minun mielestä ole ollut kauhean vaikuttavaa.

edit: Varmasti bändin runko Pate, Costi ja Melartin venyvät rokkaamaan sen mukaan minkä ärsykkeen loppu kokoonpanokin antaa.
sirdickyj
26.01.2008 11:08:33
Jospa siitä tulee jo liian kova tsadilaisten intellektuellien haukuttavaksi? Nyt kun Pate on kuivilla, niin sanoituksetkin tilataan jatkossa Yrjänältä, niin varmasti kukaan ei snaijjaa riviäkään mistä on kyse.

Just näin, tai ei musta niinkään stadilaisten intellektuellien, kuin soittotaidottomien rock-piirien, niiden, jotka viettää aikaans aHeinähatussa ja pörrää kalliossa ja on aina ja ikuisesti just breikkaamassa, tai joiden bändit hajoaa aina musiikillisiin erimielisyyksiin, mikä todellisuudessa tarkoittaa, että kellään ei edes ole mitään mieltä missään.
Ei kerta homoa tee!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)