Aihe: Rockin kuolema
1 2 3 4 588 89 90 91 92122 123 124 125 126
Karipiirto
09.11.2010 18:17:14

Jos rockin elinvoimasta kertoo se, kuinka paljon sillä on kapinahenkeä/yhteiskuntaa ravistelevaa vaikutusta, ei rock ole todellakaan kuollut. Se vain on muuttanut osoitettaan. Jos haluatte vielä kuulla todellista kapinallista ja yhteiskunnan kieroon katsomaa rock/metallimusiikkia, käykää Iranissa tai Afganistanissa. Siellä porukat vääntää menemään välistä veitsi kurkulla niin sanoakseni. Hattua nostan niille, jotka siellä tähän hommaan päätyvät. :)
"Sä osaat purra ja raapia mutta tapella et kyllä osaa." - 7 vuotias serkuntyttö pikkusiskolleen mummoni 91 päivillä.
velipesonen
09.11.2010 18:35:16

Iran on vanha/entinen hieno kulttuurimaa. Eipä ne niiden ns. rockbändit ole edes parempia kuin meillä Suomessa, mikä nyt ei paljon vaatisi. Kyse on kuitenkin musiikista eikä siitä minkä viitekehyksen sopeutumisasteeltaan keskitason alapuolella kyhjöttävät nuoret aikuiset omalle elämälleen valitsevat.
This song has been a nightmare for me, as much as it's been for You. (Captain Sensible)
Borlag
09.11.2010 18:37:34

velipesonen: Iran on vanha/entinen hieno kulttuurimaa. Eipä ne niiden ns. rockbändit ole edes parempia kuin meillä Suomessa, mikä nyt ei paljon vaatisi. Kyse on kuitenkin musiikista eikä siitä minkä viitekehyksen sopeutumisasteeltaan keskitason alapuolella kyhjöttävät nuoret aikuiset omalle elämälleen valitsevat.

Ai nyt onkin kyse musiikista eikä siitä kapinallisuudesta? Taitaa velipesosella mennä jutut niin pahasti ristiin rastiin ettei hän itsekään tiedä mistä puhuu. Tosin eipä tule yllätyksenä tämä.
BigPapa
09.11.2010 18:39:30

velipesonen: Eipä ne niiden ns. rockbändit ole edes parempia kuin meillä Suomessa, mikä nyt ei paljon vaatisi.

Mitä jos perustaisit itse sen kaikkein messevimmän rockbandin, kun näkemystä tuntuu riittävän.
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton
Funkånaut
09.11.2010 18:53:00

BigPapa: Mitä jos perustaisit itse sen kaikkein messevimmän rockbandin, kun näkemystä tuntuu riittävän.

Kaikilla muilla olis väärä näkemys parhaasta rokkibändistä.
"Vain hullu haluaa seurustella kanssani. Ja minä en seurustele hullujen kanssa."
tatta
09.11.2010 19:29:27

Ihan sama. Mitä jengi taistelee rockin olemassaolosta ja sen ilmenemismuodoista, genreistä ja tavoista. Rock`n Roll, ei kuole koskaan. Kaikki se mitä on tehty, elää yhä ja kaikki se mitä tehään. Elää.
Rock`n roll, ei oo sidoksissa ajassa, ei edes musiikki`tyyleissä. Rock`n roll on ihmisissä ja siinä elämäntavassa, millä avaat sydämes elämässäs, vaikka vereslihalle, ja laitat itses kokonaan peliin. Intohimo. Joka jaetaan sydämestä rockin kautta ulos. Rock`n Roll! On suuria tunteita, se tapa löytää saman henkisiä ihmisiä. Yhdistää. Tapa sanoa ja ilmaista se, mitä muuten ei pysty. Se on aitoa ihmisen sielusta kumpuavaa kaipuuta kuuntelemiselle, ymmärtämiselle ja kuuntelemisen oppimiselle kuulemisen sijaan. Se on kaikkea sitä, mikä yhdistää sieluja, joita Rock`n roll vie eteenpäin. Se on levottomuus sydämessä, sielussa ja mielessä, joka sen osakseen saaneen saa liikkumaan. Rock`n Roll on yhtä kuin elämä niille, joissa se on. Ihminen kuolee. Rock`n roll ei koskaan.

