Aihe: pop vai rock?
1 2 3
Basismi
27.12.2004 12:16:07
Aihetta sivuten, viikonloppuna tuli BBC worldiltä hieno dokkari Walk on by pure pop. Popin historia yhteenvedettynä Clashin (vai oliko sex pistols) Duran Duranin ja Madonnan kautta Britney Spearsiin. Loistavata.
It's hard to be humble when you're so fucking big!
HaloOfFlies
27.12.2004 12:37:32

En minä tiedä voiko noita eritellä. Kyllä popahtavampaa musaa soittavan bändin biisivalikoimassa voi olla rokimpiakin biisejä (kuten R.E.M. tai Beatles) ja sitten taas rock-bändi voi tehdä kevyempiä biisejä (kuten Led Zeppelin tai Kiss). Popissa voi olla rockia ja rockissa poppia.
Give the monkey a brain and he'll swear he's the center of the universe
sikanaama
27.12.2004 12:42:14
jos kerran näin on, niin mikä ja kuka sen rajan päättää?

Jokainen itse. Kaikki tyylit linkittyy toisiinsa jotakin kautta, ei niihin saa rajoja piirtää, eikä voikkaan, kun tulee painetta niin tapahtuu ennemmin tai myöhemmin purkautuminen ja kaikki on taas levällään ja tyydytettyjä.
"Ihmisiä kulki edestakaisin torin poikki." - Minna Canth "Hanna"
aleksi14
29.12.2004 15:24:59
mitkä ovat ne tekiät jotka erottavat nämä musiikinlajit toisistansa?

otetaan popista esimerkiksi beatles, miksi se on poppia eikä rockia?

saattaa olla että sen takia koska heillä ei käytetty kitaroissa särkijää ollenkaan ?
Huevos
29.12.2004 16:45:36

rokissa lauletaan nussimisesta ja ryyppäämisestä, popissa lauletaan halimisesta ja sateenkaarista.
zorro
30.12.2004 00:24:56 (muokattu 30.12.2004 00:26:47)
saattaa olla että sen takia koska heillä ei käytetty kitaroissa särkijää ollenkaan ?

kyllä minun mielestä esimerkiksi Sgt. Peppers Lonely Hearts Club bandissä on ihan suhtkoht särökäs leadkitara.

ja voiko jotain Dizzy Miss Lizzyä popiksi sanoa ennemmin ku rockiksi..
ostetaan:danelectro tuna melt tremolo, lace sensor Red myydään: WhammyII
HaloOfFlies
30.12.2004 00:33:53

kyllä minun mielestä esimerkiksi Sgt. Peppers Lonely Hearts Club bandissä on ihan suhtkoht särökäs leadkitara.

ja voiko jotain Dizzy Miss Lizzyä popiksi sanoa ennemmin ku rockiksi..

Niin ja sitten vielä on biisejä kuten Birthday, Get Back ja While My Guitar Gently Weeps jotka ovat kaikkea muuta kuin pop-kappaleita.
Give the monkey a brain and he'll swear he's the center of the universe
Waldemar O Toy
30.12.2004 01:39:59
rokissa lauletaan nussimisesta ja ryyppäämisestä, popissa lauletaan halimisesta ja sateenkaarista.

Tässäpä hyvin kiteytetty vastaus. Piste sinulle.
"Time´s never wasted when you´re wasted all the time"
Paijukainen
04.01.2005 00:50:18

Juu näin. Ja useimmin popparit ovat itse
"söpöi ja ihquI ja kaikkee" , mutta rokkarit ovat jotain suurempaa jos ne mainitaan. Komeita, karskeja, pelottavia? (paitsi jonne aaron.jos lie rokkia.)

Rokkareita "jumaloidaan" eri tavalla. Ei välttämättä teinityttö-periaatteella. Vaikka kuola voi kyllä valua.

Popparit voivat olla äidin kultapoikia joista äiditkin voivat tykätä, ja rokkarit pahemman luokan alkoholisteja ja huumediilereitä jotka kuitenkin kuolevat kolmekymppisinä eivätkä äidit siksikään tykkää.

