Aihe: Anna Eriksson ja Weezer?
1 2 3 4 57 8 9 10 11
Jumina5/6
20.12.2005 21:21:02
No kuunnelkaapas Sipen 'soololevyä'. Eli siis sitä missä, Toni W., Tommi Liimatta jne.jne laulavat Sipen säveltämiä biisejä. Wirtasen laulamat kuulostavat suoraan Apulannalta, Liimatan taas Nollapisteeltä, ja Eriksonin laulamat kuulostavat samalta Annalta kuin edelliset levynsäkin. Samaten Göstan vetämä biisi.

Jotenkin tuntuu että kun herra S. on 'säveltänyt' noita biisejä, hän on vain yhdistellyt tietyn laulajan vanhoja biisejä, ja pyytänyt sitten kyseisen herran/neidin laulamaan niihin. Levy sai kyllä paaaljon radiosoittoa silloin, mutta paljon järkevämpää olisi mielestäni ollut saada ihmiset laulamaan hieman erikoisempiin vetoihin. Nuo kun kuulostavat vain plagioinneilta kaikki (soundeja myöten).

Ei mitään henkilökohtaista herraa vastaan, mutta jotenkin en yhtään ylläty tässä topikissa puhutusta aiheesta. Vaikka eihän asia minulle niin paljon edes kuulu.
Jos metsässä kaatuu puu, eikä kukaan ole maistamassa sitä, minkä värinen se silloin on?
Tupuna
21.12.2005 00:01:29

Ei mitään henkilökohtaista herraa vastaan, mutta jotenkin en yhtään ylläty tässä topikissa puhutusta aiheesta. Vaikka eihän asia minulle niin paljon edes kuulu.

Njaa. No joka tapauksessa pastissin tekeminen ei ole plagioimista. Plagioimiseen liittyy aina jotain enemmän kuin pelkän tyylilajin tai tyylisuunnan matkiminen.
ROCK OUT WITH YOUR COCK OUT!
Jumina5/6
21.12.2005 03:06:41
No ehkä plagiointi oli tuossa tapauksessa hieman väärä sanavalinta. Mutta niin, ajatukseni tuli selville kuitenkin.
Jos metsässä kaatuu puu, eikä kukaan ole maistamassa sitä, minkä värinen se silloin on?
GoingNowhere
21.12.2005 11:34:03

No kuunnelkaapas Sipen 'soololevyä'. Eli siis sitä missä, Toni W., Tommi Liimatta jne.jne laulavat Sipen säveltämiä biisejä. Wirtasen laulamat kuulostavat suoraan Apulannalta, Liimatan taas Nollapisteeltä, ja Eriksonin laulamat kuulostavat samalta Annalta kuin edelliset levynsäkin. Samaten Göstan vetämä biisi.

Jotenkin tuntuu että kun herra S. on 'säveltänyt' noita biisejä, hän on vain yhdistellyt tietyn laulajan vanhoja biisejä, ja pyytänyt sitten kyseisen herran/neidin laulamaan niihin. Levy sai kyllä paaaljon radiosoittoa silloin, mutta paljon järkevämpää olisi mielestäni ollut saada ihmiset laulamaan hieman erikoisempiin vetoihin. Nuo kun kuulostavat vain plagioinneilta kaikki (soundeja myöten).

Joo kyllähän neki biisit kuulostaa aika paljon esittäjänsä tekemiltä. Mutta se Liimatan laulama biisi on muuten oikeasti hemmetin hieno! Olikohan sen nimi joku Tilatkaa tytöt taxi? Mutta ei sillä levyllä kai nyt yhtä selviä plagiaatteja ole ku nää Erikssonin biisit. Vois muuten Sipe kutsua seuraavalle soololevylleen itse Mr. Rivers Cuomon laulamaan noi Annan biisit:D Suomeksi tietty.
Rock'n'Roll can never die, so keep on rockin' in the free world!
kyuss
17.05.2006 16:56:13
Päästiinkö tästä jutusta joskus johonkin lopputulokseen? Tutkiko Teosto tms? Ilmoittihan joku Suomen keltaiselle lehdistölle? :)
aivokuolio
17.05.2006 17:56:23
Päästiinkö tästä jutusta joskus johonkin lopputulokseen? Tutkiko Teosto tms? Ilmoittihan joku Suomen keltaiselle lehdistölle? :)

Sipe ja Anna eivät ottaneet asiaan kantaa, Weezer/levy-yhtiö ei tainnut edes välittää koko hommasta. Mitäpä ne parin pohjois-Siperialaisen popparin euroille tekisivät kun dollareita on jo entuudestaan vino pino...
3 henkilöä tai 240 kg lihaa
PomppoK
17.05.2006 20:36:58 (muokattu 17.05.2006 20:37:45)