Jos joku maailma on sinulle tosi, et voi todistaa toisen totena olevaa maailmaa yhtään epätodellisemmaksi. Jokaisella se on omanlaisensa. Ja siksi meitä yhdistää vain se, että ne ovat.
H.N
Tatta the orginal Grazy Mama! Sepä se, so not! Jos elämää seuraa kuolema... on väistämätöntä, että me molemmat olemme yhtä aikaa perillä....
velipesonen
09.11.2010 19:46:21

Borlag: Ai nyt onkin kyse musiikista eikä siitä kapinallisuudesta? Taitaa velipesosella mennä jutut niin pahasti ristiin rastiin ettei hän itsekään tiedä mistä puhuu. Tosin eipä tule yllätyksenä tämä.

Jos viittaat tähän jazzmiehen määritelmään, mikä minustakin on hyvä, että rock on jotain joka olemuksellaan ravistelee valtakulttuurin arvoja, niin totta kai sen ominaisuuden pitää olla musiikin sisä- eikä ulkopuolella. Olen useaan kertaan ilmaissut kantani ettei termiä "kapina" pitäisi ainakaan ilman lainausmerkkejä käyttää rockin yhteydessä, koska kapina on väkivaltaista vallankumouksellista toimintaa.

BigPapa: Mitä jos perustaisit itse sen kaikkein messevimmän rockbandin, kun näkemystä tuntuu riittävän.

On tullut perustettua juu, vaikkei sekään herättänyt kuolleita eläviksi.

tatta: Ihminen kuolee. Rock`n roll ei koskaan.

Olen varma että asia on juuri täsmälleen päin vastoin. Ihmistä ei tapa mikään, rock on kuollut kuin kivi. Asia ei ole hyvä eikä paha, se on.
This song has been a nightmare for me, as much as it's been for You. (Captain Sensible)
Scrobble
09.11.2010 20:33:54
velipesonen:
Olen varma että asia on juuri täsmälleen päin vastoin. Ihmistä ei tapa mikään, rock on kuollut kuin kivi. Asia ei ole hyvä eikä paha, se on.

Pidätkö oikeesti omia mielipiteitäsi absoluuttisina totuuksina?
velipesonen
09.11.2010 20:38:38

Scrobble: Pidätkö oikeesti omia mielipiteitäsi absoluuttisina totuuksina?

Miksi osoitat tällaisen kysymyksen minulle? Pidätkö itse omiasi? Kuuluisiko minun pitää?

Pyydän käymään läpi tämän koko ketjun. Tässä on tullut keskusteltua aika paljon siitäkin, mitä olisi syytä kutsua mielipiteeksi ja mitä ei.
BigPapa
09.11.2010 20:48:01

velipesonen: On tullut perustettua juu, vaikkei sekään herättänyt kuolleita eläviksi.

Ja millä tavoin ilmeni, että tämä rockbandi oli juuri se messevin rockbandi mitä maa päällään kantaa?
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton
Karipiirto
09.11.2010 20:53:26

BigPapa: Ja millä tavoin ilmeni, että tämä rockbandi oli juuri se messevin rockbandi mitä maa päällään kantaa?

Se luultavasti kuulosti Rollings Stonelta. :D
"Sä osaat purra ja raapia mutta tapella et kyllä osaa." - 7 vuotias serkuntyttö pikkusiskolleen mummoni 91 päivillä.
velipesonen
09.11.2010 21:26:47

BigPapa: Ja millä tavoin ilmeni, että tämä rockbandi oli juuri se messevin rockbandi mitä maa päällään kantaa?

Se oli Kauhu. Kauhua on kaikki kauhea. Kaikkein kauheinta on epäonnistuminen.
BigPapa
09.11.2010 21:33:16 (muokattu 09.11.2010 23:36:36)

velipesonen: Se oli Kauhu. Kauhua on kaikki kauhea. Kaikkein kauheinta on epäonnistuminen.