Popparit voivat olla siistyneitä, rokkarit pahiksia ja renttuja.

Että näin. Tosin on poikkeuksia niiden poikkeuksia ja muuten vain eri mieltä olevia ihmisia.
"Kaikki ihmiskunnan ongelmat johtuvat yhdestä ainoasta asiasta: kyvyttömyydestä istua hiljaa huoneessa." -Blaise Packal
baron
04.01.2005 03:06:01

mitkä ovat ne tekiät jotka erottavat nämä musiikinlajit toisistansa?

otetaan popista esimerkiksi beatles, miksi se on poppia eikä rockia?

Miks Beatlesin "I'm Down", Twist And Shout", "I Saw Her Standing There" etc ei muka ole rokkia?
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
widebit
04.01.2005 04:03:32
"söpöi ja ihquI ja kaikkee" , mutta rokkarit ovat jotain suurempaa jos ne mainitaan. Komeita, karskeja, pelottavia? (paitsi jonne aaron.jos lie rokkia.)

Rokkareita "jumaloidaan" eri tavalla. Ei välttämättä teinityttö-periaatteella. Vaikka kuola voi kyllä valua.

Popparit voivat olla äidin kultapoikia joista äiditkin voivat tykätä, ja rokkarit pahemman luokan alkoholisteja ja huumediilereitä jotka kuitenkin kuolevat kolmekymppisinä eivätkä äidit siksikään tykkää.

Että näin. Tosin on poikkeuksia niiden poikkeuksia ja muuten vain eri mieltä olevia ihmisia.

eli gnr ja kumppanit olisi ollut poppia mikäli olisivat käyttäytyneet järkevämmin, mutta musiikin ja tatsin pysyessä samana?
Paijukainen
04.01.2005 09:53:37
eli gnr ja kumppanit olisi ollut poppia mikäli olisivat käyttäytyneet järkevämmin, mutta musiikin ja tatsin pysyessä samana?

Voihan sitä niinkin ajatella.
Löpinöissäni viittasin kuitenkin ehkä enemmän "nykypäivän" poppareihin jne.
Ja kuten mainitsinkin,
on poikkeuksia niiden poikkeuksia ja muuten vain eri mieltä olevia ihmisia.
"Kaikki ihmiskunnan ongelmat johtuvat yhdestä ainoasta asiasta: kyvyttömyydestä istua hiljaa huoneessa." -Blaise Packal
*RocketQueen*
04.01.2005 17:28:36

Ja tämän takia pidämme juuri rokista,emmekä popista.
Älä luota hulluun,hullu ei luota sinuun.
...And Justice For All
13.01.2005 19:26:41
Minusta rokki on karheampaa ja poppi sileämpää. Jos pitää valita niin popcorn.

Hoho... näin on närhen munat!
Metallica: ...And Justice For All Pastilli?
Bee-äf
14.01.2005 09:40:12
Pop on (melodiallisesti) tarttuvaa, ja sillä ei ole väliä onko se avoimen kaupallista vai undergroundia (Beatles oli molempia).
Rock on aggressiivista. Ja ulkomusiikillisempaa verrattuna poppiin, sillä rock-ihmisen pitää olla tietyntyyppinen (esmes tukka sekaisin, nahkatakki ja nortti suupielessä, tai sitten tukka sekaisin, t-paita, huonosti istuvat housut, maailmantuskaa ja masennusta).

Pop on musiikkia, rok on poseeraamista.
Nita Nitro
14.01.2005 10:10:01
pop = populaarimusiikki.
rock = populaarimusiikin alalaji.

Siinä se.
"If there's a sound to play / that does not fit today / why not just play the bastard anyway" -ginger
Angus
14.01.2005 12:34:48 (muokattu 14.01.2005 12:35:34)

Pop on musiikkia, rok on poseeraamista.