Mitäpä ne parit pohjois-Siperialaiset popparit voisivat ärhennellä, kun kierrätettyjä ideoita on jo entuudestaan vino pino... omassakin pussissa.
"Youth... Optimism... Middle-age... Disappointment... Old-age... Senility and... Death "
Ronnie James
17.05.2006 22:34:42

Ilmoittihan joku Suomen keltaiselle lehdistölle? :)

Jep, näin pääsi käymään :)

Tosin vain yhden jutun suuruiseksi taisi koko kohu jäädä.
"Let's sing another song, boys! This one has grown old and bitter."
Tupuna
18.05.2006 07:23:50
Joo kyllähän neki biisit kuulostaa aika paljon esittäjänsä tekemiltä. Mutta se Liimatan laulama biisi on muuten oikeasti hemmetin hieno! Olikohan sen nimi joku Tilatkaa tytöt taxi?

Joo, Tilatkaa tytöt taksi on hiton hyvä biisi. Lasken sen helposti 2000-luvun parhaiden suomalaisbiisien joukkoon.

Tuli muuten mieleen, että jutellessani tässä aiemmin keväällä Universalin Gugi Kokljuschkinin kanssa (älkää kysykö mitä kautta..) satuin kysäisemään tästä Sipe/Weezer-asiasta. Paljastui, ettei asiaa oltu ainakaan levy-yhtiön puolella sen kummemmin noteerattu, eikä se oikeastaan ketään kiinnostanut. Eikä Kokljuschkin pitänyt Sipen biisejä edes plagiaatteina. Että sen suuntasta, muusikoiden.netin tutkiva journalismi ei nyt oikein toiminut loppuun saakka :)
M.i.k.key
18.05.2006 10:24:28
Eikä Kokljuschkin pitänyt Sipen biisejä edes plagiaatteina. Että sen suuntasta, muusikoiden.netin tutkiva journalismi ei nyt oikein toiminut loppuun saakka :)

Puukorvia levy-yhtiöissä pyörii muutenkin...
Ei se mennyt niin - Haunt you every day. Jos tuota plagiaattia ei kuule niin sitähän istuu ihan oikealla paikalla levypamppuna!?
Möllisty!
nikomati
18.05.2006 10:46:13

Ei se mennyt niin - Haunt you every day. Jos tuota plagiaattia ei kuule niin sitähän istuu ihan oikealla paikalla levypamppuna!?

joo onhan se aika selvä plagiaatti, mutta ei asia oikeastaan minua enempää kiinnosta.
hargaanen aijä tuntee arvon rakkauden
GoingNowhere
18.05.2006 11:05:18

joo onhan se aika selvä plagiaatti, mutta ei asia oikeastaan minua enempää kiinnosta.

No silti. Sama ku tekis noista Annan biiseistä omat versiot eri sanoilla ja laulumelodiaa muokkaisi vähän. Mutta sehän vasta olisikin kauhea rikos. Laitanpa sitten mikseriin kun saan valmiiksi. hoho.
Rock'n'Roll can never die, so keep on rockin' in the free world!
Tupuna
18.05.2006 16:22:08

No en minäkään myöntäis levy-yhtiön pomona mitään, mikäli jutusta ei oikeasti olisi tulossa mitään suurta keissiä. Jos asialla ei ole kerta mitään väliä.

No, en oikeastaan kyllä tiedä, kuinka paljon levy-yhtiöpomot ovat vaikuttamassa artistien taiteelliseen työskentelyyn itse siinä työstö- ja levytysvaiheessa. Tuskinpa kuitenkaan kovin paljoa. Tuottajat sitten erikseen. Jostain syystä minulla on kuitenkin sellainen mielikuva, että mahdollinen plagiaattisyyte (joka on tosin tässä tapauksessa erittäin epätodennäköinen) olisi Sipelle biisintekijänä se paska nakki. Levy-yhtiö on kuitenkin vain taloudellinen tuottaja ja julkaisija, eikä vastaa taiteellisesta sisällöstä mitenkään. Eikös se näin menisi, mitäs viisaammat sanovat?
PomppoK
18.05.2006 19:39:03

Weezer EI ole autotalli-indie-bändi, jota kuuntelee max. 100 punkkaria rapakon takana, eikä Anna Erikssonkaan enää kiertele kaikkein pienimpiä traktorin peräkärry -lavoja täällä Suomessa. Sipe saattoi olla hyvinkin tietoinen siitä, mistä Ei se mennyt niin -biisin alkuideat olivat peräisin, mutta siinä tapauksessa hän oli varmasti yhtä lailla tietoinen, että nuo lainatut ideat ovat jalostettu eri suuntaan ja jopa värikkäämmiksi (tietoisesti tai ei), kuin Weezerin vastaavat. Muussa tapauksessa yhtälö on täysin järjetön, kun biisikin on todella julkaistu. Todennäköisesti Sipe ei kuitenkaan käynyt m.netin palstoilla tunnustelemassa vastaanottajien arviointikykyä ennen julkaisupäätöstä.