Emmie oo nähnä rockin kuolintojistusta ikänä, ka ko se eijoo kuollunna.
Siun yhtyveestäs en tiiä mittää, mut lieneekö ies mittää tiijettävvää.
nottamus
09.11.2010 21:47:08
velipesonen: Olen useaan kertaan ilmaissut kantani ettei termiä "kapina" pitäisi ainakaan ilman lainausmerkkejä käyttää rockin yhteydessä, koska kapina on väkivaltaista vallankumouksellista toimintaa.

hei kamoon nyt, rockin kapina on kyllä aina kohdistunut arvoihin tai arvomaailmaan, eikä se näinollen ole koskaan ollut väkivaltaista. Silti haluat kyseenalaistaa tämän kapinoinnin omalla määritelmälläsi...kuka on oikeassa, velipesonen vai rockhistorioitsijat?
every dog has its day
Lennu
09.11.2010 21:54:22

Hehheh, kakin ropina..
"Kun vuosi 2012 koittaa, maankuori repeää ja kaikki maankuoreen haudatut Mamban levyt pulpahtavat pintaan." -Juho L
velipesonen
09.11.2010 22:01:26 (muokattu 09.11.2010 22:03:01)

BigPapa: Siun yhtyveestäs en tiiä mittää, mut lieneekö ies mittää tiijettävvää.

En tiedä. Kauhu huipentaa kauhun. Aikoinaan teimme yhden nauhan mutta rockin SM-kisojen tuomari ei pyynnöstäni huolimatta toimittanut sitä edelleen Soundi-lehden arvostelijalle. Jos joku teistä tietää missä se yksi tällä hetkellä on, pyydän näin jälkijunassa toimittamaan Soundi-lehden arvostelijalle Tampereelle.

Teimme myös cd-levyn mutta se mystisesti tuhoutui eikä äänitysstudio, jossa sen teimme, halua olla kanssamme enää missään tekemisissä! Kauhu on varsinainen painajainen, varsinkin jäsenilleen mutta myös kaikille jotka joutuvat sitä kuulemaan! Tosin kuulemaan joutuminen on erittäin epätodennäköistä koska demonauha on teillä tietymättömillä ja cd tuhoutunut.

Kauhu oli äärimmäisen kova pändi, joka saattaa vielä joskus tehdä keikkaakin. Kaksi keikkaa on jo tehty, molemmat Kauhurock-festareilla, joilla esiintyivät myös Pirulainen, Hölmöläiset ja Heroiinin Orjat. Varsinkin Heroiinin Orjat oli äärimmäisen kova bändi ja luonnollisesti koostui paljolti samoista henkilöistä kuin Kauhu. Kauhussa soittivat etupäässä Typerys, Nolla, Herra Sumeus, Tunari, Epäonnistuja, Väyrynen, Pirinarkki, Adonis ja Basisti.

Kauhulla oli luonnollisesti myös kaikkein parhaat eli kauheimmat sanoitukset, joista alle leikkaan erään:

Mä olen kova jätkä rälläämään
sen sä tiesit jo kai
sun rahas tulin tänne mälläämään
ja perseeseen sua nain.

Jos sä annat mulle hassiksen
ja pullon Pöytäviinaa
saat multa rakkaudella kiitoksen
mä vedän sua turpaan.

Ja juon ja juon ja juon - Pöytäviinaa!
- se mun pääni sekoittaa koittaa -
Pöytäviinaa.

Mä olen vieläkin niin sekaisin
sekä kiihkoissain (mä olen kiihkoissain ain)
kun pöytäviinapullon tempaisin
kitusiini vain.

Kun sä annat mulle hassista
ja pullon Pöytäviinaa
mä sanon: "Kaveri kiitti, tattista!"
ja vedän sua turpaan.

Ja juon ja juon ja juon - Pöytäviinaa!
se mun pääni sekoittaa koittaa
Pöytäviinaa.
velipesonen
09.11.2010 22:07:06

nottamus: hei kamoon nyt, rockin kapina on kyllä aina kohdistunut arvoihin tai arvomaailmaan, eikä se näinollen ole koskaan ollut väkivaltaista. Silti haluat kyseenalaistaa tämän kapinoinnin omalla määritelmälläsi...kuka on oikeassa, velipesonen vai rockhistorioitsijat?