Rocki on musiikkia, mutta erityisesti ainakin 80-luvulla siitä vaan monet bändit tekivät poseeraamista. On kyllä varmasti totta, että popissa, jos ei siis puhuta tälläisestä mainstream-levy-yhtiö-britneyspears-popista, eivät ulkomusiikilliset seikat tule niin vahvasti esille, mutta ei se silti tarkoita että kaikki rock-musiikin kuuntelijat/soittajat olisivat tällä poseeraamis-rock-linjalla.

Ja tämän takia pidämme juuri rokista,emmekä popista.

Kyllä minulla ainakin on aivan eri syyt pitää rockista, meinaan se itse musiikki.
"AC/DC:tä koskevissa hätätapauksissa ottakaa välittömästi yhteys nimimerkkiin Angus"! 8-) - JaniTheRock
Ain't no fun waiting round for the new AC/DC album!
nikomati
14.01.2005 12:56:07

Pop on populaarimusiikkia. Eli myös rokki voi olla poppia, jahka se vaan menestyy..!
"Lokkeja on maailmassa liikaa..."
Hohhoijaa
14.01.2005 14:02:12 (muokattu 14.01.2005 14:08:20)
Itse käyttäessäni termiä "pop-musiikki" tarkoitan juuri tuota hieman rauhallisempaa musiikkia kuin rock, kevyttä musiikkia. Ja juuri kuten sanoit, ei välttämättä valtavirtaa.

Näin just. Pop on mielestäni jollain tavalla "rauhallisempaa" ja "iisimpää" menoa kun taas rock vähän sellaista rosoisempaa, aggressiivisempaa kaahausta, kuten edempänä mainittiin. En osaa kunnolla sanoa, miten voi rockin popista erotella.

Itse siis, kun puhun popista, en välttämättä tarkoita populaarimusiikkia (hoh, mikä sana) vaan sitä "kitarapoppia". En nykyajan valtavirta"poppia".
pkhlo
14.01.2005 16:12:20 (muokattu 14.01.2005 16:19:03)
Termi "pop" nyt voitaneen käsittää ainaskin kahdella tavalla:

1) Populaarimusiikki: se, mikä on pinnalla juuri nyt, hittiä ja tietyn ajan ominaista hittisoundia. Eri genren edustajia Metallicasta Antti Tuiskuun.

2) Pop-musiikki: rauhallisempaa meininkiä kuin rock, muttei välttämättä valtavirtaa. Tietyt musiikilliset (ja kenties ulkomusiikilliset) seikat yhdistävät eri esittäjiä.

Näinhän se pitkälle on. Tohon termiin sisältyy yleisyydestään huolimatta selkeästi subjektiivista arvottamista eli että toi musa on populaaria mun mielestä jne. Siksi termi tarkoittaa ihmisille niin eri asioita. Siitä on tullut myös jonkun löyhästi rajatun genren nimi sen sijaan, että se tarkoittaisi ainoastaan suosittua musiikkia niinkuin aluksi on täytynyt olla.

Minusta populaarimusiikki on vieläpä sellaista suosittua musiikkia, joka on ollut suosittua mahdollisesti ainoastaan ilmestyessään. Mulle tommonen esimerkki vois olla vaikka Sigue Sigue Sputnikin Love Missile F1-11 tai Gimmelin Etsit muijaa seuraavaa tai Soapin "O-oh we're in trouble" jne.

En minä tiedä voiko noita eritellä. Kyllä popahtavampaa musaa soittavan bändin biisivalikoimassa voi olla rokimpiakin biisejä (kuten R.E.M. tai Beatles) ja sitten taas rock-bändi voi tehdä kevyempiä biisejä (kuten Led Zeppelin tai Kiss). Popissa voi olla rockia ja rockissa poppia.

Tää oli minusta myös hyvä pointti. Sanokaapas vaikka kumpaa vihreässä, siis vaan vihreässä värissä ilman sen tarkempaa määrittelyä, on enemmän: Sinistä vai keltaista?
Pastilli? They can't prove whose vomit it was, they don't have the facilities in Scotland Yard. You can't really dust for vomit.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)