Aihe: Kotiteollisuuden "keikkahaukut" Soundissa
1 2 3 4 57 8 9 10 11
halodrummer
10.12.2003 10:35:04
Hmm. nyt otti meikää aivoon. Olen turusta (L-Suomi) mutta ymmärrän silti! Ja ymmärsin kyllä tuon tupunankin vittuilun?

Mutta silti. Hauskoja ja fiksuja ihmisiä sekä myöskin täysiä mulkkuja on joka puolella suomea.

"Turussa niitä mulkkuja on vaan niin paljon enemmän."
-Timo Jääskeläinen (kesko)

Näinhän se on nähtävä, joo...

Ei Kotiteollisuus nyt lähinnä sydäntä ole mutta tuo arvostelu menee kyllä pikkuisen yli meikäläisenkin hilseen... Joo, kyllähän sitä lännessäkin silti ymmärretään, äläs Tupuna yritä :)
"Kuka ihmisten kuningas on tunteidensa valtias? Kuka viisauden rakastaja rakkautensa ruhtinas? Ei yksikään." A.W. Yrjänä
jannu
10.12.2003 14:02:00 (muokattu 10.12.2003 14:24:08)
EDIT: Paskanmarjat, meinasin mennä liian helppoon.

Vaikka KT on ollut pitkään yksi suosikkiorkestereistani, en näe mitään syytä miksi en saisi kyseenalaistaa näitä "karjalaiset on VITIN hauskoja"-totuuksia, varsinkin jos alkaa bändin jutut toistamaan itseään vähän turhan paljon.

Mikä siinä on että jos vähän uskaltautuu ilmoittamaan eriävää mielipidettä, niin heti ollaan "tosikoita" ja "ei ymmärretä".

Hankkikaa ihmiset omiakin ajatuksia älkääkö jumittako pelkästään massan mukana!
Parempi kauna- kuin kaurapuuro...
Tupuna
10.12.2003 15:30:20
Näinhän se on nähtävä, joo...

Ei Kotiteollisuus nyt lähinnä sydäntä ole mutta tuo arvostelu menee kyllä pikkuisen yli meikäläisenkin hilseen... Joo, kyllähän sitä lännessäkin silti ymmärretään, äläs Tupuna yritä :)

No missäs neitikulttuurissa minä olen sitten elänyt, kun ei uppoa minun vittuiluhuumorini kyllä ainoaankaan pohjanmaalaiseen/satakuntalaiseen/varsinaissuomalaiseen tuttuuni. Se on niin kummallista, jotenkin. Itä-Suomessa käytetään kovasti itseironiaa ja kieroilevaa puhetyyliä (eli ei tarkoiteta sitä mitä sanotaan), mitä Länsi-Suomessa ei juurikaan harrasteta. Joten siinä se perustavanlaatuinen ero, mielestäni.

Mutta juu, tietenkin poikkeuksia löytyy. Ja eipä ne Itä-Suomen juntitkaan kovin huumorintajuisia ole, mutta Kotiteollisuus juuri tekee heistä pilkkaa ironisoimalla itseään ja tekemällä itsestään juntteja. Mutta koska tämä on selvästi tietoista tämä juntteilu, niin se tekee siitä huumoria. Joten älkää ihmiset ottako vakavasti! Ja Nalle Österman nyt vaan yritti matkia hynystyyliä kirjoituksessaan. Ja onnistui mainiosti!
ROCK OUT WITH YOUR COCK OUT!
Mika Antero
10.12.2003 15:33:43
Ja eipä ne Itä-Suomen juntitkaan kovin huumorintajuisia ole,

Tämä nyt ainakin pitää paikkansa. Esim. allekirjoittanut on tästä ihan elävä esimerkki.
Nauraessakin sydän suree, ja ilon loppu on murhe.
depe
10.12.2003 15:56:45
Ei ole huumorintajuttomia ihmisiä. Ainoastaan erilaisia huumorintajuja. Myö täällä itä-Suomessa ollaan vähän erilaisia...
D-Kay
10.12.2003 16:00:54

Itseironia ei mielestäni ole pätevä syy olla keikoilla niin humalassa, ettei soittaa paskasti. Ymmärtääkseni Kotiteollisuudella on ollut tähän taipumusta. Kotiteollisuudella on ihan päteviä biisejä, etenkin sanoituksellisesti, mutta kuten tässäkin ketjussa on sanottu, samaa biisiä ne tuntuu vetävän koko ajan.
Ostetaan: mikkejä, pedaaleja, straton kaula yms. katso Tori.
Dumb
10.12.2003 16:43:47

samaa biisiä ne tuntuu vetävän koko ajan.

Tätä minä en ole tajunnut koskaan. Kyllä minä ainakin löydän eroavaisuuksia niistä biiseistä, vaikka toteutustapa onkin aika lailla sama.
Tupuna
10.12.2003 17:11:06
Itseironia ei mielestäni ole pätevä syy olla keikoilla niin humalassa, ettei soittaa paskasti. Ymmärtääkseni Kotiteollisuudella on ollut tähän taipumusta. Kotiteollisuudella on ihan päteviä biisejä, etenkin sanoituksellisesti, mutta kuten tässäkin ketjussa on sanottu, samaa biisiä ne tuntuu vetävän koko ajan.