Tämä nyt on lähellä sanoilla saivartelua, mutta kapina-termin ensisijainen sisältö tulisi mielestäni jättää sen ainoaksi sisällöksi. Rockin kapinasta puhuminen on psykologien suoltamaa hevonpaskaa.
Karipiirto
09.11.2010 23:18:04

velipesonen: Tämä nyt on lähellä sanoilla saivartelua, mutta kapina-termin ensisijainen sisältö tulisi mielestäni jättää sen ainoaksi sisällöksi. Rockin kapinasta puhuminen on psykologien suoltamaa hevonpaskaa.

Ja nyt Velipesonen lähtee sivaltamaan myös psykologian ammattilaisia. Lopeta ajoissa. Tuolla saralla asiantuntevuutesi on vielä löyhemmällä kuin rockissa. :D

Yksi silmään pistänyt asia tässä rockin kuolinvuosi 1986-asiassa on se että perusteet tuolle eivät vakuuta. Esittelit pari "vakuuttavaa" yhtyettä, joiden kovat levyt tuli ennen tuota vuotta ja sitten loppui tai jotain. Kumminkin rockmusiikkia on tehty tuon jälkeen 24 vuotta ja voidaksesi määritellä rockin kuolleeksi sen pitäisi tarkoittaa että YHTÄÄN AINUTTA rockin elinvoimaisuuden todistavaa kappaletta ei ole tehty. Tämä väite on pätevä vain, jos todella olet kuullut KAIKKI 24 viimeisen vuoden aikana väsätyt rock-kappaleet, mitä kyllä uskallan epäillä ja vahvasti.

Se mitä yritän sanoa on että rockin kuolema ei voi olla fakta vain siksi että sinä sanot niin. Etkä ole pätevä rockin kuolemaa määrittämään, jos kohta ei ole kukaan muukaan, siitä syystä että sen tehdäksesi sinun tulisi kuulla joka ainoa rock-kappale. Kaupallinen rock on sitten eri asia, sillä siihen sihtiin osuu paljon vähemmän kahlattavaa mutta markkinoiden ulkopuolella tehdään niin paljon tätä touhua että ihmisen elinikä ei riitä sen läpi kahlaamiseen. Tästä johtuen kuoleman julistamiset on ihan liian aikaista tehdä.
Sakmongkol
09.11.2010 23:30:18
Karipiirto: Yksi silmään pistänyt asia tässä rockin kuolinvuosi 1986-asiassa on se että perusteet tuolle eivät vakuuta. Esittelit pari "vakuuttavaa" yhtyettä, joiden kovat levyt tuli ennen tuota vuotta ja sitten loppui tai jotain. Kumminkin rockmusiikkia on tehty tuon jälkeen 24 vuotta ja voidaksesi määritellä rockin kuolleeksi sen pitäisi tarkoittaa että YHTÄÄN AINUTTA rockin elinvoimaisuuden todistavaa kappaletta ei ole tehty. Tämä väite on pätevä vain, jos todella olet kuullut KAIKKI 24 viimeisen vuoden aikana väsätyt rock-kappaleet, mitä kyllä uskallan epäillä ja vahvasti.

No mutta tämähän on helppoa. Jos otetaan premissiksi se, että rock kuoli vuonna 1986, sen jälkeen ei ole tehty yhtään rock-kappaletta vaan jotain muita musiikkikappaleita. Viimeisen 24 vuoden aikana tehtyjen rock-kappaleiden kuuntelu on siten helppoa koska niitä on nolla (0).

En ole henkilökohtaisesti ihan varma voinko yhtyä tähän näkemykseen, vaikkakaan ei heti tule mieleen yhtään kovin hyvää rock-kappaletta mainitun vuoden jälkeen. Tämä siis siinä tapauksessa että Iron Maiden ei ole rockia, niin kuin ei kuulemma ole. Jos taas Iron Maiden hyväksytään rockiksi niin tulee hakematta mieleen toista kymmentä kappaletta.
Isotalo
10.11.2010 00:06:47 (muokattu 10.11.2010 00:09:08)
Tai antaapa sittenkin olla. Mieluummin kuuntelen sitä rockia kuin lähden jatkamaan tätä keskustelua.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)