Tulkoot vastaväitteitä vaikka ylimmältä päättävältä elimeltä asti, mutta kukaan kiihkoton, täyspäinen ja ymmärtävän kriittinen kuulija ei yksinkertaisesti voi väittää, etteivätkö Ei se mennyt niin ja Haunt You Every Day olisi kokonaisuuksien kannalta _ERI_ biisejä, joissa osat ryhmittyvät eri tavoin, rytmitykset, melodiakulut ja harmoniat eivät mene samoja raiteita eikä kumpainenkaan juuri riko pop-kaavaa. Ja mikä tärkeintä, Anna Erikssonia ja Weezeriä ei varmastikaan voi sekoittaa keskenään näidenkään biisien suhteen? Jos voi, ja jos tämä tapaus olisi yhä tuomittava, niin etenkin siinä tapauksessa olisi ehdottomasti otettava huomioon koko kevyen musiikin kentällä laajamittaisesti tapahtuva tyylikeinojen (myös ulkomusiikillisten) lainailu. Syytteitäkin saisi langettaa maailman tappiin asti, jos näin. Onneksi ei...

No, lueskeltuani kipurajoille asti Yleistä-palstan plagiaatti-ketjua, ei sinänsä ole vaikea ymmärtää että tästäkin halutaan määkiä (m.)netissä plagiaattina. On kai parempaakin tekemistä, kuin itkeä kuinka itseään paremmin menestyvä artisti "menestyy plagiaateilla"? Esim. inttää tuomitsevasti ihmetteleviä vastaan ;) Yhyy.

Ja nyt en enää itsekään itke tähän threadiin.
Ostan Annan levyn.
Hyvää kesää.
"Youth... Optimism... Middle-age... Disappointment... Old-age... Senility and... Death "
JCM
18.05.2006 19:45:14

Ja nyt en enää itsekään itke tähän threadiin.
Ostan Annan levyn.
Hyvää kesää.

HOHO!

Anteeksi! Mä luulin, että mä olen puukorva.
"Äh, ei sillä mitään väliä ole, Aattelen aina, että jos Dylan sai laulaa, niin kyllä meikäkin voi!" -aijommi
Murhaliiga on startannut, olet pian uhri.. VARO!
Grazy Mama & the Sidekicks going strong
M.i.k.key
19.05.2006 02:25:22
mutta kukaan kiihkoton, täyspäinen ja ymmärtävän kriittinen kuulija ei yksinkertaisesti voi väittää, etteivätkö Ei se mennyt niin ja Haunt You Every Day olisi kokonaisuuksien kannalta _ERI_ biisejä, joissa osat ryhmittyvät eri tavoin, rytmitykset, melodiakulut ja harmoniat eivät mene samoja raiteita eikä kumpainenkaan juuri riko pop-kaavaa. Ja mikä tärkeintä, Anna Erikssonia ja Weezeriä ei varmastikaan voi sekoittaa keskenään näidenkään biisien suhteen?

Just just... Mielipiteet joita olen itse vaihtanut mnetin ulkopuolella ovat aika isolla prosentilla väitettäsi vastaan.

Mutta en jaksa tästä alkaa kiihkoilemaan sen enempää.
Möllisty!
PomppoK
19.05.2006 03:23:50 (muokattu 19.05.2006 03:24:19)

Just just... Mielipiteet joita olen itse vaihtanut mnetin ulkopuolella ovat aika isolla prosentilla väitettäsi vastaan.

Voisi kai möläyttää ikävästikin tähän väliin, mutta lupasin pysyä hiljaa ja "naapurisovun" nimissä heitän vain kornisti kiltin quoten, tietänette keneltä:

"Why do you necessarily have to be wrong just because a few million people think you are?"

Mutta en jaksa tästä alkaa kiihkoilemaan sen enempää.

Hyvä. Ei ole meidän käsissä mahdolliset seuraukset tästä, ellei joku sitten halua käydä tinttaamassa Annaa tai Simoa nekkuun. Väkivaltafantasiatkaan eivät kuitenkaan ole mikään uus juttu täällä m.netissä(kään).
Ziggy Bubba
19.05.2006 21:41:57

Ostan Annan levyn.

Tossa kohtaa viimeistään tipahdin kärryiltä. Enkä puhu nyt vaan siitä plagioinnista... Hoho.
www.mikseri.net/sigkk Fattest shite on the planet!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 57 8 9 10 11
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)