Juu, ja jonkun mielestä klassinen taidemusiikki kuulostaa aina samalta, olipa sitten Mozartia 1700-luvulta taikka Debussya 1900-luvulta.

Sanoituksellisesti Kotiteollisuus on kyllä Zen Cafén ohella lähes parasta mitä Suomesta saa. Putro ja Hynynen painivat minun mielestäni ainakin aika samassa sarjassa - suoraan sanovat, mutta rivien välistä löytyy toisenlaista totuutta. Martikaiset ja Yrjänät ovat aika eri tavalla hyviä kirjoittajia.
D-Kay
10.12.2003 17:26:57

Juu, ja jonkun mielestä klassinen taidemusiikki kuulostaa aina samalta, olipa sitten Mozartia 1700-luvulta taikka Debussya 1900-luvulta.

Niinpä, mutta eipä noi KT:n biisit rakenteellisesti toisistaan paljon eroa. Riffit on hyvin samanlaisia, kertosäkeet ovat hyviä, mutta melodiat hyvin samantapaisia. Minua henkilökohtaisesti puuduttaa pidemmän päälle.

Sanoituksellisesti Kotiteollisuus on kyllä Zen Cafén ohella lähes parasta mitä Suomesta saa. Putro ja Hynynen painivat minun mielestäni ainakin aika samassa sarjassa - suoraan sanovat, mutta rivien välistä löytyy toisenlaista totuutta. Martikaiset ja Yrjänät ovat aika eri tavalla hyviä kirjoittajia.

Samaa mieltä. Itse ehkä pidän Putrosta hivenen enemmän. KT:n eduksi sanon tosin sen, että se on sentään kunnon musiikkia. Zen Cafe on välillä lähinnä taustamölyä sanoille.
Ostetaan: mikkejä, pedaaleja, straton kaula yms. katso Tori.
Gandhi
10.12.2003 19:13:16
No, jos kirjoittajana oli Nalle Österman, en kyllä ihmettele tuommoista. Vieläkin järkyttää se Deftonesin mollaaminen. En kuuntele kyseistä bändiä, enkä pidä edes koko musiikkigenrestä, mutta se arvostelu oli kyllä todella perseestä. Varmaan joku vitsi, jota en tajunnut.
Lopetan ennen kuin jatkan.
ten
10.12.2003 19:31:58
Vitsi tahi ei, niin kyllä tuossa vitsailussa on vinha peräkin. Totta on se, että Kotiteollisuus ei ole musiikillisesti juuri kyennyt uudistumaan minun mielestäni ja jos on niin ei ainakaan parempaan suuntaan. Syyttäkää elitisteilystä tai mistä tahansa vastaavasta jos siltä tuntuu. Uusin albumi vain kuulostaa minun korvaani kovin poppikselta ja sanoituksetkin ovat jotenkin tönkköjä. Hynysestä on yhtäkkiä tullut joku helvetin yhteiskuntakriitikko. Olisi vaan pysynyt siinä rakkauslaululinjassaan, kun sen paremmin osaa.

Jotenkin tuntuu, että nykymaailmassa bändeillä on taipumus kääntyä poppiksen puolelle, jotta saavutettaisiin suuren yleisön suosio, senkin uhalla, että vannoutuneet fanit jättäsivät bändin. Itse en ole mikään suuri Kotiteollisuus-fani ollut ikinä, mutta silti nykyinen linja on jotenkin todella naurettava.

Kylläpä meni taas sekavaksi. Ottakoon selvää ken pystyy.
Plussa on miinuksen negatiivinen puoli.
Tupuna
10.12.2003 20:15:22
Hynysestä on yhtäkkiä tullut joku helvetin yhteiskuntakriitikko. Olisi vaan pysynyt siinä rakkauslaululinjassaan, kun sen paremmin osaa.

Yhteiskuntakriitikkoja ovat myös Martikainen, Putro ja Yrjänä. Kukin omalla tavallaan.

Jotenkin tuntuu, että nykymaailmassa bändeillä on taipumus kääntyä poppiksen puolelle, jotta saavutettaisiin suuren yleisön suosio, senkin uhalla, että vannoutuneet fanit jättäsivät bändin. Itse en ole mikään suuri Kotiteollisuus-fani ollut ikinä, mutta silti nykyinen linja on jotenkin todella naurettava.

Njaa. Eikö bändi saisi ollenkaan uudistua? Aina tulee tuollaisia napinoita, jos bändi vähän muuttaa tyyliään ja yhtäkkiä saakin suosiota. Kateellisten panettelua, sanoisin. Ja vaikkei musiikissa mitään vikaa olisikaan, niin noin alkavat kaikki perkeleen rockpoliisit sanoa, että säilyttäisivät marginaalimakunsa, joka edustaa jotain "älykkyyttä" sitten kai. Ainahan eliitti pyrkii erottumaan massasta juu...

Näinhän se makusosiologi Pierre Bourdieukin asian selitti.
mr_b
11.12.2003 12:29:58

Näinhän se makusosiologi Pierre Bourdieukin asian selitti.

Siinä tapauksessa asia on varmaankin juuri niin, kun Pierrekin on sitä mieltä.... :-)
And that's the way it is. Even when we're pissed.
Tupuna
11.12.2003 14:03:37
Siinä tapauksessa asia on varmaankin juuri niin, kun Pierrekin on sitä mieltä.... :-)

No ainakin sosiologisesta näkökulmasta katsottuna :)
k1mm0
24.12.2003 01:20:37 (muokattu 24.12.2003 01:22:55)
samaa biisiä ne tuntuu vetävän koko ajan.

Tämä pitää paikkansa joka ikisen bändin kohdalla, jos ei ole tarkemmin tuotantoon tutustunut. Tällaista johtopäätöstä ei pidä mennä vetämään keikkojen ja radiossa kuraksi jauhettujen paskabiisien perusteella.
käki
24.12.2003 01:31:58
Voe mahoton tuota itä-suomalaista huumorintajua. Sitä, sekä yleisesti ns. vittuiluhuumoria ei voi todistaa hyväksi eikä huonoksi huumoriksi.

Ei edes maantieteellisellä tai millään muullakaan perusteella.

Btw, Joensuu taitaa tällä hetkellä olla Suomen väkivaltaisin kaupunki. Eli loppuu se huumorintaju jossain vaiheessa savolaisilta itseltäänkin.

Väkivalta-top vitosessa oli myös muistaakseni rakas kotikaupunkini Turku.
Hyvää Joulua ! Syökää kanaa. Se vasta hyvää on.
jannu
24.12.2003 01:40:14
Tämä pitää paikkansa joka ikisen bändin kohdalla, jos ei ole tarkemmin tuotantoon tutustunut. Tällaista johtopäätöstä ei pidä mennä vetämään keikkojen ja radiossa kuraksi jauhettujen paskabiisien perusteella.

Mutta mitä jos näin sanoo bändiä aktiivisesti, ekasta KT:n nimellä tehdystä albumista lähtien kuunnellut henkilö? Kuten minä.

Ok, en väitä että KT olisi tehnyt koko ajan samaa biisiä, mutta ovat viimeisen kolmen levyn ja niiden välissä ilmestyneiden sinkkujen sekä ep:iden aikana kierrättäneet aivan helvetisti riffejä, kertsejä ja lähes kokonaisia biisejä.
jannu
24.12.2003 01:41:29 (muokattu 24.12.2003 01:41:55)
EDIT: Ääh, tyhmä minä. Tuplaposti..

Eli loppuu se huumorintaju jossain vaiheessa savolaisilta itseltäänkin.

Varsinkin kun Joensuu on Pohjois-Karjalassa eikä Savossa.
k1mm0
24.12.2003 01:58:15
Mutta mitä jos näin sanoo bändiä aktiivisesti, ekasta KT:n nimellä tehdystä albumista lähtien kuunnellut henkilö? Kuten minä.

Ok, en väitä että KT olisi tehnyt koko ajan samaa biisiä, mutta ovat viimeisen kolmen levyn ja niiden välissä ilmestyneiden sinkkujen sekä ep:iden aikana kierrättäneet aivan helvetisti riffejä, kertsejä ja lähes kokonaisia biisejä.

Nämä "iskevät" kertsit ovat hyvin samanlaisia, pääasiassa neljän soinnun kiertoja, ja soinnutkin ovat usein samoja. Mutta kuitenkin kun kuuntelee minkä tahansa levyn läpi, ei voi sanoa, että kaikki biisit olisivat samanlaisia. Itseäni (Hynystä näköjään myös) rupeaa vähitellen vituttamaan tuo "Helvetistä itään on Meren mutaa 2!!!!111" -valitus. Joo joo, niinhän se on, entä sitten? Kunhan toimii.
jannu
24.12.2003 01:59:41 (muokattu 24.12.2003 02:08:31)
Joo joo, niinhän se on, entä sitten? Kunhan toimii.

Mutta kun ei toimi. Siinähän se pointti juuri onkin. Mielipiteissä, persereikäin kaltaisissa you know...

Ja kuuntele vähän niitä riffejä. Siellä on vähän turhan tylsää kierrätystä oikeasti.

EDIT: Mua ei edes oikeasti häiritse nuo biisikierrätykset. Vaan se että suurin osa uusista biiseistä on heikkoja. Sekä se että bändin huumori on kierrätyskamaa ja vielä helvetin nopeasti tylsäksi muuttuvaa. Mua ei naurata pätkääkään Hynysen päässä heiluvat naistenkalsarit, ei kyrpäpillu-jutut, eikä se "paska jätkä"-imago jonka herra on ottanut vastaan medialta suhteellisen avosylin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)